Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det er noe veldig gale med meg


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I den siste tiden har jeg hatt en alvorlig nedsatt allmenntilstand. Jeg har googlet utallige "symptomer" siden jeg rett og slett ikke klarer å sette fingen på det. Jeg har vert hos legen, uten å bli testet, flere ganger for forskjellige ting.

 

Jeg ble påvist melke-, hvete- og eggehviteallergi, selv om jeg ikke reagerer på noe. (Samme symptomer er til stedet uansett hva jeg spiser.)

 

Jeg har det verst om kvelden, selv om noe merkes om dagen.

 

Jeg skal prøve å beskrive hvordan jeg har det så godt som jeg klarer.

Av og til, noen ganger flere ganger om dagen, før jeg en følelse av å holde på å besvime. Det er så gale at eg må sitte meg ned eller lene meg på noe for å føle at jeg kommer til meg selv igjen. Jeg føler meg nesten konstant "tåket", som om jeg har noe foran øynene eller noe som snør ned hjernen (hvis det gir mening?). På kvelden merker jeg svake pusteproblemer, og tar ofte et ekstra dypt innpust for å føle at jeg får ned nok luft. Å puste vanlig blir som å kvele en gjesp.

Når jeg har det på denne måten (hyppigere og hyppigere, har hatt 1 kveld denne måneden der jeg føler meg "fin") har jeg også hjertebank (tror det er det det heter når man kjenner hjertet dunke i hele kroppen).

Har også ofte en svie midt i mellomgulvet som kan sammenlignes med halsbrann, bare ikke i halsen.

 

Har klart å takle kveldene en stund, men nå blir det vanskelig siden jeg ikke får til å sove skikkelig siden jeg våkner rett etter jeg har sovnet med følelsen av at jeg har stoppet å pusye så jeg gisper etter luft.

 

Jeg ringer legen i morgen, men trenger i all hovedsak å vite helt hva jeg skal si uten å høres helt hypokonder ut (noe jeg da altså ikke er, siden disse problemene er de første jeg har hatt og ikke merker noe annet.) Om det er noe spesielt jeg bør spørre om eller bli testet for.

Jeg lurer på om jeg skal spørre om det er mulig å få til en sånn overvåkning på søvn, så de kan finne ut hvorfor jeg har det så tung med å holde på søvnen de første minuttene etter jeg har sovnet.

 

Jeg nekter ikke for at dette er noe psykisk siden jeg har fått med meg at psyken spiller en stor rolle og kan gi fysiske symptomer når man har et psykisk problem, men dette vet jeg ingenting om.

 

Grunnen til at jeg ikke har vert hos lege med alt sammen er fordi jeg som regel er ganske fin om morningene, så jeg tenker at det ikke er noe proboem, helt til kvelden kommer når alt er like jævlig. Går altså ikke til legen for ingenting.

 

Anonymous poster hash: 6301b...867

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vert våken en stund nå, og vel.. er helt fin i dag men av erfaring så vet jeg at jeg blir verre på kvelden.

 

Hva vil det si å ha lavt stoffskifte?

Jeg er 20 år.

Kan vitaminmangel gi sånne symptomer?

Sjekke hjertet? Hva kan være gale? Har jo ikke særlig til brystsmertee ved mindre brystet er under ribbebeina i toppen av magen?

 

Anonymous poster hash: 6301b...867

Lenke til kommentar

Har time hos fastlege i morgen. Føler nå at jeg ikke trenger det siden pusten er helt fin og jeg har det egentlig ganske bra så jeg tror ikke de vil klare å finne noe.

 

Hadde jeg visst hva som forårsaket alt hadde jeg kanskje kunnet "vise" legen, men det vet jeg altså ikke så det blir helt umulig.

 

Skal vise legen hva jeg skrev her siden jeg vanligvis er elendig på å forklare. Noen spesielle tester jeg kanskje burde ønske?



Anonymous poster hash: 6301b...867
Lenke til kommentar

Fortell om alle symptomene og be om generelle blodprøver.

 

Det er forskjell på høyt og lavt stoffskifte. Begge deler er en form for hormonell ubalanse, men det gir ulike symptomer. Symptomer på høyt stoffskifte er blant annet at man føler at man har løpt maraton, at man blir sliten av ingenting. Hjertet kan løpe "løpsk", som om man har veldig høy puls. Det er mange andre symptomer, men generelt sett så er det ikke lurt å Google sykdommer, fordi man fort kan føle at man har alt eller er dødssyk uten å være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS igjen.

 

Var hos legen og der var det ikke mye hjelp å få. Tok en hel masse blodprøver, kjente på pulsen og målte blodtrykk. Han virket ikke særlig bekymret.

 

Jeg vet ikke om det kanskje er fordi han ikke kan si så mye før svaret kommer på prøvene?

 

Akkurat nå er det helt på trynet. Jeg skal på jobb om 2,5 timer og jeg har ikke fått sovet i hele natt pga. tungpustenhet og at jeg våkner hvis jeg sovner og gisper etter luft (noe jeg fortalte legen.)

 

Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre for å forminske symptomer? Noe jeg kan prøve?

 

Vurderer veldig å be om en sovetest hvor de sjekker meg mens jeg sover, for dette klarer jeg ikke å drive på stort lenger.

 

Anonymous poster hash: 6301b...867

Lenke til kommentar

Regner med legen har rekvirert en del på lab'en. Har du fått alle resultatene ?

Hvis du vil kan du jo poste resultatene dine.

Da har folk et utgangspunkt til å vurdere om det er noe annet du bør ta.

 

Allergiene dine bør du respektere. Selv om du selv ikke merker så mye så skjer det en del i kroppen. Holder du deg unna dette over tid kan du merke stor forskjell uten at jeg skal si det er dette som er utslagsgivende.

Du kan også nedregulere dette med ernæring. Curcumin kan være effektivt for dette, samt multivitamin og godt med C-vitamin, men bli ordentlig diagnostisert først.

 

Det høres mer ut som du har noe i mageregionen enn hjertet. Se om det hjelper med varm drikke eller litt sodiumbikarbonat.

 

Du kan jo se om du kjenner deg igjen i symptomene til søvnapne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1) er du overvektig?

Det å våkne om natten og gispe etter pust KAN være søvnapne. Dette er relativt vanlig og vanligere hos overvektige.

 

2) dette med å få følelsen av kollaps/besvimelse samt at man tror hjertet skal stoppe eller løpe løpsk, minner meg om mine symptomer på panikkangst.jeg hadde dette på slutten av 90 tallet selv, så jeg kjenner igjen beskrivelsen din der. Dog ta mine forslag med en spade salt. Jeg er ingen kyndig nettdoktor og har ingen forutsetning for å stille noen diagnose.

 

Men er blodprøver/blodtrykk +++ innenfor normalen er kroppen ofte også i bra stand.

er det noe i ubalanse er det ofte noen/flere verdier som viker fra normanen.

Psyken derimot er noe annet. .

Lenke til kommentar

Regner med legen har rekvirert en del på lab'en. Har du fått alle resultatene ?

Hvis du vil kan du jo poste resultatene dine.

Da har folk et utgangspunkt til å vurdere om det er noe annet du bør ta.

 

Allergiene dine bør du respektere. Selv om du selv ikke merker så mye så skjer det en del i kroppen. Holder du deg unna dette over tid kan du merke stor forskjell uten at jeg skal si det er dette som er utslagsgivende.

Du kan også nedregulere dette med ernæring. Curcumin kan være effektivt for dette, samt multivitamin og godt med C-vitamin, men bli ordentlig diagnostisert først.

 

Det høres mer ut som du har noe i mageregionen enn hjertet. Se om det hjelper med varm drikke eller litt sodiumbikarbonat.

 

Du kan jo se om du kjenner deg igjen i symptomene til søvnapne.

Gikk 3 måneder uten å røre produkter med melk, hvete og eggehvite.

 

Er ikke overvektig, og kjæresten har ikke lagt merke til at jeg puster tungt, snorker eller stopper å puste. (Har ikke lest om søvnapne i det siste men om jeg ikke husker helt feil så er jeg ganske sikker på at det ikke er det:)

 

Han sa jeg burde prøve Probiotika (tror jeg det het). Kjøpte den så jeg skal gi det et forsøk nå.

 

Venter på svarene fra prøvene enda.

 

Anonymous poster hash: 6301b...867

Lenke til kommentar

TS her igjen.

 

Vert hos legen og alt stod bra til med kroppen min:)

 

Har igjen i dag hatt to episoder med at jeg sovner og våkner av at jeg gisper etter luft. Jeg sov 3 timer natt til i går etterfulgt av 10 timer på jobb. Kom hjem, la meg på sofaen en times tid før jeg lagde middag og gikk meg en tur. Ble stadig dårligere utover kvelden og nå virker det som jeg er på vei inn i en liten periode med influensaen. Flere år siden sist så det går vel greit.

 

Da jeg skulle legge meg i 11 tiden våknet jeg, som nevnt over, av at jeg gisper etter luft og jeg er nesten i sjokk.

Skjedde en gang til i 3 tiden da jeg endelig fikk sove igjen.

 

Jeg drikker mye brus og lurer litt på om dette kan være årsaken? Drakk ikke i går, spiste sundt og da var "symptomene" minimale:)

 

Måtte google litt da, og jeg fant en tråd om angst der de beskriver alt jeg har skrevet her, noen beskriver med enda sterkere symptomer.

Tenkte litt over det før jeg overbeviste meg selv om at dette er problemet. (Er ikke sikker..).

Jeg har skygget litt unna dette siden jeg er en minimalt engstelig person, men som skrevet på nettet har folk fått angst episoder helt plutselig, ut av det blå i en alder av 20-29.

 

Skal prøve å slappe helt av videre og si til meg selv at dette bare er angst og se hva som skjer. Noen som er enig med at det kan være angst? Noen tips hvordan jeg kan finne ut om det er det, eller forhindre "symptomer"?

 

Anonymous poster hash: 6301b...867

Lenke til kommentar

Det virker sannsynlig at dette er angst. Det er ingenting i veien for at slike plager kan komme i voksen alder, og at det kan føles som om de kommer 'ut av det blå'. Ved nærmere ettersyn viser det seg ofte at det ikke var så ut av det blå, likevel.

 

Denne type plager, gitt at det er angst, er ofte utløst av overbelastning av ulikt slag. Det trenger ikke være én spesifikk faktor som utløser angsten, men regelen er heller at det er mange faktorer som hver for seg ikke er så stor, men i sum blir for tung.

 

Jeg siterer fra NHI: Mange angstpasienter søker lege for fysiske plager som svimmelhet, pustebesvær, svette, smerter, søvnproblemer, muskelstivhet, depressive tanker og andre uspesifikke symptomer som kan være vanskelig å sette ord på.

 

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/symptomer/angst-veiviser-3075.html?page=1

 

Jeg synes beskrivelsen er litt lang og omstendelig her, og litt vel dramatiserende, og passer best for almennleger. Men jeg tror du vil finne det du trenger for å vite hvordan du skal gå videre med plagene dine.

 

Hvis dette er angst, og den er utløst av belastninger i livet ditt, og du reduserer disse, men plagene like vel ikke gir seg etter 4-5 uker, bør du oppsøke legen din igjen og få henvisning til psykolog/psykiater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...