Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har foliert før? Jeg og makkeren har lyst å prøve oss på det og siden vi driver med solfilm, og hadde vært greit med det i tillegg siden mange av kundene våres spør om det.

Jeg kan si så mye som at helfoliering av bil er et fag - det er ikke noe man får pent til på første eller tredje forsøk.

Hadde jeg vært dere hadde jeg heller lært meg Plastidip og anbefalt det til kundene, det er jo rimeligere og.

Lenke til kommentar

Er det noen som har foliert før? Jeg og makkeren har lyst å prøve oss på det og siden vi driver med solfilm, og hadde vært greit med det i tillegg siden mange av kundene våres spør om det.

Han som folierte bilen min fortalte om en kunde som hadde fulgt nøye med da hans bil ble foliert. Kunden hadde flere firmabiler, og bestilte folie for å legge på de andre bilene selv, for "hvor vanskelig kan det være?", som han sa. Det ser rimelig enkelt ut, det kan jeg si meg enig i. Men, det var tydeligvis ikke så enkelt, for kunden kom tilbake og måtte ha hjelp.

 

Nå var dette riktignok en som aldri har lagt på noen form for film før, og du har jo erfaring med solfilm, men folie er noe annet. Dere bør øve mye før dere begynner å ta betalt for det.

Lenke til kommentar

Han som folierte min har i flere år dekorert biler og foliert mindre paneler og lignende både på biler og mye annet. Min var den første bilen han helfolierte, og han brukte mer tid enn først beregnet. Og han stilte seg tvilende til om han kom til å ta på seg en hel bil igjen.

 

Jeg mener og han snakket om at han og et par andre hadde gått kurs hos leverandør av 3m sine føler som vart en uke der de fikk inn det grunnleggende rundt foliering.

 

Skal dere starte med dette bør dere nok investere i slike kurs, og gjerne noen andre om det tilbys mer omfattende kurs for dette.

 

Foliering er et fag som toth sier.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Jeg vet hvor mye slike kurs koster, og for den prisen kjøper jeg heller titalls meter med kvalitetsfolie for å øve meg på min egen eller andres biler gratis. Er nok vanskelig, men vi klarte å lære oss solfilm også så tar gjerne utfordringen med folie om en stund, vi er dessverre ikke typene som gir opp uansett. Litt banning og tålmodighet så får vi det nok til til slutt. Plasti Dip har vi allerede lært oss, men går hovedsakelig i panser, grill, felger og småting, blander ut selv og bruker maskin.

Lenke til kommentar

Fordelen med slike kurs kontra det å drive på å lære på egenhånd er at man har en person man kan spørre en del dumme spørsmål til og samtidig en person som gjerne viser frem triks og tips det fort kan ta flere år før man finner ut av selv som ville være kostnadseffektive.

Ellers får man og diplom for fullført kurssom vil være betryggende for en potensiell kunde å se at man har hengende.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvor mye slike kurs koster, og for den prisen kjøper jeg heller titalls meter med kvalitetsfolie for å øve meg på min egen eller andres biler gratis. Er nok vanskelig, men vi klarte å lære oss solfilm også så tar gjerne utfordringen med folie om en stund, vi er dessverre ikke typene som gir opp uansett. Litt banning og tålmodighet så får vi det nok til til slutt. Plasti Dip har vi allerede lært oss, men går hovedsakelig i panser, grill, felger og småting, blander ut selv og bruker maskin.

Men hvorfor helfoliere når man kan bruke plastidip? Billigere og lettere. Hvis ikke det er snakk om å foliere logoer og den slags ser jeg ikke fordelen ved folie over plastidip, med mindre du får fargevalg som kun finnes i folie.

Lenke til kommentar

Er veldig mange som spør om foliering med tanke på at prisene i Norge er ganske mye høyere enn andre steder med slikt, så er jo et marked for det til den riktige prisen. Er vel hovedsakelig kun større aktører som driver med foliering og solfilm med noen unntak, i motsetning til f.eks. USA der det er mange små private aktører som gjør dette, så her er jo fordelen at det er lett å få inn kunder og være billigere enn de andre.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...