Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?


Anbefalte innlegg

  

Borger___ skrev (52 minutter siden):

Det var vel heller mer "upassende seksuelt motivert oppførsel". I tillegg var han et barn selv ...


Nei, det var det absolutt ikke, i dag ville han blitt dømt for voldtekt, trolig grov sådan.

Den gangen ble han dømt for å ved trusler og/eller vold bedrive utuktig omgang med en syv år gammel jente, frem til han selv var sytten, og jenta var ni år, handlingene var også grove.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Vil ikke si det er stor sannsynlighet nei. Mye mer som peker mot at han gjorde det. Uansett er det to menn som nå går fri. Om du tror den andre er Viggo eller ei. Poenget mitt er det samme.

 

Tror ikke du vet hva poenget ditt er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ribo skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du vet hva poenget ditt er. 

Jo, tror bare du sliter med leseegenskapene dine. Det er åpenbart mitt poeng at de skyldige nå er fri til å leve resten av sitt liv som frie menn mens ofrene fortsatt er døde etter grov voldtekt. Etter noe av det groveste man kan gjøre. Det er rart vi ikke har ordentlig livstidstraff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (50 minutter siden):

Hvor burde grensen gå for livstid? Har vi virkelig behov for å ha disse i samfunnet fortsatt? 

Vanskelig å føle at straffen deres var nok.

Jeg synes Jan Helge Andersen burde hatt forvaringsdom på livstid. Han innrømte tross alt både voldtekt og drap av en jente, men fikk vel strafferabatt. At han nå lever et tilsynelatende normalt liv og visstnok også har venner er vanskelig å fatte.

Comma Chameleon skrev (15 minutter siden):

Vil ikke si det er stor sannsynlighet nei. Mye mer som peker mot at han gjorde det. Uansett er det to menn som nå går fri. Om du tror den andre er Viggo eller ei. Poenget mitt er det samme.

Jeg har ikke lyst å være medlem av en Viggo-fanklubb og unngikk lenge å forholde meg til saken fordi jeg synes det var ubehagelig å skulle gi en slik mann det minste tvil rundt skyld.

Det er tross alt en forferdelig forbrytelse - ikke sant?

Så forutinntatt var jeg, skjønt det eneste jeg egentlig visste var at to jenter var voldtatt og drept og at to unge menn var dømt for det. Synd å si det, men når du ser de to så har du ikke store problemer med å tenke at de er skyldige. 

Men når jeg satt meg mer inn i saken endret jeg mening. Det er faktisk mye som tyder på at Jan Helge kan ha vært alene om dette og at Viggo faktisk er uskyldig dømt. Og det er vel også grunnen til at han både får gjenopptatt saken og nå går fri.

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
28 minutes ago, Comma Chameleon said:

Vil ikke si det er stor sannsynlighet nei. Mye mer som peker mot at han gjorde det. Uansett er det to menn som nå går fri. Om du tror den andre er Viggo eller ei. Poenget mitt er det samme.

 

I all den tid realiteten, tross alt, er at saken er gjenåpnet, så er det jo greit å forholde seg til den høyst reelle muligheten for at Viggo Kristiansen blir frikjent.  

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

  


Nei, det var det absolutt ikke, i dag ville han blitt dømt for voldtekt, trolig grov sådan.

Den gangen ble han dømt for å ved trusler og/eller vold bedrive utuktig omgang med en syv år gammel jente, frem til han selv var sytten, og jenta var ni år, handlingene var også grove.

Han gjorde også gjentatte overgrep mot en 7 år gammel gutt.

Både jente og gutt.

Er gjentatte voldtekter mot to barn...

Jeg synes han kunne fortsette vår være inne. Er ikke trygt hverken for han eller andre barn å ha han fri.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Ja da er det to frie barnemordere og voldtektsmenn. Barna er for alltid borte mens disse to har mange år igjen.

Hvor burde grensen gå for livstid? Har vi virkelig behov for å ha disse i samfunnet fortsatt? 

Vanskelig å føle at straffen deres var nok.

Nei, Viggo Kristiansen kommer til å bli frikjent om få uker. Politiet var selv delaktige i å slippe ham ut i dag. Det er en innrømmelse på at de har innsett de tok feil. De hadde aldri konkrete beviser som knyttet ham til stedet, ikke en gang DNA. (Det skal godt gjøres å både voldta, drepe og slepe og flytte rundt på to jenter, uten å etterlate ett eneste DNA...)

Så av de to som ble dømt, er det kun en som har innrømmet saken. Han slapp ut av fengsel for flere år siden -- uten at nye drap har skjedd. Så samfunnsmessig neppe viktig å isolere JHA. Men hevntankemessig, så joda. Dersom livstid kunne ha brunget jentene tilbake, så absolutt! Men det gjør det altså dessverre ikke. Livstid vil ikke hjelpe de etterlatte, sånn egentlig.

FiveInline skrev (1 time siden):

De skulle levd resten av livet sitt på en isolasjonscelle, ut en time om dagen.

Sinnsykt at disse to går fri.

Hadde det vært ungen min hadde ingen av de levd lenger.

Ja, men så er altså den ene av disse to mest sannsynlig helt uskyldig. Han var ikke med på det. Han var ikke der. 

Allikevel .. skremmende at du ønsker uskyldige bak livstid og/eller tatt av dage!

*Teknisk sett har ikke dommen fra ca 20 år siden blitt opphevet - ennå. Men det er bestemt at VK skal få gjenopptatt saken -- og politiet mener selv det ikke er grunn til at han skal sitte i fengsel frem til saken starter. Hvor sterkt mener egentlig politiet at han er skyldig i dag? Kan ikke være mye ..

 

https://www.nrk.no/norge/statsadvokaten-ber-om-at-viggo-kristiansen-blir-loslatt-1.15516376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

 

Så av de to som ble dømt, er det kun en som har innrømmet saken. Han slapp ut av fengsel for flere år siden -- uten at nye drap har skjedd. Så samfunnsmessig neppe viktig å isolere JHA. Men hevntankemessig, så joda. Dersom livstid kunne ha brunget jentene tilbake, så absolutt! Men det gjør det altså dessverre ikke. Livstid vil ikke hjelpe de etterlatte, sånn egentlig.

 

 

https://www.nrk.no/norge/statsadvokaten-ber-om-at-viggo-kristiansen-blir-loslatt-1.15516376

Tullprat.

Hvis man som JHA voldtar samt dreper 2 små barn har man ikke noe ute i samfunnet å gjøre..Ikke etter 10år, ikke etter 20år og heller ikke etter 50år..At det er noe diskusjon er helt på trynet.

Handler ikke om hevn, handler om å vise andre konsekvenser av slike handlinger.

 

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 timer siden):

  


Nei, det var det absolutt ikke, i dag ville han blitt dømt for voldtekt, trolig grov sådan.

Den gangen ble han dømt for å ved trusler og/eller vold bedrive utuktig omgang med en syv år gammel jente, frem til han selv var sytten, og jenta var ni år, handlingene var også grove.

Grove, ja. Dersom sleiking og fingring er «grov valdtekt», kva er då mild valdtekt?

Kanskje fokuset bør rettast mot mannen som brutalt nedslakta dei to ofra i Baneheia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Han gjorde også gjentatte overgrep mot en 7 år gammel gutt.

Både jente og gutt.

Er gjentatte voldtekter mot to barn...

Jeg synes han kunne fortsette vår være inne. Er ikke trygt hverken for han eller andre barn å ha han fri.

 

Nei, han vart frikjend for anklagene frå jentas sin bror.

Mannen som mishandla Christoffer til døde fekk 8 år, men det han gjorde er vel mildt samanlikna med det monsteret Viggo gjorde på midten av 90-talet.

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 timer siden):

Vil ikke si det er stor sannsynlighet nei. Mye mer som peker mot at han gjorde det. Uansett er det to menn som nå går fri. Om du tror den andre er Viggo eller ei. Poenget mitt er det samme.

 

Det er så godt som 100 % sikkert at JHA var åleine om drapa, kvifor du trur noko anna om noko så opplagt er verkeleg ikkje godt å seia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 timer siden):

Ja da er det to frie barnemordere og voldtektsmenn. Barna er for alltid borte mens disse to har mange år igjen.

Hvor burde grensen gå for livstid? Har vi virkelig behov for å ha disse i samfunnet fortsatt? 

Vanskelig å føle at straffen deres var nok.

At JHA slapp billeg frå det er klårt. At drapsmannens kamerat skulle straffast hardare..? Her hev du ikkje fulgt med i timen.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar
  • Gjest låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...