Gå til innhold

Anbefalte innlegg

The Witcher 3 har såvidt jeg vet, ikke kommet ut enda. Å anta hvor mye som kreves av maskinvaren, blir derfor vanskelig. Av det jeg har lest av rykter, skal det være et veldig krevende spill. Innen da, forventer jeg imidlertid at det har kommet ut en ny generasjon skjermkort som kan lette trykket noe. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kjent med at det finnes hovedkort som i utgangspunktet ikke har ulåst multiplier, som kan låses opp av bruker med en annen BIOS. Det krever imidlertid litt teknisk innsikt, og kan forvirre en del kjøpere som forventer at pakkene skal fungere ut av boksen. Forsøker så best det lar seg gjøre å få bygget til å være så enkelt som mulig. ^^

 

Uten tredjepartskjøler kom prosessoren godt over 80 grader når den var overklokket. En rimelig Hyper 212 EVO er derfor ikke så dumt, spesielt ikke når den i tillegg gjør bygget relativt stillegående.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann folkens!

Jeg har nettopp bestilt meg delene for Black Shell PC-pakken (bor i Danmark, så det ble fra danske nettbutikker) - hvor jeg i dag fikk beskjed om at stedet jeg hadde bestilt grafikkort fra, var tomme for Sapphire-modellen.

 

De tilbydde seg å sende meg en Asus-modell istedet, noe jeg takket ja til, da denne var dyrere.

 

Nå vet jeg at dyrere ikke nødvendigvis er bedre (Asus har vel en sterkere merkevare i noen kretser) - så tenkte jeg skulle forsikre meg om, at jeg ikke hadde kjøpt "katta i sekken".

 

Her er lenken til produktet:

http://webshop.computergrej.dk/asus-radeon-r9270x-dc2-2gd5-pcie-3.html#

 

Er det noen vesentlige forskjeller her, som jeg burde være klar over? :)

 

Takk for alt av svar!

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Jeg har nettopp bestilt meg delene for Black Shell PC-pakken (bor i Danmark, så det ble fra danske nettbutikker) - hvor jeg i dag fikk beskjed om at stedet jeg hadde bestilt grafikkort fra, var tomme for Sapphire-modellen.

 

De tilbydde seg å sende meg en Asus-modell istedet, noe jeg takket ja til, da denne var dyrere.

 

Nå vet jeg at dyrere ikke nødvendigvis er bedre (Asus har vel en sterkere merkevare i noen kretser) - så tenkte jeg skulle forsikre meg om, at jeg ikke hadde kjøpt "katta i sekken".

 

Her er lenken til produktet:

http://webshop.computergrej.dk/asus-radeon-r9270x-dc2-2gd5-pcie-3.html#

 

Er det noen vesentlige forskjeller her, som jeg burde være klar over? :)

 

Takk for alt av svar!

Asus sine GPUer har jeg ikke hatt noen problemer med hittil, HKene derimot...

Lenke til kommentar

Asus sine skjermkort er helt i toppen når det gjelder kvalitet. God overklokking og lavt støynivå. :)

 

Marius, er det noe galt med Asus Z97-A? :hmm: Nå har jeg mest valgt MSI Gaming 3 fordi det er et bra hovedkort og jevnt over veldig rimelig, men ser ikke noe direkte galt med Asus sitt alternativ?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Flott å høre at det ikke er noe negativt med Asus sine skjermkort, i alle fall :)

Når vi nå er på det emnet: vil dere anbefale å overklokke 270x-skjermkortet? Stiller meg personlig positiv til overklokking, så fremt det ikke koster mer enn det smaker - og da særdeles med tanke på risiko for overoppheting, og om en overklokking kan ødelegge for reklamasjonsmuligheter (emner jeg har lite innsikt i).

 

Og til deg Agentspoon, så virker det som (i følge det jeg har lest i denne tråden, så langt) at det skal være en smal sak å overklokke prosessoren (Intel Pentium G3258) heller. Jeg ser at det ikke har vært nevnt noen fremgangsmåter her i henhold til dette, så kunne du tenkt deg å skrevet litt rundt det emnet?

Lenke til kommentar

Asus sine skjermkort er helt i toppen når det gjelder kvalitet. God overklokking og lavt støynivå. :)

 

Marius, er det noe galt med Asus Z97-A? :hmm: Nå har jeg mest valgt MSI Gaming 3 fordi det er et bra hovedkort og jevnt over veldig rimelig, men ser ikke noe direkte galt med Asus sitt alternativ?

Ikke utenom det vanlige, dvs. sensorer, og AI Suite :p (Selve HKet er det ikke noe galt med, så vidt jeg har lest og sett)

 

Flott å høre at det ikke er noe negativt med Asus sine skjermkort, i alle fall :)

 

Når vi nå er på det emnet: vil dere anbefale å overklokke 270x-skjermkortet? Stiller meg personlig positiv til overklokking, så fremt det ikke koster mer enn det smaker - og da særdeles med tanke på risiko for overoppheting, og om en overklokking kan ødelegge for reklamasjonsmuligheter (emner jeg har lite innsikt i).

 

Og til deg Agentspoon, så virker det som (i følge det jeg har lest i denne tråden, så langt) at det skal være en smal sak å overklokke prosessoren (Intel Pentium G3258) heller. Jeg ser at det ikke har vært nevnt noen fremgangsmåter her i henhold til dette, så kunne du tenkt deg å skrevet litt rundt det emnet?

Det er bare å kjøre på, de kan ikke bevise at du har overklokket uansett, men kjør en stresstest i et par timer, for å sjekke temp, om det går over 80C, så ville jeg vurdert en lavere klokk ;)

 

Overklokking av CPU er relativt basic:

 

  1. Gå inn i BIOS (Som regel ved å spamme delete)
  2. Finn noe som sier advanced mode eller lignende
  3. Finn noe som sier core clock, endre denne til ønsket hastighet, 40 feks = 4000Mhz
  4. Evnt. endre core voltage

Mange hovedkort den dag i dag har også "auto-overklokk" som gjør jobben for deg, bruk den i bios, og ikke ai suite, så burde det funke fint ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips, MariusJS, det høres rimelig greit ut. Har ikke holdt på med overklokking på, tja, 10 år nå, så tenkte det var greit å høre om opplegget hadde endret seg noe, siden da ;)

Det jeg var spesielt nysgjerrig på, er om det er noen her som allerede har vært gjennom det - og da tenker jeg spesielt for de produktene i Black Shell-pakken. I og med at komponentene er standardiserte (mhp. kjøling, hovedkort, CPU/GPU) - så må det være en "sweet spot" som er felles for alle, slik at man slipper å bruke tid (og risiko) med å føle seg frem :)

 

Hvis ikke, får vel jeg bli den første som meddeler erfaringer med Black Shell :)

Lenke til kommentar

Takk for gode tips, MariusJS, det høres rimelig greit ut. Har ikke holdt på med overklokking på, tja, 10 år nå, så tenkte det var greit å høre om opplegget hadde endret seg noe, siden da ;)

 

Det jeg var spesielt nysgjerrig på, er om det er noen her som allerede har vært gjennom det - og da tenker jeg spesielt for de produktene i Black Shell-pakken. I og med at komponentene er standardiserte (mhp. kjøling, hovedkort, CPU/GPU) - så må det være en "sweet spot" som er felles for alle, slik at man slipper å bruke tid (og risiko) med å føle seg frem :)

 

Hvis ikke, får vel jeg bli den første som meddeler erfaringer med Black Shell :)

Problemet med nyere gen, er at slike "sweetspots" er blitt mere uvanlige, og noen klarer 5 Ghz på 1.28V, mens andre såvidt klarer 4Ghz på 1.35V (Dette er eksempler)

Men for all del, tilbakemelding er jo flott :p

Lenke til kommentar

Marius, TechPowerUP rapporterer faktisk at viftekontrollen på Z97-A er glimrende, som er en gledelig nyhet! :D

 

Dimetho, slik det er blitt nevnt, er det såpass forskjell på hvert eksemplar av prosessoren, så det blir litt prøving og feiling. For guider til overklokking, finnes det enormt mange på nettet som er lett tilgjengelig via Google. Håper det var noe greit svar. ^^

 

 

Lenke til kommentar

Marius, TechPowerUP rapporterer faktisk at viftekontrollen på Z97-A er glimrende, som er en gledelig nyhet! :D

 

Dimetho, slik det er blitt nevnt, er det såpass forskjell på hvert eksemplar av prosessoren, så det blir litt prøving og feiling. For guider til overklokking, finnes det enormt mange på nettet som er lett tilgjengelig via Google. Håper det var noe greit svar. ^^

 

 

AI suite er ganske mye mer, men om de har fikset de generelle problemene, med feilrapportering, kræsj osv... så er jo det flott! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...