Gå til innhold

Flere religiøse privatskoler


Anbefalte innlegg

Poenget er at Gud skapte verden, ikke at vi skal ta de 7 dagene bokstavelig. Men her står vi helt stille, jeg sier mange kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, mens du insisterer på at man skal det, uvisst av hvilken grunn.

Men at det finnes en Gud, det skal tolkes bokstavelig, her er det ingen tvil? At Jesus er Guds sønn (og Gud. Og Den Hellige Ånd), skal det tolkes bokstavelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Veien er tvetydig og har mange definisjoner. At noe ble skapt på 7 dager betyr utelukkende at det ble skapt på 7 dager. Men du kan selvfølgelig få kverulere på at faktumet at bibelen har liten rot i virkeligheten når det kommer til skapelse.

 

 

 

Nei, det betyr ikke det. På samme måte som at når Jesus sier at jeg er veien, betyr det ikke at han er E18. Jeg kverulerer ikke, jeg sier at ikke alt i bibelen og spesielt ikke GT er bokstavelig ment.

 

 

Så hva er da ment med at gud skapte verden på 7 dager? at jeg er veien blir fortsatt sagt i visse kontekster til og med min vei blir sagt. Men når noen sier at dem har laget noe på 7 dager er den påstanden feil dersom dem har brukt 25 år. For å sette det i kontekst for deg.

 

 

Poenget er at Gud skapte verden, ikke at vi skal ta de 7 dagene bokstavelig. Men her står vi helt stille, jeg sier mange kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, mens du insisterer på at man skal det, uvisst av hvilken grunn.

 

 

Jeg mener at man ikke burde ta Bibelen til noe mer etterretlig enn at den skaper ett greit bilde av hvordan mennesker burde forholde seg til hverandre. Jeg er derimot uenig i at Gud skapte verden, siden vi har en del ting som tyder på at akkurat dette ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så lenge "Gud" kun er ett konsept eller ett "ord", som ligger utenfor menneskets fatteevne, hvordan kan noen som helst si at de kjenner Gud, eller Guds planer/historikk?

 

De må gjerne si at de personlig har en sans eller en følelse for "Gud", men det er også det nærmeste vi kommer en "forklaring"

 

Jeg synes folk bruker store ord, og er ikke sikker på at de skjønner det de skriver selv

Lenke til kommentar

 

Poenget er at Gud skapte verden, ikke at vi skal ta de 7 dagene bokstavelig. Men her står vi helt stille, jeg sier mange kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, mens du insisterer på at man skal det, uvisst av hvilken grunn.

Men at det finnes en Gud, det skal tolkes bokstavelig, her er det ingen tvil? At Jesus er Guds sønn (og Gud. Og Den Hellige Ånd), skal det tolkes bokstavelig?

 

 

Etter min mening, ja.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Jeg registrerer at det blir gitt tillatelse til å stifte stadig flere privatskoler i Norge, med religiøst grunnlag. Dette gjelder både muslimske og kristne grunnskoler.

 

Det fins ikke en eneste virksom muslimsk grunnskole i Norge pr. idag, så "stadig flere" er vel overdrivelse?

Lenke til kommentar

Så lenge "Gud" kun er ett konsept eller ett "ord", som ligger utenfor menneskets fatteevne, hvordan kan noen som helst si at de kjenner Gud, eller Guds planer/historikk?

 

Det er vel ikke så uvanlig hvis vi tenker oss om.

 

F.eks. George W. Bush i talen før han invaderte Irak, proklamerte høytidelig at USA hadde Gud på sin side.

 

Dog, ofte vil motparten hevde det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Så lenge "Gud" kun er ett konsept eller ett "ord", som ligger utenfor menneskets fatteevne, hvordan kan noen som helst si at de kjenner Gud, eller Guds planer/historikk?

 

Det er vel ikke så uvanlig hvis vi tenker oss om.

 

F.eks. George W. Bush i talen før han invaderte Irak, proklamerte høytidelig at USA hadde Gud på sin side.

 

Dog, ofte vil motparten hevde det samme.

 

 

Vi er alle feilbarlige mennesker, så ingen av oss er til å stole på, derfor kan heller ingen fortelle meg om "Gud". Det er ett begrep som i likhet med Buddhas "nirvana" er utenfor menneskelig fornuft og språk, og mangler vi språk, så blir det bare babling om noe som folk mener og tror fordi de har hørt det av noen andre, eller at noen berømte personer mente det samme.

 

Det må erfares, først da kan noen si at de vet og kjenner gud eller nirvana eller noe annet fantastisk.

 

Og hva angår Bush sin Gud, så tror jeg den kalles børs og dollar ..

Lenke til kommentar

Til høsten kan Oslo få en muslimsk barne- og ungdomsskole, med eget religionsfag og arabisk på timeplanen.



De har kjempet en årelang kamp, men fått avslag flere ganger. Nå har imidlertid Utdanningsdirektoratet godkjent søknaden fra foreningen Mødre for muslimsk grunnskole om å starte opp en skole med inntil 200 elever allerede til høsten.


Ikke RLE, men IRL

Osloby har den siste uken forsøkt å få kontakt med inititativtagerne og styremedlemmene i foreningen via telefon, SMS eller epost, uten hell. Men i søknaden oppgir skolen at barna skal få undervisning i islamske verdier.


En egen læreplan for islam-, religions- og livssynskunnskap (IRL) skal erstatte læreplanen i religion, livssyn og etikk (RLE). I tillegg skal skolen ha en egen læreplan i arabisk.


I søknaden står det at undervisningen «skal gi oppdragelse i islamsk livssyn, og stimulere til allsidig dannelse, på et islamsk grunnlag, med henblikk på en god integrering i det norske storsamfunnet».



Frykter ny Urtehagen-historie

Oslo kommune fraråder oppstart av skolen. Det skyldes kommunens tidligere erfaringer med Urtehagen grunnskole, som var i drift fra 2001 til 2004. Den omstridte skolen ble lagt ned etter mye uro og kritikk fra Fylkesmannen, og ifølge kommunen er det personer fra samme miljø som lenge har jobbet for å starte opp en ny muslimsk skole.

Les hele artikkelen.................



Når det gis tillatelse til en så vil det fort komme flere.


Man må jo spørre seg hva slags samfunnsyn mennesekene i denne gruppen har som så iherdig (og tidligere mislykkes) ønsker å opprette en Muslimsk skole i Oslo.


Det finnes knapt et Muslimsk land i verden som kan vise til demokratisk frihet og humanitært menneskesyn som i vesten.

Så hva vil en slik skole - basert på religion og kultur fra land som man på mange måter kan kalle mislykkete - - kunne tilføre elever som en Norsk skole ikke kan.


Hvem skal kunne følge opp kvaliteten på undervisningen og påse at det ikke undervises i skjulte agendaer under dekket av undervisning i Arabisk.


Uten at jeg har faktiske tall så regner jeg med at de fleste muslimer kommer fra land hvor Arabisk ikke er hovedspråket - da må man spørre om formålet med å undervise i Arabisk (at man skal kunne lese Koranen p Arabisk er ikke grunn nok for meg).


Spørsmålet er jo også om det underliggende formålet med en slik skole er å fremme Politisk Islam (Wahabi) som kommer fra, er økonomisk støttet og aktivt fremmed av Saudi-Arabia - en ren fascist politisk ideologi som fremmes under dekke av religion.


Jeg tviler på om Oslo politikere og skolemyndigheter har kunnskap om å avsløre slikt - det er de for naive til.


Det blåser en farlig "høyre vind" over verden for tiden fra flere retninger - både Russisk fascistisk ideologi og Muslimsk fascistisk ideologi er på kraftig fremmars - jeg frykter at Høyre og Frp i sin iver etter å innføre moderat høyre politikk ikke aner hvilke farlige krefter de åpner opp for.



Endret av arthon
Lenke til kommentar

 

Når det gis tillatelse til en så vil det fort komme flere.
Man må jo spørre seg hva slags samfunnsyn mennesekene i denne gruppen har som så iherdig (og tidligere mislykkes) ønsker å opprette en Muslimsk skole i Oslo.

 

 

Hvilket grunnlag har du for å påstå at det fort kommer flere? Hvis det fantes slik iver å opprette private muslimske skoler, ville det vel eksistert for lenge siden, all den tid lovverket har tillatt det i lang tid?

 

Når det da ikke er utbredt, så tyder jo det på at majoriteten av foreldre med fremmedkulturell bakgrunn er fornøyd med den offentlige skolen.

 

Har du spurt deg selv på tilsvarende måte "hva slags samfunnssyn" foreldre har, som sender sine barn/ungdom til en av de 71 private kristne skolene? Hva slags "skremmende" svar kom du fram til?

Lenke til kommentar

Hvem skal kunne følge opp kvaliteten på undervisningen og påse at det ikke undervises i skjulte agendaer under dekket av undervisning i Arabisk.

 

 

Jesus Christ... Hva med fransk klassene? Hvem vet hva som blir undervist på fransk? Jeg tok fransk i ungdomskolen, men jeg kan ikke gå god for disse froskene.

 

And don't get me started on the spanish, antagligvis ETA propaganda alt sammen.

Lenke til kommentar

 

Jeg registrerer at det blir gitt tillatelse til å stifte stadig flere privatskoler i Norge, med religiøst grunnlag. Dette gjelder både muslimske og kristne grunnskoler.

 

Noen meninger om dette temaet?

 

Tja, så lenge "forbudet" mot "vanlige" privatskoler opprettholdes er det vel ikke overraskende at foreldre flykter fra dårlige offentlige skoler til litt bedre privatskoler.

Lenke til kommentar

Punkt 1.

Privatskoler kan være så mangt. På samme måte som offentlige skoler kan være så mangt. Hadde det bare vært så enkelt å si "Se hvor galt det gikk i Sverige". Hadde det bare vært en modell for privatskoler så hadde det vært greit, men man kan ha mange tusen modeller for privatskoler og da kan man ikke kritisere alle på grunn av dårlige erfaringer med en modell. Man sier alltid "se på Sverige". Litt rart igrunn siden det er mange andre land som har mye mer og lenger erfaring med privatskoler enn det Sverige har hatt. I Sverige går de dessuten rundt i barnehagen og sier "kompis" istedet for jente og gutt. Er det denne gjengen vi skal se til for å finne løsninger?

 

Privatskoler vil dessuten oftere ha et insentiv man aldri eller sjelden finner i offentlige skoler. Insentivet til å "effektivisere" driften til å gi mest mulig effektiv læring ut av den tiden en elev befinner seg på skolen. Dette er svært vanskelig når man har en "ovenfra og ned" holdning, slik det ofte er i offentlig skole.

 

Punkt 2.

Indoktrinering ja. Du var kanskje så heldig at du slapp unna norsk grunnskole? Hadde bare jeg vært så heldig. Indoktrinering på høyt nivå har man på alle skoler! Enten dette er ubevisst eller bevisst fra lærernes side. Skal man unngå politisk eller spirituell indoktrinering må man lærebøker skrevet av en objektiv AI samt at man må fjerne læreren fra klasserommet i samfunnsrelaterte fag.

 

Punkt 3.

Formålet med religiøse skoler er vel åpenbart. Det er ikke alle som deler dine meninger trådstarter. Hvorfor i alle dager skal man ikke få sende sine barn på en skole hvor man blir undervist i det livssyn en ønsker sitt barn skal ha? Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre, men jeg har stor forståelse for foreldre som sender sine barn på enten muslimsk eller kristen privatskole. Merkelig spørsmål det der...

 

Punkt 4.

Umulig å si! Om noe så kan det kanskje virke bedre for språkutviklingen til eleven. Vanskelig å forske på det vil det også være da man ikke bare kan ta en gruppe fra en "vanlig" skole og sammenligne med en "ikke kristen skole". Vi snakker jo om to svært forskjellige utvalg.

 

Vil minoritetselever som går på ikke kristen skole utvikle bedre norsk enn en som går på muslimsk skole? Gjør en enkel måling her og man finner sikkert ut at det faktisk er tilfellet.

 

Men så må man jo stille de neste spørsmålene. De som går på ikke kristen skole, kanskje er de litt mer religiøse? kanskje deres familier er litt mindre integrerte? og kanskje de ikke liker å henge med ikke minoriteter uansett? Kanskje det nettopp er derfor de går på en en såkalt "ikke kristen skole".

Lenke til kommentar

Tja, så lenge "forbudet" mot "vanlige" privatskoler opprettholdes er det vel ikke overraskende at foreldre flykter fra dårlige offentlige skoler til litt bedre privatskoler.

 

Forbud? Det er ikke forbudt å drive privatskole i Norge. Det er forbudt å drive privatskole med statsstøtte hvis man ikke fyller de kriteriene staten setter for å motta slik støtte.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er at Gud skapte verden, ikke at vi skal ta de 7 dagene bokstavelig. Men her står vi helt stille, jeg sier mange kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, mens du insisterer på at man skal det, uvisst av hvilken grunn.

Men at det finnes en Gud, det skal tolkes bokstavelig, her er det ingen tvil? At Jesus er Guds sønn (og Gud. Og Den Hellige Ånd), skal det tolkes bokstavelig?

 

 

Etter min mening, ja.

 

 

Det er ikke en mening. Du kan til dømes ikke ha en mening om at Oslo Plaza eksisterer eller ikke. Dersom du ikke kan bevise noe sin eksistens er det per definisjon ikke en eksistens. Det er selve definisjonen av eksistens - at noe faktisk finnes.

 

Jeg registrerer at det blir gitt tillatelse til å stifte stadig flere privatskoler i Norge, med religiøst grunnlag. Dette gjelder både muslimske og kristne grunnskoler.

 

Noen meninger om dette temaet?

 

Tja, så lenge "forbudet" mot "vanlige" privatskoler opprettholdes er det vel ikke overraskende at foreldre flykter fra dårlige offentlige skoler til litt bedre privatskoler.

 

 

Det er ikke forbudt å drive privatskoler i Norge. Du må bare oppfylle kravene i læreplanen for å få økonomisk støtte. Det er ikke engang pålagt å ha barna sine i skolen i Norge, du kan undervise dem hjemme.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

Så lenge "Gud" kun er ett konsept eller ett "ord", som ligger utenfor menneskets fatteevne, hvordan kan noen som helst si at de kjenner Gud, eller Guds planer/historikk?

 

Det er vel ikke så uvanlig hvis vi tenker oss om.

 

F.eks. George W. Bush i talen før han invaderte Irak, proklamerte høytidelig at USA hadde Gud på sin side.

 

Dog, ofte vil motparten hevde det samme.

 

 

Så da er det empirisk at Islam har mindre sannsynlighet enn Kristeindommen. Uansett så har jeg værdt i såpass mange stridssituasjoner at jeg vet at høyere makter ikke har noe eksistens. Med mindre man snakker om jagerfly.

Lenke til kommentar

Den misforstod du med vilje? :)

 

Formulerer det slik i stedet da:

 

"Det eneste George W Bush og Osama Bin Laden har til felles er at de begge hevder å ha Gud på sin side"

 

Jeg forsto poenget, jeg understreker egentlig bare at begge deler er like håpløst å ha med seg en gud i strid. Det du ikke kan bruke til noe er stort sett bare i veien, men 'Gud' er ikke det engang :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Tja, så lenge "forbudet" mot "vanlige" privatskoler opprettholdes er det vel ikke overraskende at foreldre flykter fra dårlige offentlige skoler til litt bedre privatskoler.

Forbud? Det er ikke forbudt å drive privatskole i Norge. Det er forbudt å drive privatskole med statsstøtte hvis man ikke fyller de kriteriene staten setter for å motta slik støtte.

Derfor står det "forbudet" og ikke forbudet i mitt innlegg.

 

Det er tilnærmet økonomisk umulig å drive privatskole i Norge uten Statsstøtte, eller i det minste at foreldrene ikke tvinges til å både betale for sine egne OG andres barns utdanning.

 

De "kriteriene" du referer til innebærer at privatskolene IKKE vil få statsstøtte om skolen ikke skiller seg fra offentlige skoler i noe annet enn at de rett og slett er mye bedre skoler. Kravet er at de MÅ være religiøse, internasjonale, eller ha en spesiell pedagogisk orientering om jeg ikke husker feil.

 

Med ett slikt opplegg er det tilnærmest idioti å beklage seg over at der kommer flere religiøse skoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...