Gå til innhold

PST varsler Terrortrussel - Jihadister fra Syria står bak


Anbefalte innlegg

 

Har dette skjedd før? At PST går ut med slik informasjon?

Jeg mener å huske det skjedde for noen år siden uten at det blei noe. Var forhøyet sikkerhet ved militærbaser bl.a.

 

Det ble jo også påpekt at det har kommet flere trusler mot Norge tidligere, men de hadde bare ikke troverdighet. Det er ikke sjeldent at det blir leflet ut tomme trusler i hytt og gevær, men her har vi jo åpenbart radikale som har fått trening og opplevd krig i Syria og har norsk statsborgerskap. Det utgjør en reell trussel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig Norway Cup er ett mål? Hadde vært det mest forferdelige som kunne skje, er vell flere titalls tusener barn samlet der fra søndag av.

Første som slår meg angående Norway Cup er at det er en stor åpen plass hvor folk er godt spredd på forskjellige baner/aktiviteter, som gjør at med mindre det skjer under en åpningsseremoni eller konsert vil det være vanskelig å gjøre altfor grov skade med følgeskader (bygninger o.l. som kan skade mennesker). Da vil det kreve en automatvåpentilnærming og spørs om ikke det er betraktelig vanskeligere enn bomber, særlig med høy beredskap.

 

Norway cup virker jo som et bra mål sånn ved første øyekast, men tror ikke det er samlet nok folk på et trangt sted. Det er jo en grunn til at man slår til ved bygninger, markeder og andre steder hvor det er trangt (undergrunner/t-baner) fordi kaoset og bygningsskadene skaper et stort signal og følgeskader i seg selv.

Lenke til kommentar

Nesten underholdende å se alle som forventer ekstremt detaljert informasjon om hvem, når, hvor og hvordan PST mener det skal skje noe.

 

Jeg kan forstå at man blir litt redd, og gjerne vil vite hvilke steder man bör holde seg unna, men er det noen som faktisk tror at PST, politiet eller militäret vil gå ut med detaljert informasjon? De vil jo selvfölgelig ikke röpe for mulige gjerningsmenn nöyaktig hvor mye de vet.

Lenke til kommentar

 

Mulig Norway Cup er ett mål? Hadde vært det mest forferdelige som kunne skje, er vell flere titalls tusener barn samlet der fra søndag av.

Første som slår meg angående Norway Cup er at det er en stor åpen plass hvor folk er godt spredd på forskjellige baner/aktiviteter, som gjør at med mindre det skjer under en åpningsseremoni eller konsert vil det være vanskelig å gjøre altfor grov skade med følgeskader (bygninger o.l. som kan skade mennesker). Da vil det kreve en automatvåpentilnærming og spørs om ikke det er betraktelig vanskeligere enn bomber, særlig med høy beredskap.

 

Norway cup virker jo som et bra mål sånn ved første øyekast, men tror ikke det er samlet nok folk på et trangt sted. Det er jo en grunn til at man slår til ved bygninger, markeder og andre steder hvor det er trangt (undergrunner/t-baner) fordi kaoset og bygningsskadene skaper et stort signal og følgeskader i seg selv.

Hvis noen hadde overfalt en bevæpnet politimann og tatt på seg drakten, kunne han fint ha gått rundt med våpen og slått til. Han hadde klart å gjøre nokså stor skade før han selv hadde blitt skutt.
Lenke til kommentar

Hvis noen hadde overfalt en bevæpnet politimann og tatt på seg drakten, kunne han fint ha gått rundt med våpen og slått til. Han hadde klart å gjøre nokså stor skade før han selv hadde blitt skutt.

Egentlig ikke, han kunne nok gjort endel skade ja, men ikke så veldig stor sammenlignet med hva man kunne få til ellers. Eneste grunnen til at Breivik fikk masse tid var pga. beliggenheten. Norway Cup går av stabelen midt i tjukkeste Oslo. Det ville vært dødsfall, men tror nok signaleffekten og skadeomfanget ville vært veldig begrenset.

 

Nesten underholdende å se alle som forventer ekstremt detaljert informasjon om hvem, når, hvor og hvordan PST mener det skal skje noe.

 

Jeg kan forstå at man blir litt redd, og gjerne vil vite hvilke steder man bör holde seg unna, men er det noen som faktisk tror at PST, politiet eller militäret vil gå ut med detaljert informasjon? De vil jo selvfölgelig ikke röpe for mulige gjerningsmenn nöyaktig hvor mye de vet.

Da må man jo anta at PST vet noe mer konkret, det kan godt tenkes det og at de forbereder seg i området. Det kan dog også tenkes at det PST går ut med er genuint og at de bare har en eller flere kilder som kan bekrefte at det er noe på gang, men at de rett og slett ikke vet mål eller intensjon.

Lenke til kommentar

Ja, og "i det offentlige" er vesensforskjellig sammenlignet med hva "i offentligheten" ville ha vært. Hadde Gothminister brukt det sistnevnte så hadde kritikken din vært legitim.

 

Og nei, det går aldeles ikke for det samme. Lær deg ordentlig norsk.

Du forstod hva jeg mente med det jeg sa, ikke sant?

Politiet for eksempel burde ikke iføre seg niqab når de er i tjeneste, for eksempel, så lenge dette hindrer godt politiarbeid, og gjør det vanskeligere osv. Det jeg mente var offentligheten. Det er uansett i sammenheng med trådens tema: Hvordan kunne i det hele tatt et sånt forbud, ha hindret 22. juli? Tror man det?

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn da har de fått det de vil ha også her i Norge, frykt blant folket så det blir lettere få en generell godtagelse av ting som DLD.

 

ISIL kunne vært stoppet eller redusert i styrke for mange mange år siden, om vestlig etterretning hadde satt noe energi mot det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

Aah, den eldgamle floskelen. Nok av "gode" mennesker som gjør onde ting uten religion. Et aksiomatisk utgangspunkt med at det finnes gode og onde mennesker og at det bare er religion som gjør at gode mennesker gjør onde ting er så trangsynt at det går selv de verste jihadistene en høy gang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Ja, og "i det offentlige" er vesensforskjellig sammenlignet med hva "i offentligheten" ville ha vært. Hadde Gothminister brukt det sistnevnte så hadde kritikken din vært legitim.

 

Og nei, det går aldeles ikke for det samme. Lær deg ordentlig norsk.

Du forstod hva jeg mente med det jeg sa, ikke sant?

Politiet for eksempel burde iføre seg niqab når de er i tjeneste, for eksempel, så lenge dette hindrer godt politiarbeid, og gjør det vanskeligere osv. Det jeg mente var offentligheten. ...

 

 

I rest my case...

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

 

Da må man jo anta at PST vet noe mer konkret, det kan godt tenkes det og at de forbereder seg i området. Det kan dog også tenkes at det PST går ut med er genuint og at de bare har en eller flere kilder som kan bekrefte at det er noe på gang, men at de rett og slett ikke vet mål eller intensjon.

 

 

Hvilket av de to alternativene som stemmer, vil vi aldri få vite. Om de vet mer vil de ikke si det. Om de ikke vet mer, kommer de ikke til å bekrefte at det er alt de vet.

Lenke til kommentar

Aah, den eldgamle floskelen. Nok av "gode" mennesker som gjør onde ting uten religion. Et aksiomatisk utgangspunkt med at det finnes gode og onde mennesker og at det bare er religion som gjør at gode mennesker gjør onde ting er så trangsynt at det går selv de verste jihadistene en høy gang.

 

 

Å gud hjelpe meg. kjenner jeg blir varm av bare å lese disse utrolig naive innleggene dine.

 

Få av deg skylappene gutt og se deg rundt. Der Islam er, er det bråk. Enten du liker det eller ikke.

Endret av FiveInline
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Da ser det ut som vi kan få første backlash fra disse radikale som har reist til Syria for å kjempe og tar krigen tilbake til Norge. En terrorgruppe med forbindelser til Syria har truet Norge med et uspesifisert angrep og nå kommer vi til å få væpnet politi på flere områder midlertidlig.

 

Hva er inntrykket til folket her?

 

At dette kommer til å bli stygt. Siste gang, 22/7-11, ble muslimer i Norge hetset frem til det viste seg at gjerningsmannen faktisk var etnisk norsk. Nå at trusselen faktisk kommer fra radikale islamister, vil det bli en heksejakt på muslimer som vi ikke har sett maken til. Dette kommer ytre høyre til å utnytte opp til det fulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det ser ut som off-topic kanskje, men Gothminister har nevnt at slike ting jeg spør om kan forhindre terroraksjoner i å skje.

Jeg siterer TS:
"En terrorgruppe med forbindelser til Syria har truet Norge med et uspesifisert angrep og nå kommer vi til å få væpnet politi på flere områder midlertidlig. Hva er inntrykket til folket her?"

Inntrykket hans er jo tydelig at dersom vi forbyr religiøse plagg i det offentlige så vil ikke slikt skje


 

Hvordan folk kler seg, og hvordan de utsmykker seg, har staten ikke noe som helst med.
Ikke du og ikke jeg har noe med det. Vi har ingen legitim rett til å forby og straffeforvfølge mennesker som utsmykker seg på en måte vi ikke liker. Derimot vil det naturlig nok forekomme noen sosiale negative sanksjoner i form av stygge blikk etc, for eksempel når det gjelder folk som utsmykker seg på en støtende måte. Eksempelvis har hakekors osv.

Jeg ville vært enig med deg om det var realistisk.

 

Jeg forstår ikke hva du mener. Er det ikke realistisk å tillate folk å se ut akkurat som de selv måtte se ut, hva gjelder kles-stil, symbolbruk osv?

For min del har jeg ingen vansker med hva folk har på seg. Om en person sitter med hijab på NAV eller et annet offentlig kontor har jeg personlig ikke noe i mot.

Men du ønsker å forby det? Altså det er vel to ulike ting offentligheten og "Det offentlige" ser jeg. Det tenkte jeg ikke over sist. Men arbeidsgiverne kan jo selvsagt stille krav til sitt personell, og da også hvordan de skal kle seg etc. Det har jeg ikke noe i mot. Men å forby folk å kle seg som det måtte passe seg, burde jo være selvsagt i en moderne rettsstat?

Like lite som om en person satt med hakekors.

Jeg mener også at hakekors skal være lovlig å bære, som alle andre symboler.
Jeg er konsekvent. Argumentasjonen gjelder spesielt for de symbolene vi missliker, da det er de som man ofte argumenterer for et forbud mot. Men om man ikke vil bli misslikt sterkt av så og si alle andre mennesker, så burde man jo ikke tatovere hakekors etc.

Men hvordan tror du hylekoret av PK folk ville reagert om noen satt med hakekors eller motiv der de støttet ABB osv.

Deres reaksjon er vel irrelevant egentlig. Verken de eller oss PU folk (hehe: PU = Politisk ukorrekt) har noen rett til å bestemme hvordan andre skal kle seg. =)
Om man ser bort i fra politi, rettsvesen og militære som da skal være helt nøytralt på alle måter i forhold til religion (...).

Derfor må staten gå inn og regulere slikt i det offentlige.

Nei. Det fører bare til tull og rot, og missbruk av politiets resurser.
Men tror du virkelig på at dette vil hindre terrorangrep i å skje?
Ville dette stoppet terrorangrepet den 22 juli???

Hva folk gjør eller kler seg privat, det skal ingen blande seg inn i.

Hm. Jeg er usikker på hva du mener fortsatt.
Er det greit at folk går med niqab, burka, nazikors, osv på offentlige eiendommer / ute blandt folk? Eller er det mer i jobbsammenheng du tenker på folk som jobber i det offentlige og som leverer offentlige tjenester til folk? Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rampage. Ser at du ikke makter og komme opp med noe konkret som ABB har til felles med FrP. Du har til nå kun kommet med dine egne PK fordommer. Det er ikke noe nytt. Mange som ikke har kunnskap har kommet med det samme tøvet tidligere. Er du da voksen nok til å beklage din påstand om et parti som faktisk er i regjering her i landet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Å gud hjelpe meg. kjenner jeg blir varm av bare å lese disse utrolig naive innleggene dine.

 

Få av deg skylappene gutt og se deg rundt. Der Islam er, er det bråk. Enten du liker det eller ikke.

 

Disse naive guttunger og jentungene i Norge vil ikke legge fra seg sin naive holdning før det smeller og smelle vil det gjøre, før eller seinere. Der den barbariske ideologien islam slår seg ned blir det drap og elendighet. Det vet egentlig alle. Vi her i naive Norge vil få det vi selv fortjener. Vi har selv valgt en politikk der islam har kommet til. Så personlig vil jeg ikke sutre når det smeller. Men det vil selvsagt være grusomt at uskyldige må rammes igjen av den naive politikken venstresiden spesielt har ansvaret for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Aah, den eldgamle floskelen. Nok av "gode" mennesker som gjør onde ting uten religion. Et aksiomatisk utgangspunkt med at det finnes gode og onde mennesker og at det bare er religion som gjør at gode mennesker gjør onde ting er så trangsynt at det går selv de verste jihadistene en høy gang.

Å gud hjelpe meg. kjenner jeg blir varm av bare å lese disse utrolig naive innleggene dine.

 

Få av deg skylappene gutt og se deg rundt. Der Islam er, er det bråk. Enten du liker det eller ikke.

Skylappene gutt? Skylappene er jo vel plassert på de som hevder at religion er roten til alt ondt. At folk gjøre onde ting motivert av religion vet da alle, det er konseptet om at "gode mennesker gjør onde ting skjer bare når vi legger til religion" jeg ville til livs.

 

At det er bråk der det er muslimer er det ingen tvil om, men Islam er ikke årsaken til at det er konflikt, og når man sier det og holder alle muslimer ansvarlige for handlingene til islamister, så gjenspeiler en agenda og ikke virkeligheten.

 

 

At dette kommer til å bli stygt. Siste gang, 22/7-11, ble muslimer i Norge hetset frem til det viste seg at gjerningsmannen faktisk var etnisk norsk. Nå at trusselen faktisk kommer fra radikale islamister, vil det bli en heksejakt på muslimer som vi ikke har sett maken til. Dette kommer ytre høyre til å utnytte opp til det fulle.

Det er det ingen tvil om, det var ikke få mennesker på dette forumet som måtte tilbake og slette innleggene sine 23. juli da det stormet som det verste og muslimer skulle taes, før det ble klart at det var en av deres egne som stod bak aksjonen.

 

Rampage. Ser at du ikke makter og komme opp med noe konkret som ABB har til felles med FrP. Du har til nå kun kommet med dine egne PK fordommer. Det er ikke noe nytt. Mange som ikke har kunnskap har kommet med det samme tøvet tidligere. Er du da voksen nok til å beklage din påstand om et parti som faktisk er i regjering her i landet?

Det er ikke noe vits å deltar i debatt med deg, jeg kan peke på en stein og si at det er en stein hele dagen og du vil fortsatt benekte det. Det gir meg ingen verdi å debattere med deg. Derfor legger jeg hele FrP og Breivik-debatten død. Den kan du ta med deg selv og andre mennesker i tråden som handler om Breivik og flokken.

 

Det skal sies at jeg er genuint usikker på om det er på vegne av FrP eller om det er på vegne av Breivik du blir indignert over at de blir plassert i samme bås.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det ser ut som off-topic kanskje, men gotminister har nevnt at slike ting jeg spør om kan forhindre terroraksjoner i å skje.

Jeg siterer TS:

"En terrorgruppe med forbindelser til Syria har truet Norge med et uspesifisert angrep og nå kommer vi til å få væpnet politi på flere områder midlertidlig. Hva er inntrykket til folket her?"

 

Inntrykket hans er jo tydelig at dersom vi forbyr religiøse plagg i det offentlige så vil ikke slikt skje

 

 

Hvordan folk kler seg, og hvordan de utsmykker seg, har staten ikke noe som helst med.

Ikke du og ikke jeg har noe med det. Vi har ingen legitim rett til å forby og straffeforvfølge mennesker som utsmykker seg på en måte vi ikke liker. Derimot vil det naturlig nok forekomme noen sosiale negative sanksjoner i form av stygge blikk etc, for eksempel når det gjelder folk som utsmykker seg på en støtende måte. Eksempelvis har hakekors osv.

Jeg ville vært enig med deg om det var realistisk.

 

Jeg forstår ikke hva du mener. Er det ikke realistisk å tillate folk å se ut akkurat som de selv måtte se ut, hva gjelder kles-stil, symbolbruk osv?

 

For min del har jeg ingen vansker med hva folk har på seg. Om en person sitter med hijab på NAV eller et annet offentlig kontor har jeg personlig ikke noe i mot.

Men du ønsker å forby det? Altså det er vel to ulike ting offentligheten og "Det offentlige" ser jeg. Det tenkte jeg ikke over sist. Men arbeidsgiverne kan jo selvsagt stille krav til sitt personell, og da også hvordan de skal kle seg etc. Det har jeg ikke noe i mot. Men å forby folk å kle seg som det måtte passe seg, burde jo være selvsagt i en moderne rettsstat?

 

Like lite som om en person satt med hakekors.

Jeg mener også at hakekors skal være lovlig å bære, som alle andre symboler.

Jeg er konsekvent. Argumentasjonen gjelder spesielt for de symbolene vi missliker, da det er de som man ofte argumenterer for et forbud mot. Men om man ikke vil bli misslikt sterkt av så og si alle andre mennesker, så burde man jo ikke tatovere hakekors etc.

 

Men hvordan tror du hylekoret av PK folk ville reagert om noen satt med hakekors eller motiv der de støttet ABB osv.

Deres reaksjon er vel irrelevant egentlig. Verken de eller oss PU folk (hehe: PU = Politisk ukorrekt) har noen rett til å bestemme hvordan andre skal kle seg. =)

Om man ser bort i fra politi, rettsvesen og militære som da skal være helt nøytralt på alle måter i forhold til religion (...).

 

Derfor må staten gå inn og regulere slikt i det offentlige.

Nei. Det fører bare til tull og rot, og missbruk av politiets resurser.

Men tror du virkelig på at dette vil hindre terrorangrep i å skje?

Ville dette stoppet terrorangrepet den 22 juli???

 

Hva folk gjør eller kler seg privat, det skal ingen blande seg inn i.

Hm. Jeg er usikker på hva du mener fortsatt.

Er det greit at folk går med niqab, burka, nazikors, osv på offentlige eiendommer / ute blandt folk? Eller er det mer i jobbsammenheng du tenker på folk som jobber i det offentlige og som leverer offentlige tjenester til folk?

Kan ikke svare på alt. Jeg er egentlig helt enig i det du skriver. For min del kan alle gå kledd som de vil. Men det er ikke realistisk her i Norge. Om du går rundt med hakekors, da ville mobben fra venstresiden sett det som legalt og hetse og eventuelt banka deg. Mens et menneske i hijab, de skal respekteres. Derfor vil jeg ha et forbud på offentlige kontorer og institusjoner for slike symboler. I det private skal selvsagt alle gå kledd eller avkledd som de selv ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...