Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Han har gjort mye bra, og er en kunnskapsrik og flink fyr.

Men i det konseptet Top Gear har utviklet seg til passer han ikke inn.

Synes han er en artig type og kunne gjerne tenkt meg å se mer av personligheten hans/se hvordan han ville endret topgear-konseptet on han hadde plassen til Evans.

 

For min del kunne de gjerne hatt samme konsept men med disse tre for eksempel.

https://www.youtube.com/watch?v=q3YPTkBRaOk

Evt. bytt ut Franchitti med ett kvinnfolk, det er jo blitt så populært nå for tiden.

kvinnfolk ville ødelagt spesialene, om ikke mer. CHM måtte tedd seg annerledes og vært langt mindre morsomme på ekspedisjonene sine om de hadde ei følsom skreppe å ta hensyn til.
Lenke til kommentar

Jeg er ikke volvokjenner, men det er jo langt fra uvanlig å se biler hvor eier selv har kjørt facelift. Man kan f.eks kjøpe kit for å oppgradere A6 4F til 4G-front.

 

Edit: joda, uvanlig er det jo, men lett å finne på nett og ses en gang i blant i trafikken.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Stemmer det at kjøretøyforskiftene beskriver kravene på hjul fra dekkene, og ikke felgene? 

 

Edit: Altså dimensjonene.

 

Ja. Er ikke mye krav til felger.

 

http://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§13-1

 

Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Noen med Volvo-innsikt som kan forklare denne kreasjonen? Så den i Rjukan nå nettopp.

Er som snylter sier, og som det står på bilen. Er en test vehicle, med andre ord en av de første bilene som ble bygget og har kjørt rundt i mange mange måneder for å teste bilen og luke ut feil. Ser dog ut som en relativ sen versjon siden den faktisk ser ut som en  XC90 momentum, men med oppgraderte lykter. Eneste som er feil iforhold til en endelig versjon er eksoshalene.  

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Er som snylter sier, og som det står på bilen. Er en test vehicle, med andre ord en av de første bilene som ble bygget og har kjørt rundt i mange mange måneder for å teste bilen og luke ut feil. Ser dog ut som en relativ sen versjon siden den faktisk ser ut som en  XC90 momentum, men med oppgraderte lykter. Eneste som er feil iforhold til en endelig versjon er eksoshalene.

Den ble registrert 16. april 2015, så den er vel en relativt sen testutgave ja.

Lenke til kommentar

Mitsubitchi Outlander PHEV: Pros/Cons?

 

Syns det virker rimelig dumt å ikke kjøpe hybrid slik avgiftssystemet er nå. Har (dessverre) ikke råd til X5, XC90 osv. så da må man ta til takke med Outlander. Største ulempen slik jeg ser det er at man må kjøpe ny 2016-modell. Altså vil verditapet være stort de første årene (regner med å selge igjen om 3-5 år). Andre innspill?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva mener du med at du må kjøpe en 2016 modell ? Ligger flere 2014 PHEV modeller ute for salg.

Mange går jo dessverre i den fella at de ikke lader bilen hver bidige gang de parkerer den hjemme / har mulighet, og da sitter du igjen med en tung bil som er veldig undermotorisert. Det er både lite økonomisk og ikke noe særlig å kjøre.

 

Ellers har jeg ikke noe mer å si, som anmeldelser ikke kan fortelle deg. 

Lenke til kommentar

2016-modellen er vesentlig utbedret, så for min del er det rimelig uaktuelt å kjøpe pre-2016-versjonen. Jeg er avhengig av å kunne lade på jobb, men isåfall kan jeg kjøre 100% elektrisk til og fra jobb. Jeg passerer bomringen hver dag også, så det er en fordel at det er bensin fremfor diesel. Så kan man jo håpe at man tar til vett å innfører andre bompenger for hybrider som kjører elektrisk (hvis de klarer å sjekke det på en eller annen måte).

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over at det var et skille der, men du har rett. Fant noe om det i kjøretøyforskriften §13-1 2.4.1:

 

Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.

 

 

Edit: "160 km/t eller mer" tilsvarer da hastighetsindeks Q og høyere.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Teknisk kontroll på Hønefoss i går. 3 feil.

Uoriginal hjuloppheng

Dekk stikker utenfor

Sotete baklykter

 

I dag har jeg vært innom VW og min lokale dekkpusher for å skaffe dokumenter og annet. Sistnevnte ble så oppgitt over merknaded på dekk at han likesågodt stakk av med bilen min og reiste til vegvesenet en tur. Resultatet er at hele kontrollen ble trekt tilbake. Kjekt når kontrollørene åpenbart synser mer enn å faktisk sjekke fakta. :)

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...