Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

 

Fint at det skjer ting. Men jeg har spilt på 30" 2560x1600 i flere år, og ofrer ikke den størrelsen. Og jeg gidder heller ikke kjøre SLI, så 4K er foreløpig uaktuelt. Hvorfor er det så vanskelig å lansere en 30"+ 2560x1600 IPS/VA/OLED skjerm med GS/FS?

Fordi 30" suger å spille på?

 

begynner å bli mange IPS skjermer med gsync nå :)

Men usikker på hvem jeg skal gå for......

kravene er som vanlig, IPS, gysync, 1440p, 120Hhz+

 

Hva er egentlig forskjellen på  XB270HU og Swift PG279Q ?

Leste en par tester, og Asus fikk klart mest skryt. Acer er IPS med alt det medfører. Tregere, IPS glow, billig fot/ utførelse. Totalt sett skulle Asus være bedre for spilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste en par tester, og Asus fikk klart mest skryt. Acer er IPS med alt det medfører. Tregere, IPS glow, billig fot/ utførelse. Totalt sett skulle Asus være bedre for spilling.

 

Asus har nå 2 stk 27", 1440p, G-Sync skjermer : PG278Q som har TN panel, 1ms og "bare" 144 Hz max. PG279Q som har IPS panel, 4ms og 165 Hz max.

 

Joda TN skjermen til Asus har litt lavere responstid, men i følge tester så er den nye med IPS panel mer enn rask nok, og kan brukes av professjonelle gamere. Den har fått stempelet som ny referanse gaming skjerm i 3 tester jeg har sjekka iallefall. Ja, den har IPS glow for de som hater det, men til gjengjeld bedre farger og innsynsvinkel da.

Lenke til kommentar

Flere websider som har rapportert at XB270HU og Asus PG279Q har samme panel. Men nå har TFT-central testet skjermen og åpnet den, og funnet at det ikke er identisk panel likevel. Men samme produsent, og IPS type i begge. Acer kommer med XB271HU som sannsynligvis har samme panel..

 

Ja stemmer, Acer kommer med en ny IPS skjerm som matcher den til Asus med 165 Hz. Byggekvaliteten til Asus skal visst være bedre.

Lenke til kommentar

 

Leste en par tester, og Asus fikk klart mest skryt. Acer er IPS med alt det medfører. Tregere, IPS glow, billig fot/ utførelse. Totalt sett skulle Asus være bedre for spilling.

 

Asus har nå 2 stk 27", 1440p, G-Sync skjermer : PG278Q som har TN panel, 1ms og "bare" 144 Hz max. PG279Q som har IPS panel, 4ms og 165 Hz max.

 

Joda TN skjermen til Asus har litt lavere responstid, men i følge tester så er den nye med IPS panel mer enn rask nok, og kan brukes av professjonelle gamere. Den har fått stempelet som ny referanse gaming skjerm i 3 tester jeg har sjekka iallefall. Ja, den har IPS glow for de som hater det, men til gjengjeld bedre farger og innsynsvinkel da.

 

Bedre farger?

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

DeltaE på under 1.0 er jo praktisk talt umerkelig for de fleste.

Forskjellen på skjermene er innsynsvinkler og etterslep.

Lenke til kommentar

Bedre farger?

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

DeltaE på under 1.0 er jo praktisk talt umerkelig for de fleste.

Forskjellen på skjermene er innsynsvinkler og etterslep.

 

Ja IPS er kjent for å ha bedre farge gjengivelse enn TN, og noe alle som tester disse skjermene skriver om. Om man merker det i praksis er noe annet. Jerg har aldri hatt en TN skjerm, så der kan jeg ikke si noe. 

Lenke til kommentar

 

 

Fint at det skjer ting. Men jeg har spilt på 30" 2560x1600 i flere år, og ofrer ikke den størrelsen. Og jeg gidder heller ikke kjøre SLI, så 4K er foreløpig uaktuelt. Hvorfor er det så vanskelig å lansere en 30"+ 2560x1600 IPS/VA/OLED skjerm med GS/FS?

Fordi 30" suger å spille på?

 

Vel, nei? Uansett uenig men ser ikke helt hva du mener når det er både 30", 32" og 34" i salg. Bare ikke med egenskapene jeg ønsker meg. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Fint at det skjer ting. Men jeg har spilt på 30" 2560x1600 i flere år, og ofrer ikke den størrelsen. Og jeg gidder heller ikke kjøre SLI, så 4K er foreløpig uaktuelt. Hvorfor er det så vanskelig å lansere en 30"+ 2560x1600 IPS/VA/OLED skjerm med GS/FS?

Fordi 30" suger å spille på?

 

Vel, nei? Uansett uenig men ser ikke helt hva du mener når det er både 30", 32" og 34" i salg. Bare ikke med egenskapene jeg ønsker meg. 

 

 

Jeg tror nok 16:10 formatet blir en svært liten nisje fremover, om den ikke forsvinner helt. Men jeg tror også "Adaptive Sync" kommer til å finne veien inn i de fleste skjermer fremover. For produsentene av scalere har det neppe mye for seg å lage en modell med, og en uten. Det blir opp til skjermprodusentene å bestemme hvilke skjerm-modeller som skal ta det i bruk. Nvidias G-Sync hadde markedet for seg selv i et år, og har nå 15 forskjellige modeller på markedet (i Norge ihvertfall). Etter bare et halvt år er der nå 21 FreeSync modeller på markedet. En av dem er en 31,5" 4K skjerm. Flott for dem med AMD skjermkort... :(

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jag har bara kört med geforce experience tills nu. Har en 1440p skärm på väg och tänke börja tuna GTX 980 jag har för att få ut max.

Spelar BF4 och Witcher 3 av de nyare spelen. Vilken drivare ser ut till att ge bäst ytelse? Stor skillnad från drivare till drivare?

Tar gärna bort Experience då jag bara ser det som bloat.

Lenke til kommentar

Jeg har en 32" 4K BenQ BL3201PT og kan si dere at den er mer enn stor nok. Topp skjerm, men den mangler G-Sync da, så jeg ser en del tearing på den når jeg spiller f.eks BF4. Ergo derfor jeg har lyst å kjøpe meg en Asus PG279Q.

 

Har du prøvd å skru av strømsparing på skjermkortene? Jeg henter et par fps på det. I PrecisionX kan man også sette en framerate target som kan være en annen ting å prøve, forruten å gå bittelitt ned på "eyecandy".

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Jeg har en 32" 4K BenQ BL3201PT og kan si dere at den er mer enn stor nok. Topp skjerm, men den mangler G-Sync da, så jeg ser en del tearing på den når jeg spiller f.eks BF4. Ergo derfor jeg har lyst å kjøpe meg en Asus PG279Q.

 

Har du prøvd å skru av strømsparing på skjermkortene? Jeg henter et par fps på det. I PrecisionX kan man også sette en framerate target som kan være en annen ting å prøve, forruten å gå bittelitt ned på "eyecandy".

 

 

Jeg snakka mer om screen tearing nå da, og ikke lav fps. I 4K oppløsning og Ultra settings i BF4, så ligger jeg som regel på 75-95 fps mine mine to 980Ti kort (kan tjene litt mer hvis jeg overklokker skjermkorta).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en 32" 4K BenQ BL3201PT og kan si dere at den er mer enn stor nok. Topp skjerm, men den mangler G-Sync da, så jeg ser en del tearing på den når jeg spiller f.eks BF4. Ergo derfor jeg har lyst å kjøpe meg en Asus PG279Q.

 

Har du prøvd å skru av strømsparing på skjermkortene? Jeg henter et par fps på det. I PrecisionX kan man også sette en framerate target som kan være en annen ting å prøve, forruten å gå bittelitt ned på "eyecandy".

 

 

Jeg snakka mer om screen tearing nå da, og ikke lav fps. I 4K oppløsning og Ultra settings i BF4, så ligger jeg som regel på 75-95 fps mine mine to 980Ti kort (kan tjene litt mer hvis jeg overklokker skjermkorta).

 

 

Ok, men jeg tolket det som at du sier du ser en del tearing fordi du mangler G-Sync. Det er jo ikke riktig. Du ser tearing fordi du har skrudd av V-Sync. Grunnen til å ha av V-Sync når man får flere frames enn panelet har Hz, er for å korte inn input-lag. Men da får man tearing. Om du skrur V-Sync, så får du det samme bildet som en G-Sync skjerm med V-Sync på, så lenge du ikke dipper under 60fps. Det vil si, kan G-Sync skjermer også skru av V-Sync over skjermens refresh rate slik FreeSync skjermene alltid har kunnet. Om man gjør det med en G-Sync skjerm vil man også få tearing i bildet..

 

Så lenge du aldri bikker under skjermens max refresh rate, så har ikke G-Sync noenting for seg.

 

Edit: Lite tillegg

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Så lenge du aldri bikker under skjermens max refresh rate, så har ikke G-Sync noenting for seg.

 

Edit: Lite tillegg

 

Jo, noe mindre inputlag samt ingen tearing da bilde og skjerm alltid er synkronisert.

Uten v-sync har man lav inputlag men får tearing. Trodde alle visste dette nå?

Lenke til kommentar

 

Så lenge du aldri bikker under skjermens max refresh rate, så har ikke G-Sync noenting for seg.

 

Edit: Lite tillegg

 

Jo, noe mindre inputlag samt ingen tearing da bilde og skjerm alltid er synkronisert.

 

 

Nei, en G-Sync skjerm på 60Hz, med V-Sync skrudd på. Vil oppføre seg nøyaktig likt som en tilsvarende skjerm uten G-Sync, men som også har V-Sync skrudd på. Så lenge de aldri får servert mindre enn 60fps.

 

Det er under 60fps at G-Sync skjermen korter inn input-lag, uten tearing, og mindre hakking enn en skjerm uten G-Sync. Den vanlige skjermen, når den får under 60 fps, er avhengig av at brukeren bestemmer seg for om han vil ha kortere input-lag med tearing. Eller lengre input-lag med hakking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...