Karltorbj Skrevet 9. august Skrevet 9. august (endret) Jeg har seriøst, prøvd å få kontakt med Satan. Satte meg ned i dyp bønn, med hendende i skålform, inviterte ham inn i mitt liv, ba ham om å besette meg, ville gi ham sjela mi i bytte. Det skjedde ingenting. Tenker at kanskje forventningen mine er for høye. Forvente at sjefen sjøl, skal sette av tid til meg, kanskje sende en av englene sine, blir for mye. Men må innrømme jeg er skuffet, syns nå, han kunne sendt et par demoner i hvert fall. Kanskje jeg skal prøve på å raukjøre meg selv inn i en dyp psykose? Kanskje jeg får kontakt da? Endret 9. august av Karltorbj 1
Aetius Skrevet 9. august Skrevet 9. august 1 hour ago, Karltorbj said: Jeg har seriøst, prøvd å få kontakt med Satan. Satte meg ned i dyp bønn, med hendende i skålform, inviterte ham inn i mitt liv, ba ham om å besette meg, ville gi ham sjela mi i bytte. Det skjedde ingenting. Tenker at kanskje forventningen mine er for høye. Forvente at sjefen sjøl, skal sette av tid til meg, kanskje sende en av englene sine, blir for mye. Men må innrømme jeg er skuffet, syns nå, han kunne sendt et par demoner i hvert fall. Kanskje jeg skal prøve på å raukjøre meg selv inn i en dyp psykose? Kanskje jeg får kontakt da? 3
Lagabøter Skrevet 10. august Forfatter Skrevet 10. august Kjetil Lura skrev (10 timer siden): Jepp. Denne er på bærtur. Har trådstarter lite å gjøre på en søndag kveld. heheh Jeg hadde litt dødtid mens jeg så igjennom Dagsnytt 18 fra fredag, som jeg ikke fikk sett pga trening. 🏋♂️
Lagabøter Skrevet 10. august Forfatter Skrevet 10. august Karltorbj skrev (10 timer siden): Hvorfor opponerer du ikke, heller i mot, den destruktive blinde troen? Opponerer mot religion så ofte jeg kan, uten å være for ufin i tonen.
PÃ¥inter Skrevet 10. august Skrevet 10. august Lagabøter skrev (1 time siden): Opponerer mot religion så ofte jeg kan Veldig viktig å ha en misjon i livet. 🤭
skaftetryne32 Skrevet 10. august Skrevet 10. august (endret) Romeren skrev (13 timer siden): Det er vel ikke det for flertallet av verdens 8 - 8 mrd mennesker, men la gå. Et hyppig argument fra de kristeliøse, men har du også lagt merke til at jo mer sivilisert et land er jo desto mindre er de religiøse? Der man finner utdannelse, økonomisk frihet og solide demokratier er det jevnt over langt mindre overtro, hva tenker du om det? Kan manglende utdannelse og frihet føre til at mennesker som lever under fattigdomsgrensen lener seg litt ekstra på religion? Det sier jo faktisk ikke noe som helst om troverdigheten til religion som du vel antyder at det gjør. Endret 10. august av skaftetryne32 1 1
PÃ¥inter Skrevet 10. august Skrevet 10. august skaftetryne32 skrev (57 minutter siden): men har du også lagt merke til at jo mer sivilisert et land er jo desto mindre er de religiøse? D Man kan jo undres. «- Religiøse lever lengre enn andre Mykje av forskinga viser at religiøse menneske har fleire sosiale forbindelsar, færre negative og fleire positive følelsar enn andre,.. Sterkt truande menneske lever eit lengre og sunnare liv enn andre, viser ei ny stor internasjonal undersøkjing.» 1
Gouldfan Skrevet 10. august Skrevet 10. august (endret) Lagabøter skrev (17 timer siden): Hypotetisk sett, om jeg som hedensk synder uten kontakt med Gud eller Jesus (eller Mars, Zevs, Vishnu, Odin for den saks skyld) ,men ønsker å få det og være mest mulig på linje med Herren. Hva skal jeg da velge? Er jo som å være en skrotnisse på Biltema. Alt for mye å velge mellom. Katolikk eller protestant med undergrupper som baptist, pinsevenn, mormon, Jehovas Vitne, den norske kirke, Læstadianer, Sannhetens Ord, Salem, Smiths Venner, Presbyterianer, Menigheten osv. osv. Hvilke av disse er mest tro mot det Gud fikk nedtegnet i sin tid.. og hva er mest tro med Jesus' visjoner da han og "gutta" brøt litt ut fra Jødedommen som vel var gjeldende da han ble født* De har jo alle hver sin varierte meny av tolkninger, så ikke lett å bli klok. Hva er fordeler/ulemper styrker/svakheter med de ulike retningene? *Forbehold om feil historisk konsensus, jeg er ingen ekspert. 😜🙃🤪😉😝 Det viktigste som jeg skulle ønske jeg visste før, er at du trenger å ha en forsamling, menighet å gå til.. Velg en menighet som passer deg, og som er i nærheten. Dra på besøk på en av gudstjenestene og si du er ny. Eller finn kontakt info på nett og ring de. Katolsk, statskirke eller Frikirke, Filadelfia eller Pinsekirke er ikke så viktig. Prøv å styr unna sektene. Endret 10. august av Gouldfan
Romeren Skrevet 10. august Skrevet 10. august skaftetryne32 skrev (54 minutter siden): Et hyppig argument fra de kristeliøse, men har du også lagt merke til at jo mer sivilisert et land er jo desto mindre er de religiøse? Der man finner utdannelse, økonomisk frihet og solide demokratier er det jevnt over langt mindre overtro, hva tenker du om det? Kan manglende utdannelse og frihet føre til at mennesker som lever under fattigdomsgrensen lener seg litt ekstra på religion? Det sier jo faktisk ikke noe som helst om troverdigheten til religion som du vel antyder at det gjør. Nå sa jeg vel ikke noe om religioners troverdighet som sådan, men du har nok rett i mye av det du sier. Men hvordan graderer du sivilisasjon? Er vi mer siviliserte enn bystatene rundt Middelhavet i middelalderen, f.eks.? Eller Islamske land med sin matematikk etc.? Ja, vi vet mer om naturen enn de gjorde da og verden har gått videre, men mer siviliserte? Opplysningstiden akselererte endringer i forståelsen av naturen og årsaker til naturfenomener og hendelser, og sånn sett har vi et redusert behov for en gud som en forklaringsmodell. Legger man utdannelse, økonomisk frihet og trygge samfunnsforhold på toppen av det klarer vi oss like godt, om ikke bedre med NAV enn med en gud. Snudd litt på hodet kan man jo spørre hvorfor de som ikke har det som oss likevel velger å holde fast ved religion når det tilsynelatende ikke virker, eller skaper et bedre liv? Man trenger ikke utdannelse for konkludere med det. Så er spørsmålet om mennesket bare er en forbruker av, eller defineres av, lover, ytelser og vitenskapelige avhandlinger - eller om det også er andre behov som ikke dekkes av dette?
skaftetryne32 Skrevet 10. august Skrevet 10. august PÃ¥inter skrev (34 minutter siden): Man kan jo undres. «- Religiøse lever lengre enn andre Men lever gjør de ikke fordi de lever i frykt for å synde å med det miste muligheten til å oppnå nirvana eller få innpass i Valhall, det er antageligvis noe positivt ved det, om man mener det å leve lenge er positivt på jorden når jorden oppfattes som en slagmark av de kristne, men samme det. Og folk som liker metal musikk er lykkeligere enn andre mennesker, i strak motsetning til hva folk flest tror, man finner my rart om man leter. Jeg tror det er mye positivt ved å ha et samfunn rundt seg, ethvert samfunn kanskje. https://www.guitarworld.com/news/metalheads-are-among-the-happiest-fans-in-any-music-genre-according-to-new-study 1
PÃ¥inter Skrevet 10. august Skrevet 10. august skaftetryne32 skrev (9 minutter siden): det er antageligvis noe positivt ved det, om man mener det å leve lenge er positivt på jorden… Hva mener du om det, kjemper du deg igjennom dagene? skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Jeg tror det er mye positivt ved å ha et samfunn rundt seg, ethvert samfunn kanskje. Du tenker sikkert på flokkmentaliteten?
Fatninja Skrevet 10. august Skrevet 10. august Crom er den fremste guden til kimmerierne (Cimmerians), det barbariske folket Conan tilhører i Robert E. Howards fantasy-univers. Han er en av de mest særpregede gudene i skjønnlitteraturen fordi han er fullstendig likegyldig overfor sine tilbedere. Kjennetegn ved Crom Sitter på sitt mørke fjell: Crom bor på toppen av det tåkete og dystre fjellet Ben Mor. Han forlater sjeldent fjellet og bryr seg ikke om hva som skjer i verden nedenfor. Én enkelt gave ved fødselen: Crom krever hverken templer, presteskap eller offergaver. Det eneste han gir et menneske, gir han i det øyeblikket det fødes: viljestyrke, mot og krefter til å kjempe for å overleve. Alt annet må du skaffe selv. Å be er en ulykke: Kimmerierne ber nesten aldri til Crom. De mener at dersom du påkaller oppmerksomheten hans gjennom bønn, vil han bare bli irritert og sende forbannelser, dysterhet eller dødelig uflaks din vei. Brukes som kraftuttrykk: Conan kaller sjeldent på Crom for hjelp, men bruker ofte navnet hans som et utbrudd eller ed (f.eks. "By Crom!"). Et mørkt etterliv: Når en kimmerier dør, havner sjelen i et grått, tåkete skyggerike der Crom hersker. Det finnes ingen belønning, Valhall eller paradis – bare en evig, dyster eksistens. "Han er en dyster og kjærlighetsløs gud, men han støper mot i menneskenes hjerter når de fødes." Dette er vel ikke akkurat kristendom, men livet er hardt vondt og vanskelig for alle på hvert sitt vis. Jeg tenker på religion som mentale verktøy. Det som funger er bra. Jeg har litt sansen for Crom. Han later ikke som. Det er ingen hjelp å få, man må bare hjelpe seg selv. 1
skaftetryne32 Skrevet 10. august Skrevet 10. august Romeren skrev (15 minutter siden): Nå sa jeg vel ikke noe om religioners troverdighet som sådan, Men hva ellers var poenget da? Romeren skrev (16 minutter siden): Men hvordan graderer du sivilisasjon? Er vi mer siviliserte enn bystatene rundt Middelhavet i middelalderen, f.eks.? Eller Islamske land med sin matematikk etc.? Ja, vi vet mer om naturen enn de gjorde da og verden har gått videre, men mer siviliserte? Mens vi ennå var jegere og sankere så antas det at vi mennesker jobbet mellom 2-5 timer om dagen, kanskje det var mer sivilisert også. Og det kan sies at vi jevnt over vet mye mindre om naturen, hvertfall når det kommer til enkelt mennesker, det er enkelte spesialiserte som vet mye om naturen i dag, for 100000 år siden så kunne sikkert ei 10 år gammel jente fortalt deg hvilke planter som var trygge å spise og hvilke som hadde medisinske egenskaper i dag spiser folk flest max 10- 15 forskjellige grønnsaker, og 3-4 dyr som vi masseproduserer i barbariske fabrikker, er det sivilisert? Er det sivilisert å tro at enkelte mennesker er mindre verdt fordi barbariske tekster skrevet under bronsealderen fordømmer dem for å være født som de er. Jeg tror du vet hvordan jeg graderte sivilisasjon og ja åpenbart er vi mer siviliserte enn steder der det og ha slaver var ansett som helt greit. Romeren skrev (25 minutter siden): Snudd litt på hodet kan man jo spørre hvorfor de som ikke har det som oss likevel velger å holde fast ved religion når det tilsynelatende ikke virker, eller skaper et bedre liv? Man trenger ikke utdannelse for konkludere med det. Fordi det er deres identitet, er ens identitet først brutt ned ved hjelp av hjernevask så er det gjenoppbygging som må til, igjen ikke veldig ålreit. Det er kognitiv dissonans, mange mennesker virkelig hater å innrømme at de tar feil, trenger ikke kikke lenger enn hit for å se det. Folk har mye investert i trua si, de vil ikke miste det de har ofret. Det er sosiale straffer, såkalt shunning kjent fra mange ekstreme miljøer som jv blant annet. Også er det å miste fellesskapet, klart det er mye en mister om en født inn i religion. 3
Gouldfan Skrevet 10. august Skrevet 10. august (endret) Dette er en tråd der trådstarter spurte om råd iforhold til kristendom og valg av trosretning/forsamling. Det er ikke en råd der man skriker at man er Ateist, eller ber til Satan. Hold dere til topic, jeg hater å anmelde, men ateister og andre får advarsel om dette ikke følges, dvs alt som er far off topic. Se forskjell på tråd om råd, og tråder der man diskuterer religion. Endret 10. august av Gouldfan 1
skaftetryne32 Skrevet 10. august Skrevet 10. august PÃ¥inter skrev (6 minutter siden): Hva mener du om det, kjemper du deg igjennom dagene? Du ville ikke lese hele setningen? Men legger heller til 3 prikker for å lage en stråmann? Om det finnes et helvete så havner du der uten tvil, du er den mest uredelige personen jeg noen gang har opplevd. 2 1
Dragavon Skrevet 10. august Skrevet 10. august Lagabøter skrev (18 timer siden): Hypotetisk sett, om jeg som hedensk synder uten kontakt med Gud eller Jesus (eller Mars, Zevs, Vishnu, Odin for den saks skyld) ,men ønsker å få det og være mest mulig på linje med Herren. Hva skal jeg da velge? Er jo som å være en skrotnisse på Biltema. Alt for mye å velge mellom. Katolikk eller protestant med undergrupper som baptist, pinsevenn, mormon, Jehovas Vitne, den norske kirke, Læstadianer, Sannhetens Ord, Salem, Smiths Venner, Presbyterianer, Menigheten osv. osv. Hvilke av disse er mest tro mot det Gud fikk nedtegnet i sin tid.. og hva er mest tro med Jesus' visjoner da han og "gutta" brøt litt ut fra Jødedommen som vel var gjeldende da han ble født* De har jo alle hver sin varierte meny av tolkninger, så ikke lett å bli klok. Hva er fordeler/ulemper styrker/svakheter med de ulike retningene? *Forbehold om feil historisk konsensus, jeg er ingen ekspert. 😜🙃🤪😉😝 Kvifor skal du tru på løgn og overtru? Kva er poenget med å basere livet sitt på ein løgn? 1
PÃ¥inter Skrevet 10. august Skrevet 10. august skaftetryne32 skrev (11 minutter siden): Du ville ikke lese hele setningen? Jeg leste hele setningen, det er poenget ditt jeg siterer. Hvis du er usikker på om poenget ble borte kan du trykke på den buede pilen her👇🏼: skaftetryne32 skrev (12 minutter siden): Om det finnes et helvete så havner du der uten tvil, du er den mest uredelige personen jeg noen gang har opplevd. Du burde se deg i bakspeilet.
PÃ¥inter Skrevet 10. august Skrevet 10. august Gouldfan skrev (16 minutter siden): Dette er en tråd der trådstarter spurte om råd iforhold til kristendom og valg av trosretning/forsamling. Det er ikke en råd der man skriker at man er Ateist, eller ber til Satan. Hold dere til topic, jeg hater å anmelde, men ateister og andre får advarsel om dette ikke følges, dvs alt som er far off topic. Se forskjell på tråd om råd, og tråder der man diskuterer religion. Tråden er ikke seriøs. 😉👇🏼 Lagabøter skrev (5 timer siden): Jeg hadde litt dødtid mens jeg så igjennom Dagsnytt 18 fra fredag, som jeg ikke fikk sett pga trening. 🏋♂️ 1
skaftetryne32 Skrevet 10. august Skrevet 10. august PÃ¥inter skrev (Akkurat nå): Jeg leste hele setningen, det er poenget ditt jeg siterer. Nei det er ikke det, du kan ikke sitte her og lyve å diktere om hva som er poenget mitt, poenget er resten av den setningen som du skrev om sånn at du kan angripe person i stedet for det faktiske argumentet. 2
Gouldfan Skrevet 10. august Skrevet 10. august (endret) PÃ¥inter skrev (4 minutter siden): Tråden er ikke seriøs. 😉👇🏼 https://www.diskusjon.no/forum/281-off-topic/ Her kan dere leke med hva dere vil... Endret 10. august av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå