Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

I dag som Mercedes E250 4Matic (diesel ja..) er så billig som den er kan jeg ikke forstå at folk får seg til å kjøpe noe særlig annet av 4wd-personbiler..

Den er rett og slett latterlig lavt priset i forhold til hvilken motor den har.. Men det varer bare frem til E220 diesel med 4Matic kommer..

 

Den koster faktisk 16k mindre enn samme bil med 2wd..

Kan du faktisk ikke fatte at en potensiell Skodakundes budsjett(350.000) ikke plutselig kan strekkes med 200-250.000?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke fatte, at noen tror at jeg ville finne på å betale FRA 611.000 for en Mercedes E-klasse. I det den er brukelig utstyrt(det er faktisk forskjellige krav til brukelig utstyrt når man dobler prisen) er man glatt på 650.000. Jeg ville kjøpt en Octavia fordi jeg trenger 4x4 og litt plass til barnevogn etc. Det fører garantert til en haug av skraper og merker på hele bakluka og fangeren, to år senere er interiøret dekket av hakk, riper og flekker, dørene har gått i garasjeveggen en million ganger, fordi en toåring "kan selv". Gjenta x3. Det er en grunn til at barnefamilier med normal økonomi ikke kjøper Mercedes. Det er fordi bilen er sliten etter 6-7 år, og har et hardt verdifall av den grunn. En 6 år gammel Octavia som har levd hardt, har like vel en stor kjøpergruppe, nemlig småbarnsfamilier med dårligere økonomi. En sliten E-klasse er verdt mindre sett i forhold til kjøpspris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen er at Mercedes har interiør som tåler bruk og ikke er utslitt etter 6 år med barn, i motsetning til billigere biler. Har en '01 E-klasse som har transportert barn de 9 siste årene, ikke en søm har revnet, ikke så mye som et lite hull i setetrekkene. Er uansett skeptisk til å kjøpe nybil, både pga verdifallet og usikkerhet mhp på bilavgiftsregime i årene fremover.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at Mercedes har interiør som tåler bruk og ikke er utslitt etter 6 år med barn, i motsetning til billigere biler. Har en '01 E-klasse som har transportert barn de 9 siste årene,

Eh, excuse me - av de 4 MB vi har hatt i familien de siste 8 år utviklet 1 seteknirk og 2 andre utviklet rift på førersete - ja det er faktisk et velkjent mercedesproblem med hull i setetrekket der hvor førers rygg sklir borti når man går inn/ut, venstre side i livhøyde på sidestøtte-puten.

Ikke nødvendigvis like ille som dette, men det illustrerer problemet godt:

 

300SE001.jpg

 

Å tro at Mercedes, bare fordi de er dyrere, har en overlegen kvalitet på skinnet og stoffet de bruker er enkelt og greit å lure seg selv. Rustgate illustrerer jo meget godt at MB ikke nødvendigvis spanderer ekstra når det kommer til materialvalg.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Greia med børsteløs er at man ikke vet hva slags avfetting som brukes og heller ikke styrken det er blandet. Erfaringsmessig er avfettinga blandet rimelig sterkt på grunn av den korte tiden den har til å virke i vaskeprogrammet. Det er ikke særlig bra for voksen eller lakkforseglinga. Andre plastdetaljer kan også tørke ut fortere.

 

Men har man dårlig tid og må ha ren bil ser jeg nytten og har ingen problemer selv med å kjøre i børsteløs om jeg ikke rekker annet.

Lenke til kommentar

Viktigste årsaken til slitasje av interiør, spesielt seter, er heller brukeren enn kvaliteten.

 

Når jeg setter meg inn i bilen så plasserer jeg røven midt på setet med en gang og løfter den opp om jeg skal reposisjonere meg, gjerne ved hjelp av både armer og bein. Enkelte slenger seg ned allerede ved sidestøttene på sete-/ryggpartiet og drar kroppen mot midten. Noen ganger hører du at knapper på klær skraper mot setet. Gjerne samme folk som drar inn masse dritt i bilen med skoa. Har sjeldent med passasjerer, men det er nesten alltid mer dritt på gulvmattene på passasjersiden.

 

Hvor skal jeg med dette? Dit at man ikke alltid like enkelt kan avgjøre kvaliteten på interiøret. Se på gamle E39'er. Setene i noen framstår som strøkne og i andre lurer man på om de har vært brukt som kløstativ for katten.

Lenke til kommentar

Ugh. Oppdaget at det lekker vann inn bakdøra mi, så teppegulvet var klink is. Kjørte i noen timer med fotvarme på full guffe for å tine det opp, og tok et heftig tørk med papir/håndkle. Heldigvis så ser det ikke ut som regn kommer inn når bilen står stille.

 

Noen som har andre idéer til hvordan jeg kan tørke det opp skikkelig? Har ikke så fryktelig god tilgang til garasje og stikkontakt. Tenker muligens å ta meg en langtur sauna-style for gi et skikkelig tørk.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på dette med bilvask-noen som har en foamlance de kan anbefale som helst ikke koster der hvite ut av brunøyet?

Skal brukes på en nilfisk ett eller annet jeg ikke husker i farta

 

Koster litt, men bedre å kjøpe skikkelig med en gang fremfor å kjøpe noe søppel 2-3, gjerne 4 ganger.

 

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_50&products_id=46

 

Du må huske å kjøpe nilfisk kobling itillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...