Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Er det virkelig så urettferdig når statistikken tilsier at du vil koste dem så mye mer?

Det var vel strengt talt ikke helt det jeg sa.

Jeg syns det er urettferdig at de 2 punktene:

alder

bosted

Skal fordoble forsikringspremien.

 

Høyst sannsynlig så er ikke >Jonas< så mye mer enn 2-3 år eldre enn meg (basert på oppspart bonus), og forsatt innenfor hva de fleste forsikringsselskap regner som "ungdom".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo definitivt de to mest vesentlige tingene. Hva annet skal liksom telle?

 

Alder har jo med skadestatistikk å gjøre. Vi er vel alle enige om at unge menn er de som utsetter seg selv og andre for størst risiko i trafikken? Med andre ord bør dette spille en stor rolle.

 

Bosted handler både om sjansene for tyveri og trafikktetthet. Det sier seg selv at det er større sjanse for at noe skjer i eller rundt Oslo hvor det er flere hundre tusen bilister enn på Finnmarksvidda hvor du møter tre biler i året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det er jo definitivt de to mest vesentlige tingene. Hva annet skal liksom telle?

 

Alder har jo med skadestatistikk å gjøre. Vi er vel alle enige om at unge menn er de som utsetter seg selv og andre for størst risiko i trafikken? Med andre ord bør dette spille en stor rolle.

 

Bosted handler både om sjansene for tyveri og trafikktetthet. Det sier seg selv at det er større sjanse for at noe skjer i eller rundt Oslo hvor det er flere hundre tusen bilister enn på Finnmarksvidda hvor du møter tre biler i året.

Som sagt mener jeg det er urettferdig at disse blir såpass mye i vektlagt, ja jeg forstår absolutt at det er en høyere risiko (statistisk sett) å være ung og bo i byen.

 

Jeg mener systemet som forsikringsselskapene operer med er urettferdig i forhold til de som faktisk er unge å kjører fint, og hvor mye kan enn person egentlig gjøre med plassen enn bor på.

 

Kanskje bonussystemet skulle blitt snudd på hodet? Slik at enn begynner med max bonus, og vist enn må ha utbetaling på forsikringen, så mister enn x antall i bonus for å så ha en lengre periode enn 1 år for å bygge opp bonusen igjen.

 

På det viset vil de som kjører fint bli belønnet med å få opprettholde bonusen, og de som kjører som noe svin, blir "straffet" i den stand at de får dyrere forsikring og bruker lang tid på å oppnå høy bonus igjen.

Lenke til kommentar

Det er jo definitivt de to mest vesentlige tingene. Hva annet skal liksom telle?

 

Alder har jo med skadestatistikk å gjøre. Vi er vel alle enige om at unge menn er de som utsetter seg selv og andre for størst risiko i trafikken? Med andre ord bør dette spille en stor rolle.

 

Bosted handler både om sjansene for tyveri og trafikktetthet. Det sier seg selv at det er større sjanse for at noe skjer i eller rundt Oslo hvor det er flere hundre tusen bilister enn på Finnmarksvidda hvor du møter tre biler i året.

Som sagt mener jeg det er urettferdig at disse blir såpass mye i vektlagt, ja jeg forstår absolutt at det er en høyere risiko (statistisk sett) å være ung og bo i byen.igjen.

Det er ikke sannsynlighet som beregnes, det er _faktisk_ statistikk. De eierne som ødelegger/skader/mister flest av en gitt bilmodell får også høyest forsikring. I tillegg fordyrer de forsikringen til alle i samme gruppe. (ca samme alder, kjønn og bosted er vel gjengangere).

 

Mange unge menn kræsjer: Høy forsikring på gruppen unge menn. Det er også derfor det er forskjellig forsikring på alle bilmodeller, og hos forskjellige selskaper, forsikringene settes etter erfaring.

Enig i at alle burde startet på maksbonus, men selskapene er jo som alle andre selskaper ute etter å tjene penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Mange unge menn kræsjer: Høy forsikring på gruppen unge menn. Det er også derfor det er forskjellig forsikring på alle bilmodeller, og hos forskjellige selskaper, forsikringene settes etter erfaring.

Ja statistikken viser dette, men som nevnt tidligere så fikk >Jonas< halve prisen kontra meg, og utifra min beregning er han 2 år eldre enn meg og under "ungdomsgrensen".

Noe som kun igjen later bosted, og at det skal doble prisen, blir i mine øyne helt vilt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja, og er man litt fornuftig sjekker man sånt før man handler. Har man dårlig råd må nesten forsikring være en faktor som påvirker bilvalget.

Tro meg, noe av det første jeg gjør når jeg finner en bil er å sjekke forsikring.

Når du da sjeldent får det så mye billigere enn 20 000, selv om det er en Toyota Yaris 1.0 2010-modell, er det noe galt med systemet.

Toyota Yaris 1.0 koster 11000kr på meg (22år) (Vanlig 14500kr uten NiTO). Av ren nysgjerrighet sjekket jeg hva den ville koste på min mor, med samme prosent og den koster jaggu det samme (Dame på 45år).

 

Foreslår at du finner deg en litt større dieselbil ~10 år gammel og kjører ansvar. Sikkert og relativt billig ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da virker det igjen ut som det er bosted som slår inn.

 

Stor dieselbil passer dårlig til mine behov, men forstår hva du mener og vett det finnes andre alternativer med ansvarsforsikring.

Problemet er at det blir for smikk på (penge)pungen når en kjører gammelt, utforutsett utgifter er ikke noe enn skal legge skjul på er høyere på en gammel bil.

Lenke til kommentar

For meg som bor midt i Oslo og er 23, koster en Yaris med 50% bonus, 12 000 km kjørelengde og 8000 i egenandel 7150 kroner i året å kaskoforsikre.

 

Hadde jeg hatt 20 prosent startbonus ville den samme bilen kostet 10 556 kroner. Dette er hos Gjensidige. Mulig at andre kan være billigere på den typen bil.

 

Bare ansvarsforsikring koster 3918 og 2589 kroner med henholdsvis 20 og 50 prosent bonus. Jeg syntes ikke noen av disse prisene er spesielt avskrekkende.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For meg som bor midt i Oslo og er 23, koster en Yaris med 50% bonus, 12 000 km kjørelengde og 8000 i egenandel 7150 kroner i året å kaskoforsikre.

 

Hadde jeg hatt 20 prosent startbonus ville den samme bilen kostet 10 556 kroner. Dette er hos Gjensidige. Mulig at andre kan være billigere på den typen bil.

 

Bare ansvarsforsikring koster 3918 og 2589 kroner med henholdsvis 20 og 50 prosent bonus. Jeg syntes ikke noen av disse prisene er spesielt avskrekkende.

Med de kriteriene fikk jeg (20 år) 16000 ca. , det er iallefall overkommelig uten bonus.

Men igjen, Toyota Yaris 1.0 (EEEEEK :ohmy: )

Lenke til kommentar

Du kan da ikke forvente å kjøre en RS2 som 20-åring uten å måtte betale det hvite ut av øyet. Det beviser jo bare at hvis man velger en fornuftig bil, er ikke forsikringen alt for ille.

 

Velger du i tillegg en bil du har råd til uten å låne penger, og dermed kan ha bare ansvar, blir det faktisk ikke dyrt i det hele tatt. Pengene du sparer kan du jo spare. Da har du mer enn nok hvis det skjer noe uforutsett. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du kan da ikke forvente å kjøre en RS2 som 20-åring uten å måtte betale det hvite ut av øyet. Det beviser jo bare at hvis man velger en fornuftig bil, er ikke forsikringen alt for ille.

 

Velger du i tillegg en bil du har råd til uten å låne penger, og dermed kan ha bare ansvar, blir det faktisk ikke dyrt i det hele tatt. Pengene du sparer kan du jo spare. Da har du mer enn nok hvis det skjer noe uforutsett. :)

Nå er det en lang vei fra RS2 til Yaris da! :tease:

 

Jeg kjøper som regel aldri bil med sikkerhet i bilen, da jeg foretrekker å ikke være låst på den kanten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men hvorfor har du kasko da? Tviler på at du har såpass dyr bil at det vil lønne seg i lengden.

Bilen jeg har nå er verdt ca. 130 000, tror det klassifiseres som "kasko-bil" :-)

Lenke til kommentar

Om man absolutt ha bil av rent praktiske årsaker er det masse å velge i som har lave nok forsikringspremier til at det skal være levelig. Tror jeg betalte et sted mellom fire og fem tusen i året for min Ford Escort som helt fersk sjåfør og med startbonus.

 

Det hjelper lite at du kunne ha en eldre escort, når vi andre stiller andre kriterier til en bil som en escort, eller en annen bil i den klassen, dekker.

Lenke til kommentar

Nemi forsikring har en veldig grei nettkalkulator, der ser du fort prisforskjellen om du setter inn f.eks Oslo eller hallingdal.

 

Haha, de tok ikke bilen min i den kalkulatoren. Sto at "for denne bilmodellen krever vi mer informasjon om deg", og at jeg må kontakte dem. Sinnsykt så skeptiske selskapene er til å forsikre bil som har litt hestekrefter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...