Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke spise en dag innimellom. Erfaringer?


TityBoi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes egentlig ikke man skal faste, men heller få i seg mat som inneholder mindre energi, og eventuelt mat med mindre "raske" karbohydrater, så man slipper stor ubalanse i blodsukkeret, som for eksempel grønnsaker. Da får man i seg mye vitaminer og mineraler, som er sundt for kroppen. Hvorfor? Mineraler er viktig for mange av kroppens reaksjonsprosesser, bærere av oksygen, signalmolekyler, kofaktorer til enzymer m.m. Vitaminer? Vitaminer deltar også i svært mange av kroppens reaksjonsprosesser, samt at vitaminer senker innholdet av frie radikaler som bl.a. kan forårsake kreft og øke aldringsprosessen. Det å tilegne seg kunnskap om hvorfor noe er sundt, eks. grønnsaker, tror jeg også motiverer oss til å spise mere grønnsaker enn å bare konstatere at grønnsaker er sundt.

 

Trening? Trenger er en super kilde for å forbrenne bort overskuddsenergi vi har lagret i form av fett. Men treninger forbrenner ikke bare fett bort, det øker mengden av HDL (High Density Lipoproteins), som er Kolesterol-bærere; frakter kolesterol bort fra "kroppen" og til leveren, derfor senkes også LDL (Low density lipoproteins) som anses som det "farlige kolesterolet". Dette senker blant annet risikoen for hjerte- og karsykdommer ved at man forhindrer åreforkalkning.

Poenget mitt er, jeg synes man skal fokusere mere på helsegevinsten av å forandre på kostholdet sitt, men også gjøre seg kjent med hvilke effekter man har ved å forandre på kostholdet. Det å slanke seg for å gå ned i vekt er bra hvis man bærer mye overskuddsenergi i form av fett, men, man kan få mange andre helsegevinster av å sette sammen et sunnere kosthold og forandre livsstilen sin. Jeg skriver dette i beste mening for jeg ønsker at folk skal ha en god helse, dette bedrer folks hverdag både fysisk og psykisk, og gir oss kanskje et mye bedre, om ikke også lengre liv :)

Lenke til kommentar

Må bare nødt til å dra det opp siden det er så mange som påstår at å spise ofte og lite "holder forbrenninga oppe".

 

Dette er en gammel myte som er motbevist på flere steder. Måltidsfrekvens har ingenting med metabolismen og forbrenning å gjøre. (http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0)

 

Fair enough, det som "kan" lønne seg ved å spise ofte og lite er at du:

1. Har mer kontroll på hva du spiser.

2. Ikke får problemer med blodsukker og sultfølelse.

 

Jeg vil egentlig anbefale deg å spise sånn du føler er best! Om du vil, så kan du jo også sjekke ut PF (Periodisk Faste), dette går ut på at man har et spisevindu hvor man spiser hver dag, så faster man til spisevinduet neste dag. Det er mange som lever "på" dette, og folk som går ned i vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...