Gå til innhold

Nye målinger: FrP stuper! Verre slitasje enn SV opplevde?


Anbefalte innlegg

 

Hvorav de fleste har satt seg på gjerdet og avventer statsbudsjettet. FrP på sperregrensen har jo sosialistene spådd før, men det har aldri skjedd. Det skjedde jo også for noen måneder siden når FrP fikk en måling på 10%, så vokste de igjen og det ble helt stilt fra den kanten, det samme vil nok skje denne gangen også :)

 

Ja, det vil nok ta seg opp igjen, men trenden er at de hele tiden når nye bunnpunkt. De får sikkert noen "gode" målinger på 14/15%, men utviklingen er nok negativ i et lengre perspektiv. Tror det skal mye til at de bikker under titallet ved neste valg, men ville ikke forventet mer enn 12-13%.

Ja, noen prosent vil de nok falle, men denne målingen fra tv2, akkurat som den andre målingen de kom med for noen måneder siden trur jeg er for lav. Forøvrig enig med deg i resten av innlegget ditt, gav deg en +1 for det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Willoch-regjeringen revolusjonerte det norske samfunnet på 80-tallet. Det er nesten utrolig å tenke på at uten disse endringene, så ville vi fremdeles hatt én eneste fjernsynskanal, og alle butikker hadde stengt kl 16. Bensin kunne vi fått lov til å fylle frem til kl 18 på hverdager, om vi hadde kontanter. En bankoverføring ville fremdels tatt tre uker, ikke tre timer.

 

Når vi tenker på hva en blå-sentrumsregjering fikk til for 30 år siden, så er det uforståelig at en blå-mørkeblå regjering i dag ikke klarer å sette sitt stempel på samfunnet. Var alt snakket om liberalisme kun retorikk? Kanskje man burde skjønt tegningen allerede da Hagen sa at vi er alle sosialdemokrater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Realiteten vil treffe FRP som ett løpsk godstog i fri flukt:

 

http://www.tv2.no/a/3168645

 

Siv Jensens bortforklaringer på linje med det SV leverte for få år siden er patetisk.

 

Nettopp derfor ser jeg ingen utvei for FRP.

 

Realitetene kommer som ett snøskred, den dag de får beskjed om å overlevere sine nøkler tilhørende Stortinget.

 

Men da er det for sent, se på de tragikomiske med SV nå.........................

 

Okay, uførereformen var gjennomført av Stortinget som helhet, holdt i trådene av AP.

 

Bortfall av barnetillegg har Høyre og FRP mekket frem.

 

FRP burde skjønne dette falt på deres kappe, og burde "sukre" denne uførereform noe for å gjøre denne mere spiselig.

 

Dèt gjorde de ikke, og alskens drittkasting av såkalte FRP-velgere i aviser gjør meg og mange andre kvalme.

 

Også her burde FRP ta avstand - det gjør de heller ikke, og derfor bærer det utfor bakke i full fart.

 

Om ikke AP øker oppslutning, så får de allikevel høyere %-andel oppslutning av de som vil stemme.

 

Er ikke Ap politikk som skaffer dem disse velgere, men slett FRP politikk - FRP jager sine velgere unna seg selv og gir AP fordeler ved neste valg.

Lenke til kommentar

Nok en dårlig måling, nå Norstat for NRK. 11,3%, det er en tilbakegang på 3% fra forrige måned. Høyre taper 3,4%. At oppslutningen går til Arbeiderpartiet gir liten grunn til å rope hurra. (For oss liberalere.)

 

Dette er vel ikke uventet. Jeg var en av de som sa før valget at jeg synes det var helt greit om FrP kom i regjering, fordi det ville vise velgerne hva de stemte på. At Per Sandberg sier at disse velgerne har misforstått statsbudsjettet gjør dem neppe blidere stemt. Ikke Siv Jensens "Alle forstår at det er forskjell på retorikken i opposisjon og i posisjon" heller. Noen skulle spurt henne før valget om FrPs valgløfter bare var retorikk...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det morsomme er at AP-Jonas har fått større oppslutning enn noen AP-leder har hatt på mange år og det helt uten å ha løftet en finger. Han har bare sittet der mens de blåblå har rotet det til for seg selv og nå kommer velgerne strømmende. Det blir enda morsommere når man tenker på at også AP hadde planer om å standardisere barnetillegget og det er nok også grunnen til at de ikke har gått hardere ut mot Høyre-FrP på akkurat dette.

 

Uansett hvilken regjering man har tror jeg det behovsprøvde barnetillegget er på vei ut. Om ikke nå i desember så senere. Det går heller ikke an å føre en ansvarlig økonomisk politikk i Norge uten å ta grep om uførebølgen før den blir for stor. Problemet til FrP er bare at så mange av nettopp deres velgere blir rammet av disse grepene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det morsomme er at AP-Jonas har fått større oppslutning enn noen AP-leder har hatt på mange år og det helt uten å ha løftet en finger. Han har bare sittet der mens de blåblå har rotet det til for seg selv og nå kommer velgerne strømmende. Det blir enda morsommere når man tenker på at også AP hadde planer om å standardisere barnetillegget og det er nok også grunnen til at de ikke har gått hardere ut mot Høyre-FrP på akkurat dette.

 

Uansett hvilken regjering man har tror jeg det behovsprøvde barnetillegget er på vei ut. Om ikke nå i desember så senere. Det går heller ikke an å føre en ansvarlig økonomisk politikk i Norge uten å ta grep om uførebølgen før den blir for stor. Problemet til FrP er bare at så mange av nettopp deres velgere blir rammet av disse grepene...

Jeg tror egentlig at velgerne kommer tilbake. Valget avgjøres hovedsakelig av prinsippløse mennesker som da styres av følelser, og ikke ideologiske overbevisninger, og prinsippfasthet. Det er også en politisk strategi å gjøre de mest upopulære grepene i starten av perioden, og så gjøre de populære etterhvert. Så dette kan snu. Hvis bare en sånn bagatell som barnetillegget, kan føre til velgerskred, så er det svært mye annet føre til et skred i motsatt retning også. Så blir det jo også mer og mer kjent at dette med fjerning av barnetillegget i utgangspunktet var Arbeiderpartiets forslag. Så man kan med AP forvente liknende ting pluss resten av den elendige politikken deres som velgerne valgte bort i forrige valg. =) Endret av тurbonєℓℓo
Lenke til kommentar

Å standardisere barnetillegget vil for de med lav uførepensjon bety at de går fra å få i underkant av 3000 kroner per barn per måned, til å få 7020 kroner per år. Det er et drastisk inntektsfall, ikke minst hvis man har flere barn. Her vil mange gå fra å være pensjonister til å bli sosialklienter.

 

Når det er sagt tror jeg løpet er kjørt for det behovsprøvde barnetillegget uansett. Ja, med mindre SV kommer i regjering alene. Men det er også en mulighet for at AP endrer mening om saken for å kunne bruke det imot Høyre-FrP. Det kan være smart.

 

For at velgerne skal komme tilbake må Høyre og FrP være frampå og komme med populær politikk som får alle de som ikke mottar barnetillegg til å tenke på andre ting (velgerne som går ned flere tusen i inntekt per måned er nok tapt for godt). Da holder det ikke med segway og lakrispiper. Jeg ønsker ikke ny AP-regjering etter bare fire år, men da må Høyre og FrP begynne å være litt mer taktiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk vil rømme til motsatt parti inn i evigheten uten at det fører til bedring. De vil aldri bli fornøyd, for de har ingen ideer om hvordan samfunnet burde være. De baserer seg på her og nå, og på svært kortsiktig tenkning. Det vil si: de som da faktisk avgjør valget. Problemet med demokratiet er jo at staten bare vil vokse og vokse, ta på seg flere og flere oppgaver, som den tilslutt ikke vil ha råd til å finansiere. Hvis man begynner å kutte i noe fordi man ser at det ikke er bærekraftig, så vil dette gå ut over de partiene. Kutt er upopulært. Å love gull og grønne skoger er populært. Har man først innført noe, så er det vanskelig å bli kvitt.
10639737_723683954386305_139371783773579

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Må si at jeg ble overrasket da jeg sjekket forholdene i min egen kommune.

 

Trodde "bare" det var sosialister som var ansatt i kommunen...............

 

Ved nærmere sjekk var det en rekke Høyremedlemmer ansatt i kommunens rådhus.

 

Jeg tror vi får ett samfunn der sikkerhetsnett som pensjon av diverse typer og trygder kommer bort.

 

Men med ett samfunn der fellesskapets midler går til de formuede.

 

Pr. dags dato har vel Høyresiden like mye grep om felleskapets midler som de andre nevnte, både når det gjelder overføringer og annet.

 

 

Og det lenge før disse midler er skapt - som de så populært ytrer på Høyresiden.

 

Her er en som gir blanke om midlene blir skapt før de brukes:

 

 

Her er Stortingets mobilkonger.

 

Erik Skutle (H) brukte mobilen for 54 937 kroner på ett år.

 

http://www.dagbladet.no/2014/11/05/nyheter/telefon/stortinget/politikk/36074961/

 

I fjor var det ei Dronning - Trine fra Venstre som toppet lista.

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

Willoch-regjeringen revolusjonerte det norske samfunnet på 80-tallet. Det er nesten utrolig å tenke på at uten disse endringene, så ville vi fremdeles hatt én eneste fjernsynskanal, og alle butikker hadde stengt kl 16. Bensin kunne vi fått lov til å fylle frem til kl 18 på hverdager, om vi hadde kontanter. En bankoverføring ville fremdels tatt tre uker, ikke tre timer.

 

Når vi tenker på hva en blå-sentrumsregjering fikk til for 30 år siden, så er det uforståelig at en blå-mørkeblå regjering i dag ikke klarer å sette sitt stempel på samfunnet. Var alt snakket om liberalisme kun retorikk? Kanskje man burde skjønt tegningen allerede da Hagen sa at vi er alle sosialdemokrater.

Nå er det en vesentlig forskjell på Willochs regjering og dagens regjering..

Willoch-regjeringen var en flertallsregjering, mens dagens regjering altså er en mindretallsregjering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er det en vesentlig forskjell på Willochs regjering og dagens regjering..

Willoch-regjeringen var en flertallsregjering, mens dagens regjering altså er en mindretallsregjering.

 

 

Jeg synes folk tillegger forskjellen på flertalls og mindretalls regjering alt for stor vekt. De rødgrønne hadde jo flertallsregjering men de måtte jo inngå kompromisser med hverandre. Det var ingen av regjeringspartiene som kunne kjøre solo og få alt helt som de ville der heller.

 

Og Frp og H har støtte hos et flertall på stortinget de også. Venstre og Krf vil heller støtte H/Frp enn å støtte rødgrønt.

 

Hadde Krf og Venstre vært i regjering så ville statsbudsjettet vært nesten helt likt som det vi få se om en måneds tid.

Lenke til kommentar
Hadde Krf og Venstre vært i regjering så ville statsbudsjettet vært nesten helt likt som det vi få se om en måneds tid.

 

Det er jeg ikke så sikker på om stemmer. Venstre og KrF drar visse fordeler av ikke å være i regjering sammen med de andre, og det er at når regjeringens budsjettforslag blir lagt fram, så rekker de å få opinionen over på sin side.

 

Det er lettere for Venstre og KrF å få gjennomslag overfor Høyre og FrP nå som Høyre og FrP har måttet gjennomgå en god stund, enn om de hadde vært nødt til å forhandle med Høyre og FrP med en gang på regjeringens budsjettkonferanse.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det en vesentlig forskjell på Willochs regjering og dagens regjering..

Willoch-regjeringen var en flertallsregjering, mens dagens regjering altså er en mindretallsregjering.

Det er feil. De to første årene var Willoch-regjeringen i mindretall. Det var i disse to årene kringkastingsmonopolet ble opphevet, lukningsloven liberalisert, og makspris på boliger fjernet, for å nevne tre områder som ble historisk endret i det norske samfunnet. Man kan bli våt i øyet av å lese de heroiske kamper og betydningfulle endringer Willoch og hans statsråder fikk gjennomført.

 

Bare to av de fem år Willoch regjerte var i flertall. For øvrig har det kun vært to flertallsregjeringer i Norge siden 1971: Willoch 1983-85 og Stoltenberg 2005-2013.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke helt hva du mener. Nedgang er nedgang. Om det er 3% eller 0,2% så er det jo fortsatt nedgang.

 

Etter hvert vil vi sikkert se fremgang for Frp på noen målinger også, men for at man skal kunne si trenden har snudd så bør det være flere målinger som viser dette over tid. (Noe som selvfølgelig kan skje, selv om jeg tviler)

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at alle målinger har en feilmargin på opptil 3 prosent, så 10% oppslutning kan like gjerne være et tegn på 9% eller 12%. Det er ikke de spesifikke tallene i en bestemt måling som er interessante, men et gjennomsnitt av utfallet i flere målinger over tid. Derfor er det viktig å se på flest mulig målinger utført av forskjellige aktører.

 

Venstre og KrF gjorde begge et kjempebyks på den eneste målingen, med 7 og 7,2% respektivt. Hvis de klarer å holde på det vil de ha tjent godt på å kjøre hardt i budsjettforhandlingene. Selv var jeg litt usikker på om de ville risikere å tape på den tøffe linjen fordi det ved valget i 2013 var så stort fokus på å få etablert en borgerlig regjering for en enhver pris, men det virker som om opinionen har snudd der i det siste. Igjen tror jeg det har å gjøre med den sosiale profilen på budsjettet (for la oss være ærlige; de fleste stemmer ikke pga. miljø); Venstre og KrF kan tjene mye på å fremstå som de som reddet barnetillegget. Da snapper de nok opp noen av de uføre velgerne som har forlatt FrP... Som de kanskje mister igjen så snart de tar en titt på deres innvandringspolitikk.

Lenke til kommentar

Det gjelder nok færre av Venstres velgere enn mange andre partier, men så er Venstres velgere heller ikke "de fleste" i og med partiet har en oppslutning på rundt 5%. Et overveldende flertall stemmer på partier som ikke har en grønn profil; AP, Høyre og FrP har til sammen rundt 70% av stemmene. De aller fleste nordmenn skjønner at olje er viktig for velferden og at miljøavgifter kun er en melkeku som ikke bidrar til å løse utfordringene de er rettet mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...