Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

snip

 

Når jeg sier "først" så mener jeg ikke en eller annen sær utgave solgt i noen hundre eksemplarer. Jeg snakker om en teknologi som er brukbar, og salgbar, og det er det vell ikke særlig tvil om at Toyota og Prius var de første til å overbevise noen om at hybrid var bra. Jeg ser da bort i fra de elektriske utgaven som ble solgt på 18-1900 tallet, mens otto-motoren enda var i den spede barndom.

 

På samme måte som at elbiler nå igjen er å få i et format som kan konkurere med vanlige biler, og ikke er for spesielt interesserte slik Think, Buddy og Kewt har vært frem til nå. Tesla med sin Roadter og Model S har gjort mye, men i dag er det Leaf som leder ann i salget av elbiler, lenge før tesla har sin folkemodel på markedet.

 

Men, skal vi være så pirkete så var det vell gjerne tyskerne som fant opp bilen, og alt annet er forbedringer?

 

Ellers, så er vell trepunktsbeltet svensk (volvo)?

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg sier "først" så mener jeg ikke en eller annen sær utgave solgt i noen hundre eksemplarer. Jeg snakker om en teknologi som er brukbar, og salgbar, og det er det vell ikke særlig tvil om at Toyota og Prius var de første til å overbevise noen om at hybrid var bra. Jeg ser da bort i fra de elektriske utgaven som ble solgt på 18-1900 tallet, mens otto-motoren enda var i den spede barndom.

 

Men det er jo hele greia, amerikanerne finner det opp og får det i praksis ikke til å funke nevneverdig bra.

 

Det virker som du forsøker å arrestere meg på noe, men i realiteten poengterer du mine påstander gang på gang.

 

På samme måte som at elbiler nå igjen er å få i et format som kan konkurere med vanlige biler, og ikke er for spesielt interesserte slik Think, Buddy og Kewt har vært frem til nå. Tesla med sin Roadter og Model S har gjort mye, men i dag er det Leaf som leder ann i salget av elbiler, lenge før tesla har sin folkemodel på markedet.

 

Nå skal det sies at elbilene i formatet de var frem til 1920-tallet faktisk gjorde en god nytte for seg, og uten oljeselskapenes grådighet tror jeg nok de ville klart seg langt bedre og batteriteknologien ville kommet langt lenger enn den har kommet i dag.

 

Men, skal vi være så pirkete så var det vell gjerne tyskerne som fant opp bilen, og alt annet er forbedringer?

 

Nei, bilen er langt eldre enn Benz Patent-Motorwagen.

 

Ellers, så er vell trepunktsbeltet svensk (volvo)?

 

Det er en veldig populær myte.

I realiteten ble trepunktsbeltet patentert i 1955 av to amerikanere, det ble dog standardutstyr i Volvo i 1959.

 

Setebelter ble tilbudt som tilleggsutstyr i Nash fra 1949 mens Saab som første produsent leverte det som standardutstyr fra 1958.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Noen her som er habile i photoshop (eller lignende) og kunne hjulpet meg litt?

Ser etter nye felger til Saab'en min, og har i flere år drømt om å ha et par Compomotive TH2 på en bil jeg en gang kommer til å eie. Eneste problemet mitt er at jeg ikke finner felgene i Norge, og jeg finner ingen Saab'er som har disse felgene på.

 

Trenger rett og slett å se om felgene i det hele tatt passer på denne bilen.

 

Er det mulig å kunne redigere inn et par felger på et bilde jeg har her?

 

post-128368-0-47842400-1374618952_thumb.jpg

(Ikke min Saab)

 

post-128368-0-38633600-1374618966_thumb.jpg

post-128368-0-37965400-1374618973_thumb.jpg

post-128368-0-51999600-1374619596_thumb.jpg

 

På de tre nederste bildene er da felgene jeg er ute etter. Noen som tror det vil se greit ut? Min Saab er relativt lik den på bildet.

Setter pris på forsøk, uansett kvalitet :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Takker og bukker! Ser ut til å passe bilen ganske greit.

17" og litt senk, så kanskje det kan bli riktig bra :)

 

Eneste som stopper er jo pris og tilgjengelighet. Ingen billige felger, og vanskelige å få tak i hvis du ikke drar til Storbritannia eller USA. Blir jo flådd av fraktprisen, og så kommer toll + mva oppå der.

Er i hvert fall et godt alternativ.

Lenke til kommentar

SAE-godkjenninga er ikke en standard som, snodig nok, ikke er god nok for den Norske stat. Hvilket vil si at envher del som ikke er E-merket eller TÜV-godkjent må byttes til deler som er dette.

 

Kort fortalt så avsluttet kontaktpersonen min hos Statens Vegvesen med at det var et langt lerret å bleke for å få en slik bil godkjent da jeg sendte en e-post om akkurat samme problemstilling.

Lenke til kommentar

Men det er jo hele greia, amerikanerne finner det opp og får det i praksis ikke til å funke nevneverdig bra.

 

Det virker som du forsøker å arrestere meg på noe, men i realiteten poengterer du mine påstander gang på gang.

Jeg er litt uenig i de premissene du kaller "å finne opp", da det i realiteten bare betyr at man hadde en tanke og fikk patentert den. Og med USAs patentsystem er ikke en patent mye verdt i mine øyne. Om løsningen ikke fungerer i praksis vil jeg ikke gi dem særlig mye av æren for det heller.

 

Det blir litt som å gi Leonardo DaVinci æren for både bilen og flyet, da han hadde tenkt tanken, men ikke fikk det til å fungere i praksis. Invilget patent for "farkost som lar en person fly gjennom luften" :D

 

Nei, bilen er langt eldre enn Benz Patent-Motorwagen.

Da er det en løs betegnelse av "bil" du bruker. Belgieren Ferdinand Verbiest hadde vell den første selvdrevne farkosten som gikk på damp. Alternativt franskmannen Nicolas-Joseph Cugnot som var noe senere.

 

Om ikke Benz teller, så må det i såfall være en av disse som er opphavet. Og ingen er amerikanske ;)

 

Det er en veldig populær myte.

I realiteten ble trepunktsbeltet patentert i 1955 av to amerikanere, det ble dog standardutstyr i Volvo i 1959.

 

Setebelter ble tilbudt som tilleggsutstyr i Nash fra 1949 mens Saab som første produsent leverte det som standardutstyr fra 1958.

Der lærte jeg noe nytt i hvertfall :) Setebeltenes opprinnelse er i følge wikipedia engelsk, selv om en amerikaner endte opp med den første (amerikanske)patenten.

 

 

Ellers er jo Wankelmotoren en spesiell sak som ble oppfunnet i europa, og forbedret både i amerika, europa og japan. Nå er det vell abre mazda som jobber med denne som et seriøst alternativ til stempelmotoren.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i de premissene du kaller "å finne opp", da det i realiteten bare betyr at man hadde en tanke og fikk patentert den. Og med USAs patentsystem er ikke en patent mye verdt i mine øyne. Om løsningen ikke fungerer i praksis vil jeg ikke gi dem særlig mye av æren for det heller.

 

Som du sikkert vet er det de siste tiårene patentsystemet i USA virkelig har mistet sin troverdighet.

 

Det blir litt som å gi Leonardo DaVinci æren for både bilen og flyet, da han hadde tenkt tanken, men ikke fikk det til å fungere i praksis. Invilget patent for "farkost som lar en person fly gjennom luften" :D

 

Snakker om vås.

 

Da er det en løs betegnelse av "bil" du bruker. Belgieren Ferdinand Verbiest hadde vell den første selvdrevne farkosten som gikk på damp. Alternativt franskmannen Nicolas-Joseph Cugnot som var noe senere.

 

Om ikke Benz teller, så må det i såfall være en av disse som er opphavet. Og ingen er amerikanske ;)

 

Uttrykket automobil vil innebære en selvgående doning.

Det er naturlig å sikte til en som kan transportere mennesker eller gods.

Hva gjelder Verbiest sin sak vet man ikke om den faktisk ble bygget, men Cugnot lagde beviselig en automobil.

Og det mer enn 100 år før Karl Benz.

 

Hvis man skal se på biler med forbrenningsmotor derimot må man vel kreditere de Rivaz.

 

Det er korrekt at ingen av de er amerikanske, og det er ikke så viktig.

Det viktige er at japsene heller ikke her har bidratt med noe som helst.

 

Den første motoriserte bilen i sentraleuropa var forresten produsert av det som i dag heter Tatra.

 

Viktigere enn mye av det over er masseproduksjonen av biler.

Denne startet i USA i 1902, produsenten het Oldsmobile.

I 1914 ble det virkelig fart i sakene med en virkelig effektiv produksjonslinje som tilbød billige biler til folk flest.

Vi vet vel alle hvilken produsent det var, og hvilket land de holdt til i.

 

 

Der lærte jeg noe nytt i hvertfall :) Setebeltenes opprinnelse er i følge wikipedia engelsk, selv om en amerikaner endte opp med den første (amerikanske)patenten.

 

Stemmer, setebeltene er basert på en engelsk ide fra tidlig på 1800-tallet.

Men først etter 2. verdenskrig ble det fart i sakene, på 50-tallet ble det gjort mye.. Blant annet fikk man da uttrekkbare seler.

 

Som du sikkert også har lest deg frem til ble dagens trepunktssele patentert i 1955 av to amerikanere.

 

Ellers er jo Wankelmotoren en spesiell sak som ble oppfunnet i europa, og forbedret både i amerika, europa og japan. Nå er det vell abre mazda som jobber med denne som et seriøst alternativ til stempelmotoren.

 

Wankelmotoren er å regne som et enormt feiltrinn, alle som ikke hadde noe med oppfinnelsen å gjøre skal være glade for det.

Lenke til kommentar

Hva må til for å få en R34 Skyline inn registrert i Norge?

Få ned Co2 utslippene eller er det mye mer?

 

Få den godkjent i USA, og importer den derfra?

Det bør gå etter unntaksregelen.

 

Fra Kjøretøyforskriften.

§1-15:

Spesielle unntak for bil

Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4.

Med « original utførelse » menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.

Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres.

Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav:

- § 13-2 dekk på bil – støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF,

- § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1,

- § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF,

- Kapittel 25 avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2003/76/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2006/51/EF og

- § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF.

Ambulansebil kan ikke godkjennes etter denne bestemmelse.

Lenke til kommentar

Noen som vett om man kan (lovlig) justere "varebilveggen" bak setet litt lenger bak på en Zafira B ?

for at den skal være varebil, må det være plass til "statskassa" i bagasjerommet. denne kassa måler 140x90x105 cm. den må IKKJE kunne settes heil inn i bilen, men kan brettes ut inni bilen- mtp at bagasjeluker oftere er mindre enn bagasjeromet.

PS!: eg ville nett ha ringt din lokale trafikkstasjon og spurt! for eg meiner at d kan bli bråk bare ved at skilleveggen er tukla med.... skruer vekke, lister utav posisjon etc.

Zafira B er vel ca touran størrelse, og der veit eg det er nesten 0cm å gå på.

denne regelen er så streng at blir du stoppa i ein utekontroll, og tatt, får du omregistreningsgiro rett i handa :/

Lenke til kommentar

Få den godkjent i USA, og importer den derfra?

Det bør gå etter unntaksregelen.

 

Fra Kjøretøyforskriften.

§1-15:

Spesielle unntak for bil

Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4.

Med « original utførelse » menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.

Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres.

Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav:

- § 13-2 dekk på bil – støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF,

- § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1,

- § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF,

- Kapittel 25 avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2003/76/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2006/51/EF og

- § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF.

Ambulansebil kan ikke godkjennes etter denne bestemmelse.

Såpass ja.

Så det er mulig å kjøpe en registrert R34 i USA, importere inn hit og få den på norske skilter?

Blir det en million i avgifter blir det bedre å kjøpe en GT-R som allerede er i Norge...

Lenke til kommentar

Såpass ja.

Så det er mulig å kjøpe en registrert R34 i USA, importere inn hit og få den på norske skilter?

Blir det en million i avgifter blir det bedre å kjøpe en GT-R som allerede er i Norge...

 

I prinsippet betyr det at du kan hente inn en bil fra et hvilket som helst EØS-land (eksempelvis Storbritannia) eller USA for så å registrere den her.

 

Avgifter beregnes på vanlig måte.

 

Merk at bilen MÅ være original!

Det vil si original lakk, felger osv.

Endring av dette i ettertid er ulovlig, og fører til at du mister godkjenningen av bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...