Gå til innhold

Dette er grafikken vi kan forvente oss på konsoll fremover


Anbefalte innlegg

 

 

Det som slår meg er at dette ikke er like bra som på PC. Og PC-grafikk har alltid lidd under konsollenes begrensninger. Når man nå lager nye spill og motorer har jeg på følelsen av at det største bykset kommer til å komme på PC... hvertfall i noen år, før konsollene igjen henger for langt etter. Trist syklus det der.

 

For å se hva PC egentlig kan trenger man bare se på f.eks Star Citizen.

Det er jo egentlig ikke spesielt rart at PC er foran konsoll. Men nå koster også konsoller 4000, og ikke 20 000 som jeg har inntrykk av hva du må gi hvis du skal ha en PC som virkelig presser grenser når det kommer til grafikk.

Vel, da er ditt inntrykk helt på jordet. Man får en kraftig PC for 6000kr lett. Blir raskt en tusenlapp eller to mer om man skal ha en dyr skjerm, mus og tastatur i tillegg (om man ikke allerede eier disse).

 

20.000? Rent tull. Hva baserer du egentlig dette tallet på? Har du noen gang kjøpt inn deler og bygd din egen PC?

 

 

"Monster-pc til 20.000kr",,,, Fremdeles lever er myten om at man trenger en kraftig datamaskin som koster skjorta for å kjøre krevende grafikk.

Det er ikke en myte. For å få noe som virkelig skiller seg fra PS4 og Xbox One må du ut med mer enn 10 000 slik jeg ser det.

 

Da snakker vi om hardware som virkelig takler ALT du kaster det på det. Det gjør ikke min PC til 7000 kr. Du får bra performance for under 10k, men du får ikke cutting edge. Og du må opp i cutting edge tech for å få se noe nevneverdig forskjell på PS4 og PC, IMO.

Da har du prioritert svært dårlig, om du har bygd denne selv. Min PC med en AMD Phenom II X4, AMD Radeon R9 280X og 8GB DDR3 RAM koster slettes ikke 20.000, og denne PC'en makser lett Metro: Last Light, Far Cry 3, Titanfall, Battlefield 4, Crysis 1 og hva nå enn annet du skulle ha lyst til å prøve på den. R280-kortet puttet jeg i ganske nylig, men resten er flere år gamle deler. Før dette satt jeg med et aldrende Geforce 560TI, som kjørte FC3 og Metro: LL på hakket under maks. Så jeg vet ikke helt hva du prater om. Høres mer ut som at du har kjøpt en ferdigbygd PC til 7000kr. Selvfølgelig kan du ikke forvente å kunne spille særlig mye på denne, da folka som solgte deg PC'en tok 2-3000kr i ren profitt.

Nå ender vel totalprisen på disse delene til over 10.000 iallefall, og da er vi allerede i et annet marked enn det konsoll er :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Stakkars.

Trives godt med konsoll-gaming :) SELV OM jeg har en PC som kan kjøre det meste på OK innstillinger.

 

Flott det, men du svarer jo ikke på det han sier da. Veldig selektiv sitering her. :)

Var ikke spesielt interessert i å føre debatten videre når vedkommende begynner med "Stakkars".

 

Hva mer skal jeg si?

 

Jeg er uenig i hans analyse, og specs på dedikerte konsoller og PCer kan ikke direkte sammenlignes.

 

 

Jeg trenger da ikke analysere noe som er bevist 500 ganger på internett. Jeg sammenligner ikke specs på noen som helst måte. Skulle en sammenligne specs direkte ville resultatet sannsynligvis være at PC'er er 10 ganger raskere. Jeg startet med "stakkars" fordi du ikke diskuterer i det hele, du bare slenger ut påstander som er helt og fullstendig feil og når folk tilbakeviser dette sier du bare "nei sånn er det ikke".

 

Jeg er overrasket at folk kan være så utrolig forvirret når det er så lett å få tak i informasjon. Jeg mistenker at dette er utslag av confirmation bias og at du er en fanboy.

 

Som sagt, jeg har masse konsoller og har brukt mye tid på dem, men jeg tror fortsatt ikke at jorden er flat.

Lenke til kommentar

 

Var ikke spesielt interessert i å føre debatten videre når vedkommende begynner med "Stakkars".

 

Hva mer skal jeg si?

 

Jeg er uenig i hans analyse, og specs på dedikerte konsoller og PCer kan ikke direkte sammenlignes.

 

Det er jo et mye bedre svar. Jeg er forøvrig mer enig i hans analyse enn din påstand, men det får så være. Jeg ergrer meg også over den mildt sagt foreldede myten om PC-er til 20.000, slik har det vel egentlig ikke vært siden nittitallet. Det er greit at man foretrekker det ene over det andre, men man bør holde tunga rett i munnen når man diskuterer de ulike formatenes styrker og svakheter, hvis ikke blir det veldig fanboy-aktig på begge sider.

Endret av Joachim_F
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mange her inne som tror at en PC som kjører spill med like bra opplevd kvalitet som en konsoll klarer seg med samme hardware...

 

Dette er også feil da overheaden på PC er mye større.

 

 

Stemmer, men det er mer en bare overhead. Det inkluderer også effekten av optimalisering for et gitt hardware sett og sist, men definitivt ikke minst, forskjellen i hvordan man opplever grafikk på en TV/projektor flere meter unna, kontra en monitor rett foran nesa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at du tror det er PC som styrer alt, du tror at verden ville vert bedre uten konsoller, eller at konsollene kostet 10-20k sånn at de var grafisk på linje med en pc, tror du noen ville kjøpt de da? og tror du da at spillindustrien hadde hatt like mange å selge spillene sine til som i dag? Hvem er det som gjør det bra på PC i dag? Jo det er Mojang, Blizzard og Valve, alle disse 3 har skjønt at for å lykkes må spill kunne spillest av flest mulig, å kunnne scale grafikken sin til å kjøres lett. Det samme gjelder gratisspillene som Dota og LoL. Uten disse selskapene så er resten av spillindustrien fokusert på konsoll, det er her de kan tjene penger, det er dette de aller fleste i verden velger som spillplatform, og alt koker ned til det jeg sa isted, tilgjengelighet.

 

Grafikkhorer, selv om det er imponerende å se på, er ikke det som spillindustrien lever av, det er med å dra det kollektivt videre, men det er absolutt ikke det som er det økonomisk bra for spillindustrien.

 

 

 

Nå synes jeg du dytter en masse ord i kjeften på meg, men.

 

Hvis konsoller måtte koste 10-20k for grafisk å holde følge med en PC til 6k så er det jo åpenbart at noe er feil :)

 

Nå er det jo også slik at konsoller i økende grad er PC'er. Det dette handler om er som jeg har skrevet flere ganger nå er at selskapene ønsker å låse kundene til plattformer for å kunne utnytte dem økonomisk.

 

Det som hadde vært bra for industrien, og bra for kundene, hadde vært om folk opplyste seg selv litt og spilte på kunde-vennlige PC plattformer istedet. Så kunne de også SELV velge hva som var viktig for dem istedet for å få det påtvunget.

 

Det er ille nok at nesten alle spill krever Windows om de ikke skulle kreve at du hadde en prefabrikert seks år gammel piece of shit Hewlett Packard laptop eller noe slikt i tillegg, for å spille dem på.

 

Gameplay blir en helt annen diskusjon. Jeg snakker om valgfrihet og hvordan konsollindustrien ødelegger spilling for alle spillere.

Endret av The Credible Hulk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det som slår meg er at dette ikke er like bra som på PC. Og PC-grafikk har alltid lidd under konsollenes begrensninger. Når man nå lager nye spill og motorer har jeg på følelsen av at det største bykset kommer til å komme på PC... hvertfall i noen år, før konsollene igjen henger for langt etter. Trist syklus det der.

 

For å se hva PC egentlig kan trenger man bare se på f.eks Star Citizen.

Det er jo egentlig ikke spesielt rart at PC er foran konsoll. Men nå koster også konsoller 4000, og ikke 20 000 som jeg har inntrykk av hva du må gi hvis du skal ha en PC som virkelig presser grenser når det kommer til grafikk.
BS. Kan da fint presse grenser med en 10K PC. En 10K PC med et R9 290 klarer BF4 på 90-100 FPS i 1080P.

Er det bullshit, eller har du bare en annen oppfatning av hva det å pushe grenser er?

 

I 2005 så fikk jeg meg en skjerm med høyere oppløsning enn det der, og for fire år siden så satt jeg med en PC som klarte like god framerate som det der. Knapt noe grensesprengende i mine øyne i hvert fall.

I forhold til konsoll, som kjører begrenset grafikk i 30-45 FPS i rundt 720P, så er det jeg nevnte å pushe grenser ja. Og det var i tillegg i sammenstiling med et spill som per i dag anses for å "pushe grenser" grafikkmessig. Å få til opp mot 100 gjennomsnittlig FPS på det med er derfor imponerende, ja. Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Poenget er at du tror det er PC som styrer alt, du tror at verden ville vert bedre uten konsoller, eller at konsollene kostet 10-20k sånn at de var grafisk på linje med en pc, tror du noen ville kjøpt de da? og tror du da at spillindustrien hadde hatt like mange å selge spillene sine til som i dag? Hvem er det som gjør det bra på PC i dag? Jo det er Mojang, Blizzard og Valve, alle disse 3 har skjønt at for å lykkes må spill kunne spillest av flest mulig, å kunnne scale grafikken sin til å kjøres lett. Det samme gjelder gratisspillene som Dota og LoL. Uten disse selskapene så er resten av spillindustrien fokusert på konsoll, det er her de kan tjene penger, det er dette de aller fleste i verden velger som spillplatform, og alt koker ned til det jeg sa isted, tilgjengelighet.

 

Grafikkhorer, selv om det er imponerende å se på, er ikke det som spillindustrien lever av, det er med å dra det kollektivt videre, men det er absolutt ikke det som er det økonomisk bra for spillindustrien.

 

 

 

Nå synes jeg du dytter en masse ord i kjeften på meg, men.

 

Hvis konsoller måtte koste 10-20k for grafisk å holde følge med en PC til 6k så er det jo åpenbart at noe er feil :)

 

Nå er det jo også slik at konsoller i økende grad er PC'er. Det dette handler om er som jeg har skrevet flere ganger nå er at selskapene ønsker å låse kundene til plattformer for å kunne utnytte dem økonomisk.

 

Det som hadde vært bra for industrien, og bra for kundene, hadde vært om folk opplyste seg selv litt og spilte på kunde-vennlige PC plattformer istedet. Så kunne de også SELV velge hva som var viktig for dem istedet for å få det påtvunget.

 

Det er ille nok at nesten alle spill krever Windows om de ikke skulle kreve at du hadde en prefabrikert seks år gammel piece of shit Hewlett Packard laptop eller noe slikt i tillegg, for å spille dem på.

 

Gameplay blir en helt annen diskusjon. Jeg snakker om valgfrihet og hvordan konsollindustrien ødelegger spilling for alle spillere.

 

Ingen blir påtvunget til noe som helst, problemet til PC-folket er den bastante projiseringen av sine oppfatninger. De fleste gamere vet vel utmerket godt at PC'er kjører best ytelse.

Likevel, for en casual gamer som meg som har lite tid hverdagen til å dille mer enn nødvendig, så er konsoll helt klart best. Dette går på smak og behag. Kjøpte en Xbox One nylig og er strålende fornøyd, digg kontroll, oversiktlige menyer, no fuss og grafikken er mer enn bra nok. Har sjekket sammenligner av PC\ONE\PS4 på ymse spill og forskjellene er uvesentlige for min del.

 

Det at hovne pc-elitister lider som følge av konsollene er bare en bonus.

Lenke til kommentar

Gameplay og story er uansett viktigere enn grafikk, og hvis denne motoren gjør det lettere å lage god grafikk raskere, så mer tid kan brukes på å gjennomteste og fininnstille gameplay er jeg fornøyd! Personlig synes jeg de nyeste ps3-spilla er mer enn fine nok

 

Nå er det neppe slik at de som lager grafikken er de samme som lager gameplayet. Ingen av delene har noen som helst grunn til å gå på bekostning av hverandre. Med det sagt ser nesten alle de spillene jeg liker best bra ut, og om grafikken er dårlig synes jeg som regel de andre aspektene ved spillet er det også. Der man har flinke folk på et område har man gjerne det på andre områder også. Bethesda er et godt unntak dog, Skyrim er teknisk sett veldig dårlig selv om det er et fantastisk morsomt spill.

 

Uansett mener jeg god grafikk er svært viktig for innlevelsen. Ser et spill dårlig ut får jeg mer en følelse av å spille et spill enn å faktisk være der. Så bra som hardware særlig på PC har blitt er det ingen grunn til at ikke alle spill bør se flotte ut i dag. Det finnes mange spillmotorer å ta av som gir så bra grafikk og performance at de ikke vil kunne trekke ned helhetsopplevelsen om spillutviklerne bare veit å bruke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dopegame, jeg har faktisk den motsatte oppfatningen. Du sier at PC-folket (alle PC-spillere?) har "den bastante projiseringen av sine oppfatninger". Det mange her i tråden har kommet med, er fakta. Det er de som kommer med påstander som at "man må betale 20.000kr for å få en PC som skiller seg fra konsollene". DETTE er prosjisering av oppfatninger, som er helt grunnløse, og ikke basert på noe fakta. Hvem som helst kan gå til Komplett.no og "bygge" sin egen PC, sette sammen rimelig kraftige deler som lett vil kjøre et spill med høye instillinger, og spillene ser bedre ut og yter bedre enn konsollene vil gjøre. Dette kan man få til under ti tusen kroner.

 

Ja, man må kjøpe skjerm og tastatur til PC'en. men så må man ikke glemme at konsollenes pris ikke inkluderer TV'en man får med. Ikke de ekstra håndkontrollerne heller. Det inkluderer heller ikke pengene man betaler i årsavgift til Microsoft for å få Xbox Live Gold eller hva det heter. Og man skal heller ikke glemme det faktum at konsollspill jevnt over koster LANGT mer enn PC-spill gjør. Tar man dette i betraktning blir det fort ganske dyrt å kjøpe en konsoll også. Det er ikke bare spillsystemet man betaler for, vet du vel.

 

 

 

Var ikke spesielt interessert i å føre debatten videre når vedkommende begynner med "Stakkars".

Hva mer skal jeg si?

Jeg er uenig i hans analyse, og specs på dedikerte konsoller og PCer kan ikke direkte sammenlignes.

 

Det er jo et mye bedre svar. Jeg er forøvrig mer enig i hans analyse enn din påstand, men det får så være. Jeg ergrer meg også over den mildt sagt foreldede myten om PC-er til 20.000, slik har det vel egentlig ikke vært siden nittitallet. Det er greit at man foretrekker det ene over det andre, men man bør holde tunga rett i munnen når man diskuterer de ulike formatenes styrker og svakheter, hvis ikke blir det veldig fanboy-aktig på begge sider.

 

 

Veldig gode poeng. Det er greit nok om ikke-PC-spillere ønsker å sitte og tro at PC-spilling er noe for "spesielt interesserte", men om man ikke har noen egentlig erfaring med PC, så bør man være forsiktig med hva man skal begynne å påstå om hva kostnadene er.

 

Jeg går ikke inn på et bilforum og slenger ut om at ekstrautstyr BMW er blodyrt i forhold til hva slags kvalitet man får, sammenlignet med Toyota. For alt jeg vet er det godt mulig sant, men jeg har rett og slett ikke peiling på det. Da gidder jeg ikke å starte usaklige diskusjoner fordi jeg synes mitt syn er viktig. Da vil jeg i det minste prøve å utdanne meg litt om emnet først. Med Youtube og Google og sånt, så er det slettes ikke særlig vanskelig.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Var ikke spesielt interessert i å føre debatten videre når vedkommende begynner med "Stakkars".

 

Hva mer skal jeg si?

 

Jeg er uenig i hans analyse, og specs på dedikerte konsoller og PCer kan ikke direkte sammenlignes.

 

Det er jo et mye bedre svar. Jeg er forøvrig mer enig i hans analyse enn din påstand, men det får så være. Jeg ergrer meg også over den mildt sagt foreldede myten om PC-er til 20.000, slik har det vel egentlig ikke vært siden nittitallet. Det er greit at man foretrekker det ene over det andre, men man bør holde tunga rett i munnen når man diskuterer de ulike formatenes styrker og svakheter, hvis ikke blir det veldig fanboy-aktig på begge sider.

 

 

Vi kan jo håpe at når diverse Steam maskiner begynner å komme i salg at denne myten om at en må bruke voldsomme summer for å overgå dagens konsoller med forholdsvis stor margin behøver ikke å koste mye.

 

Jeg er litt skeptisk til Steam maskiner men jeg tror det er hva markedet trenger for å vise mange at PC ikke behøver å koste så voldsomt som så mange tror. Og at det kommer til å bli en fin inngangsbillett til PC som spill plattform og alt det innebærer...

Lenke til kommentar

Uncharted 3 (PS3 2011 release) http://nextgengamingblog.com/files/2011/10/Uncharted-3-review-screenshot-2.jpg @720p

 

Skyrim (PC 2011 release) http://www.surftin.com/images/need-elder-scrolls-skyrim-screenshots-techpowerup-forums_497196.jpg @1080p

 

Jeg er virkelig ikke enig i at konsoller "ødelegger for PC grafikk". Jeg synes derimot konsoller har hatt negativ effekt på gameplay og spill-kultur generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen blir påtvunget til noe som helst, problemet til PC-folket er den bastante projiseringen av sine oppfatninger. De fleste gamere vet vel utmerket godt at PC'er kjører best ytelse.

Likevel, for en casual gamer som meg som har lite tid hverdagen til å dille mer enn nødvendig, så er konsoll helt klart best. Dette går på smak og behag. Kjøpte en Xbox One nylig og er strålende fornøyd, digg kontroll, oversiktlige menyer, no fuss og grafikken er mer enn bra nok. Har sjekket sammenligner av PC\ONE\PS4 på ymse spill og forskjellene er uvesentlige for min del.

 

Helt enig.

 

Det er nettopp det som er pointet. Vi er ute etter forskjellige ting, PC-gamere og oss andre. Det betyr ingenting for meg om jeg må ha 4X AA istedenfor 16X. Jeg liker sofaopplevelsen, jeg liker komforten med å bruke konsoll, jeg liker hvor enkelt det er. Og jeg liker prisen. Ferdig med den saken.

 

Og SPESIELT i en tid der det å pushe polygoner betyr mindre og mindre, med flere og flere konge indiespill som kommer ut hvert år som vektlegger stil fremfor teknikk, er konsoller en fullstendig god løsning for de aller, aller fleste.

 

Som sagt: konsoller eksisterer i en "sweet spot" mellom pris, komfort, og ytelse.

Endret av RadJostein
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ville aldri ha valgt en konsoll over PC.
En PC til 7-8000 tjener du fort inn igjen når det kommer til pris på spillene. Til konsoll koster gjerne nye titler 499-599 mens du kan finne de på nett til halve prisen til PC. De fleste multiplattform spill kan spilles med en PS4/Xbox kontroller som du kan bruke når du slapper av på sofaen, alt du trenger er en liten HDMI kabel for å koble til TV. Du har liksom alt samlet i en boks når du har PC. Spill, film, musikk, internett, tv osv.

Edit: Litt rotete skrevet siden jeg er trøtt som en dupp :p

Endret av 1982kims
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Monster-pc til 20.000kr",,,, Fremdeles lever er myten om at man trenger en kraftig datamaskin som koster skjorta for å kjøre krevende grafikk.

Det er ikke en myte. For å få noe som virkelig skiller seg fra PS4 og Xbox One må du ut med mer enn 10 000 slik jeg ser det.

 

Da snakker vi om hardware som virkelig takler ALT du kaster det på det. Det gjør ikke min PC til 7000 kr. Du får bra performance for under 10k, men du får ikke cutting edge. Og du må opp i cutting edge tech for å få se noe nevneverdig forskjell på PS4 og PC, IMO.

 

 

Da ser du feil, hverken mer eller mindre, det er ekstremt lett å se forskjell selv om man ikke er på "cutting edge", det har alltid vært ett elendig argument sånn jeg ser det "skal det være noe bedre enn konsoll så må det være alt på ultra"

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...