Gå til innhold

'Norsk' soldat utvist i fra Norge


Anbefalte innlegg

Dette er byråkrati, ikke galskap. Skammelig er det uansett. Og bent fram idiotisk. "Stupid is as stupid does" antar jeg...

 

Geir :)

Norge har allerede fylt opp kvoten 1010% av asylsøkere som har ankommet ett annet europeisk land før Norge.

 

Men hvis rett skal være rett så kan forsvaret som har forårsaket dette betale regninga. Jeg trodde ærlig talt prisen allerede var betalt iform av lønn for arbeidet. Risikoen må jo ha vært kjent før avtalen ble signert.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tragisk, spør du meg. Blir nesten flau av å være norsk. Det norske systemet er ikke så bra som alle tror. Byråkratiet blir presentert på sitt verste... Lurer på hva innvandringsfintlige folk sier om dette?

Jeg er ikke direkte innvandringsfiendtlig, men jeg synes det er på sin plass.

 

Du kan bli litt mindre flau når du tenker på alle de tusener av asylsøknader vi faktisk behandler for flyktninger som også har ankommet et annet europeisk land før Norge.

Lenke til kommentar

Norge har allerede fylt opp kvoten 1010% av asylsøkere som har ankommet ett annet europeisk land før Norge.

 

"Beklager, men noen som ikke fortjener det kom deg i forkjøpet, så nå må vi statuere et eksempel med akkurat deg, selv om du kanskje fortjener det"...?

 

Understreker at jeg personlig mener at måten man gjør seg fortjent til opphold på er å oppføre seg pent og forsørge seg på lovlig vis. Det er helt legitimt å søke lykken der lykken finnes, i mine øyne. Men det om det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Men hvis rett skal være rett så kan forsvaret som har forårsaket dette betale regninga. Jeg trodde ærlig talt prisen allerede var betalt iform av lønn for arbeidet. Risikoen må jo ha vært kjent før avtalen ble signert.

 

Mistenker at det er prinsippet bak måten vi har behandlet våre Afghanistan-veteraner på. "Du fikk betalt der nede, og må jo ha visst hva du risikerte..." :hm:

 

Geir ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Beklager, men noen som ikke fortjener det kom deg i forkjøpet, så nå må vi statuere et eksempel med akkurat deg, selv om du kanskje fortjener det"...?

 

Understreker at jeg personlig mener at måten man gjør seg fortjent til opphold på er å oppføre seg pent og forsørge seg på lovlig vis. Det er helt legitimt å søke lykken der lykken finnes, i mine øyne. Men det om det...

 

Geir :)

Sånn er verden, noen forsyner seg av andres ressurser. Og vi i Norge kan ikke både gi til alle de som forsyner seg urettmessig samtidig som de som fortjener det skal få.

 

Lykken finnes da også i Italia? Mye mildere klima der også.

Mistenker at det er prinsippet bak måten vi har behandlet våre Afghanistan-veteraner på. "Du fikk betalt der nede, og må jo ha visst hva du risikerte..." :hm:

 

Geir ;)

Ja som sagt synes jeg det er helt ubegripelig at forsvaret gikk til de lengder å skulle skape et så ekstremt potensielt problem.

 

Hvordan kan forsvaret stå til ansvar for dette? De er arbeidsgiver for et et forhold som ikke bare krever bytte av statsborgerskap men også potensielle posttraumatiske lidelser og potensielt tiår med problemer. Det måtte ikke gå galt. Men det kunne gå galt. Og det visste de vel om Afghanistan på forhånd at ting går galt der.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

[...]Mistenker at det er prinsippet bak måten vi har behandlet våre Afghanistan-veteraner på.[...]

 

Og krigsseilere, og nordsjødykkere, og KMN Kvikk-mannskapet, og Libanonvetaraner og en drøss andre. Det er litt av greia med en stat at den, om nødvendig, tar det den trenger "til felleskapets beste" uten annen kompensasjon enn statens fortsettelse.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

 

Stemmer det er snakk om å lete etter olje, noe man også kan gjøre i Sverige (uten at det endrer realiteten i at Sverige ikke har kjente forekomster).

 

Dog, faktum at ingen vestlige firmaer var intereserte undergraver vel litt din argumentasjon?

 

When you're in a hole, stop digging .....

 

Olje- og gassforekomstene i Afghanistan er kjente. Russerne pumpet opp og eksporterte naturgass derfra på 80-tallet allerede.

 

Hvem sier at vestlige firmaer ikke er interessert? Spør heller Karzai hvorfor vestlige firmaer ikke slipper til. By the way, Taliban var i Texas for å forhandle med amerikanske oljefirmaer pre-9/11. Karzai selv jobbet i Unocal, som ivret for å bygge en oljerørledning sørover til det indiske hav.

 

Jeg hevder fortsatt at Afghanistan har vesentlig større oljeforekomster enn Sverige, men du nekter kanskje fortsatt å gi opp håpet om jackpot i Siljan-ringen? :confused:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva han tenkte på når han meldte seg som krigende tolk for Norske soldater jeg. Greit nok han fikk nok godt betalt i forhold til andre Afghanere, og han var nok også sikrere enn en god del andre Afghanere pga at han hadde all den samme sikkerheten som de Norske soldatene hadde. Men hva trodde han skulle skje etterpå? Han må jo ha tenkt seg at han skaper seg en del fiender i hjemlandet på den måten. Så forventet han at han hadde krav på asyl i Norge etter krigingen hans var ferdig? Så han for seg en sikker billett til Norge?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva han tenkte på når han meldte seg som krigende tolk for Norske soldater jeg. Greit nok han fikk nok godt betalt i forhold til andre Afghanere, og han var nok også sikrere enn en god del andre Afghanere pga at han hadde all den samme sikker heten som de Norske soldatene hadde. Men hva trodde han skulle skje etterpå? Han må jo ha tenkt seg at han skaper seg en del fiender i hjemlandet på den måten. Så forventet han at han hadde krav på asyl i Norge etter krigingen hans var ferdig?

 

Han trodde vell kanskje på løftene fra Vesten og den nye regjeringen om en bedre fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han trodde vell kanskje på løftene fra Vesten og den nye regjeringen om en bedre fremtid.

 

 

Tja. Kanskje han var naiv, eller kanskje han var en lykkejeger som trudde det var en sikker billett til Norge, eller kanskje han ikke tenkte over hva som ville skje når han var ferdig med krigingen i det hele tatt og bare tenkte på pengene han fikk for det der og da. Hvem vet?

 

Ikke vet jeg. Men det som er sikkert er at han har jo gjort dette frivillig og han burde ha tenkt seg hva konsekvensene kunne bli i hjemlandet i ettertid.

 

 

Jeg mener han burde få asyl for å ha det klart, men jeg lurer på hans motivasjon.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Han trodde vell kanskje på løftene fra Vesten og den nye regjeringen om en bedre fremtid.

 

 

Tja. Kanskje han var naiv, eller kanskje han var en lykkejeger som trudde det var en sikker billett til Norge, eller kanskje han ikke tenkte over hva som ville skje når han var ferdig med krigingen i det hele tatt og bare tenkte på pengene han fikk for det der og da. Hvem vet?

 

Ikke vet jeg. Men det som er sikkert er at han har jo gjort dette frivillig og han burde ha tenkt seg hva konsekvensene kunne bli i hjemlandet i ettertid.

 

 

Det burde han helt klart. Samtidig har vi vært helt avhengig av slike som han, og i mine øyne har han absolutt gjort seg fortjent til å få gå forran i køen og han har åpenbart stort potensiale til å bli en ressurs i Norge.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg. Men det som er sikkert er at han har jo gjort dette frivillig og han burde ha tenkt seg hva konsekvensene kunne bli i hjemlandet i ettertid.

 

Det samme kan man vel si om norske soldater som kommer hjem med 'mangellapp' ...?

Så ... nothing to do with me?

 

Hvis vi oppdager deg nede i grøftekanten, skal vi la deg ligge, eller skal vi dra deg opp? (Har et par andre alternativer også, men la oss holde det enkelt.)

Lenke til kommentar

 

Ikke vet jeg. Men det som er sikkert er at han har jo gjort dette frivillig og han burde ha tenkt seg hva konsekvensene kunne bli i hjemlandet i ettertid.

 

Det samme kan man vel si om norske soldater som kommer hjem med 'mangellapp' ...?

 

 

Helt klart. Drar du i krigen burde du være klar over hvilke konsekvenser det kan føre med seg. Og ta dette inn over deg og vurdere om du syns det er verdt det.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...