Gå til innhold

Flere religiøse privatskoler


Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at det blir gitt tillatelse til å stifte stadig flere privatskoler i Norge, med religiøst grunnlag. Dette gjelder både muslimske og kristne grunnskoler.

Med fare for å provosere noen, så må jeg innrømme en viss skepsis til dette, av flere årsaker.

 

  • Det er, så vidt meg bekjent, et manglende empirisk grunnlag for å si at privatskoler er en fordel. Det har ikke funka bra i Sverige, for å si det sånn.
  • Religiøse institusjoner er fullstendig klar over at det er lettere å indoktrinere barn enn voksne. Misjonering og forkynning er det vanskelig å unngå, både eksplisitt og implisitt, i slike skoler.
  • Hva i all verden er formålet med religiøse skoler, om ikke indoktrinering?
  • Det er også grunn til å tro at det det kan gå kraftig ut over språkutviklingen til elevene, selv om dette er noe spekulativt. Dette gjelder da hovedsakelig for ikke-kristne privatskoler.

Jeg skal dog ikke påta meg noen stor ekspertise på dette området.

 

Noen meninger om dette temaet?

Endret av Imlekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at privatskoler ikke virker til å ha funket så alt for bra i Sverige, og jeg er generelt mot privatskoler fordi jeg ikke ønsker at folk driver med profittmaksimering på oppgaver jeg mener burde vært forbeholdt staten. Dette er en verdi som jeg står fast på, så for min del dropper jeg ut av diskusjon hvis den går den veien, fordi jeg ser mange av argumentene for privatskoler, jeg blir bare ikke overbevist. Uansett, jeg mener det viktigste du tar opp er punkt nummer 2,3 og 4.

 

Hvis vi skal tillate privatskoler mener jeg at det burde være samme krav der til å følge et type sentralt pensum, i allefall når det kommer nettopp til kontroversielle fag sånn som naturfag (kreasjonisme kontra evolusjon), Religionsfag (KRL/RLE/KRLE hva det nå enn heter nå), osv. Mye for å jobbe aktivt for å hindre indoktrinering, men også slik at elevene går videre med et likt grunnlag. Det er ille både for elev og medelever hvis en starter på en normal videregående uten å ha noen kjennskap til hvordan mutasjoner fungerer, fordi man ved sin tidligere skole ikke lærte noe om det, da det ikke passet inn med bibelhistorien.

Dog er jeg like skeptisk til at elever fra forskjellige religioner kan søke seg fritak fra forskjellige fag den dag i dag, altså i statlige skoler. Sånn som Jehovas Vitner som kan søke seg fritak fra visse deler av norsk faget, og noen andre religioner som kan søke seg fritak fra samlivslære i naturfagen. (Ikke heng meg her, fullt mulig det med Jehovas Vitner er galt, men jeg er ikke ekspert på dette området, vet bare at det eksisterer).

 

Samtidig synes jeg det også blir feil hvis man skal skille mellom de religiøse skolene, tillater man kristne privatskoler, må man også tillate muslimske privatskoler. For meg er de en og samme (religiøse privatskoler), men noen ser det kanskje annerledes.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Hvis vi skal tillate privatskoler mener jeg at det burde være samme krav der til å følge et type sentralt pensum, i allefall når det kommer nettopp til kontroversielle fag sånn som naturfag (kreasjonisme kontra evolusjon), Religionsfag (KRL/RLE/KRLE hva det nå enn heter nå), osv. Mye for å jobbe aktivt for å hindre indoktrinering, men også slik at elevene går videre med et likt grunnlag. Det er ille både for elev og medelever hvis en starter på en normal videregående uten å ha noen kjennskap til hvordan mutasjoner fungerer, fordi man ved sin tidligere skole ikke lærte noe om det, da det ikke passet inn med bibelhistorien.

 

Dog er jeg like skeptisk til at elever fra forskjellige religioner kan søke seg fritak fra forskjellige fag den dag i dag, altså i statlige skoler. Sånn som Jehovas Vitner som kan søke seg fritak fra visse deler av norsk faget, og noen andre religioner som kan søke seg fritak fra samlivslære i naturfagen. (Ikke heng meg her, fullt mulig det med Jehovas Vitner er galt, men jeg er ikke ekspert på dette området, vet bare at det eksisterer).

 

første avsnitt:

 

Slik regelverket er idag lærer man akkurat det samme, jeg har gått to år på kristen privatskole, vi lærte alt om det som ikke stemmer ift. bibelen, men vi lærte også i religionsfaget hvorfor det ikke stemmer ift. bibelen. Altså går man ikke glipp av noe spesielt her.

 

andre avsnitt:

 

Dette kan man jo gjøre i offentlig skole også, så ser ikke relevansen ift. denne debatten.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis vi skal tillate privatskoler mener jeg at det burde være samme krav der til å følge et type sentralt pensum, i allefall når det kommer nettopp til kontroversielle fag sånn som naturfag (kreasjonisme kontra evolusjon), Religionsfag (KRL/RLE/KRLE hva det nå enn heter nå), osv. Mye for å jobbe aktivt for å hindre indoktrinering, men også slik at elevene går videre med et likt grunnlag. Det er ille både for elev og medelever hvis en starter på en normal videregående uten å ha noen kjennskap til hvordan mutasjoner fungerer, fordi man ved sin tidligere skole ikke lærte noe om det, da det ikke passet inn med bibelhistorien.

 

Dog er jeg like skeptisk til at elever fra forskjellige religioner kan søke seg fritak fra forskjellige fag den dag i dag, altså i statlige skoler. Sånn som Jehovas Vitner som kan søke seg fritak fra visse deler av norsk faget, og noen andre religioner som kan søke seg fritak fra samlivslære i naturfagen. (Ikke heng meg her, fullt mulig det med Jehovas Vitner er galt, men jeg er ikke ekspert på dette området, vet bare at det eksisterer).

 

første avsnitt:

 

Slik regelverket er idag lærer man akkurat det samme, jeg har gått to år på kristen privatskole, vi lærte alt om det som ikke stemmer ift. bibelen, men vi lærte også i religionsfaget hvorfor det ikke stemmer ift. bibelen. Altså går man ikke glipp av noe spesielt her.

 

andre avsnitt:

 

Dette kan man jo gjøre i offentlig skole også, så ser ikke relevansen ift. denne debatten.

 

Ja andre avsnitt var litt dårlig formulert, jeg mente at vi kan gjøre det i offentlig skole i dag, noe jeg er skeptisk til, vet ikke om det "muligens" blir lettere å gjøre slik i privatskole?

Bra at vi får inn noen her med erfaring fra området forøvrig.

 

Som sagt, jeg er skeptisk til privatskoler generelt, men hvis de skal eksistere, så mener jeg at regelverket ikke på noen måte skal kunne åpne opp for indoktrinering eller de å sky bort fra fag og vinklinger som man har i den statlige skolen. Om regelverket er såpass bra i dag har jeg ikke kjennskap nok til, er det det så er det jo greit, og burde opprettholdes. Hvis ikke så burde det strammes inn slik at alle elever innehar i allefall den samme grunnbasiskunnskapen, altså at ingenting droppes fordi det ikke stemmer overens med skolens religionssyn.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

"Hvis vi skal tillate" skrives det, som om det er forbudt per i dag. Det er per dags dato tillatt å drive privatskole i Norge.

 

Privatskoler som ønsker offentlig driftstilskudd (friskoler) må imidlertid følge reglene i privatskoleloven. En friskole må følge en offentlig godkjent opplæringsplan, enten læreplanverket for Kunnskapsløftet eller en annen opplæringsplan som er godkjent av departementet.

 

Den enkelte skoleeier kan omdisponere 5 % av timetallet for det enkelte fag i læreplanen; i praksis innebærer dette at man kan omdisponere fem uketimer i måneden jevnt fordelt over alle fag. Dette kan imidlertid ikke gå på bekostning av lærings- og ferdighetsmålene.

 

Skoler som er godkjent på religiøst grunnlag må synliggjøre verdigrunnlaget sitt i de læreplanene de ønsker å benytte, både generelt og konkret. På denne måten har foreldrene god mulighet til å føre kontroll med hvilken skole de ønsker å skrive barna sine inn på.

 

Eksamen gis av de offentlige utdanningsmyndighetene (Utdanningsdirektoratet og kommunen/fylkeskommunen).

 

Og sist men ikke minst er det verdt å minne om at vi ikke har skoleplikt i Norge, bare opplæringsplikt. Homeschooling er fullstendig lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg registrerer at det blir gitt tillatelse til å stifte stadig flere privatskoler i Norge, med religiøst grunnlag. Dette gjelder både muslimske og kristne grunnskoler.

 

 

  • Religiøse institusjoner er fullstendig klar over at det er lettere å indoktrinere barn enn voksne. Misjonering og forkynning er det vanskelig å unngå, både eksplisitt og implisitt, i slike skoler.
  • Hva i all verden er formålet med religiøse skoler, om ikke indoktrinering?
  • Det er også grunn til å tro at det det kan gå kraftig ut over språkutviklingen til elevene, selv om dette er noe spekulativt. Dette gjelder da hovedsakelig for ikke-kristne privatskoler.

Jeg skal dog ikke påta meg noen stor ekspertise på dette området.

 

Noen meninger om dette temaet?

Nylig erfaring fra UK hvordan det går når grupper/institusjoner får opprette privatskoler baser på religion.

 

Første eksempel er ikke fra en privatskole. Når f.eks. en skole får flertall av Muslimske elever og en gruppe strengt religiøse foreldre tar over foreldrerådet, krever at ikke-muslimske kvinnelige lærer skal bruke Hijab på skolen og starter sverte kampanjer for å bli kvitt dem.

 

Jeg har lest et par bedre eksempler fra UK, men kan ikke finne dem igjen..........så denne får klare seg.......

Forced out by fanatics: Head teachers reveal how they've been bullied, smeared and driven from their jobs for resisting Islamic extremists

 

Prime Minister promises swift action to deal with 'terror school' plot: Hardline views 'taught in assembly', say teachers

  • Government is believed to be investigating 12 schools in Birmingham
  • There are claims male and female pupils were being segregated
  • 'Plot' said to plan Muslim takeover, though its authenticity is questioned
  • Cameron: 'It's not acceptable, we can’t have that happening in our country'
  • Department for Education widens probe to include 12 Birmingham schools
  • Radical Muslims are accused of imposing Islamic values on pupils
  • Local MP warns that hard-line Salafi Muslims are 'indoctrinating' children from mainstream Islamic families
  • Suggests officials have been wary of investigating because of racism fears

 

Så har man flere andre varianter...........poster også noen som ikke er skole relatert for å vise hva som foregår i UK..........(som Norsk presse ikke skriver noe om).............fordi UK har kommet lengre i utviklingen her enn i Norge..............men det blir slik her også hvis regjeringen ikke tar grep nå før det går for langt........men jeg regner med at ingen i de politiske partiene har anelse om hva som skjer i UK og hva følgene blir i Norge ettervert...........

 

 

Tre om samme sak.........

Fury as fanatic who trained 7/7 bomber sets up Islamic PRIMARY SCHOOL in Britain

Primary school set up by terror trainer gets public money: Taxpayers help fund places in fanatic's nursery

Children at secondary school 'infiltrated by Muslim extremists' listened to assembly praising Al-Qaeda leader, say teachers

 

 

 

Mer moro.................

 

Islamic teacher who sexually abused schoolgirl but was spared jail because his wife can't speak English - to have sentence reviewed after backlash

 

He's the only hate preacher in the village: Firebrand Muslim cleric buys church hall in heart of Midsomer Murder country to broadcast vile rants to Middle East

 

Slike rapporter finner man daglig i Engelske aviser............... :hmm:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

 

Slik regelverket er idag lærer man akkurat det samme, jeg har gått to år på kristen privatskole, vi lærte alt om det som ikke stemmer ift. bibelen, men vi lærte også i religionsfaget hvorfor det ikke stemmer ift. bibelen. Altså går man ikke glipp av noe spesielt her.

 

 

 

Hvorfor stemmer det ikke. Som for eksempel dinosaurer, evolusjonsteori og slikt (isteden for adam og eva) ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Slik regelverket er idag lærer man akkurat det samme, jeg har gått to år på kristen privatskole, vi lærte alt om det som ikke stemmer ift. bibelen, men vi lærte også i religionsfaget hvorfor det ikke stemmer ift. bibelen. Altså går man ikke glipp av noe spesielt her.

 

 

 

Hvorfor stemmer det ikke. Som for eksempel dinosaurer, evolusjonsteori og slikt (isteden for adam og eva) ?

 

 

Jeg snakker ikke om virkeligheten, det stemmer jo at det stemmer med boka, som var poenget :) Hvorvidt man velger å tro på sannheten, eller hvilken "sannhet" man velger å tro på er opp til enhver.

Lenke til kommentar

Om man tolker bibelen bokstavelig er det klart at det er forskjeller mellom hvordan den beskriver at jorden ble til og hva vitenskapen i dag viser oss.

 

Tolker biblen bokstavlig? Så du mener det er avvik i hva gud faktisk gjorde? At han gikk i fra å skape alt på 7 dager til å danne organismer ol over millioner om ikke milliarder av år?

 

Litt av ett avvik må jeg si, dersom jeg gjør feil på over 500.000 kroner må jeg skrive ett avvik. Skulle likt å sett avviksrapporten på det der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

All utdanning er vel ikke annet enn indoktrinering, så at enkelte skoler har en religiøs eller spirituelt ståsted, er vel ikke noe å få særlig panikk for, annet enn hvis det glipper i kontroll og korrigering fra statens side

 

:)

Lenke til kommentar

All utdanning er vel ikke annet enn indoktrinering, så at enkelte skoler har en religiøs eller spirituelt ståsted, er vel ikke noe å få særlig panikk for, annet enn hvis det glipper i kontroll og korrigering fra statens side

 

:)

Forskjellen mellom opplæring og indoktrinering er at læring er åpen for å vise forskjellige sider av fag og fakta og er villig til å diskutere dette.

 

Indoktrinering i motsetning til læring bruker opplæring til å fremme ensidige eller falske fakta og virkelighets oppfatninger uten vilje eller aksept til å fremme andre sider og fakta eller diskutere disse.

 

Så forskjellen på generell opplæring og Indoktrinering er veldig stor.

 

Her er det korte versjonen Wiki presenterer;

 

Indoktrinering kan bety dels opplæring, instruering, dels politisk påvirkning, hjernevask.
Ordet kommer av doktrine som betyr lære, læresetning, livssyn.
Til forskjell fra annen undervisning går indoktrinering ut på å få eleven til å tilegne seg en gitt doktrine fullstendig og uten å ville overprøve den eller tillate vesentlige motforestillinger.
På lignende måte som ordet propaganda (som betyr utbredning, spredning, reklame) har ordet på 1900-tallet gått fra å ha en nøytralt beskrivende funksjon til å bli et skjellsord.
Med indoktrinering siktes det dermed vanligvis til en mer subtil, mindre åpenbar form av påvirkning, mens propaganda oftere assosieres med markskrikersk fremførte overtydelige budskap.

 

 

Artikkel: Religiøs fundamentalisme og indoktrinering

Lenke til kommentar

 

Om man tolker bibelen bokstavelig er det klart at det er forskjeller mellom hvordan den beskriver at jorden ble til og hva vitenskapen i dag viser oss.

 

Tolker biblen bokstavlig? Så du mener det er avvik i hva gud faktisk gjorde? At han gikk i fra å skape alt på 7 dager til å danne organismer ol over millioner om ikke milliarder av år?

 

Litt av ett avvik må jeg si, dersom jeg gjør feil på over 500.000 kroner må jeg skrive ett avvik. Skulle likt å sett avviksrapporten på det der.

 

 

Nei, det er ikke avvik i hva Gud gjorde. Han gikk ikke fra å skape alt på 7 dager til å danne organismer over millioner av år. Det er bare skapelsesberetningen som beskriver noe som hendte over 7 dager, men det betyr lite. Beskrivelser i det gamle testamentet er for det første vanskelig \ oversette og for den andre er det klart at ikke alt i bibelen skal tolkes bokstavelig. Selv om Jesus sa: Jeg er veien. Betyr det ikke at jeg legger med ned på E18 og tror at jeg ligger på Jesus.

 

Men kanskje vi skal ta den diskusjonen på en annen tråd, så vi ikke sporer helt av?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

All utdanning er vel ikke annet enn indoktrinering, så at enkelte skoler har en religiøs eller spirituelt ståsted, er vel ikke noe å få særlig panikk for, annet enn hvis det glipper i kontroll og korrigering fra statens side

 

:)

Forskjellen mellom opplæring og indoktrinering er at læring er åpen for å vise forskjellige sider av fag og fakta og er villig til å diskutere dette.

 

Indoktrinering i motsetning til læring bruker opplæring til å fremme ensidige eller falske fakta og virkelighets oppfatninger uten vilje eller aksept til å fremme andre sider og fakta eller diskutere disse.

 

Så forskjellen på generell opplæring og Indoktrinering er veldig stor.

 

Her er det korte versjonen Wiki presenterer;

 

 

 

Du må ikke glemme at jeg skrev:

 

 

annet enn hvis det glipper i kontroll og korrigering fra statens side

 

Og jeg for min del fastholder at all opplæring er indoktrinering, fordi: Du skal bestå "pensum", og må du det, har du ingen annen mulighet enn å kjøpe hele den pakken som gitt skole har bestemt.

Lenke til kommentar

 

 

Om man tolker bibelen bokstavelig er det klart at det er forskjeller mellom hvordan den beskriver at jorden ble til og hva vitenskapen i dag viser oss.

 

Tolker biblen bokstavlig? Så du mener det er avvik i hva gud faktisk gjorde? At han gikk i fra å skape alt på 7 dager til å danne organismer ol over millioner om ikke milliarder av år?

 

Litt av ett avvik må jeg si, dersom jeg gjør feil på over 500.000 kroner må jeg skrive ett avvik. Skulle likt å sett avviksrapporten på det der.

 

 

Nei, det er ikke avvik i hva Gud gjorde. Han gikk ikke fra å skape alt på 7 dager til å danne organismer over millioner av år. Det er bare skapelsesberetningen som beskriver noe som hendte over 7 dager, men det betyr lite. Beskrivelser i det gamle testamentet er for det første vanskelig \ oversette og for den andre er det klart at ikke alt i bibelen skal tolkes bokstavelig. Selv om Jesus sa: Jeg er veien. Betyr det ikke at jeg legger med ned på E18 og tror at jeg ligger på Jesus.

 

Men kanskje vi skal ta den diskusjonen på en annen tråd, så vi ikke sporer helt av?

 

 

Veien er tvetydig og har mange definisjoner. At noe ble skapt på 7 dager betyr utelukkende at det ble skapt på 7 dager. Men du kan selvfølgelig få kverulere på at faktumet at bibelen har liten rot i virkeligheten når det kommer til skapelse.

Lenke til kommentar

 

Veien er tvetydig og har mange definisjoner. At noe ble skapt på 7 dager betyr utelukkende at det ble skapt på 7 dager. Men du kan selvfølgelig få kverulere på at faktumet at bibelen har liten rot i virkeligheten når det kommer til skapelse.

 

 

 

Nei, det betyr ikke det. På samme måte som at når Jesus sier at jeg er veien, betyr det ikke at han er E18. Jeg kverulerer ikke, jeg sier at ikke alt i bibelen og spesielt ikke GT er bokstavelig ment.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

 

 

Veien er tvetydig og har mange definisjoner. At noe ble skapt på 7 dager betyr utelukkende at det ble skapt på 7 dager. Men du kan selvfølgelig få kverulere på at faktumet at bibelen har liten rot i virkeligheten når det kommer til skapelse.

 

 

 

Nei, det betyr ikke det. På samme måte som at når Jesus sier at jeg er veien, betyr det ikke at han er E18. Jeg kverulerer ikke, jeg sier at ikke alt i bibelen og spesielt ikke GT er bokstavelig ment.

 

 

Så hva er da ment med at gud skapte verden på 7 dager? at jeg er veien blir fortsatt sagt i visse kontekster til og med min vei blir sagt. Men når noen sier at dem har laget noe på 7 dager er den påstanden feil dersom dem har brukt 25 år. For å sette det i kontekst for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er også skeptisk til privatskoler, men gikk 10 år på privatskole selv. Lå overhodet ikke etter de andre elvene i noen fag, heller tvert imot. Man må lære det samme på privatskoler som det man gjør på offentlige skoler.

 

Gikk grunnskolen på kristen privatskole. Eneste jeg husker som var "utafor" var at vi hoppet glatt over evolusjonskapittelet i naturfag. Det og en overvekt av kristendom i KRL var vel det eneste som skilte seg ut av pensum.

 

Er ikke fan av religiøse privatskoler, men er for at det skal være opp til foreldre hvor man blir utdannet. (Jeg kunne forøvrig byttet til offentlig skole nårsomhelst om jeg ville.)

Lenke til kommentar

 

 

 

Veien er tvetydig og har mange definisjoner. At noe ble skapt på 7 dager betyr utelukkende at det ble skapt på 7 dager. Men du kan selvfølgelig få kverulere på at faktumet at bibelen har liten rot i virkeligheten når det kommer til skapelse.

 

 

 

Nei, det betyr ikke det. På samme måte som at når Jesus sier at jeg er veien, betyr det ikke at han er E18. Jeg kverulerer ikke, jeg sier at ikke alt i bibelen og spesielt ikke GT er bokstavelig ment.

 

 

Så hva er da ment med at gud skapte verden på 7 dager? at jeg er veien blir fortsatt sagt i visse kontekster til og med min vei blir sagt. Men når noen sier at dem har laget noe på 7 dager er den påstanden feil dersom dem har brukt 25 år. For å sette det i kontekst for deg.

 

 

Poenget er at Gud skapte verden, ikke at vi skal ta de 7 dagene bokstavelig. Men her står vi helt stille, jeg sier mange kristne ikke tolker bibelen bokstavelig, mens du insisterer på at man skal det, uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...