Gå til innhold

Dette er grafikken vi kan forvente oss på konsoll fremover


Anbefalte innlegg

 

Du må ta i mer enn det der, om maskina skal henge med hele generasjonens levetid, med like bra opplevd grafikk. Husk at spill for konsoller utover i generasjonen kjører vesentlig bedre enn hardware tilsier...

 

Forøvrig enig i mye av det du sier, med unntak av at PC er for entusiaster. Jeg er definitivt en spillentusiast, og for meg har det alltid vært begge deler som gjelder. Har alltid både en god gamerpc og flere konsoller stående, og alt brukes flittig. Tipper jeg ikke er alene om det, blant entusiastene.

 

FPS, RPG, simulasjon og strategi spiller jeg helst på PC, mens action, adventure, sport, osv spiller jeg helst på konsoll. Når jeg spiller på PC sitter jeg konsentrert og rett i ryggen, når jeg spiller konsoll ligger jeg godt tilbakelent i recliner midt i hjemmekinoen.

Jeg må nok ikke det, den builden tilsvarer ca specs i PS4 som er en del sterkere enn Xbox One. Konsoll spill kjører ikke noe bedre enn hardware tilsier, konsoll spill kjører på lavere FPS, grafikk, oppløsning og FOV. Derfor de varer så lenge, akkurat som den PC builden vil vare lenge om du setter slike krav.

 

 

Jo, konsollspill kjører bedre med samme hardware! Utviklerne får rom til å gjøre mye mer konkret optimalisering for hardware, OS har mindre overhead, API'ene gir bedre lavnivåtilgang og tekstursampling og oppløsning er mindre kritisk. At en del utviklere velger å targete 30 fps i stede for 60 er en uting, spesielt med dårlige ports, men det er ikke grunnen til at hardware henger med utviklingen lenge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jo, konsollspill kjører bedre med samme hardware! Utviklerne får rom til å gjøre mye mer konkret optimalisering for hardware, OS har mindre overhead, API'ene gir bedre lavnivåtilgang og tekstursampling og oppløsning er mindre kritisk. At en del utviklere velger å targete 30 fps i stede for 60 er en uting, spesielt med dårlige ports, men det er ikke grunnen til at hardware henger med utviklingen lenge...

 

Er helt uenig ut ifra det jeg selv har testet på min gamle gamer PC som tilsvarer forgje gen konsoller. Den kjører spill like bra som konsollene så lenge jeg holder meg til konsoll instillinger. Dette gjelder ikke ALLE spill pga noen er bare ræva portet, men de aller fleste.

Endret av Malvado
sitat pyramide
Lenke til kommentar

 

 

her ser du en build som tilsvarer Xbox One og PS4, som dere ser koster det ikke mye og med denne builden kan du spille med PS4/Xbox One grafikk/settings på alle kommende spill helt frem til neste konsoll genrasjon. Så visst PS4/Xbone innstillinger holder for deg trenger du IKKE mer enn denne PCen for tilsvarende performance på PC. Det har vi sett på forgje genrasjon konsoller som var basert på ca 7800 GTX og 1900 XT. Nye spill som støtter DX9 kan enda fint kjøre på disse kortene så lenge du holder deg til PS3/360 settings på spillet som da ofte er alt på low 720 av å til lavere, 30 FPS og rundt 55 FOV.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1368854&su=C74E8959-9C03-4550-8C81-7D62BD799D3C

 

7800GTX og 1900XT er med dobbelt så mange ROPs, dobbelt så bred minnebuss og høyere klokkehastighet en del kraftigere enn hva du finner i PS360. 1900XT har også ~40% mer teoretisk shader ytelse enn xenos. Man trenger nok noe mer enn en Radeon R7 265 og man trenger noe mer enn 2GB vram.
Ifølge John Carmack kan man få dobbelt så mye ut av konsoll enn med en PC med lignende hardware. Men det utsagnet er nok dog noe foreldet, spesielt med Mantle og når DX12 kommer på banen.

 

Det utsagnet er bare bullshit og jeg sa 7800 GTX er ca det som er i PS3, men så klart ikke akkurat. Jeg mener du IKKE vil trenger mer enn 265 og 2 gb vram før neste gen. Min gamle pentium dual core med 7800 GT kjører eks Crysis 2 og flere andre nyere titller som Tomb Raider osv helt fint på low 720p med 30 FPS som tilsvarer ca det du får med en PS3.

 

 

Jada, det er spill som kjører ca. like bra på PC med tilsvarende hardware og instillinger, men det er ikke bullshit at man kan få mer ut av en konsoll. En konsoll har fordeler som tynn API og driver med veldig lav overhead, CPU-GPU samarbeid, close-to-metal koding, bedre minnehåndtering og optimalisering for en fixed hardware plattform. Dette er dog fordeler som kommer først og fremst frem i eksklusive spill.
De nye konsollene har forøvrig 8GB med minne og Killzone: SF bruker allerede 3GB av det til grafikkdata. Jeg vil tippe The Division vil bruke mer.
Har forklarer Dice om utfordringene med PC (fra 6:55):
"Make the API go away":
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Er helt uenig ut ifra det jeg selv har testet på min gamle gamer PC som tilsvarer forgje gen konsoller. Den kjører spill like bra som konsollene så lenge jeg holder meg til konsoll instillinger. Dette gjelder ikke ALLE spill pga noen er bare ræva portet, men de aller fleste.

 

 

 

 

Er du sikker på at du alltid holder deg til konsoll instillinger? Det er ikke alle konsoll spill som tilsvarer lavest grafikk instillinger på PC versjonen (men går høyere) og mange spill bruker også (som regel svak) AA (MSAA, QAA, shader basert AA som FXAA og MLAA). FXAA og MLAA får du vel ikke brukt på de gamle PC'ene.

Endret av Malvado
sitat pyramide
Lenke til kommentar

 

 

 

Er du sikker på at du alltid holder deg til konsoll instillinger? Det er ikke alle konsoll spill som tilsvarer lavest grafikk instillinger på PC versjonen (men går høyere) og mange spill bruker også (som regel svak) AA (MSAA, QAA, shader basert AA som FXAA og MLAA). FXAA og MLAA får du vel ikke brukt på de gamle PC'ene.

 

Det kan jeg jo ikke garantere men prøver mitt beste å holde det likt :) La oss si da med samme hardware har konsoll noen fordeler men langt ifra hva mange vil ha det til.

Endret av Malvado
Sitat Pyramide
Lenke til kommentar

Det kan jeg jo ikke garantere men prøver mitt beste å holde det likt :) La oss si da med samme hardware har konsoll noen fordeler men langt ifra hva mange vil ha det til.

 

 

Det kan jeg være enig i, ihvertfall på når det kommer til multiplattform spill. Som sagt er det først og fremst i eksklusive spill fordelene til konsollene kommer frem.

Endret av Malvado
Sitat Pyramide
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du alltid holder deg til konsoll instillinger? Det er ikke alle konsoll spill som tilsvarer lavest grafikk instillinger på PC versjonen (men går høyere) og mange spill bruker også (som regel svak) AA (MSAA, QAA, shader basert AA som FXAA og MLAA). FXAA og MLAA får du vel ikke brukt på de gamle PC'ene.

FXAA og MLAA er jo bare shadere, og disse kan fint kjøres på alle dx9.0c-GPUer. Husker jeg prøvde det på et Mobility GT 7600, og det fungerte greit det bortsett fra at framerate gikk fra 60 fps til 55 fps :p
Lenke til kommentar

Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor PC-folket med sine fancy maskiner bruker så mye tid på å bitche og mase om konsoller. Dere fremstår så smålige, blir dere også sure fordi folk kjøper Grandis isteden for å mekke en bedre pizza selv? Fokuserer heller på å ha det gøy med spillene deres.

Lenke til kommentar

Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor PC-folket med sine fancy maskiner bruker så mye tid på å bitche og mase om konsoller. Dere fremstår så smålige, blir dere også sure fordi folk kjøper Grandis isteden for å mekke en bedre pizza selv? Fokuserer heller på å ha det gøy med spillene deres.

 

Kan jo sitere Satyrion fra forrige side, så skjønner en jo holdningen

 

Jeg syntes mange gangere det er gøyere å tweake/benchmarke et spill å teste ut forskjellge settings å se å mange FPS jeg får osv enn å faktisk spille selve spillet. Det er eneste grunnen til at jeg enda gidder å spille egentelig.

 

 

Når settings menyen er gøyere enn spillene så blir det jo mye tid til overs å bruke på forum

Endret av SteveVice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor det gir noe mer tid til forum? Fiksing på PCen her i huset tar såpass med tid at jeg ikke har tid til å sitte på forum, annet enn når jeg sitter med mobilen og kjeder meg... (buss/senga/pauser/jobb)

 

Anyways, jeg personlig forstår godt at mange foretrekker konsoll. Men det blir bare rart å si det er best.

 

På samme måte som jeg ikke ville funnet på å sagt at den gamle og billige Samdung S2en er beste mobilen osv... Den er bare grei og billig oh funker. Jeg går ut fra at slike innspill trigger en del PC fans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig er jeg noe skuffet over at dagens spillkonsoller ikke er bedre designet.

Både Xbox one og Ps4 burde hatt et råere dedikert skjermkort i tillegg til det integrerte skjermkortet som er i Cpu'en.

 

Min erfaring med Ps3 / PC er at selv om konsollen ikke er like kraftig som en bra pc har den svært bra grafikk ( I forhold til når spillene ble gitt ut vs pc) i spill som Uncharted 1 , 2 , 3 Killzone osv.

 

Har fjernet noen sitatpyramider , prøv å rediger disse sånn at kun det relevante er i det som quotes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jada, det er spill som kjører ca. like bra på PC med tilsvarende hardware og instillinger, men det er ikke bullshit at man kan få mer ut av en konsoll. En konsoll har fordeler som tynn API og driver med veldig lav overhead, CPU-GPU samarbeid, close-to-metal koding, bedre minnehåndtering og optimalisering for en fixed hardware plattform. Dette er dog fordeler som kommer først og fremst frem i eksklusive spill.
De nye konsollene har forøvrig 8GB med minne og Killzone: SF bruker allerede 3GB av det til grafikkdata. Jeg vil tippe The Division vil bruke mer.
Har forklarer Dice om utfordringene med PC (fra 6:55):
"Make the API go away":

 

 

Man kan jo se litt hvor mye mantle har å si på ytelsen, det underbygger ihvertfall foreløpig ikke at det skal være enormt mye overhead i DX, det er først i litt spesielle situasjoner man får opp i kanskje 20-30% bedre ytelse.

 

AtW

Endret av Malvado
Pyramide...
Lenke til kommentar

 

Man kan jo se litt hvor mye mantle har å si på ytelsen, det underbygger ihvertfall foreløpig ikke at det skal være enormt mye overhead i DX, det er først i litt spesielle situasjoner man får opp i kanskje 20-30% bedre ytelse.

 

AtW

 

 

Hoved poenget med Mantle er å redusere CPU overhead til API kall. Så forbedringen avhenger mye på hvor CPU intensivt spillet er med DX og hvilken CPU man har. Det er tilfeller der ytelsen bortimot dobles med Mantle.
Dette er ganske imponerende tall for en såpass kraftig CPU og høye grafikk innstillinger.
Lenke til kommentar

 

 

Man kan jo se litt hvor mye mantle har å si på ytelsen, det underbygger ihvertfall foreløpig ikke at det skal være enormt mye overhead i DX, det er først i litt spesielle situasjoner man får opp i kanskje 20-30% bedre ytelse.

 

AtW

 

 

Hoved poenget med Mantle er å redusere CPU overhead til API kall. Så forbedringen avhenger mye på hvor CPU intensivt spillet er med DX og hvilken CPU man har. Det er tilfeller der ytelsen bortimot dobles med Mantle.
Dette er ganske imponerende tall for en såpass kraftig CPU og høye grafikk innstillinger.

 

 

Jeg kjønner ikke helt poenget ditt? Ja, det er funker dårlig når det ikke er CPU-intensivt, det er nettopp litt av poenget, at du ikke tjener sååå mye på å fjerne denne overheaden i DX

 

Det er sære spesialtifeller der man får så mye ekstra ytelse, man kan ikke i nærheten av å regne med noe slikt i snitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjønner ikke helt poenget ditt? Ja, det er funker dårlig når det ikke er CPU-intensivt, det er nettopp litt av poenget, at du ikke tjener sååå mye på å fjerne denne overheaden i DX

 

Det er sære spesialtifeller der man får så mye ekstra ytelse, man kan ikke i nærheten av å regne med noe slikt i snitt.

 

AtW

 

 

Nei man tjener nok ikke så mye på det i snitt i dagens spill med en ok CPU, men det åpner opp for nye muligheter for spill utviklerne. Den linken jeg la ut viser at det ikke alltid er i sære tilfeller med svak CPU og/eller lave grafikkinnstillinger der det er en stor forskjell.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...