Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hansien skrev (1 minutt siden):

Det er vel fort en del juridiske dillemaer som oppstår om man åpner for slikt desverre.

Det kan godt være, men å lage blinklysknapper på rattet går liksom rett igjennom? 

Så VELDIG grunndig kan vel neppe disse kontrollene være vil jeg tro. Når folk må handle blinklysspaker på ebay for å få bilen til å bli tryggere så er det noe som har skjedd i bilverdenen som ikke er bra. 

Det er nå bedre at bilprodusentene legger til rette samt regulerer dette, enn at sluttbrukere finner opp egne finurlige løsninger samt hacker systemer etc. 

Jeg er litt på tynn is nå skal sies da jeg ikke vet hvordan dette med godkjenninger og regler gjelder rundt bilimport etc. men jeg synes nå uansett det er noe som skurrer. 

Det går an å sikkerheten i fokus når man legger til rette for automasjoner. Alt handler ikke om prompelyder og andre teite ting.

Skrevet
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Det kan godt være, men å lage blinklysknapper på rattet går liksom rett igjennom? 

Så VELDIG grunndig kan vel neppe disse kontrollene være vil jeg tro. Når folk må handle blinklysspaker på ebay for å få bilen til å bli tryggere så er det noe som har skjedd i bilverdenen som ikke er bra. 

Det er nå bedre at bilprodusentene legger til rette samt regulerer dette, enn at sluttbrukere finner opp egne finurlige løsninger samt hacker systemer etc. 

Jeg er litt på tynn is nå skal sies da jeg ikke vet hvordan dette med godkjenninger og regler gjelder rundt bilimport etc. men jeg synes nå uansett det er noe som skurrer. 

Det går an å sikkerheten i fokus når man legger til rette for automasjoner. Alt handler ikke om prompelyder og andre teite ting.

Var det forbrukere som lagde knappene på rattet?

Jeg tror du misforstår eller ilegger meg en rekke meninger jeg ikke har. Jeg siktet til diskusjonen rundt det å åpne for fri utvikling av apper, som blant annet automasjon

Satt på spissen; Jeg lager app for å automatisk kontrollere temperaturen inne i bilen etter gitte parametre for mitt ønske og behov. Viftemotoren ryker pga overbelastning. Bilen er under 2 år gammel og har gått 35.000km. Hvem står ansvarlig her da?

• Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du misforstår eller ilegger meg en rekke meninger jeg ikke har. Jeg siktet til diskusjonen rundt det å åpne for fri utvikling av apper, som blant annet automasjon

Satt på spissen; Jeg lager app for å automatisk kontrollere temperaturen inne i bilen etter gitte parametre for mitt ønske og behov. Viftemotoren ryker pga overbelastning. Bilen er under 2 år gammel og har gått 35.000km. Hvem står ansvarlig her da?

Var ingenting av det jeg skrev som var rettet mot deg eller noe du har skrevet. 

Jeg mente at enkelte kjøpte tredjeparts blinklysbrytere til tesla for å slippe disse knappene på rattet. 

Skrevet
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Det er ikke bare et juridisk problem, men også et regulatorisk problem å introdusere slik variabilitet inn i systemene.

Da blir det nok dårlig med automasjon i biler med det første. :)

Men hjemme gjør jeg som jeg vil, heldigvis :)

Skrevet (endret)

Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Var ingenting av det jeg skrev som var rettet mot deg eller noe du har skrevet. 

Jeg mente at enkelte kjøpte tredjeparts blinklysbrytere til tesla for å slippe disse knappene på rattet. 

Ja, og disse hendlene er nok ansett som ulovlig modifikasjon trass nytteverdien og levner ikke til juridisk dillema skulle det skje noe relevant til disse, som var det jeg poengterte med å åpne opp for fri utvikling av apper.

Endret av Hansien
skirveleif
Skrevet
Hansien skrev (11 minutter siden):

Dette kan en faktisk gjøre allerede, dog over nettet via apiet deres.

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Dette kan en faktisk gjøre allerede, dog over nettet via apiet deres.

Dette var et generelt eksempel på hva som kan bli problem..

Skrevet
Hansien skrev (3 minutter siden):

Dette var et generelt eksempel på hva som kan bli problem..

Joda jeg er helt enig i at dette skaper masse problemer og utfordringer også:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...