Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meh, skal vurdere det når jeg har sett hvor mørkt det faktisk er i dagslyset. Ser jo alt ut perfekt, kanskje 1% mørkere enn frontrute uten noe, så det er jo egentlig ikke noe problem. Gjorde det hovedsakelig fordi jeg var nysgjerrig på hvordan det ser ut og hadde lite å gjøre. Skal nok uansett ta det av før jeg reiser over grensa til helgen, ellers blir jeg jo garantert vinket inn på vei tilbake. Spørsmålet er om jeg skal sette det på på nytt eller ikke :p

Lenke til kommentar

Veldig spent selv også. Hvis jeg har det på så skal jeg ikke rive det av hver gang jeg skal over grensa, er sjeldent de faktisk lyser og ser inn i bilen for å vinke deg ut, og er sjeldent jeg smugler noe annet enn noen brett øl, men skal med fergen nedover til Tyskland, og på vei tilbake i Norge da står de jo som Gestapo og lyser inn med lommelykt og lyskastere som om jeg kjører inn i Øst-Tyskland, og jeg vil tro at de kommer til å dra meg ut av køen og gå gjennom hele bilen dersom de kan se inn et eneste vindu, og kjøper gjerne litt sprit når jeg er der nede... :ph34r:

Lenke til kommentar

35% solfilm

Ser jo alt ut perfekt, kanskje 1% mørkere enn frontrute uten noe

:hmm:

 

Neida, jeg skal ikke være noen moralens vokter, men å sote frontruta på en bruksbil mener jeg er unødvendig.

 

Jeg har minste sot (husker ikke antall %) på siderutene foran, og må rulle de ned for å kunne å bruke speilene når det har blitt mørkt ute. Når det gjelder frontruta er det for meg viktigere å kunne se ut enn at andre ikke skal se inn.

Lenke til kommentar

Spørs jo også litt hvordan solfilm du har, om du har farget, metallic, charcoal, ceramic osv., og kvaliteten. Som sagt var det bare et lite eksperiment, har nok solfilm å leke med.

 

Ser veldig bra ut i mørket ihvertfall, til å være såpass mørk film

 

2015-02-11%2019.41.12.jpg?dl=1

 

Nå er jo ikke det her juss, og har jo ikke planer om å ha det på egentlig, men er det mulig å miste førerkort pga solfilm på frontruta? Man har jo full sikt ut, bare ikke inn, så kan ikke helt skjønne hva folk som sier man mister førerkortet sikter til.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så da svarer vel det på dette: "Nå er jo ikke det her juss, og har jo ikke planer om å ha det på egentlig, men er det mulig å miste førerkort pga solfilm på frontruta? Man har jo full sikt ut, bare ikke inn, så kan ikke helt skjønne hva folk som sier man mister førerkortet sikter til."? :)

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke det her juss, og har jo ikke planer om å ha det på egentlig, men er det mulig å miste førerkort pga solfilm på frontruta? Man har jo full sikt ut, bare ikke inn, så kan ikke helt skjønne hva folk som sier man mister førerkortet sikter til.

Sotet frontrute er et brudd på kjøretøyforskriftens § 31-1, og du risikerer at bilen blir avskiltet på stedet. Jeg tviler har ikke funnet konkrete kilder på at du blir fratatt førerkortet ved første gangs overtredelse av denne paragrafen.

Lenke til kommentar

Da jeg her forleden oppdaget at siderutene foran på Golfen er tonet et lite hakk så har jeg siden irritert vettet av meg på hvor mye detaljer og lignende man mister oversikten av i mørket, særlig de mørkere områdene, når jeg begynte å sammenligne disse opp mot frontruten.

 

Så jeg ville ikke kjørt en eneste meter med sotet frontrute.

Lenke til kommentar

Nei, jeg la merke til at de var nesten like mørke som frontruta igår jeg også. Tipper de har fabrikkssot på mellom 50-70%, som er ganske vanlig på de fleste nye bilene. Siderutene skal få 35% uansett, frontruta er jeg forsatt litt skeptisk til selv :p Kom en Politibil kjørende imot med en gang jeg kjørte ut på hovedveien, men virker ikke som de bryr seg noe særlig om oransje parklys eller solfilm på frontruta. (enda...) :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...