Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det meningen at polering skal ta bort mindre dype riper? Polert for hånd.

 

 

 

Edit: 07 Mondeo

 

Polering er egentlig et veldig fint slipende middel som skal fjerne riper. Dog er det tidkrevende og tungt om man skal prøve seg uten maskin. Turtle Wax (den røda flaska?) er ikke noe særlig godt egnet produkt til dette da den (meg bekjent) kun inneholder en lakkrens og fillere som skjuler ripene i stedet for å fjerne dem permanent. Den gir også noe beskyttelse.

 

Her er det mye å lese om dette:

http://www.detailers...rtikler/guider/

 

Og her er det mye bra som viser hva folk gjør underveis i detailingen:

http://www.detailers...show-and-shine/

 

Gjør du en liten del av hva disse gutta snakker om så holder bilen seg fin og blank lenge. Ikke trenger det å være spesielt tungt eller vanskelig heller. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Polering er egentlig et veldig fint slipende middel som skal fjerne riper. Dog er det tidkrevende og tungt om man skal prøve seg uten maskin. Turtle Wax (den røda flaska?) er ikke noe særlig godt egnet produkt til dette da den (meg bekjent) kun inneholder en lakkrens og fillere som skjuler ripene i stedet for å fjerne dem permanent. Den gir også noe beskyttelse.

 

Her er det mye å lese om dette:

http://www.detailers...rtikler/guider/

 

Og her er det mye bra som viser hva folk gjør underveis i detailingen:

http://www.detailers...show-and-shine/

 

Gjør du en liten del av hva disse gutta snakker om så holder bilen seg fin og blank lenge. Ikke trenger det å være spesielt tungt eller vanskelig heller. :)

Aha, er den røde flasken ja.

Er vel på tide å finne et annet produkt da :) Får lese meg opp litt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Om du, litt mot formoding, synes det var gøy å polere for hånd så vil jeg oppfordre deg til å kjøpe maskin først som sist. :)

Hehe, har vært borte i morsommere ting ja, en DA maskin vurderes :)

 

Meguiars Ultimate Compound sammen med den 2-hodede maskinen fra Biltema/Clasern og Sonax pads fra Clasern er billigste løsning. Dog bør du vaske grundig først og claye bilen. Collinite voksene er billige og veldig bra (de finnes også på eBay). :)

Er disse maskinene DA maskiner? Har hørt at det er veldig lett å få riper, hvis det ikke er DA (mulig det bare er tull det som har blitt sagt da).

 

Noe jeg la merke til, var at lakken var syyykt nuppete, tror jeg må skaffe meg en asfaltfjerner og litt clay. Den polishen du linker til, er det en AIO?

Hvordan vet jeg hvilken pad jeg skal kjøpe, og er det nødvendig å måle lakkdybde?

 

Edit: Takker for godt svar.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Den er ikke AIO nei. Derfor jeg linket til Collinite. :)

 

For å få vekk nupper så er Prickbort og annen petroleumsbasert avfetting veldig effektivt. Clay tar de siste nuppene etter at du har vasket bilen. :)

 

Biltema maskinen er DA maskin ja. De gule Sonax padsene funker bra til denne uansett hva du polerer med. Er først hvis du bruker Scholl, 3M, Menzerna osv. med flere steg du trenger å bruke forskjellige pader.

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Den er ikke AIO nei. Derfor jeg linket til Collinite. :)

 

For å få vekk nupper så er Prickbort og annen petroleumsbasert avfetting veldig effektivt. Clay tar de siste nuppene etter at du har vasket bilen. :)

 

Biltema maskinen er DA maskin ja. De gule Sonax padsene funker bra til denne uansett hva du polerer med. Er først hvis du bruker Scholl, 3M, Menzerna osv. med flere steg du trenger å bruke forskjellige pader.

Aha :)

Pappa snakket noe om lampeolje som et alternativ til avfetting, for meg virket det veldig fjernt. Da er det ikke snakk om å spraye det på, men ta en klut og dra over, er jo ikke helt bra for alt som er satt inn med olje.

Gul pad er notert :) Da skal vel voksen utenpå polishen da?

 

Som sagt, veldig takknemlig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan denne brukes? Er egentlig en slipemaskin. Har brukt den i et par mislykkede forsøk før. Polishen deiger seg, den blir trolig litt for varm. Den har kanskje litt for høy RPM, til tross for at den ble levert med kluter, eller hva det der er.

20130728_181737_zps22478c1a.jpg

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Den kom vel for en god stund siden ja. Så det for noen månder siden på E39 i retning stavanger.

 

Kan godt være. Så ikke på nettet før nå nettopp, så var ikke helt oppdatert på fronten. Krysser fingrene på at jeg får se den for meg selv en gang og kanskje godsnakke meg til å sitte på en liten tur. :D

Lenke til kommentar

Jeg polerer alltid for hånd, syns det blir poleringsmiddel overalt om jeg bruker maskin, men gjør sikkert noe feil :p

Liker å håndpolere da :)

Da bruker du alt for mye produkt. Holder å mette paden første gang med en tykk stripe, og så holder det med 4-5 erter per runde. En maskin med soft-start er å foretrekke. Spre produktet på laveste hastighet og korriger med høyere hastighet (normalt rundt 1600-2000rpm, alt avhengig av type lakk).

 

Husker da jeg skulle bruke maskin for første gang... Skulle teste litt på bakluka og i løpet av et par sekunder var omtrent resten av bilen helt hvitprikkete... Ikke nok med at jeg brukte aaaalt for mye produkt, men jeg spruta først AutoGlymen på bilen og kjørte deretter maskinen over. :p

 

Det er da en glede å polere bilen for hånd. Hvis man ikke er glad i bilen sin så kan man betale mohammed for å gjøre det mens man nyter ett kaldt glass av valgfri drikke i skyggen mens man ser på.

Voks er kosejobb ja, men skal man ha en blank bil som holder seg lenge må man nok ty til maskin. Forskjellen er at hvis man kun vokser eller bruker disse flotte AIO produktene, så vaskes voksen eller "poleringen" av etter et par måneder. Gjør man en skikkelig korrigeringsjobb kommer ikke ripene eller mattheten i lakken tilbake før man evt. lager nye riper. :)

 

Kan denne brukes? Er egentlig en slipemaskin. Har brukt den i et par mislykkede forsøk før. Polishen deiger seg, den blir trolig litt for varm. Den har kanskje litt for høy RPM, til tross for at den ble levert med kluter, eller hva det der er.

20130728_181737_zps22478c1a.jpg

 

Den har støvpose og om man ikke bruker den så vil den blåse støv og annen dritt som har ligget inni der ut over hele bilen. Been there, done that... Er en grunn til at jeg bruker maskiner beregnet for bil. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg polerer alltid for hånd, syns det blir poleringsmiddel overalt om jeg bruker maskin, men gjør sikkert noe feil :p

Liker å håndpolere da :)

Hehe, polere for hånd var greit, men var morsommere når jeg fikk det til med maskin :p

Ble kvalm når jeg så hvor grundig folk gikk til verks på shiningjobber de hadde fått (så gjennom workloggene på DetailersClub, etter å ha sittet i garasjen noen timer og polert). Jeg tuller ikke, jeg følte meg veldig ferdig med polering :rofl:

Men det ordnet seg når jeg gikk ut i garasjen med maskinen igjen :tease:

Lenke til kommentar

Prata med onkelen min i dag, og han hadde visst en kompis som kanskje kunne selge meg en E34 delebil. Den har en liten kollisjonsskade foran, men den har både fullt skinninteriør og BBS felger jeg vil ha. Han skulle visst bare ha rundt 5000 for den. Håper han bestemmer seg for å selge den i stedet for å fikse den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...