Gå til innhold

'Norsk' soldat utvist i fra Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det handlet om å få kontroll over et land som betyr svært mye strategisk sett, som grenser Kina (verdens største energiforbruker) og Midtøsten, som har verdens største olje og gass.

 

Kilde?

Har du kilde på at det ikke er det?

Det sedvanlige svaret til konspirasjonsteoretikere og religiøse når DE blir bedt om å begrunne sine påstander:

 

Kan du bevise at Gud IKKE eksisterer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det handlet om å få kontroll over et land som betyr svært mye strategisk sett, som grenser Kina (verdens største energiforbruker) og Midtøsten, som har verdens største olje og gass.

 

Kilde?

Har du kilde på at det ikke er det?

Det sedvanlige svaret til konspirasjonsteoretikere og religiøse når DE blir bedt om å begrunne sine påstander:

 

Kan du bevise at Gud IKKE eksisterer?

 

 

Du må gjerne ta gud med i diskusjonen, men jeg trenger bare vise fakta:

 

china-surpasses-the-US-as-the-worlds-top

 

World_Oil_Reserves_by_Region.PNG

 

Men det blir vel bare konspirasjonsteori, hvem trenger vel olje og gass, det blir litt som å påstå noe så idiotisk som at NSA overvåker Internettet.

 

conspiracy-theory.jpg

Lenke til kommentar

Faizullah Muradi kjempet i flere år ilag med Norske styrker i Afghanistan og har gjort mer for Norge enn det de fleste etniske nordmenn noen gang kommer til å være i nærheten av å gjøre.

 

Alikavell blir han utvist i fra landet.

 

Dette er galskap.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norge-i-krig/kriget-for-norge-her-sendes-han-ut-av-landet/a/10124194/

 

Her har man en oppegående person i starten av sitt voksne liv som med det norske flagg på uniformen har kjempet for alle de verdiene vi sang om i 17.mai-toget. Denne fyren skal altså ut. Han som faktisk ville blitt et produktivt medlem av det norske samfunnet. Så lar vi Krekar&Co få bli i stede. Jippi!

 

Alle som kjemper for i de norske styrkene bør selvsagt få både opphold og medalje, ikke bli hevet på dør. Skam for nasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det handlet om å få kontroll over et land som betyr svært mye strategisk sett, som grenser Kina (verdens største energiforbruker) og Midtøsten, som har verdens største olje og gass.

 

Kilde?

Har du kilde på at det ikke er det?

Det sedvanlige svaret til konspirasjonsteoretikere og religiøse når DE blir bedt om å begrunne sine påstander:

 

Kan du bevise at Gud IKKE eksisterer?

Du må gjerne ta gud med i diskusjonen, men jeg trenger bare vise fakta:

Dine fakta er omtrent som å begrunne en eventuell russisk invasjon av Sverige med at Norge har olje.

 

Afganistan har ikke olje, på linje med Sverige.

Lenke til kommentar
Her har man en oppegående person i starten av sitt voksne liv som med det norske flagg på uniformen har kjempet for alle de verdiene vi sang om i 17.mai-toget. Denne fyren skal altså ut. Han som faktisk ville blitt et produktivt medlem av det norske samfunnet. Så lar vi Krekar&Co få bli i stede. Jippi!

 

Alle som kjemper for i de norske styrkene bør selvsagt få både opphold og medalje, ikke bli hevet på dør. Skam for nasjonen.

Han skulle aldri ha kommet til Norge i utgangspunktet.

 

Det endres ikke av andre mennesker vi ikke ønsker her.

Lenke til kommentar

Så er det heller ingen grunn for afghanere å flykte til Norge.

Hvis de har jobbet for norske militære styrker og dette er vel kjent blant de gruppene som norske militære styrker har kjempet mot, så ville jeg absolutt si at de har en tilknytning til Norge og at Norge har er ansvar for deres sikkerhet.

 

Bruk-og-kast er et særdeles ynkelig prinsipp når det er mennesker man har med å gjøre.

Lenke til kommentar

De har ikke en tilknytning til Norge. De har en tilknytning til norske soldater. Vet ikke om det er riktig å si at for eksempel Henry Rinnan hadde en tilknytning til Tyskland fordi han jobbet for Gestappo. Uten sammenligning forøvrig.

 

Enig i at bruk-og-kast er dårlig, jeg forstår ikke hvordan forsvaret kunne ta et så ekstremt valg å ansette afghanere da konsekvensene for de innleide afghanerne sier seg selv.

 

Synes forsvaret kunne ta seg av alle utgifter knyttet til disse personene, men det har de vel neppe gjort regnskap for. Dessuten synes jeg disse menneskene kunne fått heltestatus i Afghanistan for den jobben de har gjort for landet sitt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

, jeg forstår ikke hvordan forsvaret kunne ta et så ekstremt valg å ansette afghanere da konsekvensene for de innleide afghanerne sier seg selv.

Tja, de var vel ikke særlig stø i dari og farsi selv,da, kanskje?

Og afghanere generelt er vel enda dårligere i engelsk enn norske militære ...

Lenke til kommentar

Det er heilt klart at det burde være mulig for alle utlendinger som beviselig har gjort ein innsats for å verne norske liv og verdier å få behandla sin asylsøknad på særskilt grunnlag.

 

Eg kjenner ikkje saka, og eg veit derfor ikkje kva grunnlaget for avslaget var.

 

Men det kan vell ikkje være tvil om at Norge som nasjon vil være mykje betre tjent med å ha eit godt rykte for å ta vare på alle som kjem oss til unsettning i krig og krisesituasjoner.

 

Når afganske tolker kjemper skulder-til-skulder med norske soldatar under treffninger og i tillegg verner dei samme soldatane frå farlige situasjoner gjennom sin kultur og språkkunnskap, så burde Norge kunne stille opp med å gi den same beskyttelsen tilbake.

 

Resultatet av dette kan rett og slett bli at vi ikkje får rekrutert tolkar i andre konflikter, eller at tolkane har så liten lojalitet med dei norske soldatane at dei selg dei ut umiddelbart dersom nokon tilbyr betre betaling.

Slik politikk er rett og slett farlig for norske soldatar.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det handlet om å få kontroll over et land som betyr svært mye strategisk sett, som grenser Kina (verdens største energiforbruker) og Midtøsten, som har verdens største olje og gass.

 

Kilde?

Har du kilde på at det ikke er det?

Det sedvanlige svaret til konspirasjonsteoretikere og religiøse når DE blir bedt om å begrunne sine påstander:

 

Kan du bevise at Gud IKKE eksisterer?

Du må gjerne ta gud med i diskusjonen, men jeg trenger bare vise fakta:

Dine fakta er omtrent som å begrunne en eventuell russisk invasjon av Sverige med at Norge har olje.

 

Afganistan har ikke olje, på linje med Sverige.

 

 

Russland har olje, så hvorfor skulle de gjort det? Om de hadde hatt 1,3 milliarder innbyggere, lite olje og Norge hadde hatt 600 milliarder fat olje, så hadde kanskje det vært realistisk ja. Bare fordi Afghanistan ikke har olje så betyr ikke det at landet er ubetydelig. Det er en god grunn til at det har blitt kjempet store kriger om dette landet i mange hundre år.

Lenke til kommentar

 

 

Afganistan har ikke olje, på linje med Sverige.

 

Kina inngikk en oljeutvinningsavtale med Afghanistan i 2011. Det er snakk om 3 felt nord i landet.
Stemmer det er snakk om å lete etter olje, noe man også kan gjøre i Sverige (uten at det endrer realiteten i at Sverige ikke har kjente forekomster).

 

Dog, faktum at ingen vestlige firmaer var intereserte undergraver vel litt din argumentasjon?

Lenke til kommentar

Dessuten synes jeg disse menneskene kunne fått heltestatus i Afghanistan for den jobben de har gjort for landet sitt.

 

Vi synes vel alle de burde hatt heltestatus i Afghanistan, men man må nesten forholde seg til realitetene som er at de er i livsfare.

 

Så bør de vel også ha litt heltestatus her i Norge å få en fortjent takk for den innsatsen de har gjort for Norge. For det Muradi og andre tolker har bidratt med har vært helt essensielt for norske styrker. Utem dem ville oppdraget vårt gått enda dårligere og kostet enda flere norske liv.

Lenke til kommentar

Tja, de var vel ikke særlig stø i dari og farsi selv,da, kanskje?

Og afghanere generelt er vel enda dårligere i engelsk enn norske militære ...

Det var klart et behov for å krysse språkbarrieren. Men hvordan ble prisen for konsekvensene betalt?

 

Samfunnet må jo ta regningen når han blir hentet av politiet og sendt med fly. Den utgiften har forsvaret forårsaket og forsvaret burde betale regningen.

Når afganske tolker kjemper skulder-til-skulder med norske soldatar under treffninger og i tillegg verner dei samme soldatane frå farlige situasjoner gjennom sin kultur og språkkunnskap, så burde Norge kunne stille opp med å gi den same beskyttelsen tilbake.

Ja, men han fikk da betalt. Og han forsto konsekvensene av jobben best selv. Samtidig må forsvaret ta en del av ansvaret når de tilbyr lønnet arbeid i et land som Afghanistan.

 

Så bør de vel også ha litt heltestatus her i Norge å få en fortjent takk for den innsatsen de har gjort for Norge. For det Muradi og andre tolker har bidratt med har vært helt essensielt for norske styrker. Utem dem ville oppdraget vårt gått enda dårligere og kostet enda flere norske liv.

Jeg regner med han fikk lønn som takk etter avtale.

 

Avtalen var vel noe slik som:

 

-penger for jobb utført

-risiko med å leve i samfunnet på grunn av utført arbeid

 

Valget var hans, selv om han kanskje ikke hadde mye handlingsrom å velge i med tanke på arbeidsledighet og fattigdom.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

 

Afganistan har ikke olje, på linje med Sverige.

 

Kina inngikk en oljeutvinningsavtale med Afghanistan i 2011. Det er snakk om 3 felt nord i landet.
Stemmer det er snakk om å lete etter olje, noe man også kan gjøre i Sverige (uten at det endrer realiteten i at Sverige ikke har kjente forekomster).

 

Dog, faktum at ingen vestlige firmaer var intereserte undergraver vel litt din argumentasjon?

 

 

Du ser land bare for grenser ser jeg, men det gjør ikke USA og andre energisultne land. Å kontrollere Afghanistan har ingenting med hvor Afghanistans grenser begynner og slutter. Det har derimot mye å gjøre med Iran, Turkmenistan og resten av verdens olje og gassreserver ligger i naboland og land i nærheten, som Saudi Arabia.

 

Hvorfor er Dubai så rikt, det produserer jo ingen olje??

 

Nei, men Dubai ligger i UAE, som gjør nettopp det. Samme går for Afghanistan, det ligger i en region med olje og gass, derfor er det så enormt viktig å kontrollere det.

 

Om det betyr at 9/11 var en gjerning utført av USAs regjering for å få det påskuddet de trengte for å invadere Afghanistan og få mer kontroll over energirikdommene, får så bli din ubehagelige tanke. Jeg har allerede gjort opp min mening om det, men skal beholde det for meg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...