Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke spise en dag innimellom. Erfaringer?


TityBoi

Anbefalte innlegg

Kommer til å ha litt fridager i sommer og da tenkte jeg å ha noen dager, en om gangen, hvor jeg ikke spiser noe. Regner med å gå ned i vekt av å gjøre det, skal selvfølgelig spise normalt dagene etter og før. Skal drikke, vet jeg kommer til å bli kjempesulten men skal prøve å være minst mulig aktiv. Noen som har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har droppet å spise 1-2 ganger i uka i snart et halvt år. Prøvde først for moro skyld, for å sjekke hva dette 5:2-hysteriet var for noe. Har aldri gått på noen diett før og hensikten er ikke å slanke meg, det er faktisk ikke det dietten er laget for, selv om den kan ha den effekten. Hadde ingen høye forventninger, men har blitt utrolig positivt overrasket.

 

Mye tyder på at det er sunt å sulte seg iblant, om man jevnt over får i seg nok næring. Vi er ikke skapt for å spise hver tredje time, hver dag, hele livet. Kropp og sjel havner i et modus hvor man vet at man er sikret mat uansett, så man trenger ikke muskler og hjerneceller til den jobben. Å sulte seg er ikke så ulikt fysisk trening - det handler jo om å ødelegge musklene sine, så de bygges opp sterkere. Det samme skjer hvis du går lenge uten mat - du blir forberedt på neste gang, i form av at du blir sterkere, smartere og mer våken.

Forskning tyder også på at det gir helsebringende effekter resten av livet. Særlig sjangsen for å få aldersrelaterte sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer og alzheimers minsker.

 

Jeg føler meg generelt mer våken, mer målrettet, tøffere og mer stabil i humøret enn før. Det er lettere å trene og det er utrolig hvor kreativ man blir i matveien når man er ordentlig sulten, noe som gjør det lettere å spise sunt. Det er også deilig å ha en dag iblant hvor man slipper maset med å gå på butikken og planlegge og lage middag.

 

Så det anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at hvis du ikke gir kroppen næring, så vil den tviholde på det den allerede har og gaffle i seg når du begynner å spise igjen. Du risikerer å bli oppblåst, få forstoppelse osv og at det egentlig ikke fører noen veg.

 

Men du har rett i at maten er nøkkelen til vektnedgang. 85% av jobben er på kjøkkenet. Den fysiske biten er for musklenes del hvis du skal bli større, kondisjonen og for psyken(!).

Kutt ned på sukker og junk. Kutt ned ikke ut. Du skal kunne kose deg også. Jeg drikker bare brus på helg og prøver å spise magert kjøtt og grønt ellers. Vann i kranen hvis jeg er tørst.

 

Bruk mindre tallerkener og halver mengden mat du spiser. Du vil ikke føle deg mett i starten, men etter noen dager forsvinner dette problemet. Spis lite og ofte for å holde forbrenningen i gang og stikk i parken og jogg/løp - da forbrenner du mest. Det er tungt i starten - men du merker veldig fort forskjell hvis du er i dårlig form i utgangspunktet. Kroppen stopper av seg selv på vekten som passer den best når du gjør det på denne måten, så du slipper å bli sykelig tynn sånn som mange blir når de begynner å sulte seg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med det motsatte. En spisedag i uken hvor jeg puttet i meg alt jeg hadde lyst på. De andre dagene var kosten sunn og tilstrekkelig. Jeg gikk ikke opp ett gram på dette. Det gjorde jeg først da spisedagen ble utvidet til to sammenhengende dager. Konklusjon: Det er ikke det du gjør nå og da som har betydning, men alle de vanlige dagene. En eneste fastedag i uken vil garantert gi deg ubehag den ene dagen, uten garanti for at det utgjør noe som helst på vekta.

 

Gjør heller som Jan Thomas: La det bli en vane at du legger deg litt sulten. Så legger du inn en spisedag i uken for å ha noe å se frem til (men ikke overdriv).

Lenke til kommentar

Husk at hvis du ikke gir kroppen næring, så vil den tviholde på det den allerede har og gaffle i seg når du begynner å spise igjen. Du risikerer å bli oppblåst, få forstoppelse osv og at det egentlig ikke fører noen veg.

 

 

Feil. Man får ikke noe behov for å overspise etter man har fastet. De fleste spiser 110 % av det de vanligvis spiser dagen etter de har fastet, så sammenlagt blir det færre kalorier.

 

 

Det er også deilig å ha en dag iblant hvor man slipper maset med å gå på butikken og planlegge og lage middag.

Det er ikke normalt å gå på butikken hver dag. Handle inn litt mer om gangen.

 

 

Hvis butikken er rett over gata er det vanlig. Og det er jo ikke derfor jeg faster, bruker det bare som en motivasjon.

Lenke til kommentar

 

Husk at hvis du ikke gir kroppen næring, så vil den tviholde på det den allerede har og gaffle i seg når du begynner å spise igjen. Du risikerer å bli oppblåst, få forstoppelse osv og at det egentlig ikke fører noen veg.

 

 

Feil. Man får ikke noe behov for å overspise etter man har fastet. De fleste spiser 110 % av det de vanligvis spiser dagen etter de har fastet, så sammenlagt blir det færre kalorier.

Du spiser ikke mer mat etter at du har fastet. Magesekken krymper jo.

 

Men holder man på å sulte seg vil kroppen gå i krisemodus og lagre mest mulig fordi den ikke vet når den får mat neste gang.

Lenke til kommentar

 

 

Husk at hvis du ikke gir kroppen næring, så vil den tviholde på det den allerede har og gaffle i seg når du begynner å spise igjen. Du risikerer å bli oppblåst, få forstoppelse osv og at det egentlig ikke fører noen veg.

 

 

Feil. Man får ikke noe behov for å overspise etter man har fastet. De fleste spiser 110 % av det de vanligvis spiser dagen etter de har fastet, så sammenlagt blir det færre kalorier.

Du spiser ikke mer mat etter at du har fastet. Magesekken krymper jo.

 

Men holder man på å sulte seg vil kroppen gå i krisemodus og lagre mest mulig fordi den ikke vet når den får mat neste gang.

 

 

Se linken som mobile999 la ut, den forklarer hva som skjer med kroppen når man faster.

 

Jeg var også skeptisk i starten, man har jo alltid hørt at det er viktig å spise regelmessig. Men det viser seg altså at å være sulten iblant ikke bare er helt ufarlig, men faktisk utrolig sunt og noe som kan gi deg et langt og friskt liv. Dessuten spiser man automatisk mindre og det er det eneste som teller når man vil ned i vekt - totalt kaloriinntak.

Lenke til kommentar

Når det gjelder faste, så har jo muslimene erfaring med det. Veldig mange går OPP i vekt i fastemåneden Ramadan. Det skyldes at de sulter seg om dagen, og fråtser når solen har gått ned. Det krever stor disiplin og planlegging for å unngå en slik vond sirkel. Noe de færreste har. Når du vet at neste dag er fastedag, så vil du automatisk forberede deg på det. Ved å spise mer. Tilsvarende neste dag, du vil spise mer for å kompensere for det tapte, samt enda litt til for å forberede neste faste. Dette er mekanismen bak jojo-slanking, og er ikke noe å kimse over. Det medfører tap av muskelmasse, inkludert hjerte og indre organer, samt hjernemasse hvis dette pågår over lang tid.

 

Det er indikasjoner på at faste kan være helsebringende. Den pågår da gjerne i to til fire uker, med kun vann, eller litt grønsakssuppe for de som må ha noe. Men som slankemiddel har faste ikke noe godt rykte. Det vanlige er å komme opp på samme eller høyere vektnivå relativt raskt.

 

Du kan velge å lytte til erfaring, eller være dum og forbli feit.

Lenke til kommentar

Når det gjelder faste, så har jo muslimene erfaring med det. Veldig mange går OPP i vekt i fastemåneden Ramadan. Det skyldes at de sulter seg om dagen, og fråtser når solen har gått ned. Det krever stor disiplin og planlegging for å unngå en slik vond sirkel. Noe de færreste har. Når du vet at neste dag er fastedag, så vil du automatisk forberede deg på det. Ved å spise mer. Tilsvarende neste dag, du vil spise mer for å kompensere for det tapte, samt enda litt til for å forberede neste faste. Dette er mekanismen bak jojo-slanking, og er ikke noe å kimse over. Det medfører tap av muskelmasse, inkludert hjerte og indre organer, samt hjernemasse hvis dette pågår over lang tid.

 

Det er indikasjoner på at faste kan være helsebringende. Den pågår da gjerne i to til fire uker, med kun vann, eller litt grønsakssuppe for de som må ha noe. Men som slankemiddel har faste ikke noe godt rykte. Det vanlige er å komme opp på samme eller høyere vektnivå relativt raskt.

 

Du kan velge å lytte til erfaring, eller være dum og forbli feit.

 

Min erfaring er at det er vanskelig å overspise etter en fastedag. Og jeg har virkelig prøvd, fordi jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men det går ikke. Man blir fort mett og får bare vondt i magen hvis man fortsetter å spise. Det stemmer sikkert det du sier om ramadan, men det er faste over lang tid og det er nok lettere å overspise hvis du vet at du ikke skal spise i morgen heller.

 

Faste trenger ikke å foregå med din modell for at det skal være helsebringende, det trenger ikke å inkludere fullstendig faste engang. Det eneste kravet er at det må være regelmessig.

 

Jojo-slanking er noe helt annet. "nå har jeg fått personlig trener, kjøpt de dyreste joggeskoene jeg fant og fylt kjøleskapet med sjøgressalat", leve som en fitnessguru i noen uker, før man sprekker på en hamburger og så raser alt sammen - DET er mekanismen.

Det beste middelet mot jojo-slanking er å finne noe som er overkommelig over lang tid, hvor du fortsatt kan leve et godt liv, som for eksempel å ikke spise 1-2 dager i uka.

Endret av smultron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...