Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke mulig å endre felgene i det hele tatt selv etter den har norske skilter?

Ehh... Er det sånn at det som ikke er E-merket må bli byttet til godkjente ting bare for å bytte felger?

 

Beklager rot og alt det, men har ikke peiling på import av sånne "type" biler...

 

Ulempen med unntaksregelen er at man ikke kan endre noe som helst.

Det har vært tolkninger i retning av at vinterdekk på en bil som ikke leveres med det originalt kan være et brudd på vilkårene for registrering etter denne paragrafen.

 

Så strengt vil ikke jeg tolke det, men det er på det rene at du må kjøre med originalfelger.

 

Alternativet er å ta inn på ordinære vilkår, da er det å få hele bilen godkjent etter reglene vi bruker her i landet. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

for at den skal være varebil, må det være plass til "statskassa" i bagasjerommet. denne kassa måler 140x90x105 cm. den må IKKJE kunne settes heil inn i bilen, men kan brettes ut inni bilen- mtp at bagasjeluker oftere er mindre enn bagasjeromet.

PS!: eg ville nett ha ringt din lokale trafikkstasjon og spurt! for eg meiner at d kan bli bråk bare ved at skilleveggen er tukla med.... skruer vekke, lister utav posisjon etc.

Zafira B er vel ca touran størrelse, og der veit eg det er nesten 0cm å gå på.

denne regelen er så streng at blir du stoppa i ein utekontroll, og tatt, får du omregistreningsgiro rett i handa :/

En jeg jobbet med før justerte på sin Touran (festene var der håndtakene som sitter over dørene) , mener han fikk den godkjent etterpå.

 

Stusser litt på å kjøpe meg Zafira OPC, men tviler jeg greier å sitte komfortabelt over lengre tid med mine 180 :p

 

For ta en telefon til Vegvesne om det blir aktuelt :)

Lenke til kommentar

En jeg jobbet med før justerte på sin Touran (festene var der håndtakene som sitter over dørene) , mener han fikk den godkjent etterpå.

 

Stusser litt på å kjøpe meg Zafira OPC, men tviler jeg greier å sitte komfortabelt over lengre tid med mine 180 :p

 

For ta en telefon til Vegvesne om det blir aktuelt :)

 

Det er en haug av Touran-eiere som har erfart hvor dyrt det kan bli å justere på veggen.

Alle Møller-verksteder tar bilde av monteringen HVER gang en bil er inne på service, PKK osv.

Touran er nemlig for liten til at det er greit å jukse med å flytte monteringen til den bakre skruen på kjærringhåndtaket.

 

Blir man tatt er det tvungen omregistrering til personbil som gjelder, det koster en del kroner.

Lenke til kommentar

Såpass ja.

Så det er mulig å kjøpe en registrert R34 i USA, importere inn hit og få den på norske skilter?

Blir det en million i avgifter blir det bedre å kjøpe en GT-R som allerede er i Norge...

I prinsippet betyr det at du kan hente inn en bil fra et hvilket som helst EØS-land (eksempelvis Storbritannia) eller USA for så å registrere den her.

 

Avgifter beregnes på vanlig måte.

 

Merk at bilen MÅ være original!

Det vil si original lakk, felger osv.

Endring av dette i ettertid er ulovlig, og fører til at du mister godkjenningen av bilen.

 

Nå er det en del år siden jeg forholdt meg noe særlig til disse reglene, men den gang var det ikke mulig å importere fra EU/US siden SVV sa at bilene måtte være godkjent på ordinært grunnlag. Det er ikke bilene i Sverige eller UK. Det er enkeltgodkjente biler.

 

US er det forøvrig bare å glemme, da de har like strenge regler som Norge på import av biler. Derfor er den kun en håndfull R34 GT-R som er registrert der borte.

Lenke til kommentar

En jeg jobbet med før justerte på sin Touran (festene var der håndtakene som sitter over dørene) , mener han fikk den godkjent etterpå.

 

Stusser litt på å kjøpe meg Zafira OPC, men tviler jeg greier å sitte komfortabelt over lengre tid med mine 180 :p

"fikk den godkjent", ka godkjent? som ny varebil hjå biltilsynet, eller at den gjekk gjennom pkk?

det er ikkje dei beste bilane for lange kropper d der nei! T5 med kofortvegg ;)

 

Det er en haug av Touran-eiere som har erfart hvor dyrt det kan bli å justere på veggen.

Alle Møller-verksteder tar bilde av monteringen HVER gang en bil er inne på service, PKK osv.

Touran er nemlig for liten til at det er greit å jukse med å flytte monteringen til den bakre skruen på kjærringhåndtaket.

yepp! typisk touran og sånne varebiler! og d veit jo biltilsynet når dei er ute og sjekker og :p

 

du Snylter, du har mangen gode innlegg og arrgument her inne. men ein ting er sikkert;

d du seier om ALLE møller verksteder, er så til dei grader bullshit! eg veit ikkje om du jobber der, kjenner ein som jobber der elns, men her har du HVERTFALL FEIL! :nei:

Lenke til kommentar

yepp! typisk touran og sånne varebiler! og d veit jo biltilsynet når dei er ute og sjekker og :p

 

du Snylter, du har mangen gode innlegg og arrgument her inne. men ein ting er sikkert;

d du seier om ALLE møller verksteder, er så til dei grader bullshit! eg veit ikkje om du jobber der, kjenner ein som jobber der elns, men her har du HVERTFALL FEIL! :nei:

 

Da følger de ikke retningslinjer gitt fra Møller sentralt.

De skal sjekke dette på alle Touran som er innom, i motsatt fall kan de nemlig risikere å måtte spleise på den regninga (det har faktisk forekommet at et verksted har blitt nødt til dette etter PKK der de ikke påpekte feil)

Lenke til kommentar

Da følger de ikke retningslinjer gitt fra Møller sentralt.

De skal sjekke dette på alle Touran som er innom, i motsatt fall kan de nemlig risikere å måtte spleise på den regninga (det har faktisk forekommet at et verksted har blitt nødt til dette etter PKK der de ikke påpekte feil)

er forskjell på å sjekke d, som eit punkt på eit skjema, og "tar bilde av monteringen HVER gang en bil er inne på service, PKK osv."

den historien din er nok eit eingangstilfelle(som nesten alltids finnes og du hører mest om), med ein bakhistorie. for eg veit om historier der eiger, som står ansvarlig for bilen, har måtte betalt heilt sjølv.... var jo ein sak i media for ca 2år siden om akkurat d der! 2.eiger skyldte på, første eiger. første eiger skylde på butikken som stod for videresalg, og butikken skyldte på 2.eiger... elns.

Lenke til kommentar

er forskjell på å sjekke d, som eit punkt på eit skjema, og "tar bilde av monteringen HVER gang en bil er inne på service, PKK osv."

den historien din er nok eit eingangstilfelle(som nesten alltids finnes og du hører mest om), med ein bakhistorie. for eg veit om historier der eiger, som står ansvarlig for bilen, har måtte betalt heilt sjølv.... var jo ein sak i media for ca 2år siden om akkurat d der! 2.eiger skyldte på, første eiger. første eiger skylde på butikken som stod for videresalg, og butikken skyldte på 2.eiger... elns.

 

Instruksen som ble sendt rundt på Møller for ganske lenge siden sa at det skal fotograferes.

Dersom feil ved montering blir påvist skal de flytte tilbake til slik det er originalt og så ta bilder av dette.

 

Nøyaktig ordlyd har jeg ikke, men jeg vet at Møller-forretningen der jeg har mine kontakter fortsatt er forpliktet til å følge dette.

Lenke til kommentar

Biler godkjennt for salg i EU (uk inkludert) kan registreres i norge som hvilken som helst annen bil, og trenger ikke være, eller holdes orginal. Biler som er spesialgodkjennt (feks ombygginger i sverige og uk) kan ikke godkjennes (enda, er endringer på tur)

 

Biler fra Japan kan _ikke_ godkjennes, da de mangler papirer for at de møter europeiske krav. I norge kan man derimot registrere noen av dem på Motorhistorisk grunnlag. Dette gjelder spesielle biler av spesiell historisk eller motorsportslig verdi. Enkelte har prøvd å få laget TUV papirer på noen biler, og ofret en bil for kræsj test, uten st de har fått gjennomslag hos tilsynet.

 

Biler fra USA kan registreres enten på "Unntakstegelen" eller på ordinært vis. Det kommer ann på hvilke papirer du klarer å skaffe. Uten noen papirer havner du på unntakstegelen, etter å ha ordnet lys og slikt, mens om du stiller med TUV på bilen, kan den registreres på vanlig grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...