Gå til innhold

'Norsk' soldat utvist i fra Norge


Anbefalte innlegg

Norge i et nøtteskall. Beskytt massemordere - som drar på 'ferie' i land de har flyktet fra, for å drepe flere. Med full økonomisk støtte fra Nav. (noe de færreste norske får hvis de drar på ferie i utlandet, hvis de mottar støtte)

Å hjelpe en som har hjulpet Norge .... ja, se det ... det er vanskelig det.

 

Belønn banditter og straff de som yter noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Kanskje han var naiv, eller kanskje han var en lykkejeger som trudde det var en sikker billett til Norge, eller kanskje han ikke tenkte over hva som ville skje når han var ferdig med krigingen i det hele tatt og bare tenkte på pengene han fikk for det der og da. Hvem vet?

 

Ikke vet jeg. Men det som er sikkert er at han har jo gjort dette frivillig og han burde ha tenkt seg hva konsekvensene kunne bli i hjemlandet i ettertid.

 

Tja, han så vel på dette som en måte å tjene greit med penger samtidig som han kunne kjempe mot taliban. Billett til Norge? Kommer an på hva forsvaret sa til ham, men jeg tviler på at det var noen stor motivasjon. Det var nok heller en mulighet han så senere.

 

Burde han tenkt over konsekvensene? Det gjorde han nok, men han forstod dem nok ikke. Selv ikke NATOs toppgeneraler klarte å forutse resultatene av operasjonen. Trolig var gutten like naiv som generalene i hvor stor forskjell de kunne gjøre.

 

Jeg synes du er urimelig kravstor til hva en 18-åring "bør forstå".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tja. Kanskje han var naiv, eller kanskje han var en lykkejeger som trudde det var en sikker billett til Norge, eller kanskje han ikke tenkte over hva som ville skje når han var ferdig med krigingen i det hele tatt og bare tenkte på pengene han fikk for det der og da. Hvem vet?

 

Ikke vet jeg. Men det som er sikkert er at han har jo gjort dette frivillig og han burde ha tenkt seg hva konsekvensene kunne bli i hjemlandet i ettertid.

 

Tja, han så vel på dette som en måte å tjene greit med penger samtidig som han kunne kjempe mot taliban. Billett til Norge? Kommer an på hva forsvaret sa til ham, men jeg tviler på at det var noen stor motivasjon. Det var nok heller en mulighet han så senere.

 

Burde han tenkt over konsekvensene? Det gjorde han nok, men han forstod dem nok ikke. Selv ikke NATOs toppgeneraler klarte å forutse resultatene av operasjonen. Trolig var gutten like naiv som generalene i hvor stor forskjell de kunne gjøre.

 

Jeg synes du er urimelig kravstor til hva en 18-åring "bør forstå".

 

 

Han visste vel at det er masser av taliban i f.eks Pakistan og at ingen ville kunne utrydde dem derifra. Og han visste vel også at en del sivile bønder som ble bombet sønder og sammen og mistet flere nære familiemedlemmer ville være bitre på de som hjalp de vestlige soldatene uansett om taliban ble utryddet eller ikke. Det er nok en god del Afghanere som er følelsesmessig motivert i å være sinte på de vestlige også etter at deres barn, familie og ektefeller er blitt drept. Og ikke er drevet av ideologi eller religion slik som taliban er.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

[...]Mistenker at det er prinsippet bak måten vi har behandlet våre Afghanistan-veteraner på.[...]

 

Og krigsseilere, og nordsjødykkere, og KMN Kvikk-mannskapet, og Libanonvetaraner og en drøss andre. Det er litt av greia med en stat at den, om nødvendig, tar det den trenger "til felleskapets beste" uten annen kompensasjon enn statens fortsettelse.

 

 

Og der har du "litt av greia" med at jeg ikke er så glad for staten i utgangspunktet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn er verden, noen forsyner seg av andres ressurser. Og vi i Norge kan ikke både gi til alle de som forsyner seg urettmessig samtidig som de som fortjener det skal få.

 

Men det henger da ikke på greip at de "fortjente" som enkeltpersoner skal betale regningen?

 

 

Lykken finnes da også i Italia? Mye mildere klima der også.

 

Ja, jeg hadde gjerne byttet med ham jeg. Men så er jeg en passe velstående nordmann med fremtiden bak meg.

 

Hmmm...: Reise til syden som trygdeturist, da måtte jeg vel meldt meg ut av Venstre og inn i FrP.

 

Ja som sagt synes jeg det er helt ubegripelig at forsvaret gikk til de lengder å skulle skape et så ekstremt potensielt problem.

 

 

Jeg synes ikke vi skulle vært i Afghanistan i det hele tatt. Men det var vi, og det er "vårt" ansvar.

 

Hvordan kan forsvaret stå til ansvar for dette? De er arbeidsgiver for et et forhold som ikke bare krever bytte av statsborgerskap men også potensielle posttraumatiske lidelser og potensielt tiår med problemer. Det måtte ikke gå galt. Men det kunne gå galt. Og det visste de vel om Afghanistan på forhånd at ting går galt der.

 

 

Forsvaret er (en del av) staten. Innvandringsmyndighetene får i dette tilfelle reparere det militærmyndighetene knuser.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Han trodde vell kanskje på løftene fra Vesten og den nye regjeringen om en bedre fremtid.

 

 

Tja. Kanskje han var naiv, eller kanskje han var en lykkejeger som trudde det var en sikker billett til Norge, ...

 

Synes "lykken" i form av en billett til Norge er en helt passende betaling for jobben jeg.

 

Jeg mener han burde få asyl for å ha det klart, men jeg lurer på hans motivasjon.

 

 

Det gjør ikke jeg, lurer på motivasjonen altså. Det holder for meg å vurdere hans handlinger her i landet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er generelt sett mot asylinnvandring, men dette er tull. Det var Norge som satte han i fare ved å ha han som tolk, men vi nekter å gi han beskyttelse fordi han ikke tok direktefly til Norge.

 

Det er desverre slik at det norske innvandringsystemet er ekstremt firkantet. Vi slipper inn noen skrekkelige mennesker fordi de klarer å tilfredstille noen få krav og kaster ut alle som ikke klarer alle kravene uten unntak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange nordmenn kjempet mot det regjerende diktaturet i Norge under 2. verdenskrig. Ingen av dem søkte asyl i Afghanistan.

 

Norge behandler allerede tusenvis av asylsøknader fra flyktninger som ankom andre land i Europa først.

 

Det er en viktig forskjell her som du ikke ser ut til å ta med i betraktningen, nemlig at han ikke bare risikerte livet ved å jobbe som tolk for norske styrker i Afghanistan, men han deltok også i stridshandlinger med norsk uniform og sammen med norske soldater.

 

Ingen av dem flyktet til Aghanistan. Så er det heller ingen grunn for afghanere å flykte til Norge. Med mindre motivasjon som penger og velstand står bak.

 

Grunnen hans til å flykte til Norge er selvsagt at han oppfatter det som et trygt og godt land å bo i. Og det er helt greit, og mange andre ønsker å komme hit også. Det som skiller ham fra de fleste av disse er at han har vært villig til å dø for Norge og kjempe under norsk flagg. Det synes jeg gjør ham rett til å slå seg ned her hvis han ønsker det. Vi skylder ham såpass.

 

Det gjør heller ingenting at han virker som en oppegående og ressurssterk person som allerede har begynt å integrere seg.

Lenke til kommentar

Han fikk vel den avtalte lønnen for oppdraget? Da har ikke Forsvaret flere forpliktelser. Spørsmålet om asyl skal etter reglene behandles i Italia. Om Norge likevel skulle behandlet asylsøknaden, så ville det vært en gest, men noe vi hverken juridisk eller moralsk er forpliktet til. Jeg synes vi kunne vist ham denne gesten. Problemet er vel at regelverket er så firkantet at det ikke er rom for slikt.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Grunnen hans til å flykte til Norge er selvsagt at han oppfatter det som et trygt og godt land å bo i. Og det er helt greit, og mange andre ønsker å komme hit også. Det som skiller ham fra de fleste av disse er at han har vært villig til å dø for Norge og kjempe under norsk flagg. Det synes jeg gjør ham rett til å slå seg ned her hvis han ønsker det. Vi skylder ham såpass.

Vi skylder ham den lønnen som sto i avtalen. Det regner jeg med han har fått. Arbeidsavtalen gjorde det vel ganske klart hvem som skylte hva her. Han skylte å jobbe som tolk og soldat, forsvaret skylte ham penger.

 

Sto vel ikke noe om endring til norsk statsborgerskap i arbeidsavtalen?

Lenke til kommentar

Frankrike ga sine tolker opphold. Den svenske forsvarssjefen sa (til politikernes irritasjon) følgende:

 

- I et slikt miljø er tolker en helt vital del av innsatsen. Dersom vi skal kunne fungere og rekruttere i framtiden, uansett hvilket land det gjelder, må tolkene kunne være trygge på at vi tar hånd om dem, sier Göranson til Dagens Nyheter.

 

 

I desember 2012 sa statssekretær Pål Lønseth:

 

- Jeg er glad for at vi får gjort dette. Det viser at vi ikke etterlater noen i Afghanistan i fare på grunn av jobben de har gjort for oss. Vi er det første landet i ISAF-styrken som har en aktiv strategi for dette, sier Lønseth.

 

Når sakene skulle behandles, var det plutselig ikke så selvfølgelig allikevel, forsvaret fikk munnkurv om saken, og under halvparten av tolkene ble tilbudt opphold...

 

Slik sa politimannen som måtte arrestere Muradi det på Dagsrevyen: "Etter min mening er det en skam." (Riktig nok på engelsk.) Han har selvsagt rett.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vi skylder ham den lønnen som sto i avtalen. Det regner jeg med han har fått. Arbeidsavtalen gjorde det vel ganske klart hvem som skylte hva her. Han skylte å jobbe som tolk og soldat, forsvaret skylte ham penger.

 

Sto vel ikke noe om endring til norsk statsborgerskap i arbeidsavtalen?

 

 

Er det slik på din jobb, Abigor? At arbeidsgiver bare skylder deg lønnen?

 

Nei, det er faktisk ikke slik. (Gitt at du har en jobb, selvsagt.) I det trygge og gode norske samfunnet har arbeidsgiver en masse plikter til å sikre deg et trygt arbeidsmiljø, og til å sikre dine rettigheter. Jobber du for staten har du krav på pensjonsavtaler og andre goder.

 

Vi dro til Afghanistan fordi USA ville det, ikke fordi vi ble invitert. I denne situsjonen var vi helt avhengig av lokal hjelp, og tok imot denne selv om menneskene som ble hyret til jobben satte seg i fare. De jobbet for den norske stat, og det skulle bare mangle at de fikk en brøkdel av de goder byråkratene i staten unner seg selv når vi bestemte at oppdraget var over.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke klart å finne noe entydig svar på. VG sier her at det norske forsvaret ansatte sine tolker, mens danskene leide dem inn fra et sikkerhetsfirma:

 

Danmark har lagt seg på en tøffere linje enn Norge. Tolkene og de andre lokalt ansatte afghanerne som har jobbet for Norge, har vært ansatt av Forsvaret. Danskene har leid sine tolker fra et privat sikkerhetsfirma.

 

Svaret mitt var basert på at Abigor sa de hadde en "arbeidsavtale".

 

Men jeg synes jo det er en semantisk forskjell når det gjelder Norges ansvar for disse folkene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...