Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

 

 

Ja den er så allvorlig stor i forhold til det å utnytte skjermen skikkelig, så det er svakt. Men når den er så tynn må de vel bruke plassen til å få ett vettugt batteri..

 

EDIT: Skjermen på den pappmodellen der ser da større ut en LG G3 sin?

 

LG skjermen er bredere. 5,5" måles på diaognalen. (som er dritteit) men begge skjermene er 5,5 tommer diagonalt.

 

 

LG G3 benytter, så vidt jeg kan se ut fra specs og på LGs nettsider, en 16:9-format skjerm i 5,5 tommer størrelse målt diagonalt. Det er det samme som for iPhone 6 Plus, og da skal skjermene på disse to i utgangspunktet være like brede. De skal også være like høye, for den saks skyld.

 

Ikke stol blindt på disse papirmalene folk printer ut, det er veldig fort gjort å ende opp med feil format/størrelse når man skriver ut slike ting.

 

En vanlig feil angående slike utskrifter, er at dokumentet man baserer seg på er ment for en annen arkstørrelse. Fikk dette problemet selv med en jeg lastet ned fra nettet, så jeg endte opp med å lage min egen mal basert på bildene som ligger på Apples nettsider for å få det riktig.

 

Er man usikker på om malen man har printet ut er i riktig størrelse, kan det lønne seg å måle høyde og bredde på utskriften med en linjal og sammenlikne med specsene for telefonen fra Apple.

 

 

Utskriften inneholdt også en iphone 5 wireframe, og den stemte på millimetern med min egen iphone 5, så utskriften stemmer. men det er jo tegnet av en dude hos http://arstechnica.com aner ikke hvor nøyaktig han er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-18536-0-99053700-1410650144_thumb.jpg

 

Ca sånn er forumet også :p

 

PS. Samsung kommenterte på et internt dokument i 2007 at de synes iPhone var enormt stor. ;) 3,5"... Tidene forandrer seg. Selv likte jeg godt 4", men etter å ha hatt Sony Z2 en stund så fant jeg ut at 4.7" er en fin middelvei. Nå fristes jeg av fordelene til iPhone 6 plus i forhold til iPhone 6. Spesielt batteriet frister, jeg regner med batteritiden blir hakket vassere en det jeg opplevde med Z2'en.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg var en runde og prøveholdt noen telefoner i ca. størrelsen til både iPhone 6 og 6 plus, og det var som jeg fryktet.

Ca. 5,5" ble altfor stor til å holdes fast under bruk, man må la den hvile på fingrene for å nå andre siden av skjermen.

 

4,7" var helt akseptabel på dette punktet, og med Apples tilpasning av iOS vil ulempene med å nå rundt på skjermen minimeres.

 

Fremdels ser det ut til at iPhone 6 er det aktuelle valget for min del, så lommene mine kan nok puste lettet ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PL610: du glemmer at det er SW for enhåndsbruk på 6+, men det er det ikke på 6. MAO kan det godt være enklere på 6+ enn på 6, avhengig av hvor bra den enhåndsfunksjonen er. Som jeg ofte sier; Note 3 er bedre til enhåndsbruk enn Galaxy S4, og det blir jo samme størrelsesforhold mellom 6 og 6+.

Lenke til kommentar

Pl690; da tror jeg den er betydelig mindre fornuftig designet enn note3, for hendene mine er ikke store, og jeg får den liksom mellom the meaty part of the thumb inn håndflaten, og med de ytterste leddene på lang- og Ring finger rundt andre kanten av telefonen, mens hele saken hviler på lillefingeren under telefonen bare for ekstra støtte.

Da har jeg solid grep, og kan bruke hele telefonen.

 

Men det er jo en vanesak. I starten var det litt mindre grasiøst =p

Endret av Slai
Lenke til kommentar

PL610: du glemmer at det er SW for enhåndsbruk på 6+, men det er det ikke på 6.

 

Det stemmer vel ikke? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her? Både iPhone 6 og 6 Plus byr på det Apple kaller "reachability", i følge tekniske data på Apples nettsider, altså at man kan flytte skjermbildet nedover vha dobbeltberøring på hjemknappen.

 

Tok for ordens skyld et kjapt søk på Youtube, og fant en video der de demonstrerer det på en iPhone 6 ca 5:20 ut i denne videoen. De demonstrerer det også på 6 Plus litt tidligere i den samme videoen.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Pl690; da tror jeg den er betydelig mindre fornuftig designet enn note3, for hendene mine er ikke store, og jeg får den liksom mellom the meaty part of the thumb inn håndflaten, og med de ytterste leddene på lang- og Ring finger rundt andre kanten av telefonen, mens hele saken hviler på lillefingeren under telefonen bare for ekstra støtte.

Da har jeg solid grep, og kan bruke hele telefonen.

 

Men det er jo en vanesak. I starten var det litt mindre grasiøst =p

Ja, jeg kjenner til det grepet, det ser alltid like lurt ut, nesten som en unge prøver å bruke en voksenting. No offence :)

Jeg synes ikke jeg får noe sikkert grep om telefonen med det, samt at rekkevidden er begrenset, noe Reachability sikkert vil hjelpe endel på.

Men uansett føles det unaturlig ut, og jeg vil helst unngå det.

Lenke til kommentar

Vet vi om det krymper skjermen totalt eller bare flytter ikoner ned? Det vil fungere i apps og?

 

Hele skjermbildet flyttes nedover, slik at nedre del midlertidig havner utenfor skjermen. Når man har klikket på det man er ute etter, flytter skjermbildet seg opp igjen slik at man ser resten.

 

Det vil også fungere i apps. Vel, i alle fall i Apples egne apps, men jeg blir jo overrasket om det ikke fungerer også i 3. parts apps.

 

Du kan se et eksempel på hvordan det fungerer med appen Safari i en av Apples demonstrasjonsvideoer på Youtube, ca 5:12 ut.

Lenke til kommentar

Når sant skal sies bruker jeg en variasjon av det grepet selv, men det fungerte altså ikke på de store skjermene for min del.

Skjermen på 5S er større, og grepet har sakte men sikkert justert seg litt selv, så vanen er sterk uten tvil.

 

Men jeg sliter med å holde en så stor telefon i et sikkert grep, så det er nok uaktuelt med iPhone Plus for min del.

Men jeg skal prøveholde en før jeg kjøper uansett, hvem vet, kanskje jeg blir overrasket? :)

Lenke til kommentar

 

Jeg håpet at iPhone 6-modeller vil få safirglass, men nå må man innrømme at Apple ikke har gjort noe stort i det hele tatt...
Mobilbetaling? Ja, tilgjengelig siden 2012 liksom?
Og så var jeg begeistret over Apple Watch, men den er ikke tilpasset til venstrehendte :/
Før tenkte jeg å kjøpe Apples phablet osv. osv. men hadde jeg hatt råd, så ville jeg kjøpe Note 4 nå. 100%.
Bruker jo en rimelig Samsung (Galaxy Grand Neo), men den fungerer ganske OK, og har masse tweaks (flervindu-modus f.eks.)...

 

 

 

Mobilbetaling siden 2012? Du har vel kastet kortet og har betalt alt med mobil siden da eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...