Gå til innhold

Facebook manipulerte følelsene til nesten 700 000 brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Til å begynne med var det praktisk for å se hva folk driver på med, nå blir det aktiv filtrering utifra hva Facebook mener jeg burde se.

 

Tjenesten blir bare mer og mer uinteressant

Lenke til kommentar

Trist å se hvirdan samfunnet drukner i facebook helvete, folk klarer nesten ikke å ta øyne fra pcen/mobilen, foreldre snoker i andre sine liv istedenfor å leke mid sine unger, må mennesker virkelig være oppdatert på alt til enhver tit? Skal love dere at hvis dere facebook brukere stenger deres konto og begynner å komunisere med venner og familie på en mer naturlig måte så får dere mye mindre stressende hverdag, pluss tenk på alt den tiden dere får tilbake ....savner den tiden da mobilen var forbehold de med spesielle behov

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Eksperimentet går en lang omvei rundt informert samtykke for enkeltpersoner. Dette skal liksom være irrelevant, siden "behandlingen" gis Facebook-brukerne hele tiden.

 

To små punkt til "ethical considerations": Forskningen er bare mulig ved at Facebook leverer adgang til datamanipulasjon til forskerne, og forskeren har dermed en lojalitetskonflikt, og Facebook får nytte ikke bare gjennom publikasjon, men gjennom informasjon om hvordan de bedre kan manipulere sine brukere/kunder for å gjøre sitt produkt mer attraktivt for brukere, og annonser i produktet mer attraktive.

 

Forskeren burde beholdt sine etiske betenkeligheter.

Lenke til kommentar

Til å begynne med var det praktisk for å se hva folk driver på med, nå blir det aktiv filtrering utifra hva Facebook mener jeg burde se.

 

Tjenesten blir bare mer og mer uinteressant

 

Som om jeg skulle sakt det selv.

 

På den andre siden er dette eksperimentet litt kult.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som skal til for at hardcore-overvåkningsbenektere skal innse at det er ikke noe positivt å bruke FB. Kanskje et besøk som begynner med en setning "here comes a candle to light you to bed, here comes a chopper to chop off your head".

 

Ser ikke at det utelukkende er negativt å bruke facebook. Som med alt annet kommer det mye ant på hvordan man bruker facebook. Det jeg velger å poste på facebook er for min del per definisjon i Public domain, ting jeg ikke har noe problem å stå for, eller at andre har kjennskap til.

 

Jeg er helt klar over at jeg ved å bruke denne typen tjeneste også frivillig lar meg profilere, da på bakgrunn av den informasjon jeg deler og hva jeg gjør der inne. Dette for eksempel for å gi meg tilrettelagt reklame. Ok, så får jeg reklame som til dels er av interesse fremfor totalt uvesentlig. Jeg klikker aldri på en reklame uansett, men jeg har tatt en ekstra titt på produkter som følge av slik reklame. Helt greit.

 

Imidlertid er denne profileringen av meg bare halvveis, ganske enkelt fordi jeg i tillegg til å dele en del, også holder det som er privat, ja privat.

 

Dessuten bruker jeg mer tid på å dele om meg selv, uten å skape en fiksjon av perfekt liv, enn jeg bruker på å se i feeden, som jeg nesten aldri har scrollet ned i.

 

Er man kjent med eventuelle ulemper bruken av slike tjenester fører med seg, ser jeg ikke noe problem med dem. Men jeg ser imidlertid mange funksjoner som har stor nytteverdi samtidig som de når ut til mange personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...