Gå til innhold

Nye målinger: FrP stuper! Verre slitasje enn SV opplevde?


Anbefalte innlegg

 

Nå er det ikke overraskende at naive sosialister biter på medias propaganda mot FrP. Noe mer lettlurte naive folk skal man ikke undervurdere. Vi ser jo hvor lett dere gang etter gang går på løgnene som serveres fra deres gode sosialister i AP og SV

Jeg var tydeligvis naiv nok til å forvente et litt mer gjennomtenkt innlegg fra deg. Og der skal jeg selvfølgelig ta selvkritikk.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike undersøkelser bør ikke tas spesielt alvorlig. Jeg kjenner til mange slike der man forsøker å devaluere FrP velgere. Dette har man holdt på med i mer en 25 år. Skulle jeg tippe, så er det nok SV og AP som har de fleste trygde velgerne.

 

Konspirasjonsteorier nå altså?

 

Tror du virkelig byråene som utfører meningsmålingene fabrikerer tall?

 

FrP går beskjedent tilbake. Ingen fare der. FrP har vist seg og være stabile, til tross for regjeringsposisjon. Jeg ville trodd de ville falt langt mer.

 

Hvorfor trodde du det?

 

siste barometer måles de med en tilbakegang på tre prosent. Vil ikke kalle det beskjedent. SV brukte vel åtte år på å tape fire prosent.

 

Vil tro det er skuffende å synke såpass mye etter å ha lagt frem et statsbudsjett. Det er årets kanskje beste anlednig til å vise gjennomslag i regjering, og personlig ser jeg ganske mye FrP-politikk i det som er lagt frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, man har kortvarige og langvarige svingninger. Det var tydelig i lang tid før valget i 2013 at de borgerlige lå an til å vinne og resultatet ble ikke langt fra målingene. AP går helt sikkert ned fra 39%, men hvor mye? Ledelsen til de borgerlige er knapp; de har ikke råd til å tape mange stemmer og hvis de støter fra seg Venstre og KrF har de ikke flertall nå engang.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Nå er det ikke overraskende at naive sosialister biter på medias propaganda mot FrP.

 

Media presenterer i grunnen bare de tallene som meningsmålingsbyråene leverer. Dessuten sto det i den ene artikkelen det ble linket til her hvordan man har kommet frem til tallene. Det ble rett og slett stilt et tilleggsspørsmål om hva som er vedkommendes hovedinntektskilde. Helt fin og god fremgangsmåte det.

 

Det kan være grunn til å stille seg spørsmål om folk som faktisk går på trygd vil svare ærlig på det spørsmålet (slik at de reelle prosenttallene for alle partier kanskje er høyere). Men det er på ingen måte noe tendensiøst spørsmål som vil få en overvekt av ærlige svar fra Frp-stemmende og en overvekt uærlige svar fra Ap/Sv-stemmende. I den grad noen i det hele tatt vil svare uærlig så fordeler de seg nok ganske så likt mellom de ulike partiene. Så dobbelt så mange % trygdede i Frp som i Ap er nok helt reelt (eller var reelt i 2011)

 

Som LucarioX var inne på så var dette sjansen fremfor noen til å vise frem hva BlåBlå politikk betyr i praksis. Dette var anledningen til å vise sine velgere hva de kunne ha fått dersom ikke Venstre og Krf var på vippen. Jeg vil da også si at H og Frp virkelig har benyttet den muligheten, for det var ikke mye sentrums-politikk å spore i dette budsjettet. Og det skulle da bare mangle. Det ville vært direkte teit av Frp og Høyre å flørte med Venstre og Krf allerede nå. Det ville gitt dem et dårligere forhandlingsrom når de setter seg rundt bordet sammen med sentrumspartiene for å spikre det som forhåpentligvis blir det endelige budsjettet.

 

Når det gjelder Frp sin tilbakegang på fremlegging av statsbudsjett så vil jeg nok tro at Frp har vært litt uheldige med spesielt 2 ting:

 

1) Tidspunktet for innføring av trygdereform (som alle partier faktisk stemte for i Stortinget, men det er jo alltid dem som sitter med regjeringsmakta som må tåle kritikken for sånt.) Hadde de rødgrønne fortsatt hatt regjeringa ville de fått smekken isteden.

2) Samarbeidet med Høyre. Høyres velgere vet hva de får. Budsjettet som er lagt frem kommer ikke som noen overraskelse på dem. At skattelettelsene først og fremst kommer rike til gode skader ikke Høyre like mye som det skader Frp, fordi blant Høyres velgere er det i større grad ønsket/ventet. I forkant av valget har Frp vært ganske klare på at de ikke ønsker å gi skattelette til de rike på bekostning av de fattige. Likevel er det faktisk det som skjer og jeg tror Høyre har brorparten av skylda for akkurat den delen av budsjettet. Frp har kanskje ikke kjempet imot med nebb og klør, men akkurat når det gjelder skattepolitikk tror jeg faktisk Frp siden 80-tallet har utviklet seg til å bli mer sosiale enn det Høyre er. Det er ikke så rart heller med tanke på hvem som utgjør grunnstammen i partiet. Mange tidligere typiske AP-velgere der - lav utdanning - lav inntekt osv... Nå sitter de med tillitsverv i Frp.

 

Det neste jeg er spent på nå er hvordan ferdig forhandlet statsbudsjett vil bli tatt imot. Ikke minst av Krf og Venstre selvsagt, men også av Frp's velgere. Jeg tror nemlig ferdig forhandlet budsjett vil ha en klart mer sosial profil (i tillegg til mer grønn profil som Frp sine velgere stort sett gir blaffen i). Vil Frp klare å fremstå som seierherrer i kampen om å få mer sosial skattepolitikk gjennom? Det er faktisk ikke så usannsynlig, og jeg tror at det i mange tilfeller vil være vanskelig for Høyre å sikre støtte hos Frp når Venstre og Krf begynner å rive istykker den usosiale skattepolitikken i 2015 budsjettet. Jeg forventer dog ingen revolusjon. Forskjellen på Venstre og Høyre er ikke stor, og mye av skattelettelsene til de rike i 2015 er nok kommet for å bli, selv om jeg tror de vil bli litt dempet etter forhandlinger, eller i det minste at innslagspunkter vil bli øket slik at flere "vanlige folk" får en større del av kaka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Slike undersøkelser bør ikke tas spesielt alvorlig. Jeg kjenner til mange slike der man forsøker å devaluere FrP velgere. Dette har man holdt på med i mer en 25 år. Skulle jeg tippe, så er det nok SV og AP som har de fleste trygde velgerne.

 

Konspirasjonsteorier nå altså?

 

Tror du virkelig byråene som utfører meningsmålingene fabrikerer tall?

 

FrP går beskjedent tilbake. Ingen fare der. FrP har vist seg og være stabile, til tross for regjeringsposisjon. Jeg ville trodd de ville falt langt mer.

Vil tro det er skuffende å synke såpass mye etter å ha lagt frem et statsbudsjett. Det er årets kanskje beste anlednig til å vise gjennomslag i regjering, og personlig ser jeg ganske mye FrP-politikk i det som er lagt frem.

 

Slike store svinginger som skjer har for vane å korrigere seg i neste måling, så jeg er ikke så veldig bekymret over dette. Feilmarginen for denne målingen ligger også på 2-3% som er ganske høyt.

Lenke til kommentar

Jeg er generelt ganske fornøyd med FRP. Kommer til å stemme på dem til neste valg.

Jeg er ikke helt fornøyd så langt. Savner en mer liberal linje for enkelt individet. Det ser vi svært lite til. Er også skuffet over at man ikke liberaliserer røykeloven og legger ansvaret over på eierne av utesteder. For min del er enkeltindividets frihet det viktigste og der har ikke FrP innfridd så langt. Men jeg vil nok stemme på partiet igjen ved neste valg. Fordi det ikke er noe alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg er også litt skuffet. Hadde ventet litt mer trøkk i upopulære saker.

 

Regner med at det skyldes "koalisasjon"!

 

Hadde FRP fått råde alene, hadde de nok vært enda mindre populære, men vi hadde vært på rett vei raskere.

Rett vei? Det ser du i lommeboka dagen før lønningsdag.

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Er også skuffet over at man ikke liberaliserer røykeloven og legger ansvaret over på eierne av utesteder. For min del er enkeltindividets frihet det viktigste og der har ikke FrP innfridd så langt.

 

Vil nå hevde at friheten til å ferdes hvor man vil uten å være passiv røyker og få sin helse ødelagt av andre er et viktigere liberalt prinsipp enn noen menneskers frihet til å ødelegge egen helse hvor de vil.

 

Din frihet slutter der min frihet begynner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er også skuffet over at man ikke liberaliserer røykeloven og legger ansvaret over på eierne av utesteder. For min del er enkeltindividets frihet det viktigste og der har ikke FrP innfridd så langt.

 

Vil nå hevde at friheten til å ferdes hvor man vil uten å være passiv røyker og få sin helse ødelagt av andre er et viktigere liberalt prinsipp enn noen menneskers frihet til å ødelegge egen helse hvor de vil.

 

Din frihet slutter der min frihet begynner.

 

Her ser det ut til at du misforstår, eller bare tenker som en moralist. Jeg sier, det skal være opp til eierne av et utested om det kan røykes eller ikke. Så vil det være opp til deg om du vil utsette deg selv for tobakksrøyk eller ikke. Ingen tvinger deg til å gå på steder der man røyker. Ellers i det offentlige rom skal det selvsagt være røykfritt.

Lenke til kommentar

 

 

Er også skuffet over at man ikke liberaliserer røykeloven og legger ansvaret over på eierne av utesteder. For min del er enkeltindividets frihet det viktigste og der har ikke FrP innfridd så langt.

 

Vil nå hevde at friheten til å ferdes hvor man vil uten å være passiv røyker og få sin helse ødelagt av andre er et viktigere liberalt prinsipp enn noen menneskers frihet til å ødelegge egen helse hvor de vil.

 

Din frihet slutter der min frihet begynner.

 

Her ser det ut til at du misforstår, eller bare tenker som en moralist.

 

Moralisme er å be deg slutte å røyke fordi det ikke er bra for deg.

 

Jeg ber deg fortsette å røyke så lenge du ønsker det, bare ikke på en slik måte at jeg blir syk av det. Da tråkker du nemlig på min frihet

 

Ser du forskjellen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Er også skuffet over at man ikke liberaliserer røykeloven og legger ansvaret over på eierne av utesteder. For min del er enkeltindividets frihet det viktigste og der har ikke FrP innfridd så langt.

 

Vil nå hevde at friheten til å ferdes hvor man vil uten å være passiv røyker og få sin helse ødelagt av andre er et viktigere liberalt prinsipp enn noen menneskers frihet til å ødelegge egen helse hvor de vil.

 

Din frihet slutter der min frihet begynner.

 

Her ser det ut til at du misforstår, eller bare tenker som en moralist.

 

Moralisme er å be deg slutte å røyke fordi det ikke er bra for deg.

 

Jeg ber deg fortsette å røyke så lenge du ønsker det, bare ikke på en slik måte at jeg blir syk av det. Da tråkker du nemlig på min frihet

 

Ser du forskjellen?

 

Misforstår du med vilje, eller forstår du ikke hva jeg skriver? Jeg snakker om friheten til å velge og friheten til eierne av et utested og selv velge sine gjester. Ingen tar i fra deg din frihet. Du må ikke oppsøke steder der man kan røyke. Du står fritt til å ta et valg. Men de som røyker, de har i dag ingen frihet. eierne er under statens pisk, de kan ikke velge. Den egoismen må ta slutt og gi makta tilbake til eierne og brukerne. Staten skal selvsagt ikke blande seg inn om man ønsker røykfritt eller ikke.

Lenke til kommentar

FRP,s verste måling siden 1997 :tease:

 

Frp gjør sin dårligste måling på 17 år, ifølge DNs partibarometer. – Vi har gjort en elendig jobb, sier Frp-nestleder Per Sandberg.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/10/24/2149/DNs-partibarometer/-har-tapt-debatten

 

De blekfete rævene hos FRP som dolket sine velgere i ryggen mister nå disse.

 

FRP har forregnet seg, og jeg håper dette vil svi ved de neste korsveier, kommunevalget neste høst og Stortingsvalget i 2017

 

Kan vi håpe på 6 tallet ( 6% oppslutning ) for disse drittsekkene?

 

I tillegg gjør NHO og Virke det umulig for Høyre å drive Høyrepolitikk.

 

NHO og Virke er så avhengig av statlige subsidier, overføringer og monopolordninger, at de ikke greier eller vil stå på egne bein.

 

Dette bærer tilbake til Øst-Europeiske tilstander med AP - godt hjulpet av FRP, NHO og Virke.

Og en liten dytt fra Komplett.

 

Dårligste Frp-måling siden 1997

Frp får 12,2 prosent og gjør sin dårligste måling siden Sentio begynte med partimålinger i 1997. Samtidig får Ap nesten 40 prosents oppslutning på Dagens Næringslivs oktobermåling.

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

Misforstår du med vilje, eller forstår du ikke hva jeg skriver? Jeg snakker om friheten til å velge og friheten til eierne av et utested og selv velge sine gjester. Ingen tar i fra deg din frihet. Du må ikke oppsøke steder der man kan røyke. Du står fritt til å ta et valg. Men de som røyker, de har i dag ingen frihet. eierne er under statens pisk, de kan ikke velge. Den egoismen må ta slutt og gi makta tilbake til eierne og brukerne. Staten skal selvsagt ikke blande seg inn om man ønsker røykfritt eller ikke.

 

Jeg forstår hva du sier, jeg er bare ikke enig i at det er liberalt å tillate røyking på et utested når det betyr at mange ikke vil ønske å besøke det utestedet. Og enda verre: Når det betyr at ansatte ved utestedet vil måtte si opp og finne seg en ny jobb for å unngå passiv røyking.

 

I motsetning til dagens ordning hvor ingen utesteder er off limits for hverken røykere eller ikke røykere, bortsett fra at røykerne må ta en liten tur ut av lokalet for å røyke.

 

Det er tillating av røyking som setter begrensninger for folk flest, mens røykeloven åpner flere muligheter for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg forstår hva du sier, jeg er bare ikke enig i at det er liberalt å tillate røyking på et utested når det betyr at mange ikke vil ønske å besøke det utestedet. Og enda verre: Når det betyr at ansatte ved utestedet vil måtte si opp og finne seg en ny jobb for å unngå passiv røyking.

 

I motsetning til dagens ordning hvor ingen utesteder er off limits for hverken røykere eller ikke røykere, bortsett fra at røykerne må ta en liten tur ut av lokalet for å røyke.

 

Det er tillating av røyking som setter begrensninger for folk flest, mens røykeloven åpner flere muligheter for folk flest.

 

Nå er det faktisk slik at man selv velger hvor man går. Ingen tvinger deg eller andre som ikke liker røyk til å gå på et sted der man røyker. Hvorfor skal kun dere som ikke liker røyk bli hørt? Egoisme er hva det er. Det skal være den som driver et sted som skal kunne velge sine kunder. De ansatte velger selv hvor de vil jobbe. Ingen tvinges til å jobbe i røykfylte lokaler. Det er også normalt og bytte jobb om man ikke er fornøyd der man er.

 

Røykeloven åpner ikke opp for folk flest, den setter begrensninger. Mange liker en røyk inntil en pils, disse har ingen mulighet til å nyte dette. Bortsett fra på sommeren når de kan sitte ute.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...