Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så utrolig mange biler der ute å velge mellom i 300k klassen av stasjonsvogner med god plass. Opel insignia, mazda 6, ford mondeo, golf, skoda octacvia. Blir helt rådvill av alle valgmulighetene.

 

Men det er bare skodaen og golfen som har 4hjulstrekk. Og jeg har lyst på det, men er ikke 100% sikker på at jeg trenger det.

 

Er det noen som har noen flere innspill?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Insignia leveres vel med firehjulstrekk nå?

Og Mazda 6 og Ford Mondeo får det jo nå snart.

Har du sett på og prøvekjørt alle alternativene?

 

Edit: Har du firehjulstrekk nå da? Kommer du på noen situasjoner der du faktisk trenger det?

Du kommer veldig langt med trekk på to hjul og gode vinterdekk.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

AWD er vel heller noe folk kjøper fordi det er greit å ha. Med mindre man bor oppi villmarken langt nord så er det bare et par uker i året man virkelig trenger det.

 

Jeg for min del har aldri sett på firehjulstrekk som noe nødvendig. Men det er fordi jeg ikke roter meg opp i fjellet, villmarken eller til kaldere klima. Det skal sies at jeg gjerne skulle hatt det i Oslo nå, men jeg forventer ikke at denne klink-isen skal vare lenge.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Insignia leveres vel med firehjulstrekk nå?

Og Mazda 6 og Ford Mondeo får det jo nå snart.

Har du sett på og prøvekjørt alle alternativene?

 

Edit: Har du firehjulstrekk nå da? Kommer du på noen situasjoner der du faktisk trenger det?

Du kommer veldig langt med trekk på to hjul og gode vinterdekk.

 

Insigna får man med firehjulstrekk, men ikke til under 375k, hvis ikke jeg går ned til 2011 modell. Skal brukes i jobb, jobben krever at bilen ikke er eldre enn 7 år.

 

Kan ikke vente såpass lenge.

 

Har bare prøvekjørt octavia enda. likte den svært godt, men synes den er litt dyr i forhold til de andre merkene uten AWD.

 

Har AWD på kassebilen jeg har nå. Og det har vært utrolig kjekt i vinter. Og ettersom jeg blir kjørende rundt i møter i dress store deler av uka, så kan jeg ikke risikere å komme for sent pga føre. Og sette på kjettinger med dress er dårlig deal.

 

Mulig jeg overdriver her, men jeg er veldig bestemt på å aldri miste et møte pga dårlig føre.

Lenke til kommentar

Om du synes det er verdt prisen så skal ikke jeg krangle på det. Selv så har jeg ikke hatt noen nevneverdige problemer nå i vinter med bakhjulsdrift. Jeg har satt meg fast to ganger fordi jeg parkerer på en "brøytekant" som har blitt til is, men det er ingenting som litt sand ikke kan fikse.

 

Igjen så har sikkert ikke jeg samme behov som det du har heller. Jeg pleier ikke å kjøre av på veier som ikke er brøytet og saltet, og jeg kommer ikke på noen bratte bakker som ikke er brøytet/saltet/strødd som jeg må komme meg opp.

 

Føler du at slike ting er viktig for deg så kjører du firehjulstrekk. Hiv gjerne noen gode piggdekk i handlekurven også, da det trolig kommer til å utgjøre en større forskjell.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg bare ser for meg en situasjon der jeg skal til en potensiell kunde, også er det ikke brøytet på veien jeg må kjøre på, så jeg kommer meg ikke opp en bakke, så jeg må ta en annen vei. Og siden jeg har flere møter om dagen så har jeg ikke altfor mye ekstra tid. så jeg kommer for sent. Det er dårlig buisness.

 

Men når jeg hadde 2wd tidligere så kom jeg som regel alltid frem likevel. Hadde det bare vært sånn at jobben ikke krevde såpass ny bil :p

 

Takker for alle svarene. Det gjør det mye lettere å velge bil

Lenke til kommentar

Jeg bare ser for meg en situasjon der jeg skal til en potensiell kunde, også er det ikke brøytet på veien jeg må kjøre på, så jeg kommer meg ikke opp en bakke, så jeg må ta en annen vei. Og siden jeg har flere møter om dagen så har jeg ikke altfor mye ekstra tid. så jeg kommer for sent. Det er dårlig buisness.

 

Men når jeg hadde 2wd tidligere så kom jeg som regel alltid frem likevel. Hadde det bare vært sånn at jobben ikke krevde såpass ny bil :p

 

Takker for alle svarene. Det gjør det mye lettere å velge bil

er det firmabil du skal ha, også brukt? Eller stiller de faktisk krav til privatbilen din som du skal bruke i jobb?

Hvis det er firmabil det er snakk om og du bare har en beløpsgrense på rundt 375 kan du jo finne masse flott som er 3-4 år gammelt med 4trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...