Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Nå er forøvrig eksklusivitet ikke noe nytt rundt software, på spillkonsoller har de holdt på med det siden tidenes morgen, og Sony gjør også det samme for PlayStation VR.

 

Men PC er ikke en konsoll, og VR er ikke en plattform i seg selv. Det er tillegsutstyr.

 

Den gode gamle "what if there were games exclusive to Asus' monitors" funker vel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Viktigste faktoren for meg er at Oculus foreløpig kun har brukt penger på å motarbeide forbrukermarkedet ved å tilby store summer penger til utviklere for at software skal bli Rift eksklusivt. Dette er ren gift for VR markedet som en helhet og alle som er interessert i dette.

Jeg synes det er litt å ta i å si at de motarbeider forbrukermarkedet, men det må du få lov til å mene så klart. Jeg er heller ikke noen stor fan av eksklusivitet, men siden VR markedet er i startgropa så kan en kanskje se det slik:

-Det er for få VR headset ute for å gjøre det attraktivt for utviklere å satse på VR software (for mye usikkerhet rundt lønnsomhet).

-Det er for lite (bra) VR software tilgjengelig for at folk gidder å kjøpe seg VR (kun for spesielt interesserte foreløpig).

For å unngå en ond sirkel her så velger Oculus (med finansiering fra Facebook) å sørge for mer tilgjengelig software gjennom sponsing mot full eller tidsbegrenset eksklusivitet. Som et tiltak nå i startfasen så kan jeg leve med det, men om det på sikt fører til adskilte leire/økosystemer for hvert VR produkt så er jeg enig i at det er uheldig.. Jeg er foreløpig optimistisk og håper det vil ordne seg og bli unødvendig på sikt.

 

Nå er forøvrig eksklusivitet ikke noe nytt rundt software, på spillkonsoller har de holdt på med det siden tidenes morgen, og Sony gjør også det samme for PlayStation VR.

 

 

Sammenlign tiltakene til Oculus og Valve så ser du problemet i større lys. Valve slipper da altså gratis verktøy for å lage VR content og sponser utviklere til å lage software som ikke er bundet til en plattform for å få hele VR industrien til å blomstre istedenfor bare sitt eget produkt. Dette er jo helt klart et mye bedre langsiktig mål enn å skulle binde forbrukere til sin egen plattform for kortsiktige penger.

 

Dette er også spesielt viktig ettersom de som nå er tidlige anskaffere av VR utstyr ikke representerer det som vil bli en gjennomsnittbruker på sikt. Her snakker vi om kjernebrukerne som har fulgt utviklingen nøye og som oftest har god kontroll på hva som skjer i dette ferske markedet.

 

Jeg tror mye av det aktørene gjør nå i starten kommer til å få ringvirkninger senere og mener dette er veldig uheldig. Tror også Oculus har fått merke dette i forhold til bestillinger av rift.

 

MEN.

 

Jeg er jo også fullt klar over at Valve hvilker litt på sine laurbær i forhold til Steam plattformen. PC gamere generelt har lyst til å kjøpe spillene sine via Steam og dette inkluderer selvsagt VR. Dette vil si at Valve kommer til å tjene penger på software uansett hva slags headsett folk har, noe man ikke kan si om Oculus i samme grad.

 

Dette "Oculus Home" eller hva det heter tror jeg kommer til å bli en liten bisetning i det store og hele og det er nok Facebook smertelig klar over. Jeg forstår derfor mer av hvorfor de velger å gjøre det de gjør, men det er fremdeles ikke noe jeg kan støtte i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å bruke vr til mye stående greier, har ikke plass til noe sånt. Er det beste valget da en oculus framfor htc sin? Jeg har ikke noen store problemer med pris, men er ikke interessert i å betale for ett dyrere headset, hvis den som er billigere fungerer mer enn nok til det jeg vil.

Lenke til kommentar

Fikk min CV1 i dag. Men desverre funger den ikke :( . Når jeg skal kjøre konfiguerings programet. Finner den ikke HDMI tilkoblingen. Leser på nettet at mange sliter med det samme :( . Aner ikke hva jeg skal gjøre med det her. Det eneste jeg kan si 100% sikkert. Er at jeg har koblet i riktig HDMI port (på skjermkortet, ikke på motherboard) samt at ledningen sitter godt i selve oculusen.

 

Ser ut til at jeg må prøve HDMI<DV1 kobling, ser mange sier de får det til å fungere med det. Men skulle da være helt unødvendig :( , samtidig ser jeg også at denne løsningen langt i fra funker for alle :(

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å bruke vr til mye stående greier, har ikke plass til noe sånt. Er det beste valget da en oculus framfor htc sin? Jeg har ikke noen store problemer med pris, men er ikke interessert i å betale for ett dyrere headset, hvis den som er billigere fungerer mer enn nok til det jeg vil.

 

Oculus Rift er valget å ta om du skal ha sittende opplevelser :)

Den klarer roomscale helt fint likevel, jeg bruker hele lengden på min når jeg labber rundt etc (4 meter ca).

 

Bildet er skarpere og komforten er langt bedre på Rift (om du ikke bruker briller) ifølge de fleste.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å bruke vr til mye stående greier, har ikke plass til noe sånt. Er det beste valget da en oculus framfor htc sin? Jeg har ikke noen store problemer med pris, men er ikke interessert i å betale for ett dyrere headset, hvis den som er billigere fungerer mer enn nok til det jeg vil.

 

Det er vel strengt tatt bare to grunner til å gå for Vive over OR - om man ikke klarer å vente på touch-kontrollerene eller at man misliker måten Oculus driver på (facebook, eksklusivitet, drm, en horribel lansering etc).

 

Det er forøvrig en myte at OR ikke har roomscale - som iceBlitz sier så funker det helt fint, men mangler altså touch-kontroller foreløpig slik at man ikke kan 'bruke hendene' direkte. Trenger nok en sensor til for å få full dekning også, men til å bare gå rundt så fungerer det helt fint med 'basisoppsettet'.

 

Har ikke forsøkt Vive, men så godt som alle sammenligninger sier at OR er mer komfortabel og har bedre bilde, så var et nokså enkelt valg for min del å gå for OR.

 

Trodde forøvrig også at jeg hovedsaklig skulle bruke min OR til å game sittende, men det er utrolig vanskelig å ikke bevege seg rundt når en først har fått den på - det blir plutselig helt naturlig å spasere bort for å kikke på noe eller snu seg rundt og lene seg rundt hjørner og denslags. Selv i hovedsaklig sittende spill som f.eks Elite: Dangerous - det å spasere rundt i cockpiten (om en har et skip som er stort nok) er en utrolig spesiell opplevelse første gangen :)

Lenke til kommentar

Fikk min CV1 i dag. Men desverre funger den ikke :( . Når jeg skal kjøre konfiguerings programet. Finner den ikke HDMI tilkoblingen. Leser på nettet at mange sliter med det samme :( . Aner ikke hva jeg skal gjøre med det her. Det eneste jeg kan si 100% sikkert. Er at jeg har koblet i riktig HDMI port (på skjermkortet, ikke på motherboard) samt at ledningen sitter godt i selve oculusen.

 

Ser ut til at jeg må prøve HDMI<DV1 kobling, ser mange sier de får det til å fungere med det. Men skulle da være helt unødvendig :( , samtidig ser jeg også at denne løsningen langt i fra funker for alle :(

 

Mulig jeg blander, men mener jeg måtte sette opp multiskjerms oppsett i Nvidia driveren når jeg hadde DK2. Hvis ikke var den jo ikke "koplet til". Jeg vet ikke om det kan være så enkelt, kanskje Oculus programvaren fikser dette selv nå?

Lenke til kommentar

Fikk det til å fungere :) . Måtte ha en DVI til HDMI konverter, av en eller annen grunn. Men nå virker alt som det skal :)

 

Oculus Video og Eve valkyrie samt War thunder testa ut. Så som så imponert over å se film i "Kino omgivelser", litt for lav oppløsning på riften rett og slett til at vil se film der i steden for på f.eks tv. Men følelsen av at det var "digert" og at man var i en kinosal var derimot svært bra. Eva Valkyrie fikk jeg bare testa 10 min ca, men virker lovende :) . War thunder derimot var helt herlig i VR :D

Lenke til kommentar

 

Fikk min CV1 i dag. Men desverre funger den ikke :( . Når jeg skal kjøre konfiguerings programet. Finner den ikke HDMI tilkoblingen. Leser på nettet at mange sliter med det samme :( . Aner ikke hva jeg skal gjøre med det her. Det eneste jeg kan si 100% sikkert. Er at jeg har koblet i riktig HDMI port (på skjermkortet, ikke på motherboard) samt at ledningen sitter godt i selve oculusen.

 

Ser ut til at jeg må prøve HDMI<DV1 kobling, ser mange sier de får det til å fungere med det. Men skulle da være helt unødvendig :( , samtidig ser jeg også at denne løsningen langt i fra funker for alle :(

 

Mulig jeg blander, men mener jeg måtte sette opp multiskjerms oppsett i Nvidia driveren når jeg hadde DK2. Hvis ikke var den jo ikke "koplet til". Jeg vet ikke om det kan være så enkelt, kanskje Oculus programvaren fikser dette selv nå?

 

 

 

Nå er det langt enklere :)

Alle applikasjoner kjører i "Direct to Rift" modus.

 

Det vil si at Riften er ikke koblet til som en skjerm, men heller som en slags dedikert output unit.

Når et spill startes sendes det direkte til Riften og kan ikke omrutes til en skjerm.

 

Dette kom til DK2 med Runtime v0.4 om jeg husker rett, men da kunne man velge mellom "Direct to Rift" og "Extended mode".

 

Nå er det altså slik at man kobler til Riften med HDMI og USB, og trykker på "Start" på appen man ønsker å kjøre.

Ingen justeringer kan gjøres, alt går automatisk :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Er det noen har som har problemer med at usb tastaturet slutter å fungere under boot med rift headsettet er koblet til? dvs må koble fra headsettet når jeg starter pc'n og først plugge det i igjen ETTER det har begynt å lyse på tastaturet

 

er ett logitech tastatur, kan gi eksakt modell om det har noe å si

 

kjører EVGA Z77 FTW hk med 3770k

Lenke til kommentar

Ikke akkurat, men jeg hadde problemer med at maskinen ikke ville boote i det hele tatt (hang på bios-skjermen) etter at jeg hadde koblet headset og sensor til USB 3-portene. Fant etterhvert ut at jeg fikk boote om jeg fjernet en av de 4 tingene jeg hadde koblet til usb 3-portene (en 3.0 hub i tillegg til OR-sakene + et ikke-3.0 usb-keyboard). "Løste" det ved å flytte keyboardet over til en 2.0-port.

 

Så mulig det kan funke å bare bytte litt usb-porter på ting?

Lenke til kommentar

keyboardet er allerede på usb 2.0 port (og en trådløs logitech dongel til musen koblet i keyboardet igjen), vist ikke hadde det ikke funket i bios og under windows install, samme er printeren, så eneste anna jeg har koblet i usb 3.0 er en usb hub i pc skjermen som til vanlig ikke har noe plugget i seg

Lenke til kommentar

Da har jeg spilt Adr1ft ett par timer. Forstår kanskje at spillet har fått litt lunkene anmeldelser rundt om kring. Men som VR opplevelse er dette fantastiske greier. Sveve rundt i rommet kan virkelig få magen til å vrenge seg, på en god måte :p . Nå er jeg litt noob på dette VR greiene men, fårstår det slik at spillet kjører på 45 fps, men selve "kameraet" altså når du ser deg rundt er 90 fps. Å det merkerm man på en måte, men føler likevel det går veldig bra å spille.

 

+God grafikk

+Det lille ekstra for å være en god VR opplevelse

+ Gode kontroller

+ Spennende setting

 

- Kan vrenge seg i magen, også på den dårlige måten....

- Kanskje ikke all verden til spill i den konvensjonelle sammenhengen.

 

Avslutningsvis om man synes det høres spennende og flyte rundt i rommet som Sandra Bullock, så er dette VR spillet for deg. 

Lenke til kommentar

Konseptet og idéen med Adr1ft er fantastisk, men utførelsen er dårlig syntes jeg. Hvordan man kontrollerer karakteren er klomsete, alt går veldig tregt og mange kan bli dausjuke av det.

 

Men grafikken, musikken og stemningen er knall. Mangler bare litt på selve feelingen og gameplay.

Lenke til kommentar

 

Merket jeg er ganske sur nå. Har hatt lyst på Dirt Rally en stund, men endte likevel med å ikke kjøpe det på steam salg til 50%. Men så fort salget er over... så kommer vr versonen... blæ :p

 

Kjøpte det selv via Gamesdeal.com etter at vr versjonen kom (utenlandsk side, men du kjøper rett og slett en steamkode her også) for 230 kr. Vet ikke om de har samme pris fortsatt, ellers finnes det flere andre spillsider som også selger steamkoder... Funker som bare det her hvertfall! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...