Gå til innhold

Post din Intel-OC her!


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei! Lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Sitter med IntelBurnTest for å prøve å finne en stabil overklokking for min Core i5 2500K. Jeg vet at IBT stresstester CPU voldsomt, og det synes kanskje på strømbruken hwinfo64 indikerer. 10 passes gikk fint på 4.7 og 1.34V, men er temperaturene litt høye? Kjører en Noctua D14 og 3 kabinettvifter. Blir sjeldent over 50 grader varm mens jeg spiller, men da brukes jo ikke CPU i nærheten så mye som under en IBT.

 

EDIT: Se på Max-temp. CPU lå på mellom 75 og 80 grader gjennom de 10 "Maximum"-passene jeg gjorde i IBT.

 

 

iekNFfh.png

Endret av silkshade
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har bare et spørsmål angående min overclocking. Skal poste status snart.

 

Når jeg ligger på 4.6 Ghz med full load så ligger jeg på 75 grader. Jeg kan jo gå høyere enn det. Her ligger jeg med 1.4 volts. Hvis jeg justerer til 4.7 Ghz så trenger jeg 1.47 volts og da får jeg temperaturer på 85-90 grader.

 

Sist nevnte er jo en mye bedre utnyttelse av prosessoren. Det er jo sjelden jeg kommer i en situasjon hvor prosessoren havner på 90 grader alikevel.

 

Jeg har hørt at max volt er 1.350 volts. Men er det ikke fordi uten f.eks vannkjøling så vil dette skape høyere temperaturer? Eller er det høy volt alene som kan skade prosessoren? Så lenge jeg klarer å holde grader under 90 grader så må jeg vel kunne kjøre så høy volt jeg bare vil eller?

Lenke til kommentar

Jeg har bare et spørsmål angående min overclocking. Skal poste status snart.

 

Når jeg ligger på 4.6 Ghz med full load så ligger jeg på 75 grader. Jeg kan jo gå høyere enn det. Her ligger jeg med 1.4 volts. Hvis jeg justerer til 4.7 Ghz så trenger jeg 1.47 volts og da får jeg temperaturer på 85-90 grader.

 

Sist nevnte er jo en mye bedre utnyttelse av prosessoren. Det er jo sjelden jeg kommer i en situasjon hvor prosessoren havner på 90 grader alikevel.

 

Jeg har hørt at max volt er 1.350 volts. Men er det ikke fordi uten f.eks vannkjøling så vil dette skape høyere temperaturer? Eller er det høy volt alene som kan skade prosessoren? Så lenge jeg klarer å holde grader under 90 grader så må jeg vel kunne kjøre så høy volt jeg bare vil eller?

 

TJ Max er 105 grader. 80+ er ikke noe problem ved stresstest. Men det jeg virkelig kan anbefale deg er å delidde cpu. Da kan du fjerne limbelegget som lager et luftrom på cpuen og i tillegg legge på ny kjølepasta. Den som ligger der fra før er som sement.

Jeg gjorde selv dette og gikk ned ca 15 grader på cpu temperaturene.

 

Og ja, du kan fint kjøre på med mere enn 1.35 v. Det er nok temperaturene som fort kan bli litt stygge dersom den økes nærmere 1.45+ v.

Lenke til kommentar

TJ Max er 105 grader. 80+ er ikke noe problem ved stresstest. Men det jeg virkelig kan anbefale deg er å delidde cpu. Da kan du fjerne limbelegget som lager et luftrom på cpuen og i tillegg legge på ny kjølepasta. Den som ligger der fra før er som sement.

Jeg gjorde selv dette og gikk ned ca 15 grader på cpu temperaturene.

 

Og ja, du kan fint kjøre på med mere enn 1.35 v. Det er nok temperaturene som fort kan bli litt stygge dersom den økes nærmere 1.45+ v.

 

Ok takk. Jeg syns det fortsatt er veldig forvirrende. Er det høyetemperaturer jeg bør bekymre meg over eller er det volt. Kan jeg i teorien ha 1.6v (vet dette er usannsynlig høyt) så lenge jeg har nok kjøling til å ligge på ca 85 grader?

 

Jeg har nå 1.450 volt, 4.7Ghz, og 70 grader. Bør jeg justere volten enda mer opp slik at jeg kommer mest mulig nær 85 crader og justerer hastigheten etter dette? Eller tar jeg det helt baklengs.

 

Jeg leser folk sier at 1.3v er maks. Er dette fordi de snakker om uten f.eks vannkjøling og regner med at en slik volt ville gitt altfor høye temperaturer?

Lenke til kommentar

Ok takk. Jeg syns det fortsatt er veldig forvirrende. Er det høyetemperaturer jeg bør bekymre meg over eller er det volt. Kan jeg i teorien ha 1.6v (vet dette er usannsynlig høyt) så lenge jeg har nok kjøling til å ligge på ca 85 grader?

 

Jeg har nå 1.450 volt, 4.7Ghz, og 70 grader. Bør jeg justere volten enda mer opp slik at jeg kommer mest mulig nær 85 crader og justerer hastigheten etter dette? Eller tar jeg det helt baklengs.

 

Jeg leser folk sier at 1.3v er maks. Er dette fordi de snakker om uten f.eks vannkjøling og regner med at en slik volt ville gitt altfor høye temperaturer?

 

Det var en veldig høy volt. Selv har jeg 1.330 for 4.7 stabilt. Så høy spenning vil slite veldig på cpu. Levetiden vil synke betraktelig. Jeg ville ikke gått høyre enn 1.4/1.45MAX. Men det er meg. Er flere som kjører 3770K på 5 på benchmarking. Husk å justere den ned etter bench og lignende for minst mulig unødvendig belastning.

Lenke til kommentar

Dog veldig individuelt hvilken volt du må ha for gitte frekvenser. Selv har jeg en mindre god brikke som suger 1.4v ved 4.6ghz.

 

Som Kalleklovn sier, så ville jeg nok ikke kjørt noe særlig høyere enn 1.40/1.45. Ved sistnevnte begynner vannkjølingen min å slite ved 4-5 timer på P95.

Lenke til kommentar

Dog veldig individuelt hvilken volt du må ha for gitte frekvenser. Selv har jeg en mindre god brikke som suger 1.4v ved 4.6ghz.

 

Som Kalleklovn sier, så ville jeg nok ikke kjørt noe særlig høyere enn 1.40/1.45. Ved sistnevnte begynner vannkjølingen min å slite ved 4-5 timer på P95.

 

Da bør vel 1.440 være akseptabelt. Jeg har også lukket vannkjøling om det er noen trøst.

Lenke til kommentar

Får ikke til å poste print screen hvor dere faktisk ser tallene :(

 

Men jeg har 4.7 Ghz på 1.440 volt. Temperaturer på ca 85% og dette med lukket vannkjøling.

 

Min prossesor ser ikke ut til å være den skarpeste kniven i skuffen. På 3.9 Ghz så ligger den på 1.250 volt under fabrikkinnstilinger.

 

1.440 er vel akkurat på grensa er det ikke?

 

Håper på svar.

Endret av Tesshin
Lenke til kommentar

Får ikke til å poste print screen hvor dere faktisk ser tallene :(

 

Men jeg har 4.7 Ghz på 1.440 volt. Temperaturer på ca 85% og dette med lukket vannkjøling.

 

Min prossesor ser ikke ut til å være den skarpeste kniven i skuffen. På 3.9 Ghz så ligger den på 1.250 volt under fabrikkinnstilinger.

 

1.440 er vel akkurat på grensa er det ikke?

 

Håper på svar.

 

 

 

Rimelig mye volt det ja, min 3970X på 4.5GHZ ligger på 1.288Vcore 100%stabilt. Er det en 3770K du har eller?

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, og som jeg skrev tidligere, ville jeg bare bechet med en slik volt. Du MÅ ikke kjøre pcen 24/7 med 4.7 og 1,44 v. Hadde jeg vært deg ville jeg nøyd meg med 4.5 på kanskje 1.350.

 

Bare for å kverulere, hvorfor ville du ikke det? Har du gjort noen tester med det? Eller er det ut i fra hva folk har sagt? Har du snakket med intel? Hva er akseptabel levetid på prosessoren? Jeg har en kompis som holde på å ødelegge 2 stk, og for å si det sånn, på den ene er det høy volt og lave tempraturer, den andre holder han lav volt og høy temp. Ingen av de har vist tegn til degenerering enda, og jeg lurer på om ikke det nærmer seg 8 måneder. Jeg skal spør han når jeg snakker med han igjen, få han til å poste litt info. Det er nok interesant for mange, og selv om dette gjøres med kun 2 stk burde det gi en pekepinn på hva de faktisk tåler, det burde vel ikke variere for mye fra p til p?De fleste vil få seg en overaskelse over hvor mye disse delene tåler. Er man villig til å bare ha de 1-2 år til kan man jammen meg kjøre på med ganske absurde verdier.

 

Jeg skal komme tilbake med eksakt volt,gjennomsnitt tempraturer og hastighet osv. Jeg snakker ikke veldig mye med han, det er en sær type,hehe, men jeg er sikker på at dere vil finne det interesant.

 

Et spørsmål, er det noen her som har "brukt opp" en Prosessor? Som regel kastes disse selv om de er helt fine, sørgelige saker i grunnen

 

1.44vcore er helt OK! Du skal ikke ha den i 10 år + regner jeg med? Du har masse å gå på!

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...