Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nei, det har jeg ikke. Men før "Polaris" kortene ble lansert fartet AMD rundt på messer med en demo maskin tilkoplet Watt måler, og sammenliknet med en identisk PC med Nvidia skjermkort i stedet. Var jo Maxwell de sammenliknet mot da, og husker ikke helt hva de testet mot, men de viste nå tilsynelatende ganske mye bedre ytelse per Watt enn Maxwell. I prosent i hvertfall. Dette var ganske langt nede i effekt bruk. Som sagt husker jeg ikke i farten, men om det var ~70, eller ~170W for hele maskinen eller noe slikt...

Totalt strømforbruk for cpu\gpu for maskina med desktop ryzen 1700\1600 ligger på godt under 150W utenom de andre komponentene. I ettertid tror jeg AMD hadde vært tjent med å lansere en lavstrøm-variant av RX 570\580-kortene med litt lavere ytelse som supplement til standardutgavene, tiltenkt f.eks pcer med svært lite kabinett eller psuer med lavere W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanker og formeninger? Link. Har PSU, SSD, CPU kjøler ifra før av så dette kan ikke endres på listen.  Er noe usikker mtp på HDDen, men altså, WD black 1tb til 2x prisen eller kjøpe en HDD til også sette dem I raid. Vet hva som frister mest.

 

Budsjett på 13,5k ca inkl alt.

 

Trenger du "pro" SSD? Om ikke ville jeg heller gått for en 970 Evo i m.2 utførelse. Blir jo omtrent samme pris som den du har plukket ut, men raskere, og du slipper å trekke strøm og s-ata kabel til SSD. Personlig ville jeg nok gått for minst 500GB i dag, og det får du jo til nesten samme pris med en 860 Evo denne helgen, men da i 2,5" utførelse med s-ata interface igjen. Som sagt; jeg liker m.2, og ville personlig spandert på meg den, i 500GB minst. Ville heller ventet med HDD spinnedisken en måned eller to, om det er pengene det står på...

 

Ellers sier du at du har CPU kjøler, men har likevel ført opp en 212 Evo?

 

Jeg ser også at du har valgt et HK uten mulighet for SLI, så det blir ikke mulig å oppgradere med et GTX1070 til senere. Ikke mange gjør det uansett. Men det er nå greit å vite at det ikke er en mulighet uansett. Jeg mener samme kortet med SLI støtte koster ~200 kroner ekstra, så det er jo ikke noen formue vi snakker om akkurat.

 

HK du har valgt støtter CFX da, så 2 stk. AMD skjermkort er en mulighet med dette HK. Og Komplett selger jo disse RX Vega 56 til en ganske hyggelig pris nå. Det er litt raskere enn skjermkortet du har valgt i gjennomsnitt, ca. 5% eller så. Men arkitekturene er veldig forskjellig, så ytelsen kan variere veldig fra spill til spill. I Battlefield 1 f.eks. Vil Vega kortet være opp mot 22% raskere i 1440p oppløsning.

 

Vega skjermkort er også en fordel om du senere vil gå for en skjerm med adaptive sync, da Freesync skjermer kan være opp til flere tusen kroner rimeligere enn sine G-Sync konkurrenter. Eneste bakdel med Vega er strengt tatt strømforbruket, som ligger ~80W høyere enn GTX1070. Med strømforsyningen du har valgt vil ikke det være noe problem med ett skjermkort. Men om du vurderer å oppgradere med et skjermkort nummer 2 senere, så ville jeg nok gått opp til 850W for Vega 56 i CFX.

 

Ellers synes jeg det ser greit ut. Om du vil holde deg til Nvidia skjermkort kan du jo vurdere å gå opp et bittelite knepp til GTX1070Ti da. Det er bare 6,4% dyrere, men ~10% raskere, så det gir bittelitt bedre ytelse per krone. Men aller mest mening gir det om du vil overklokke, da 1070 Ti klarer å komme opp i GTX1080 hastighet når ikke minnebåndbredde er flaskehals. GTX1070Ti er faktisk så bra på overklokking, at tredjeparts produsentene ikke fikk lov av Nvidia til å selge dem ferdig overklokket fra fabrikk. :p

 

Edit:

 

8600K blir ganske varm, om du tenker overklokke den til ~5GHz, så krever det en god kjøler. Evo 212 blir for puslete til det. Komplett kjører også tilbud på denne AIO'en som vil gjøre en grei jobb.

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe sånnt da? La til tingene jeg hadde ifra før av I listen slik att jeg fikk litt mer oversikt over alt. Er ett bygg til en bekjent og jeg har ikke fulgt med på markedet det siste halvåret. Har SM951 256GB M2, også 850 pro 256 som jeg tenkte jeg kunne bli kvitt og gi han, men ser jo att den 860 evo er mye mer aktuell, også berre la han kjøpe hdd senere om han trenger mer plass. La til 1070ti da prisen var overraskende grei. Tenker 212 evo burde holde inntil videre.

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/ea7c127e-cfbc-4602-8c10-0605add02d9f

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Ulempen med å kjøpe billige komponenter er at man kanskje må kjøpe to ganger hvis man ikke blir fornøyd.

 

Billig PSU og tårnkjøler medfører unødvendig støy i maskina.

 

Hvis man feks bruker maskina til arbeid eller er innholdsskaper så er det veldig slitsomt å høre på unødvendig viftestøy i 8-12 timer per dag. Sparte 2-3k men "gikk fra vettet" pga støy.

Lenke til kommentar

Ulempen med å kjøpe billige komponenter er at man kanskje må kjøpe to ganger hvis man ikke blir fornøyd.

 

Billig PSU og tårnkjøler medfører unødvendig støy i maskina.

 

Hvis man feks bruker maskina til arbeid eller er innholdsskaper så er det veldig slitsomt å høre på unødvendig viftestøy i 8-12 timer per dag. Sparte 2-3k men "gikk fra vettet" pga støy.

Buy cheap, buy twice ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte en Sony HT-CT80 til rundt 1000,- bare for å enkelt få litt bedre lyd på en av TV'ene - der hvor kjerringa ville ha minst mulig dill dall. Jeg må si at jeg ble imponert over hva den dingsen klarte til den prislappen. Blåtann og optisk inngang - trenger ikke mer i enkelte tilfeller :) 

Lenke til kommentar

Da var tråden oppdatert!

 

Ganske mange endringer, som følge av at Asus har kommet med et rimelig Ryzen 2-kompatibelt B350 hovedkort. Det betyr i praksis at både The Corporal, The Alchemist og Capital Offense nå har Ryzen 2-prosessorer. Har byttet til R5 2600 for The Alchemist, og R7 2700 for Capital Offense. Valget av AMD falt som følge at i 1440p og oppover, er det svært lite forskjell mellom Intel Core i7 8700K og R7 2700. R7 2700 er imidlertid heftigere hvis en tenker kombinasjon streaming og medieproduksjon, med sine 8 kjerner og 16 tråder (!). :) Ellers er selvsagt Samsung EVO 960 byttet ut med oppfølgeren 970 til samme pris. 

 

OBS! Black Refinery er eneste maskin igjen med Intel. Den har jeg valgt at skal være mer spisset mot ren 1080p gaming, uten å fokusere så mye på mediebehandling eller streaming. CPU + hovedkort til 2100 kr, kombinert med GTX 1060 gjør at den har soleklart flest FPS per krone av byggene.  :wee:

 

Har prøvd en del lydplanker, fortsatt ikke funnet noen som jeg syntes låter like bra som ett sett med høyttalere til samme pris altså, men fungerer vell bedre enn de som er inkludert i TVen...

Det er ingen tvil om at en god kombinasjon av stereohøyttalere og subwoofer, knuser enhver lydplanke. Det krever imidlertid en del mer plass, for å ikke snakke om forsterker i tillegg. ;)  B&W 601 S2 / S3 (selges ofte under 1000 kr på Finn) og XTZ W12.16 (selges ned mot 2000 kr på Finn) er jeg bortimot overbevist om at er verdens beste value-kjøp til hjemmekino.   :D

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...