Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

nirolo skrev (28 minutter siden):

Som melonskall sa så består ikke en celle av bare ett molekyl. Et molekyl kan ikke være en celle og kan ikke inneholde DNA.

Da må du tenke på hva de er ute etter. I en slik analyse er man ikke interessert i skall eller celleinnhold. Man er kun utetter et spesifikt område på ett spesifikt kromosom som det finnes en kopi av pr celle. I dette tilfellet har dem bare en celle. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva så? Det du skrev var feil uansett hvor irrelevant alt annet er. Det er jo også kjernen i saken. Men hvis du ikke forstår spøken så forstår du ikke spøken, vanskelig å gjøre noe med det.

Du har fortsatt feil, men det er irrelevant.

Endret av Melonskall
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke dust her. Du skrev noe som er feil og bet åpenbart på agnet når det ble påpekt på dummeste vis. Jeg prøvde å gjøre situasjonen til en ikke-situasjon, men du ga deg ikke og fortsatte.

Det beste er at det representerer store deler av saken som diskuteres. Kan lure på hvem som sitter bak med tanke på at Jan Helge Andersen er løslatt.

Lenke til kommentar
FogMan skrev (42 minutter siden):

Han er uskyldig etter min mening. Dømt, utelukkende på forklaring fra kompisen.


Nei, han er dømt på forklaring fra kompisen, sammen med DNA som tyder på to gjerningsmenn, observasjoner av de begge to sammen rett før og etter drapene, mangel på alibi, en forhistorie med overgrep på små barn i lignende alder, en kniv han ikke kan redegjøre for, uriktige forklaringer i avhør og det som fremstår som helt merkelig oppførsel for en uskyldig mann, to andre kompiser som vitnet om at de mente de ble ringt etter for å være et slags alibi, et helt nabolag som vitnet om forkastelig oppførsel og en ustabil fyr de aller fleste som bodde på Eg mente kunne stå bak drapene, faktisk var flere av de hos politiet i dagene etter drapene for å tipse om Viggo Kristiansen, psykiatriske sakkyndige som mener han mangler totalt selvinnsikt og har pedofile tendenser, deltok ikke på leteaksjonen, selv om det var noe alle som kjente Kristiansen mente han normalt hadde deltatt på, enten han ble spurt eller ikke.

Dette høres sikkert ikke voldsomt overbevisende ut dersom man trekker ut ett og ett punkt, men samlet sett så er det svært lite sannsynlig at en uskyldig person havner i omstendigheter hvor så mye taler for skyld, som samtidig oppfører seg som om han er skyldig, forklarer seg helt merkelig i avhør, har forhistorie med lignende overgrep, mangler totalt alibi for akkurat det samme tidsrommet som Andersen, når drapene fant sted osv ... i tillegg til at bestekameraten sier han var der, og deltok i ugjerningene.

Gjenopptakelseskommisjonen har viet nærmest helt kapittel til alle de indirekte bevisene mot Viggo Kristiansen, som på side 322 begynner med ....

"Den samlede kommisjon har imidlertid en felles oppfatning av at det foreligger en rekke bevis og omstendigheter som kan tale for at dommen mot Viggo Kristiansen er riktig"

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke dust her. Du skrev noe som er feil og bet åpenbart på agnet når det ble påpekt på dummeste vis. Jeg prøvde å gjøre situasjonen til en ikke-situasjon, men du ga deg ikke og fortsatte.

Det beste er at det representerer store deler av saken som diskuteres. Kan lure på hvem som sitter bak med tanke på at Jan Helge Andersen er løslatt.

Det var en patetisk dårlig spøk. Dessuten har jeg aldri sagt at en celle er ett molekyl 

Så sitat ditt "En celle er gjerne laget av en aning fler molekyler enn ett." er egentlig en stråmann. 

Tror egentlig at du ikke helt forsto hva du prøve å spøke med. Gå gjerne tilbake å se, så kan du også finne ut om du er enig eller uenig.

Er du ikke enig så kan du jo fortelle hvorfor. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Hvilke seks master henviser du til?

https://en.wikipedia.org/wiki/Baneheia_murders#Telecommunication_alibi

Quote

Telenor fikk kun kontakt med Odderøya når de målte i området, en stasjon som ligger 2km unna Baneheia, mens Eg A altså er 6-700 meter unna.
Det finnes også flere andre stasjoner i området, men med unntak av Caledonien, som også ligger i byen, langt unna Baneheia, så fikk de ikke kontakt med noen av de andre basestasjonene i området, noe som i seg selv er helt fantastisk?

Fra en av referansene i linken over:
"Målingene ble foretatt med telefoner med kanaldisplay på steder som politiet anså som sentrale i saken. Målinger (oppringninger) ble foretatt på åstedet og på flere aktuelle utsiktspunkter. Vi fikk ikke inn EG_A på noen steder bortsett fra på ett av utsiktspunktene lengst mot Eg. Her var EG_A svakt inne på nabolisten, men flere andre celler var mye sterkere. Først når vi var ca. 200 m fra parkeringsplassen ved Svarttjønn ble det tatt handover til EG_A."

EDIT: Jeg må inrømme jeg er nysgjerrig på hvilken kilde du har på at det ikke er andre master der.

Quote

Det var da lagmann Nes Hansen utbrøt "da er vi nærmest på åstedet", og hvor Inge Schøyen fra Teleplan svarte "ja" !

Det slutter aldri å forundre meg hvordan man gjør et poeng av at 150m er i nærheten av et sted.

Quote

Det ville i hvert fall vært særdeles pussig om DNA som kommer inn i prøvene fra Baneheia på et laboratorium, skulle vise seg å være akkurat like degraderte som de prøvene man hadde fra ofrene osv.

Det høres særdeles lite plausibelt ut.

Så en nesten full profil på JHA og ett treff på den andre prøven er "akkurat like degradert" i din bok?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, 0laf said:


Nei, han er dømt på forklaring fra kompisen, sammen med DNA som tyder på to gjerningsmenn, observasjoner av de begge to sammen rett før og etter drapene, mangel på alibi, en forhistorie med overgrep på små barn i lignende alder, en kniv han ikke kan redegjøre for, uriktige forklaringer i avhør og det som fremstår som helt merkelig oppførsel for en uskyldig mann, to andre kompiser som vitnet om at de mente de ble ringt etter for å være et slags alibi, et helt nabolag som vitnet om forkastelig oppførsel og en ustabil fyr de aller fleste som bodde på Eg mente kunne stå bak drapene, faktisk var flere av de hos politiet i dagene etter drapene for å tipse om Viggo Kristiansen, psykiatriske sakkyndige som mener han mangler totalt selvinnsikt og har pedofile tendenser, deltok ikke på leteaksjonen, selv om det var noe alle som kjente Kristiansen mente han normalt hadde deltatt på, enten han ble spurt eller ikke.

Dette høres sikkert ikke voldsomt overbevisende ut dersom man trekker ut ett og ett punkt, men samlet sett så er det svært lite sannsynlig at en uskyldig person havner i omstendigheter hvor så mye taler for skyld, som samtidig oppfører seg som om han er skyldig, forklarer seg helt merkelig i avhør, har forhistorie med lignende overgrep, mangler totalt alibi for akkurat det samme tidsrommet som Andersen, når drapene fant sted osv ... i tillegg til at bestekameraten sier han var der, og deltok i ugjerningene.

Gjenopptakelseskommisjonen har viet nærmest helt kapittel til alle de indirekte bevisene mot Viggo Kristiansen, som på side 322 begynner med ....

"Den samlede kommisjon har imidlertid en felles oppfatning av at det foreligger en rekke bevis og omstendigheter som kan tale for at dommen mot Viggo Kristiansen er riktig"

Det kan også være sammenfallende med at JHA gjorde det alene men tilsto til VK kort tid etter.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Kanskje påtalemyndighet, gjennopptagelseskommisjon, dommere, etc bude ta en prat med deg da - sånn at de kan forstå hvorfor de ikke har forstått det åpenbare.

Kanskje de skulle snakke med tidligere leder for KRIPOS..?

https://www.dagbladet.no/nyheter/viggo-skulle-aldri-vaert-domt/73492561#:~:text=Viggo Kristiansen ble dømt til,Andersen til 19 års fengsel.

...

Altså.
Hvor mye må du kunne om psykologi eller avhørsteknikk for å forstå at du ikke skal røpe navnet på andre mistenkte eller rollen du, som politi, mener at de forskjellige partene hadde under en drapssak og hva man faktisk har av beviser for en av de mistenkte før første formelle avhør av siktede hvor vedkommende formelt er siktet..?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (10 minutter siden):


Det meste som står der er feil, og er trolig skrevet av en ivrig Fri-Viggo fan.

Det er flere basestasjoner som trolig dekker flere områder av Baneheia, men ved åstedet fikk Telenor kun kontakt med Odderøya, og noen ytterst få steder Caledonien, basestasjoner som ligger veldig langt unna Baneheia, Odderøya er vel faktisk så langt unna man kommer i det området, før man treffer på havet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mobilbombe-i-baneheia/65714443

Det står jo videre på Wikipedia ...

"Kristiansen's mother testified during the trial that she saw her son arriving and walking in the backyard on the evening of the murders, and as such could not have been at the murder-site.
This statement also matched the measurements in the telecommunication reports since the cell cite connected to Kristiansen's phone was close to his home, a fact Kristiansen's mother couldn't have known about since the cell phone alibi wasn't discovered until the trial was almost over."


Problemet til moren, var at hun hevdet å sett Kristiansen prate i mobilen på utsiden 19:30. Hun mente også Jan Helge Andersen var der.
Begge deler er umulig, det finnes ingen samtaler på Kristiansens mobiltelefon før 20:19 den kvelden, samt at Andersen ikke kan ha vært der. Moren uttalte så i retten at "kanskje var ønsketekning".

https://www.dagbladet.no/nyheter/mammas-siste-forsok/65782822
 

fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

Det slutter aldri å forundre meg hvordan man gjør et poeng av at 150m er i nærheten av et sted.


150 meter unna, og kanskje dekning helt frem til åstedet, er i nærheten. Det slutter aldri å forundre at noen mener 150 meter er langt unna åstedet.
  

fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Det kan også være sammenfallende med at JHA gjorde det alene men tilsto til VK kort tid etter.


Mye mulig, men i følge Kristiansen har ikke Andersen på noe tidspunkt tilstått noe slikt. Ville han virkelig tatt 21 år i fengsel i stedet for å opplyse om noe slikt?
 

Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Hvor mye må du kunne om psykologi eller avhørsteknikk for å forstå at du ikke skal røpe navnet på andre mistenkte eller rollen du, som politi, mener at de forskjellige partene hadde under en drapssak og hva man faktisk har av beviser for en av de mistenkte før første formelle avhør av siktede hvor vedkommende formelt er siktet..?


De hadde begge vært inne til gjentatte avhør, og forsto sikkert at de begge var mistenkt, det var ikke noen stor hemmelighet at de to "alltid" var sammen, og at politiet trodde de begge sto bak.

Lenke til kommentar
Ribo skrev (29 minutter siden):

Det var en patetisk dårlig spøk. Dessuten har jeg aldri sagt at en celle er ett molekyl 

Så sitat ditt "En celle er gjerne laget av en aning fler molekyler enn ett." er egentlig en stråmann. 

Tror egentlig at du ikke helt forsto hva du prøve å spøke med. Gå gjerne tilbake å se, så kan du også finne ut om du er enig eller uenig.

Er du ikke enig så kan du jo fortelle hvorfor. 

 

Ribo skrev (4 timer siden):

Det er ikke et tema så lenge forholdet mellom prøve og kontaminering er i sterkt favør prøven. (I dette tilfellet så er prøven ET ENKELT molekyl, enhver kontaminering vil da være minst identisk i mengde og sannsynligvis i overtall mtp på selve prøven.)

En kontaminering vil også være enkelt å evaluere når flere markører benyttes.

Ingen stråmann fra min side, eller kan du vise til celler som kun har ett molekyl? Hvor mye materiale prøven hadde er jo ganske greit definert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

150 meter unna, og kanskje dekning helt frem til åstedet, er i nærheten. Det slutter aldri å forundre at noen mener 150 meter er langt unna åstedet.

Og KANSKJE...

Hvordan har dette sett ut om det var motsatt. At telefonen hadde TOPP dekning på åstedet og at forsvaret argumentert at KANSKJE telefonen var på et annet nett som var 150meter unna.. Det er fullstendig absurd.

Og OM, det var dekning så ville flere andre master ha mye bedre signaler så likevel er det idiotisk og latterlig å påstå at telefon var på åstedet. Faktisk så var politiet så edru at de ikke påstå dette, de mente heller at VK spasert av gårde, midt i handligene, i 10minutter for å svare på en melding han ikke hadde noen mulighet å vite han hadde fått. For så å spasere 10minutter tilbake til JHA og jentene som satt pent å ventet ? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Det meste som står der er feil, og er trolig skrevet av en ivrig Fri-Viggo fan.

Sitatet er fra Telenors rapport som altså står i referansen. Sier du den er feil?

1 minute ago, 0laf said:

Det er flere basestasjoner som trolig dekker flere områder av Baneheia, men ved åstedet fikk Telenor kun kontakt med Odderøya, og noen ytterst få steder Caledonien, basestasjoner som ligger veldig langt unna Baneheia, Odderøya er vel faktisk så langt unna man kommer i det området, før man treffer på havet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mobilbombe-i-baneheia/65714443

Det er ikke det det står. Det står at det var masten som ble valgt da de testet. Ikke at dette var den eneste de fikk kontakt med. En vesentlig forskjell. Altså at testutstyret valgte denne betyr ikke at det er eneste valget. Snarere i følge Telenors egen rapport var det flere andre som var sterkere enn EG A.

1 minute ago, 0laf said:

150 meter unna, og kanskje dekning helt frem til åstedet, er i nærheten. Det slutter aldri å forundre at noen mener 150 meter er langt unna åstedet.

Har noen sagt dette? Og hadde det ikke vært andre master som dekket området hadde du jo hatt et poeng, men slik er jo ikke virkeligheten.

1 minute ago, 0laf said:

 Mye mulig, men i følge Kristiansen har ikke Andersen på noe tidspunkt tilstått noe slikt. Ville han virkelig tatt 21 år i fengsel i stedet for å opplyse om noe slikt?

Hvem vet. Kanskje han har opplyst om det og det havnet på samme haugen som kniven og at det var andre master tilgjengelig? Skal man først spekulere kan man jo likegjerne ta den helt ut.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (13 minutter siden):

Det er ikke det det står. Det står at det var masten som ble valgt da de testet. Ikke at dette var den eneste de fikk kontakt med. En vesentlig forskjell.


Nei, det står ikke

"...Han har i dag gjennomført målinger på åstedet selv, og så og si i alle tilfeller gikk samtalene gjennom en stasjon på Odderøya, i andre enden av sentrum. Et par samtaler gikk via Caledonien like ved. Ingen av samtalene gikk gjennom Eg A"

Dette ble testet med Bjørn Amundsen sin telefon, hvor han foretok samtaler, og hvor de så registrerte hvilke basestasjoner samtalen gikk over. Alle, med noen få unntak, gikk over Odderøya, på andre siden av byen, 2 kilometer unna.

Det er nesten så man skulle tro det var noe galt med telefonen til Bjørn Amundsen, men det var altså resultatet de la frem.

De andre basestasjonene i området er altså Tinnheia og Eg A, som er 6-700 meter unna åstedet, Telenorbygget noe nedenfor, som ligger sånn til, nedenfor en fjellknaus, at den masten neppe dekker stort av Baneheia, Tinghuset, som ligger i byen, som ingen klarte å få kontakt med osv. det var Odderøya Telenor fikk kontakt med, selv om det var andre basestasjoner i umiddelbar nærhet. Den eneste andre stasjonen de hadde kontakt med noen ytterst få ganger, var Caledonien, som også ligger i byen, nesten nede ved Odderøya.
  

fokkeslasken skrev (13 minutter siden):

Har noen sagt dette? Og hadde det ikke vært andre master som dekket området hadde du jo hatt et poeng, men slik er jo ikke virkeligheten.


Og igjen, hvilke master er dette? Telenor har ikke fått kontakt med de?

Eg A hadde garantert dekning 300 meter unna, eller 200 meter fra bommen, som er nordenden av 3. Stampe, vannet jentene badet i.
Dette er primærdekningsområdet, her vil telefonen alltid koble seg til Eg A.

I tillegg kommer cellegrenseområdet, hvor flere stasjoner kan ha dekning, men hvor det benyttes diverse kriterier for å velge stasjon.
En av de kriteriene er signalstyrke, men det krever at den nye stasjonen har en god del bedre signalstyrke enn den man kommer fra, trolig over 3dB mer, som gjør at cellegrenseområdet går utover primærdekningsområdet, i følge Teleplan trolig med 150 meter til, slik at man er 150 meter fra åstedet. I tillegg mener Teleplan at det i teorien er mulig å ha dekning på åstedet ettersom cellegrenseområdet kan utvides ved visse omstendigheter.

Så skal det legges til at Teleplan har beregnet cellegrenseområdet basert på grensene mellom Eg A og Tinnheia, men Telenor fikk aldri kontakt med Tinnheia, så trolig skulle de benyttet Odderøya i denne teoretiske beregningen, og ettersom Odderøya er 2 kilometer unna, ville trolig cellegrenseområdet da inkludere store deler av Baneheia, kanskje også åstedet?

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (39 minutter siden):

Kanskje de skulle snakke med tidligere leder for KRIPOS..?

https://www.dagbladet.no/nyheter/viggo-skulle-aldri-vaert-domt/73492561#:~:text=Viggo Kristiansen ble dømt til,Andersen til 19 års fengsel.

...

Altså.
Hvor mye må du kunne om psykologi eller avhørsteknikk for å forstå at du ikke skal røpe navnet på andre mistenkte eller rollen du, som politi, mener at de forskjellige partene hadde under en drapssak og hva man faktisk har av beviser for en av de mistenkte før første formelle avhør av siktede hvor vedkommende formelt er siktet..?

Men du mener fortsatt at du har mye bedre innsikt i denne saken enn f.eks gjenopptakelseskommisjonen. Når man har en komplisert sak med mange elementer og konkluderer med at saken er åpenbar stikk i strid med hva påtalemyndighet, domstoler, gjenopptakelseskommisjon, etc har kommet til så bør man kanskje tenke seg om et par ganger til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, 0laf said:


Nei, det står ikke

"...Han har i dag gjennomført målinger på åstedet selv, og så og si i alle tilfeller gikk samtalene gjennom en stasjon på Odderøya, i andre enden av sentrum. Et par samtaler gikk via Caledonien like ved. Ingen av samtalene gikk gjennom Eg A"

Dette ble testet med Bjørn Amundsen sin telefon, hvor han foretok samtaler, og hvor de så registrerte hvilke basestasjoner samtalen gikk over. Alle, med noen få unntak, gikk over Odderøya, på andre siden av byen, 2 kilometer unna.

Det er nesten så man skulle tro det var noe galt med telefonen til Bjørn Amundsen, men det var altså resultatet de la frem.

Jeg skjønner ikke hva du syntes er rart med dette eller hva du vil frem til med å gjøre et poeng ut av at de andre mastene ble valgt. Det er jo nettopp det det hele dreier seg om. Er det avstanden til mastene du henger deg opp i eller hva er egentlig problemet? Det du siterer der er jo nettopp grunnen til at man sier sjansen for at VKs telefon ble brukt på åstedet er forsvinnende liten. Man klarte det jo ikke når man låste seg på EG A engang.

EDIT: Og bare så det er sagt så er altså retningsbestemte antenners ene jobb å forandre avstanden man kan benytte dem avhengig av hvor man står. Du kan ikke si at "fordi det er så langt unna skal man kunne bruke den". Ett sted kan selv 100m være for mye mens 2km kan være brukbart på andre siden av masten.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (25 minutter siden):

Men du mener fortsatt at du har mye bedre innsikt i denne saken enn f.eks gjenopptakelseskommisjonen. Når man har en komplisert sak med mange elementer og konkluderer med at saken er åpenbar stikk i strid med hva påtalemyndighet, domstoler, gjenopptakelseskommisjon, etc har kommet til så bør man kanskje tenke seg om et par ganger til.

Det er at noen har tenkt seg om som gjør at saken er der den er nå... Tilbake til start (i verste/beste fall). 
Norge har en svært betent fortid med justismord. Hver av sakene har det samme, et fåtall mennesker som må kjempe mot strømmen for rettferdighet. Denne saken har alle varemerker for justismord og det trengs sårt en opprydding. 

 

 

Endret av Ribo
Lenke til kommentar

Bare for å gi en viss peiling på hva man snakker om og hvorfor det er så vanskelig å spikre ned hvor man kan plukke opp signalet. Disse lobene er ikke områder men snarere signalstyrke. Rett foran får man full styrke og det avtar til sidene avbrutt av totalt stille områder. Grunnen til denne ugjevne karakteristikken er mekanikken som benyttes for retningsbestemming. Så legger man til topografi og man ender opp med et vanskelig kart. Det som er på det rene er at noen retninger kan man stå veldig langt unna og i andre retninger kan man ende opp med absolutt ingenting uansett avstand.

Jeg anbefaler å ikke bli forledet av utsagn om hvor langt unna masten man står.

Radiation-pattern-of-Cell-Phone-Tower.jp

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...