Gå til innhold

Bli kristen, men velge hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lagabøter skrev (18 timer siden):

Hypotetisk sett, om jeg som hedensk synder uten kontakt med Gud eller Jesus (eller Mars, Zevs, Vishnu, Odin for den saks skyld) ,men ønsker å få det og være mest mulig på linje med Herren. 

Hva skal jeg da velge? Er jo som å være en skrotnisse på Biltema. Alt for mye å velge mellom.

Katolikk eller protestant med undergrupper som baptist, pinsevenn, mormon, Jehovas Vitne, den norske kirke, Læstadianer, Sannhetens Ord, Salem, Smiths Venner, Presbyterianer, Menigheten osv. osv. 

Hvilke av disse er mest tro mot det Gud fikk nedtegnet i sin tid.. og hva er mest tro med Jesus' visjoner da han og "gutta" brøt litt ut fra Jødedommen som vel var gjeldende da han ble født*

De har jo alle hver sin varierte meny av tolkninger, så ikke lett å bli klok.

Hva er fordeler/ulemper styrker/svakheter med de ulike retningene?

*Forbehold om feil historisk konsensus, jeg er ingen ekspert. 

😜🙃🤪😉😝

Lagabøter skrev (18 timer siden):

Hypotetisk sett, om jeg som hedensk synder uten kontakt med Gud eller Jesus (eller Mars, Zevs, Vishnu, Odin for den saks skyld) ,men ønsker å få det og være mest mulig på linje med Herren. 

Hva skal jeg da velge? Er jo som å være en skrotnisse på Biltema. Alt for mye å velge mellom.

Katolikk eller protestant med undergrupper som baptist, pinsevenn, mormon, Jehovas Vitne, den norske kirke, Læstadianer, Sannhetens Ord, Salem, Smiths Venner, Presbyterianer, Menigheten osv. osv. 

Hvilke av disse er mest tro mot det Gud fikk nedtegnet i sin tid.. og hva er mest tro med Jesus' visjoner da han og "gutta" brøt litt ut fra Jødedommen som vel var gjeldende da han ble født*

😜🙃🤪😉😝

Vi har ekumeniske gudstjenester og møter, der alle kirker er invitert.

Jehovas vitner er ikke med, men det er for de og lignende ikke er åpne trossamfunn.

Katolikker, statskirke, Frikirker og pinse osv er med.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (7 minutter siden):

Ja, men det gjelder nok bare enkelte spesielt utvalgte.🤣

Det gjelder nok deg, deg som aktivt lyver, og med viten og vilje debatterer uredelig med stråmenn og person angrep og gjør absolutt alt de kan for å sabotere diskusjon, jv troll som deg selv er den det gjelder. 

• Liker 2
Skrevet

Først må man bli sikker på hva man er nå før man går for en endring.

Hvordan vet du at du ikke allerede er såkalt kristen, da tenker jeg på det som er essensen i religionen som er akkurat den samme som i alle religioner.

Overflaten kan tweakes men essensen lar seg ikke manipulere.

Så ikke bli noe som helst, finn ut hva som er nå!

Skrevet
Lagabøter skrev (19 timer siden):

😜🙃🤪😉😝

Når vi ser hvordan Jehova Gud handlet med Israels folk, blir vi klar over hvor viktig det er å tilbe Jehova Gud på den måten han godkjenner. Gud befalte israelittene å ta avstand fra den falske religion som folkene omkring dem utøvde. (5.Mos 7:25) Disse folkene ofret barna sine til gudene og begikk urene seksuelle handlinger, deriblant homoseksuelle handlinger. (3.Mos 18:20-30) Gud befalte israelittene å sky slike handlinger. Når de var ulydige og tilbad andre guder, straffet han dem.(Josva 24:20) Det er tydelig at det spilte en stor rolle hvilken religion de hadde.

Skrevet
Lagabøter skrev (19 timer siden):

Hva skal jeg da velge?

Jeg er ateist selv, men hvis jeg måtte velge noe innen kristendommen tror jeg at jeg hadde blitt kveker. Synes det er flere sympatiske trekk ved læren de har, som f.eks. at de ikke har presteskap og at de ikke ser på Bibelen som den endelige fasiten og målestokken som må tolkes bokstavelig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dragavon skrev (2 timer siden):

Kvifor skal du tru på løgn og overtru? Kva er poenget med å basere livet sitt på ein løgn?

Kan jeg minne om dette som er aktuelt i disse tider,det blir ulevelig i deler av Afrika om 20 år.

Johannes Åp 16

8 Den fjerde engelen tømte sin skål ut over solen. Da fikk den makt til å svi menneskene med ild, 9 og menneskene ble svidd i voldsom hete.

Videre i Matteus 24 beskrev Jesus atombomben som ikke kunne forklares bedre på den tiden. Når dere ser styggdommen som legger øde stå på det hellige sted.

Skrevet
Jobs skrev (6 minutter siden):

Videre i Matteus 24 beskrev Jesus atombomben som ikke kunne forklares bedre på den tiden. Når dere ser styggdommen som legger øde stå på det hellige sted.

Dette at styggedommen som legger øde er ett kjernefysisk våpen er fremdeles din høyst personlige tolkning, ikke noe annet og du har fått utallige alternativer på styggedom som legger øde uten at det har påvirket ditt høyst personlige syn og uforandrede syn på hva det kan være, ta f.eks svartedauden som her til lands direkte ledet til det veldig vanlige norske etternavnet Ødegård f.eks. Var ikke svartedauden en styggedom som legger øde i ditt syn? 

Jobs skrev (9 minutter siden):

Kan jeg minne om dette som er aktuelt i disse tider,det blir ulevelig i deler av Afrika om 20 år.

Dette er ikke sant, en kan fortsette i samme uredelige spor og si at det er ulevelig i Frankrike i 2026.

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Vi har ekumeniske gudstjenester og møter, der alle kirker er invitert.

Jehovas vitner er ikke med, men det er for de og lignende ikke er åpne trossamfunn.

Katolikker, statskirke, Frikirker og pinse osv er med.

Alle kan være med på Unitarene universalist  tjenester.  Finnes ikke slike kirker i Norge?

https://www.uula.org/beliefs

As a Unitarian Universalist congregation, our beliefs are diverse and inclusive. Our non-credal faith shares six values, all centering around love.

• Interdependence: We honor the interdependent web of all existence and acknowledge our place in it.

• Pluralism: We are all sacred beings, diverse in culture, experience, and theology.

• Justice: We work to be diverse multicultural Beloved Communities where all feel welcome and can thrive.

• Transformation: We adapt to the changing world.

• Generosity: We cultivate a spirit of gratitude and hope.

• Equity: We declare that every person is inherently worthy and has the right to flourish with dignity, love, and compassion.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espressivo skrev (20 timer siden):

På dette forumet vil du hovedsaklig få ignorante og ufine svar fra hatefulle ateister. Jeg er et av de sjeldne anstendige ikke-troende du vil få svar fra her.

Hele tråden ble startet med et hypotetisk spørsmål fra en som selv er en "hedensk synder", som i tillegg har en litt humoristisk snert på spørsmålet, med en rekke smileys på slutten av innlegget bare for å understreke at spørsmålet ikke er alvorlig ment. Med andre ord er ikke dette noe som trådstarter går rundt og kjenner på som en vond bør, om hvilken religion han bør tro på.

Hadde det vært tilfellet, ville nok flere her vært snillere med svaret. Men når man inviterer til en uformell og humoristisk "drodling" rundt emnet, er det absolutt ingen ting i veien for å komme med litt humorisiske svar. Det betyr imidlertid ikke at man latterliggjør en annen person, eller dennes vonde tanker og følelser.

• Liker 5
Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Johannes Åp 16

8 Den fjerde engelen tømte sin skål ut over solen. Da fikk den makt til å svi menneskene med ild, 9 og menneskene ble svidd i voldsom hete.

Eg finner det heilt absurd at utdannede mennesker trur på slikt tullprat 🤦‍♂️

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Dragavon skrev (40 minutter siden):

Eg finner det heilt absurd at utdannede mennesker trur på slikt tullprat 🤦‍♂️

Du vet ikke hva du snakker om,les Matteus 7.7-8. Og les historien om Hans Nilsen Hauge. 

Endret av Jobs
Skrevet
Jobs skrev (8 minutter siden):

Du vet ikke hva du snakker om,les Matteus 7.7-8

Eg forholder meg til fakta, religiøse myter og overtru interreserer meg ikkje :shrug:

• Liker 1
Skrevet
Dragavon skrev (5 timer siden):

Kva er poenget med å basere livet sitt på ein løgn?

Hvilken løgn sikter du til, er det løgn om at det finnes en skaper eller er det en annen spesifikk løgn du tenkte på?

Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Du vet ikke hva du snakker om,les Matteus 7.7-8. Og les historien om Hans Nilsen Hauge. 

Og det skriftstedet begynner med ,be så skal du få.

Er det så enkelt?

Skrevet
Jobs skrev (2 timer siden):

De skal smi sine sverd om til plogskjær og sine spyd til beskjæringskniver. Nasjon skal ikke løfte sverd mot nasjon og de skal ikke mer lære å føre krig. (Jes 2:4) Selv om disse berømte ordene er inngravert på en mur like ved FNs hovedkvarter i New York, har denne verdensorganisasjonen på ingen måte oppfylt dem. Men som en del av Jehova Guds ufeilbarlige ord kommer de ikke til å slå feil. (Jes 55:10-11)

Ordene i Jesaja 2:4 hører med til en enestående profeti, en profeti om virkelig fred og den er ferd med å bli oppfylt nå i vår tid. Før profetien kommer inn på de gledelige utsiktene vi har til å oppleve en tid uten kriger og krigsvåpen, sier den: Det skal skje i dagens siste del at fjellet der Jehovas hus står, skal bli grunnfestet over toppen av fjellene og det skal i sannhet bli løftet opp over høydene og til det skal alle nasjonene strømme. Og mange folkeslag skal visselig gå av sted og si: Kom, la oss gå opp til Jehovas fjell, til Jakobs Guds hus og han skal lære oss sine veier og vi vil vandre på hans stier. For fra Sion skal du lov utgå og Jehovas ord fra Jerusalem. (Jes 2:2-3)

Legg merke til at før folk kan slå inn på en fredelig kurs, må de få opplæring i Jehovas veier. En positiv  reaksjon på Jehovas undervisning kan få en person til å forandre tenkemåte og handlemåte, slik at en som har vært krigersk, blir fredelig. Hvordan foregår denne forvandlingen? Romerne 12:2: sier: La dere ikke lenger forme etter denne tingenes ordning, men bli forvandlet ved å fornye deres sinn, så dere kan prøve for dere selv hva s om er Guds gode og antagelige og fullkomme vilje. Vi fornyer vårt sinn eller leder det inn i et nytt spor, ved å fylle det med prinsipper og forskrifter fra Guds Ord. Et regelmessig studium av Bibelen hjelper oss til å foreta denne forandringen og setter oss i stand til å bevise overfor oss selv hva Jehovas vilje for oss går ut på. Derved ser vi tydelig hvilken vei vi må gå. (Salme 119:105)

Skrevet
Dragavon skrev (3 timer siden):

Eg forholder meg til fakta, religiøse myter og overtru interreserer meg ikkje :shrug:

Er vi intelligente nok til å vite hva fakta er?  Er rom og tid fleksibelt, kan de manipuleres?

Skrevet
skaftetryne32 skrev (12 timer siden):

Fordi det er deres identitet, er ens identitet først brutt ned ved hjelp av hjernevask så er det gjenoppbygging som må til, igjen ikke veldig ålreit. Det er kognitiv dissonans, mange mennesker virkelig hater å innrømme at de tar feil, trenger ikke kikke lenger enn hit for å se det. Folk har mye investert i trua si, de vil ikke miste det de har ofret. Det er sosiale straffer, såkalt shunning kjent fra mange ekstreme miljøer som jv blant annet. Også er det å miste fellesskapet, klart det er mye en mister om en født inn i religion.

Men da snakker du om relativt lukkete og innadvendte milljler?

Et eller annet rammeverk - det som definerer fellesskapet - finnes jo for alle typer fellesskap, enten man er religiøs, har funnet sammen fordi man ikke er det og deler motstanden mot religion, liker køntri på festivaler eller kjører Harley.

Eller tenker du at "ens identitet først brutt ned ved hjelp av hjernevask" uansett hva man har felles og samles om?

Skrevet
Dragavon skrev (8 timer siden):

I århundre har religiøse leder se dosert myter og falske dogmer som er i strid med den nyere tids vitenskapelige oppdagelser og heller ikke er basert på bibelen. Den katolske kirke fordømte for eksempel Galilei fordi han trakk den slutning at jorden går i bane rundt solen, en slutning som jo var helt korrekt men den var i strid med det kirken lærte på den tiden. På den annen side må forskerne lastes når de framholder en teori som ikke lar seg bevise, som en kjensgjerning nemlig at livet har utviklet seg fra livløststoff uavhengig av Gud. De latterliggjør den religiøse tro og sier at den er uvitenskapelig.

Er det mulig å forene vitenskap og religion, Ja, Det er virkeligheten slik at bevist vitenskap og den sanne religion utfyller hverandre snarere enn å motsi hverandre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...