Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jøss var det? Wikipedia ( som ikke på noen måte alltid er riktig) sier Porsche og Saab. Jeg har alltid sagt Saab jeg, kanskje jeg har sagt feil i alle år :(

 

Det var ihvertfall ikke saaben :(

 

Oldsmobile står det på den engelske.

 

http://en.wikipedia...._petrol_engines

 

http://mobil.tv2.no/underholdning/broom/1975-bmw-2002-turbo-raasjelden-muskelbunt-sto-15-aar-i-garasjen-3987921.html

Lenke til kommentar

Ok så da Var Chevrolet først da.

 

"In Spring of 1962 Chevrolet really committed itself to the sporty image they had created for the Corvair by finally introducing a Convertible version and then offering a high performance 150 hp (112 kW; 152 PS) turbocharged "Spyder" option for Monza coupes and convertibles, making the Corvair the first production automobile to come with a turbocharger as a factory option, with the Oldsmobile F-85 Turbo Jetfire a few weeks later in 1962.[8]"

 

Dette er da fra Wiki, men har lest samme flere andre steder.

Lenke til kommentar

Eye gutta, dumt spørsmål på vei... Takrails på pickuper, er de sveisa fast eller avtagbare med "skrujern" ? Mao lett å få av? Lite lysten på å spørre forhandler om dette, så gjør det her hehe.

 

De skal nok bare være skrudd

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Hmm. Ok. Men Amerikanske biler går jo under betegnelsen båt, da :p Hihi

 

Nå tror jeg egentlig riceboyen bør gå litt i seg selv mens han tenker på hvilke tekniske nyvinninger japsene har kommet med..

Så kan han se på hvilke nyvinninger amerikanerne har kommet med..

 

Det regnestykket er relativt enkelt, og svaret vet vel de fleste her :)

 

Amerikanerne finner opp

Tyskerne får det til å virke

Japsene leverer det 5 år etter alle andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var vel diskusjonen om det var en tysk, svensk eller amerikansk oppfinnels. Japan produserte biler først 50 år etter Amerika, så de er klart de hang litt etter. Men hvor mange tiår tok det før amerika begynte å kopiere japsene? Ikke mange :)

 

Hva mener du amerikanerne kopierer fra japsene?

Lenke til kommentar

Hva mener du amerikanerne kopierer fra japsene?

Design? Produksjonsmetoder osv?

 

Nå var vel diskusjonen om det var en tysk, svensk eller amerikansk oppfinnels. Japan produserte biler først 50 år etter Amerika, så de er klart de hang litt etter. Men hvor mange tiår tok det før amerika begynte å kopiere japsene? Ikke mange :)

Trengte bare litt starthjelp av England så revolusjonerte de ganske fort hele bilindustrien og bortimot tvang alle til å følle driftsikkerhet og kvaliteten dies. :)

Lenke til kommentar

Hva mener du amerikanerne kopierer fra japsene?

 

1970 og 1980 årene solgte Japanske biler godt i Usa, dette førte til et forsøk på å kopiere "vinneroppskriften" om du vil kalle det det. Små biler som brukte lite bensin var det marked for i årene etter oljekrisen, og kvaliteten var god. Design på 70 tallet var ikke veldig bra, men ser vi på de kuleste Amcars fra 1975-1980 var det ikke veldig mye fint der heller.

 

Dette visste du sikkert sikkert.

 

Edit: Slang på en sitering og retta litt leifs.

 

Edit 2: Og om ikke Amerika (som produserer, og produserte så mye bilsmykker) lagde nok drit i oljekrisetiden, tenk deg hva som skjer når Uncle Sam skal lage små søte familiebiler.

Endret av Mammakamelen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1970 og 1980 årene solgte Japanske biler godt i Usa, dette førte til et forsøk på å kopiere "vinneroppskriften" om du vil kalle det det. Små biler som brukte lite bensin var det marked for i årene etter oljekrisen, og kvaliteten var god. Design på 70 tallet var ikke veldig bra, men ser vi på de kuleste Amcars fra 1975-1980 var det ikke veldig mye fint der heller.

 

Dette visste du sikkert sikkert.

 

Edit: Slang på en sitering og retta litt leifs.

 

Edit 2: Og om ikke Amerika (som produserer, og produserte så mye bilsmykker) lagde nok drit i oljekrisetiden, tenk deg hva som skjer når Uncle Sam skal lage små søte familiebiler.

 

Jeg spør igjen, siden du ikke klarer å lese kontekst.

Hvilke tekniske nyvinninger har amerikanerne kopiert fra japsene?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på en ren japansk oppfinnelse som amerikanerne kopierte nei.

 

Klart du ikke gjorde, for amerikanerne har stort sett funnet opp det meste av tekniske løsninger og produkter i bil..

Så har tyskerne fått det til å funke, og noen år senere har japsene kommet med det på sine biler..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Så har tyskerne fått det til å funke, og noen år senere har japsene kommet med det på sine biler..

 

Da synes jeg det er rart at så og si alle lister jeg har sett hvor det listes opp hvilke biler som har færreste feil kun inneholder et innslag av porsche og vw i ny og ne. Resterende av bilene på listen er av japansk opprinnelse.

Og det er ikke akkurat uvanlig at disse listene er overrepresentert av Toyota.

 

Muligens det går veien via tyskere ja, men japanere får det åpenbart til å fungere enda bedre.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Godt vi har tyskerene, for hvis ikke hadde alle kjørt rundt i båter med bladfjærer enda..

 

Har du kjørt en skikkelig bil utstyrt med bladfjærer?

Jeg har til og med eid en skikkelig bil med bladfjærer (faktisk flere..)

Ikke akkurat hva jeg vil betegne som båtaktig oppførsel.

 

Du viser igjen en fantastisk mangel på kjøretøyhistorisk kunnskap.

 

Da synes jeg det er rart at så og si alle lister jeg har sett hvor det listes opp hvilke biler som har færreste feil kun inneholder et innslag av porsche og vw i ny og ne. Resterende av bilene på listen er av japansk opprinnelse.

Og det er ikke akkurat uvanlig at disse listene er overrepresentert av Toyota.

 

Muligens det går veien via tyskere ja, men japanere får det åpenbart til å fungere enda bedre.

 

Det du sier her bekrefter bare hva jeg sier

Tyskerne får det til å funke.. Underveis kan det være noen utfordringer å løse, det fører nødvendigvis til at feilstatistikken kan bli uheldig.

Når det har funka fint for tyskerne noen år kommer det i japsene i kjent stil.

Lenke til kommentar

Disse listene tar for seg nye biler og opptil ti år gamle biler. Jeg må si jeg synes det er rart at ikke tyskere er overrepresentert på noen av disse listene om det du påstår stemmer.

 

Har du forsåvidt noen kilde på dette du skriver at det er tyskere som får ting til å fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...