Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Så du ikke ironien? Selv med :p?

 

Forstår at du ville valgt autolat, men du forstår sikkert og at mange ville hatt RS5 med manuell. Og jeg kritiserte i grunn ikke deg i det hele tatt. Jeg kritiserer Audi fordi de har tatt en Apple og funnet ut at automat er best.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SYns også det er trist at sportsmodellene begynner å helle mot autolatgir... Jeg forventer å se en manuell spak i en Audi som det står RS* i grillen på... Jeg kommer aldri til å kjøpe meg bil med automatgir... ALDRI. (og dere sier sikkert man skal aldri si aldri, men jeg liker å clutche og gire selv)

 

Syns det er ekstra gøy å cruise i 80 i femte for å legge den ned i tredje og bare akse (ja vet man kan kicke en auto, men ikke samme følelsen. mye gøyere å gjøre det selv.):D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk er så interessert i å gjøre alt selv. Joda, er litt gøy å gire selv, men hvis jeg skal kjøre lengre enn 5 minutter til byen så velger jeg bilen med automatgir.

 

Og hvis jeg ligger i 80 og vil opp i fart trykker jeg inn gassen, og hvis jeg vil få den til å gire ned trykker jeg gassen helt i bunn, så girer den automatisk ned et gir (hvis det er forsvarlig) og så får jeg superfart med en gang. Mye raskere og mye greiere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skjønner ikke hvorfor folk er så interessert i å gjøre alt selv. Joda, er litt gøy å gire selv, men hvis jeg skal kjøre lengre enn 5 minutter til byen så velger jeg bilen med automatgir.

 

Og hvis jeg ligger i 80 og vil opp i fart trykker jeg inn gassen, og hvis jeg vil få den til å gire ned trykker jeg gassen helt i bunn, så girer den automatisk ned et gir (hvis det er forsvarlig) og så får jeg superfart med en gang. Mye raskere og mye greiere.

Enig, har ikke kjørt eldre biler med automatkasser, men vil ikke tro de er like bra, spesielt som DSG-kassene.

Har kjørt en del 2,0 TDI Touran med DSG kasse i forbindelse med jobb, er en DRØM og kjøre. Girer ned momentant vist du gir på + sport innstillingene på giret gjør at den drar den litt mer på turtallet før den girer opp.

 

Vil tro at en god automatkassen er bortimot like rask idag som om du girer manuelt, mest pga menneskelig svikt.

 

Det største minuet med automat som jeg synes er å gjøre små bevegelser, typisk når du skal rygge inntil en henger som du skal feste på bilen er shithard i forhold til manuell pga mangel av styring på kløtsj ^^

Lenke til kommentar

Bilen jeg kjører kan vel defineres som en eldre bil med automatkasse, men den er fortsatt flott å kjøre. Har enda ikke prøvd DSG-kassene, men det virker veldig deilig.

Hvis jeg setter den i Sport så drar den lengre og girer ned hyppigere, og hvis du absolutt vil tvinge den ned (selv om den ikke mener at det er nødvendig) er det gassen helt i bunn.

 

Angående ryggeproblematikken har jeg ingen problemer, rygger sjeldent så fort at jeg gjør noe annet enn å sette den i R og lar den gå selv, og hvis jeg absolutt må gi gass pga oppoverbakke, så klarer man jo å porsjonere det ut ganske greit.

Lenke til kommentar

Og hvis jeg ligger i 80 og vil opp i fart trykker jeg inn gassen, og hvis jeg vil få den til å gire ned trykker jeg gassen helt i bunn, så girer den automatisk ned et gir (hvis det er forsvarlig) og så får jeg superfart med en gang. Mye raskere og mye greiere.

 

Som jeg skrev.. Jeg vet det går an å kicke en automat, men JEG PERSONLIG syns manuelt gir er mye mer moro, og mye mer kjøreglede.

Går kanskje på det at jeg driver med motorsport og kjører med manuelt gir på bane.. Eller sekvensielt da, men er iallefall ikke automat. Jeg kan ikke tenke meg å kjøre en bil som girer for meg... Huff *shrugs*

 

EDIT: Og jeg driter vel i om det går et halvt sekund fortere å gire ned med en automat. Manuelt over automat anytime..

Endret av TMK9C
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

 

 


 


Og hvis jeg ligger i 80 og vil opp i fart trykker jeg inn gassen, og hvis jeg vil få den til å gire ned trykker jeg gassen helt i bunn, så girer den automatisk ned et gir (hvis det er forsvarlig) og så får jeg superfart med en gang. Mye raskere og mye greiere.


Som jeg skrev.. Jeg vet det går an å kicke en automat, men JEG PERSONLIG syns manuelt gir er mye mer moro, og mye mer kjøreglede.
Går kanskje på det at jeg driver med motorsport og kjører med manuelt gir på bane.. Eller sekvensielt da, men er iallefall ikke automat. Jeg kan ikke tenke meg å kjøre en bil som girer for meg... Huff *shrugs*

EDIT: Og jeg driter vel i om det går et halvt sekund fortere å gire ned med en automat. Manuelt over automat anytime..


Fullstendig enig, og jeg driver ikke med motorsport (selv om jeg gjerne skulle gjort det, selv om jeg ikke hadde hevda meg med mine ***cm, passer jo ikke inn i noe som helst som går fort tongue.gif)

 



Audis peneste kruttønne

Drømmebil (og drømmejobb, skal seriøst bli motorjournalist), men hvorfor ikke manuelt gir?


Latterlig, er bare å kjøpe A5 til 400+ Hva i svarte skal du med en rs5 på norske veier ? Så mye mer.


Gi på når politiet ikke ser på innocent.gif Endret av Slettet+13412342564
Høyde
Lenke til kommentar

Audis peneste kruttønne

 

Drømmebil (og drømmejobb, skal seriøst bli motorjournalist), men hvorfor ikke manuelt gir?

 

Latterlig, er bare å kjøpe A5 til 400+ Hva i svarte skal du med en rs5 på norske veier ? Så mye mer.

Nei, hvorfor lages det så raske og motorsterke biler egentlig? Det er jo livsfarlig, ikke bare i Norge, men i hele verden. :roll:

 

Klart det er passe unødvendig med en RS5 i Norge, men man må da ha drømmer. Det jo fullt mulig å ta med seg bilen på en bane, enten her eller i utlandet. I tillegg virker RS5 som en ganske praktisk bil og så det hadde vært en perfekt bil for meg, bortsett fra prisen. Og mangel på manuelt gir. Tar gjerne en S5 da.

Lenke til kommentar

Automat-manuell diskusjonen.

 

Automat er håpløst når man skal sladde og herje, noe man ofte ønsker når man er rundt 18.

 

Regner med at du bor der"ingen kunne tru at nokon kunne bu", for prøv å lek deg med en bil i Stavanger. Førerkortet forsvinner på 2sek.

Tviler på at å herje med bil er det et fåtall som ønsker å gjøre når de endelig har fått lappen.

Lenke til kommentar

Vel, man må ikke herje i Stavanger selv om man bor der vel? Eller er det ikke bare Oslo som er så sneversynt at de tror at det er Oslo som er Norge, og thats it?

 

Om man er 18, kjører man gjerne rundt om kring, og da er det ikke vanskelig å ta E39 ut av byen en kjappis heller.

Lenke til kommentar

Vel, man må ikke herje i Stavanger selv om man bor der vel? Eller er det ikke bare Oslo som er så sneversynt at de tror at det er Oslo som er Norge, og thats it?

 

Om man er 18, kjører man gjerne rundt om kring, og da er det ikke vanskelig å ta E39 ut av byen en kjappis heller.

 

neinei, men skjønner ikke hvorfor man skal herje i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Moro? Har du aldri vært ung?

 

EDIT: Og man lærer MYE av det. Holde bilen på veien tenker jeg på.

 

Ung? Jeg får forhåpentlig lappen innen 1 måned nå... og selv om jeg får servert nøkler til en 11mod XC60, 93mod Cadillac DeVille og en 09 X5 så har jeg ikke noe ønske om å ha det "morro". Det jeg ser på som er gøy er å kunne være fri, kjøre hvor og når jeg vil, og ikke minst kosekjøre med god musikk på anlegget. Å leke med livet eller andres liv, det er ikke gøy i mitt hode.

Lenke til kommentar

Det sa en kompis også. Han satte på Turboneger og kjørte. Endte opp med 140 i 60-sona, merka det ikke før han så ned på speedoen. (ikke trusa)

 

Forøvrig så er det å leke seg på en trygg plass bedre enn å kjøre bestefar overalt.

 

Sa selv kjøreskolelæreren når hun ferska en av sine elever i å leke med en 240 i vinter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det sa en kompis også. Han satte på Turboneger og kjørte. Endte opp med 140 i 60-sona, merka det ikke før han så ned på speedoen. (ikke trusa)

Hvis du ikke merker at du ligger i over det dobbelte av øvre fartsgrense er det noe galt. Norges veier er faen ikke så rette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...