Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

pc Power & cooling 1200w kjører opp til 600watt. Men må vel bestilles fra utlandet da. Tror kanskje bare jeg kjøper en seasonic fanless 530 watt og bruker den på En gpu og 4770K'en enn så lenge.

Sjekk med et wattmeter hvor mye maskinen faktisk trekker under load, eller er det kanskje 600w du har målt? Jeg tipper du kommer over 600w ;)

 

Med sli og overklokk på alt så tipper jeg kanskje 700-750 watt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ax 1500i:

fan_noise.jpg

 

 

EVGA G2-1600

fan_noise.jpg

 

Supwerflower leadex 1200:

fan_noise.jpg

 

Antech HCP 1300

fan_noise.jpg

 

Seasonic 1200W platinum:

fan_noise.jpg

 

 

CoolerMaster V1200:

fan_noise.jpg

 

 

EVGA G2 1300W

fan_noise.jpg

 

EVGA P2 1200W:

fan_noise.jpg

 

 

Be Quiet! Power Zone 1000W:

fan_noise.jpg

 

 

Corsair HX1000i:

fan_noise.jpg

 

Corsair RM1000W:

fan_noise.jpg

 

 

Her er en sortert liste over mest stillegående til mest bråkete ved 800W belastning:

Ax1500i: 27 dBA
Corsair HX1000i: 32 dBA
Superflower leadex 1200:40 dBA
Corsair RM1000W: 41 dBA
Antech HCP 1300: 42 dBA
EVGA G2 1300W: 46 dBA
EVGA P2 1200W: 47 dBA
EVGA G2-1600: 50dBA
CoolerMaster V1200: 50 dBA
Be Quiet! Power Zone 1000W: 49 dBA
Seasonic 1200W platinum: 53,5 dBA

 

Går du for EN ax1500i så vil den nok sannsynligvis ikke kunne høres, da du garantert har andre ting i kabinettet som bråker langt mer. Husk at dette er reelle måledata og ikke oppgitt støy, så kan ikke sammenlignes med vanlige vifter osv... som ofte oppgir alt for lavt støytall. :)

 

Men blir AX1500i for dyr, ja så ligger HX1000i rett bak med sine svært gode 32 dBA:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2768793

 

Til sammenligning så ligger seasonic sin mest effektive PSU på 53,5 dBA!

Altså et støynivå som er ca. 120 ganger høyere (lydtrykk) enn HX1000i, og vil oppleves over 4 ganger høyere. Dessverre har jeg ikke måleresultat på Seasonic X-1050, men tipper ikke den bråker noe særlig mindre enn platinum 1200, i og med at den produserer mer varme og samtidig er svakere.

 

Ville nok vurdert noe annet enn å søke etter passiv PSU, for det er ikke her skoen trykker. Det er at Seasonic sin PSU rett og slett ER jækla bråkete.

 

Passiv PSU er for de som liker å sove på kontoret med PCen 10cm fra øret, og hvor resten av maskinen er passiv kjølt. (aka. ingen pumper eller vifter) :p

I og med at du ikke har dette, så er passiv PSU maksimalt overkill, da det kanskje er eneste delen i en PC som virkelig ikke BØR kjøles passivt under så høy last.

 

AX1500i kjører jo passivt under 600W og HX1000i under 400W, selv om det ikke hjelper stort i praksis for deg, da du enten vil lande langt under dette i IDLE situasjon og godt over dette under last.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ax 1500i:

fan_noise.jpg

 

 

EVGA G2-1600

fan_noise.jpg

 

Supwerflower leadex 1200:

fan_noise.jpg

 

Antech HCP 1300

fan_noise.jpg

 

Seasonic 1200W platinum:

fan_noise.jpg

 

 

CoolerMaster V1200:

fan_noise.jpg

 

 

EVGA G2 1300W

fan_noise.jpg

 

EVGA P2 1200W:

fan_noise.jpg

 

 

Be Quiet! Power Zone 1000W:

fan_noise.jpg

 

 

Corsair HX1000i:

fan_noise.jpg

 

Corsair RM1000W:

fan_noise.jpg

 

 

Her er en sortert liste over mest stillegående til mest bråkete ved 800W belastning:

 

Ax1500i: 27 dBA

Corsair HX1000i: 32 dBA

Superflower leadex 1200:40 dBA

Corsair RM1000W: 41 dBA

Antech HCP 1300: 42 dBA

EVGA G2 1300W: 46 dBA

EVGA P2 1200W: 47 dBA

EVGA G2-1600: 50dBA

CoolerMaster V1200: 50 dBA

Be Quiet! Power Zone 1000W: 49 dBA

Seasonic 1200W platinum: 53,5 dBA

 

Går du for EN ax1500i så vil den nok sannsynligvis ikke kunne høres, da du garantert har andre ting i kabinettet som bråker langt mer. Husk at dette er reelle måledata og ikke oppgitt støy, så kan ikke sammenlignes med vanlige vifter osv... som ofte oppgir alt for lavt støytall. :)

 

Men blir AX1500i for dyr, ja så ligger HX1000i rett bak med sine svært gode 32 dBA:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2768793

 

Til sammenligning så ligger seasonic sin mest effektive PSU på 53,5 dBA!

Altså et støynivå som er ca. 120 ganger høyere (lydtrykk) enn HX1000i, og vil oppleves over 4 ganger høyere. Dessverre har jeg ikke måleresultat på Seasonic X-1050, men tipper ikke den bråker noe særlig mindre enn platinum 1200, i og med at den produserer mer varme og samtidig er svakere.

 

Ville nok vurdert noe annet enn å søke etter passiv PSU, for det er ikke her skoen trykker. Det er at Seasonic sin PSU rett og slett ER jækla bråkete.

 

Passiv PSU er for de som liker å sove på kontoret med PCen 10cm fra øret, og hvor resten av maskinen er passiv kjølt. (aka. ingen pumper eller vifter) :p

I og med at du ikke har dette, så er passiv PSU maksimalt overkill, da det kanskje er eneste delen i en PC som virkelig ikke BØR kjøles passivt under så høy last.

 

AX1500i kjører jo passivt under 600W og HX1000i under 400W, selv om det ikke hjelper stort i praksis for deg, da du enten vil lande langt under dette i IDLE situasjon og godt over dette under last.

 

og jeg som kjøpte 1050x på bakgrunn av anbefaling fra silentpcreview. Skal iallefall ikke bruke de mer. De er jo på bærtur. Har pigadø klart å finne meg en av de mest støyende psu'ene selv om stillhet er det aller viktigste for meg i en psu! Dyr var den også
Lenke til kommentar

Wow. Her var det mye nyttig info. Takker ! Tror faktisk jeg skal prøve å bytte vifte på seasonicen til en noiseblocker på law rpm. Regner med at jeg ikke kan koble vifta til ekstern viftestyring ?

 

Du får teste litt , Seasonic psu'ene har vel en aktiv viftestyringskrets som skal i utgangspunktet endre på rpm'en avhengig av belastning og temperatur på psu , men vet at dette i noen tilfeller ikke fungerer...

Lenke til kommentar

 

pc Power & cooling 1200w kjører opp til 600watt. Men må vel bestilles fra utlandet da. Tror kanskje bare jeg kjøper en seasonic fanless 530 watt og bruker den på En gpu og 4770K'en enn så lenge.

PCP&C gikk vel konken for årevis siden, tror jeg. Ikke kjøp eldgammel teknologi.

 

 

De gikk ikkje konken, de ble kjøpt opp av OCZ. Noe av det dummeste de har gjort, siden OCZ Zuuuger max.

 

Hadde selv den legendariske PCP 1200 turbo cool. Vifta var turbo siden det var en 80mm Deltavifte i den. Alt var sinnsyk kvalitet, tilogmed prisen var sinnsyk. Mener å huske at den kosta 4500kr :eek:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

pc Power & cooling 1200w kjører opp til 600watt. Men må vel bestilles fra utlandet da. Tror kanskje bare jeg kjøper en seasonic fanless 530 watt og bruker den på En gpu og 4770K'en enn så lenge.

PCP&C gikk vel konken for årevis siden, tror jeg. Ikke kjøp eldgammel teknologi.

 

De gikk ikkje konken, de ble kjøpt opp av OCZ. Noe av det dummeste de har gjort, siden OCZ Zuuuger max.

 

Hadde selv den legendariske PCP 1200 turbo cool. Vifta var turbo siden det var en 80mm Deltavifte i den. Alt var sinnsyk kvalitet, tilogmed prisen var sinnsyk. Mener å huske at den kosta 4500kr :eek:

 

Da så.

 

 

:eek::omg:

Lenke til kommentar

Hvilke kabinett står PSUen din i egentlig?

 

 

Tenker si den støyer så mye og jeg har ikke lest fra andre at den støyer noe, enn at du kjører den knall hardt da.

 

Husk å kjøp en PSU som du ikk trekker mer en maks en 60% av!

Den trekker 60-70%. Men som Andrull har vist lengre opp så er det en ganske støyete psu. Driver å monterer inn komponentene i nytt kabinett nå (Corsair Cube - air 540). Den har frem til nå ikke fått så mye frisk luft for å si det sånn. Har stått i et dårlig ventilert vaskerom i et bitfenix prodigy m kabinett.

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

 

og jeg som kjøpte 1050x på bakgrunn av anbefaling fra silentpcreview. Skal iallefall ikke bruke de mer. De er jo på bærtur. Har pigadø klart å finne meg en av de mest støyende psu'ene selv om stillhet er det aller viktigste for meg i en psu! Dyr var den også

 

Kjedelig det ja. Du har ikke returrett fortsatt da?

 

Nå er jo også PSUen

 

 

 

Maximum noise and fan speed was reached at around 800W. No matter how you slice it, 40 dBA is noisy by our definition, but there isn't a PSU out there which is quieter at >1000W load. What's important at this power level is to keep the components from overheating. If you have a system that can draw a kilowatt, every other fan in the PC will be screaming louder anyway.

De skriver jo dog at den bråker en del ved 800W last, og det er uten hot-box. Må også huske på at testen er snart 3 år gammel, og x-serien er vel over 5 år allerede, så at de en gang var toppen av toppen kan nok stemme. Men med nyere teknologier og stort fokus på stillhet, så har de nok blitt forbigått for lengst desverre.

 

Nå vet jeg ikke hvor smart det er å erstatte vifta. Den går jo så raskt fordi enheten ikke har gode nok/mange nok komponenter for å fordele lasten, slik at du har noen få som utvikler for mye varme, og for små kjøleribber til å kunne kjøre vifta på lav hastighet. Vifta er styrt av at temperaturen blir for høy.

 

I beste fall så er det bare at PSUen skrur seg av om den blir for varm. Problemet er jo at det er mange komponenter, og kun noen ytterst få med temperaturmåler. Og uten mulighet for å justere viftehastigheten så er det visse komponenter som du på ingen måte har lyst å overbelaste. F.eks noen svært bulk-kondensatorer eller filter-caps. Da vil det ikke nødvendigvis hjelpe med OCP og OVP om disse tar kvelden. Og det kan igjen ødelegge utstyr, så vell som starte brann. Ja, om man er skikkelig careless og ikke passer på at tempen på komponentene er som de skal / gir den nok luftflyt.

Lenke til kommentar

 

Hvilke kabinett står PSUen din i egentlig?

 

 

Tenker si den støyer så mye og jeg har ikke lest fra andre at den støyer noe, enn at du kjører den knall hardt da.

 

Husk å kjøp en PSU som du ikk trekker mer en maks en 60% av!

Den trekker 60-70%. Men som Andrull har vist lengre opp så er det en ganske støyete psu. Driver å monterer inn komponentene i nytt kabinett nå (Corsair Cube - air 540). Den har frem til nå ikke fått så mye frisk luft for å si det sånn. Har stått i et dårlig ventilert vaskerom i et bitfenix prodigy m kabinett.

 

 

Kanskje det hjelper å bytte kabinett, anbefaler deg å prøve litt til før du sender den tilbake viss du ikke har gått over angreretten da :)

Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke hvor smart det er å erstatte vifta. Den går jo så raskt fordi enheten ikke har gode nok/mange nok komponenter for å fordele lasten, slik at du har noen få som utvikler for mye varme, og for små kjøleribber til å kunne kjøre vifta på lav hastighet. Vifta er styrt av at temperaturen blir for høy.

 

I beste fall så er det bare at PSUen skrur seg av om den blir for varm. Problemet er jo at det er mange komponenter, og kun noen ytterst få med temperaturmåler. Og uten mulighet for å justere viftehastigheten så er det visse komponenter som du på ingen måte har lyst å overbelaste. F.eks noen svært bulk-kondensatorer eller filter-caps. Da vil det ikke nødvendigvis hjelpe med OCP og OVP om disse tar kvelden. Og det kan igjen ødelegge utstyr, så vell som starte brann. Ja, om man er skikkelig careless og ikke passer på at tempen på komponentene er som de skal / gir den nok luftflyt.

 

 

Om man erstatter viften med en som leverer like mye luftflyt eller mer til et lavere støynivå bør det gå greit , mange av strømforsyningene som er brukt i dag har elendige og billige vifter og det har vært flere psu'er der disse har tatt kvelden eller vært kilden til ekstra støy på noen av pcene jeg har fikset på.

 

Men det er ikke en jobb for hvem som helst da man i noen tilfeller må komme med improviserte løsninger som tross alt bør være trygge...

Lenke til kommentar

 

 

 

og jeg som kjøpte 1050x på bakgrunn av anbefaling fra silentpcreview. Skal iallefall ikke bruke de mer. De er jo på bærtur. Har pigadø klart å finne meg en av de mest støyende psu'ene selv om stillhet er det aller viktigste for meg i en psu! Dyr var den også

Kjedelig det ja. Du har ikke returrett fortsatt da?

 

Nå er jo også PSUen

 

 

 

Maximum noise and fan speed was reached at around 800W. No matter how you slice it, 40 dBA is noisy by our definition, but there isn't a PSU out there which is quieter at >1000W load. What's important at this power level is to keep the components from overheating. If you have a system that can draw a kilowatt, every other fan in the PC will be screaming louder anyway.

De skriver jo dog at den bråker en del ved 800W last, og det er uten hot-box. Må også huske på at testen er snart 3 år gammel, og x-serien er vel over 5 år allerede, så at de en gang var toppen av toppen kan nok stemme. Men med nyere teknologier og stort fokus på stillhet, så har de nok blitt forbigått for lengst desverre.

Nå vet jeg ikke hvor smart det er å erstatte vifta. Den går jo så raskt fordi enheten ikke har gode nok/mange nok komponenter for å fordele lasten, slik at du har noen få som utvikler for mye varme, og for små kjøleribber til å kunne kjøre vifta på lav hastighet. Vifta er styrt av at temperaturen blir for høy.

 

I beste fall så er det bare at PSUen skrur seg av om den blir for varm. Problemet er jo at det er mange komponenter, og kun noen ytterst få med temperaturmåler. Og uten mulighet for å justere viftehastigheten så er det visse komponenter som du på ingen måte har lyst å overbelaste. F.eks noen svært bulk-kondensatorer eller filter-caps. Da vil det ikke nødvendigvis hjelpe med OCP og OVP om disse tar kvelden. Og det kan igjen ødelegge utstyr, så vell som starte brann. Ja, om man er skikkelig careless og ikke passer på at tempen på komponentene er som de skal / gir den nok luftflyt.

Skjønner. Jeg har sikkert hatt den 6mnd. Husker faktisk du skrev her tidligere i år at jeg bare skulle gå å kjøpe den ;) skjønner at det er en risk å ta. Men her er en tanke : hvis seasonic lager 520watt psu'er uten vifte bør det vel være ok å kjøre 6-700 watt med litt luftflyt ? Tipper det vil hjelpe når jeg setter den i 540 kabinettet der den har sitt eget rom og kan trekke litt kaldere luft utenfra istedenfor innenfra.

Lenke til kommentar

Jepp, X-1050 er jo lenge kjent som en meget god PSU. Nå har jeg som sagt ingen direkte referanse på støynivået dens, annet enn at det skal være ganske greit. Så sånn sett skjønner jeg jo at det er irriterende. Ble selv litt overrasket over hvor mye lyd seasonicene lager. Dog, ser vi på lista over de beste PSUene så er de fleste i den delen av skalaen, hvor det kun er et par som virkelig ligger godt ann, og disse kom de siste månedene nå.

Ahh, trodde du allerede brukte det i det nye kabinettet, men ja, det blir nok sikkert en del bedre da, for vifta er som nevnt styrt av temperaturen som blir påvirket kraftig av omkringliggende luft. :)

 

Bare husk at passive PSUer må ligge vannrett med toppen opp. Slik jeg skjønner det så har du ikke mulighet for dette i kabinettet ditt. Og de Wattene med varme må jo uansett bort fra kabinettet med ekstra vifter. Vinninga går fort opp i spinninga da. :hmm:

 

Bruker selv en PSU som jeg presser 1400W av, og vifta går på full guffe uten at jeg knapt hører det spor. Har jo på headsett/høyttaler uansett når jeg gamer, og radiatorviftene jobber jo også tungt (eller kompressor når jeg bruker det), så akkurat støyproblematikk har jeg aldri hatt et helt "normalt" forhold til. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

JonnyGuru ba om data fra seasonic (og fikk det) som ikke ligger allment tilgjengelig.

 

Man får ihh til spec kun 680w max ved 50C for 850w s12ii evo modellen ved 0-50C

Verdt å merke seg at opplyst rating kun gjelder for 40C (ikke 50) .Men den overlevde hot testen hans allikevel uten å slå seg av.

 

Vil være blandt de beste budsjett PSUene med 80plus hvor man vanligvis må disable C7 BIOS for haswell.

 

Edit:

JonnyGuruReview

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=356

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...