Gå til innhold

Post din Intel-OC her!


Anbefalte innlegg

Det er mye synsing, og enda mer "føre var" i dataverdenen, hvertfall blant de som ikke besitter god kunnskap. Jeg vet ikke hva disse CPUene tåler, men ofte havner du til slutt et sted hvor spenningsøkningen ikke gir særlig økning i ytelse, og da er det selvsagt ingen vits å pushe lenger. På Haswell (og kanskje Ivy også?) er det fort temperaturen som blir problemet, og ikke spenningen, tror jeg. Throttling er jo meningsløst, da ryker ytelsen med en gang.

 

Hvis noen har kjøling til å kunne dure avgårde med 1.5v+ på disse nyere chippene, vær gjerne forsøkskaniner ift degradering. Et morsomt eksperiment for den som tør :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min 2600k har nå kjørt i snart to år på 1.52V, og det er ingen tegn til degenerering enda.

Så lenge du har temperaturene under kontroll er det utrolig hvor mye disse brikkene tåler.

 

Ok det var veldig interessant å høre. Fordi jeg hører hele tiden at folk sier "Jeg kan overklokke mer fordi jeg har vannkjølring"

 

Vel jeg har også en Kraken vannkjøling og med 1.350 volt og 4.5 Ghz som kjører nå så er den aldri over 70 grader. Jeg har fortsatt 20 grader til å gå på.

 

Men hva er poenget med vannkjøling dersom jeg aldri utnytter den ved å kjøre så høyt med temperaturer som jeg kan med vannkjølingen.

 

Jeg trudde poenget var jo da at jeg kan kjøre 85 grader i full stress, hvor med en Intel cpu vifte jeg da ville ligget på over 100 grader. Men for å få til dette som må jeg jo skru opp volten til 1.480 rundt der. Men dette er jo på en måte "farlig"

 

Hva er da poenget med vannkjøling? Vannkjøling er jo spesielt beregnet på overklokking.

Lenke til kommentar

Hva er da poenget med vannkjøling? Vannkjøling er jo spesielt beregnet på overklokking.

Jeg har en custom loop og ligger under 80C når jeg kjører Intel Burn Test, når du ligger på 70C under vanlig bruk har du ikke voldsomt mer å gå på.

 

Poenget med custom vannkjøling er å øke maksimal overklokk og være tøft!

Poenget med "vannkjølingen" din er å se pent ut.

Lenke til kommentar

Ok det var veldig interessant å høre. Fordi jeg hører hele tiden at folk sier "Jeg kan overklokke mer fordi jeg har vannkjølring"

 

Vel jeg har også en Kraken vannkjøling og med 1.350 volt og 4.5 Ghz som kjører nå så er den aldri over 70 grader. Jeg har fortsatt 20 grader til å gå på.

 

Men hva er poenget med vannkjøling dersom jeg aldri utnytter den ved å kjøre så høyt med temperaturer som jeg kan med vannkjølingen.

 

Jeg trudde poenget var jo da at jeg kan kjøre 85 grader i full stress, hvor med en Intel cpu vifte jeg da ville ligget på over 100 grader. Men for å få til dette som må jeg jo skru opp volten til 1.480 rundt der. Men dette er jo på en måte "farlig"

 

Hva er da poenget med vannkjøling? Vannkjøling er jo spesielt beregnet på overklokking.

 

Jo lavere tempratur man får på prosessoren,jo høyere MHz kan man ha og fortsatt være stabil. Stabilitet blir alltid vanskelig når man får litt høye tempraturer. Men så lite forskjell det er på vannkjøling og gode luftkjølere så er det samme saken. Kort fortalt er det egentlig ikke noen vits. Custom vannkjøling har jo noe mere for seg da man kan nå enda litt lengere en man ville uten, men ikke veldig mye lengere. Da må man ta i bruk andre metoder hvor man holder mye lavere tempraturer.

 

Skal prøve meg på 4,8 GHz med min kjære 3930K. Spent på å se hvordan temperaturene blir.

 

Kjør på

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg har en custom loop og ligger under 80C når jeg kjører Intel Burn Test, når du ligger på 70C under vanlig bruk har du ikke voldsomt mer å gå på.

 

Poenget med custom vannkjøling er å øke maksimal overklokk og være tøft!

Poenget med "vannkjølingen" din er å se pent ut.

 

Nei ikke 70 grader under vanlig bruk. 70 grader under prime95 og den type ting. Jeg har ikke heller custom vannkjøling, men lukket vannkjøling fra NZXT, hvis det var det du mente.

 

Jeg sliter fortsatt med å forstå greia med hvorfor alle bekymrer seg over temperaturer når man ikke engang når de temperaturene fordi man ikke kan øke volten over 1.350 (i følge mange) som ikke lager noe høye temperaturer i det hele tatt.

 

Sliter fortsatt også med å forstå om det volten eller tempeturene som er skadelig. Jeg kan forstå at 1.480 volt f.eks er skadelig hvis man får temperaturer på 90 grader. Men hvis man har 80 grader er det da greit? Er det dette folk bekymrer seg over når de mener for høy volt er skadelig?

 

La oss si at man klarer å ligge på 50 grader under stress test og volten ligger på f.eks 1.550. Er det da skadelig med så høy volt?

 

Mulig jeg er ganske treg med å forstå dette.

Lenke til kommentar

Nei ikke 70 grader under vanlig bruk. 70 grader under prime95 og den type ting. Jeg har ikke heller custom vannkjøling, men lukket vannkjøling fra NZXT, hvis det var det du mente.

 

Jeg sliter fortsatt med å forstå greia med hvorfor alle bekymrer seg over temperaturer når man ikke engang når de temperaturene fordi man ikke kan øke volten over 1.350 (i følge mange) som ikke lager noe høye temperaturer i det hele tatt.

 

Sliter fortsatt også med å forstå om det volten eller tempeturene som er skadelig. Jeg kan forstå at 1.480 volt f.eks er skadelig hvis man får temperaturer på 90 grader. Men hvis man har 80 grader er det da greit? Er det dette folk bekymrer seg over når de mener for høy volt er skadelig?

 

La oss si at man klarer å ligge på 50 grader under stress test og volten ligger på f.eks 1.550. Er det da skadelig med så høy volt?

 

Mulig jeg er ganske treg med å forstå dette.

 

Volten KAN gjøre at CPU'en degraderer mens temps får CPU til å throttle.

Lenke til kommentar

Nei ikke 70 grader under vanlig bruk. 70 grader under prime95 og den type ting. Jeg har ikke heller custom vannkjøling, men lukket vannkjøling fra NZXT, hvis det var det du mente.

 

Jeg sliter fortsatt med å forstå greia med hvorfor alle bekymrer seg over temperaturer når man ikke engang når de temperaturene fordi man ikke kan øke volten over 1.350 (i følge mange) som ikke lager noe høye temperaturer i det hele tatt.

 

Sliter fortsatt også med å forstå om det volten eller tempeturene som er skadelig. Jeg kan forstå at 1.480 volt f.eks er skadelig hvis man får temperaturer på 90 grader. Men hvis man har 80 grader er det da greit? Er det dette folk bekymrer seg over når de mener for høy volt er skadelig?

 

La oss si at man klarer å ligge på 50 grader under stress test og volten ligger på f.eks 1.550. Er det da skadelig med så høy volt?

 

Mulig jeg er ganske treg med å forstå dette.

 

1.55 og tempraturer på 50? Det ville jeg like å se med vanlig vannkjøling :rofl: Men min påstand er at det ville tatt mange år før du ville merket at prosessoren begynnte å feile

 

Den vil degenerere raskere jo høyere volt du bruker, så det er enkelt og greit. Poenget her er at dette er brikker som har levetid som er veldig lang, så om du kutter den i 2 så er det fortsatt en grei levealder. 6-7år er jo fortsatt lenge nok til at du mest sannsynlig vil finne prosessoren utdatert før den går i stykker uannsett. Men nøyaktigheten rundt dette er vanskelig å si.

 

Det jeg kan si med ganske stor sikkerhet er at du kan godt kjøre på med i alle fall 1.5 uten at dette er noe som vil få prosessoren til å ta kvelden veldig fort. Men det blir ikke lett å kjøle den når du kryper oppover,og stabiliteten kan bli ræva med mindre du tar i bruk mere drastiske former for kjøling. Men kjør på, slutt å behandle disse som om de er laget av porselen,hehe

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

1.55 og tempraturer på 50? Det ville jeg like å se med vanlig vannkjøling :rofl: Men min påstand er at det ville tatt mange år før du ville merket at prosessoren begynnte å feile

 

Den vil degenerere raskere jo høyere volt du bruker, så det er enkelt og greit. Poenget her er at dette er brikker som har levetid som er veldig lang, så om du kutter den i 2 så er det fortsatt en grei levealder. 6-7år er jo fortsatt lenge nok til at du mest sannsynlig vil finne prosessoren utdatert før den går i stykker uannsett. Men nøyaktigheten rundt dette er vanskelig å si.

 

Det jeg kan si med ganske stor sikkerhet er at du kan godt kjøre på med i alle fall 1.5 uten at dette er noe som vil få prosessoren til å ta kvelden veldig fort. Men det blir ikke lett å kjøle den når du kryper oppover,og stabiliteten kan bli ræva med mindre du tar i bruk mere drastiske former for kjøling. Men kjør på, slutt å behandle disse som om de er laget av porselen,hehe

 

Ok takk. Kjører nå 4.7 med 1.45 volt. Folk kommer til å riste meg i si det for høy volt. Mange sier jo at 1.350 volt er maks. Uten at jeg vet hvorfor.

Lenke til kommentar

Ok takk. Kjører nå 4.7 med 1.45 volt. Folk kommer til å riste meg i si det for høy volt. Mange sier jo at 1.350 volt er maks. Uten at jeg vet hvorfor.

 

Det vet de ikke selv heller. Prøv å finne kilden til infoen, det er umulig, de har bare lest, hørt av osv. Men det er vel bedre at listen legges litt lavt kontra for høyt vist du skjønner hva jeg mener.

 

Men har du greie temp. så kjør på med 1.45. Du er så lite over hva intel sier som maks, de setter denne litt lavt av prinsipp, og da er levetiden på brikken over 10 år. Så du har mange år med 1.45. Skulle all fornuft tilsi. Det er også folk som har kjørt høyere volt en dette helt siden lanseringsdatoen og det er enda ingen som har merket noe til degenerering. Rett meg gjerne vist jeg tar feil, vist noen har noe eksakt og komme med

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

De fleste tester sa vel maks. 1.3-1.4 Volt på IB, rett etter release, men det var jo basert på luftkjøling og det er jo stort sett det som er interessant for folk flest.

 

Intel har satt maks. VID til 1,52V på både SB og IB, så det bør ihvertfall være en indikasjon på hva de mener er trygt, uten at jeg på noen måte kan garantere at det går greit for alle.

Noen opplever degradering på lavere spenning på SB enn IB.

 

Det får bli opp til hver enkelt hvor stor risiko de ønsker å ta for å presse ut de siste 100 MHz.

 

For de som ønsker det, finner dere spesifikasjoner her : SB IB

Lenke til kommentar

Det vet de ikke selv heller. Prøv å finne kilden til infoen, det er umulig, de har bare lest, hørt av osv. Men det er vel bedre at listen legges litt lavt kontra for høyt vist du skjønner hva jeg mener.

 

Men har du greie temp. så kjør på med 1.45. Du er så lite over hva intel sier som maks, de setter denne litt lavt av prinsipp, og da er levetiden på brikken over 10 år. Så du har mange år med 1.45. Skulle all fornuft tilsi. Det er også folk som har kjørt høyere volt en dette helt siden lanseringsdatoen og det er enda ingen som har merket noe til degenerering. Rett meg gjerne vist jeg tar feil, vist noen har noe eksakt og komme med

 

Takk for svar, begynner å forstå det nå.

 

Akkurat nå har jeg et problem. Jeg forsøker å sette "Rate" til 47 i bioen, men CPU-Z viser bare 4.6 Ghz, jeg forsøker også å sette volten til 1.450, men den går ikke over 1.350. :p

Lenke til kommentar

De fleste tester sa vel maks. 1.3-1.4 Volt på IB, rett etter release, men det var jo basert på luftkjøling og det er jo stort sett det som er interessant for folk flest.

 

Intel har satt maks. VID til 1,52V på både SB og IB, så det bør ihvertfall være en indikasjon på hva de mener er trygt, uten at jeg på noen måte kan garantere at det går greit for alle.

Noen opplever degradering på lavere spenning på SB enn IB.

 

Det får bli opp til hver enkelt hvor stor risiko de ønsker å ta for å presse ut de siste 100 MHz.

 

For de som ønsker det, finner dere spesifikasjoner her : SB IB

 

Luftkjøling,vannkjøling, kompressor, det er jo et fett, det er tempraturen som teller.

 

En ting som er sikkert er at denne strikken lar seg tøye lengere en hva majoriteten av folket har fått for seg,hehe. Når det skal være sagt, har det virkelig noe for seg å putte inn 10% ekstra volt for å få 2%økning i hastighet? Man treffer jo fort en sånn grense og eneste veien rundt er å få skikkelig kjøling som holder en del minus grader

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

@Ruarcs

 

Poenget var jo at de fikk problem med temperaturen rundt 1,3-1,4V.

Noen før 1,3V også.

Derfor satte mange grensen der.

Pluss selvfølgelig at de regnet med at 22 nm ville bety at IB tålte mindre enn 32 nm.

 

Men nå er det jo ingen som vet eksakt hvor mye SB tåler heller.

1.4-1.45 Volt maks med LLC og 1.5-1.55V uten LLC på SB ut fra erfaringer med degradering på overclock.net og extremesystems ut fra det jeg har sett, men noen prosessorer vil alltid tåle mer enn andre og så er det variasjoner i hvilke spenninger hovedkort leverer, som gjør det vanskelig å sammenligne direkte.

Noen kjører også høy spenning på RAM, som kan være spesielt problematisk på hovedkort som allerede kjører for høy spenning.

Og til slutt temperatur som en sannsynlig årsak for de som absolutt skal kjøre opp mot maks. av hva kjøleren takler.

 

Intel setter grenser for normal bruk og kjøling.

 

Kan jo ta et eksempel. Q6600 maks VID 1,5 Volt, men mange som har kjørt 1,7V og høyere 24/7 i årevis.

Trenger bare god nok kjøling til å holde temperaturene i sjakk.

 

Jeg har ikke opplevd noen form for degradering på noen av mine prosessorer.

Alle har ihvertfall under benching vært over det som anbefales.

Grunnen til at jeg stopper på 1.4V på 2500k for 24/7 er at det er det jeg trenger for 5 GHz.

(Mulig litt lavere med tweaking)

Temperaturene er ikke noe problem. 60C maks under stresstest.

Kunne sikkert kjørt 5.1 eller muligens 5.2, men ser ikke poenget.

Testa opptil 5.5 i Windows, men booter med 59x multi, så skulle hatt minusgrader. :)

 

VID for seriene før SB.

 

(130 nm) P3 1.4 GHz-133: 1.5V

(90 nm) P4 3.4E: 1.250V-1.4V

(65 nm) Pentium D 3.4: 1.200V-1.3375V

(65 nm) Q6600: 0.8500V-1.5V

(45 nm) Q9650: 0.8500V-1.3625V

(45 nm) i7 920: 0.800V-1.375V

(45 nm) i5 760: 0.6500V-1.400V

(32 nm) i5 650: 0.6500V-1.4000V

 

Her burde maks. VID gått ned for hver krymping, dersom den var satt ut fra hva CPU tåler, som mange har gått ut fra.

Intel setter ikke disse grensene for oss overklokkere.

Dette har med intels krav til hvor høyt standard spenning for en CPU kan gå og samtidig kunne kjøles med standard frekvenser og standard kjøling.

 

For SB og IB er maks. VID i tabellen 1.52V og det er ikke oppgitt noen anbefalinger som på tidligere prosessorer.

Ut fra de erfaringene jeg nenvte tidligere fra overklokkere på andre forum, virker det som en fornuftig grense for 24/7, med mindre man har minusgrader.

Mange som har brukt spenninger langt over 1.5V i kortere perioder uten problem.

Endret av Loke_h
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@loke_h Ja,så det er der dette stammer fra. Det har nemmelig vridd seg slik at mange mener man ikke må over selv med gode tempraturer. Eller den klassiske må ha vannkjøling. Som om hva slags kjøling man bruker har noe å si, er det ikke innlysende at det er tempraturene som har noe å si, ikke hvordan man oppnår dem? jaja.

 

Men takk for godt svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

har gjort en lett overclock fra 3.4 til 3.5Ghz med min I7 2600K og Sabertooth p67 :p

 

Stort hopp. :p

 

Noen andre her inne med 3930K? I såfall, noen av dere som har prøvd høyere enn 4,5 GHz? :)

Lenke til kommentar

Fikk min i5 2500k fra 3.3Ghz til 4.7Ghz med Sabertooth p67.

 

På 4.8Ghz fikk jeg BSOD og sitter nå med en irriterende driverfeil som gir BSOD annenhver boot.

Prosessoren ligger nå på 4.5Ghz med en idle temp på 40C og 84C på full load med intel burn test.

Kjøling er en Corsair H100 med 4 silent-vifter.

 

 

BTW: Noen som vet hvordan man fikser "bad pool header"? Kommer på annenhver oppstart og når jeg prøver å reinstallere LAN-driveren.

Endret av kristoffer90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...