Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Men sørger ikke det for at den som kjøper den gamle bilen selger sin litt eldre bil til en som igjen selger sin skikkelig gamle bil til en som sender sin eldgamle bil på skroten? Hvis ingen indirekte produserer en ny bil, vil vel ingen til slutt direkte slenge sin forurensende 80 modell på dynga, og til slutt er det bare gamle biler i verden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra artikkel. Det betyr ikke at alle med miljøambisjoner bør kjøpe en Hummer, men man bør heller tenke seg litt om før man kjøper en "miljøvennlig" hybridbil som Prius. Problemet, og særlig i Norge pga avgift, er at det eneste som liksom klassifiserer en bil miljømessig er CO2-utslippet. Det er for korttenkt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja økomenneskene kunne faktisk spart mye f.eks. av og kjøpt så lokalt som mulig, f.eks. fra Sverige (Saab, Volvo), men når er vel alle fabrikkene over der nedlagt pga eierskifte ^^

 

I tilegg har du TopGear filmen om at på bånnfyring så bruker Prius mer drivstoff enn en M3. Link. Med andre ord, kjører du mye motorvei/landevei , kan det være like greit med en bil med større kapasitet.

Lenke til kommentar

Hvis du ser videre og faktisk leser den "Dust to Dust" artikkel vil du se at den baserer seg på merkelig data. En Pruis varer visst rundt en tredjedel av tiden en Hummer gjør. De trekker inn all hybridutviklingen til Toyota og miljøbelaster det på Priusen, mens Hummeren tydelig er oppfunnet av magiske gnomer som ikke forurenser. osv osv.

Troverdige kilder snakker om 10-30% av energiforbruket på en bil kommer fra produksjon, resten fra bruk. Under forutsetning at den får "normal" levetid. Får den motorhavari etter 40000km og skrotes endrer det naturligvis brøken.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tror nok de baserer seg på nettopp hybrid delen, pga denne mangler Hummer. Ellers er jo bilene i bunn og grunn produsert av det samme materielle, altså, de elementærene tingene for og lage en bil.

Poenget deres er nok og fremheve at produksjonen av hybridbiler forurenser mer enn en vanlig bil, pga hybridbiten, ikke for og måle Prius og Hummer opp mot hverandre. Hadde Prius ikke våre enn hybrid, hadde den helt, helt sikkert hatt mindre forurensing under produksjonen enn en Hummer. Hummer er nok den bilen de velger og sammenligne med for og sette det hele litt på spissen.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at lithiumet til batteriene til Prius kommer fra Canada, som da blir shippet til et annet land for å lage batteriene, som igjen sender batteriene til Japan, hvor bilen bygges, og så sendes deler av interiøret fra et femte land til Japan, hvor igjen bilen shippes til det landet den skal selges. Går man ut i fra at dette er USA, så får bilen reist sin kvote før den er klar for bruk. Dette i motsetning til en Hummer, hvor alle råmaterialer kommer fra samme land. Så er det hvor mye mer miljøvennlig Priusen er i forhold til en Hummer. Den Priusen må trille noen kilometer før den har tatt igjen Hummeren.

Lenke til kommentar

Var ute og prøvekjørte Toyota iQ her om dagen som kan sies og være en mindre miljøfiendtlig bil. Jeg må si meg imponert over hvor jevnt den dro over turtallsregisteret, dette med 1.0L bensin! Bilen gikk mer enn fort nok for norske forhold, faktisk ble jeg litt skrekkslagen når jeg så at de hadde laserkontroll i motsatt kjørefelt. Spesielt artig var det og legge seg ut og kjøre forbi langt dyrere biler på motorveien og se at de faktisk starter og akselerere når de ser hvilken bil som kommer forbi :p Min konklusjon med denne bilen må være at det er ett greit framkomstmiddel, men ingen underholdnings-maskin. Toyota kunne godt brukt litt mere penger på stereoanlegget, her har de spart.

 

Når det kommer til diskusjonen dere har rundt Toyota Prius så skulle jeg gjerne sett en virkelig seriøs LCA, det skulle ikke overraske meg om den er mer miljøfiendtlig enn f.eks. VW Golf BM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Toyota iQ er jo noe av det mer ultimate til og fra jobben kjøretøy, men syns selv de ikke ser ut i måneskinn, har fått det får meg at de ser ut som kjørende hunde hode med "snuten" på frempå panseret.

Har selv kjørt mormors yaris 1.0, den drar overraskende greit den også, kunne fort trodd det var både en 1,2 og 1,4 liters motor.

 

BM bilene til VW har et latterlig lavt forbruk.

Lenke til kommentar

Toyota IQ virker genial! Ikke helt fan av designet på bakenden da. Hadde den du prøvde JBL anlegget?

 

Var ute å så på nye Touareg, fy for en forbedring! Tror nesten jeg hadde valgt denne over X5/ML nå :ph34r:

 

Rattet er lite og helt eeelsk :love:

 

 

 

 

 

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Toyota IQ virker genial! Ikke helt fan av designet på bakenden da. Hadde den du prøvde JBL anlegget?

 

Den hadde ikke JBL-anlegget. Kunne igrunn tenkt meg og kjørt en med JBL-anlegg. Er ganske musikkinteressert så dårlig stereoanlegg i bil fungerer dårlig for min del. Designet på iQ kunne vært bedre. Ser også at Toyota har valgt og sette 1.33 dual VVT-i ned i iQ, uten at det fikk veldig store forskjeller på null til hundre (0.7 sekunder kjappere).

 

Touareg er uten tvil en fin bil, naboen har en og jeg må nok innrømme at jeg er ganske så misunnelig når han kommer kjørende. Jeg synes dog ikke tre-interiøret som du har på bildene var spesielt fint, men her kan man kanskje velge farge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...