Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Da jeg spylte av bilen på lørdag sprutet det klarlakk fra taket over hele gårdsplassen - er det bare å bite i en pinne og betale for lakking av hele taket, eller kan det fikses? Skal dette virkelig skje på en 2009-modell?

 

qq1YPWX.png

 

Var det fuglebæsj på bilen før du spylte?

 

Da har jeg vært hos Audi en tur, og til info er hele taket omlakkert - det viste 270µ kontra 110µ på andre paneler. Reklamasjon sendt til bruktbilforhandleren jeg kjøpte bilen av, så får vi se hvordan det barker i vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er deres mening om dette?

 

http://www.tu.no/artikler/trygg-trafikk-vil-ha-fartssperrer-i-bilene/225054

 

http://www.dinside.no/922799/eu-vil-sperre-farten-paa-bilen-din

 

Fartssperre på bil. Diskuterer med en kompis her nå, som mener det er en veldig god idé. Samt hastighetsbegrense motorsykler. 

 

 

 

Det er tre typer ISA:
Varslende: Et signal varsler føreren om at fartsgrensen overskrides. Det er opp til føreren om han eller hun vil reagere på signalet.

Overstyrbar: Ekstra motstand i gasspedalen gjør det tyngre å kjøre fort. Man må trå hardere på pedalen.

Tvingende: Tilførselen av drivstoff strupes, slik at det blir fysisk umulig å øke farten ytterligere.

 

De to første skal jeg kunne leve nogenlunde greit med - den siste er fullstendig livsfarlig.

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke bli forulempet ved forbikjøringer, banekjøring og kjøring på veier med fri fartsgrense så der jeg ingen problem.

Det som skjer er jo at når man er 80% ferdig med en forbikjøring, det kommer bil mot og den du kjører forbi er et rasshøl som gasser istedet for å bremse - da dør du. Eller når dekkene spinner og registrerer dobbel hastighet av hva du faktisk holder, under en vannplaning eller isflekk - eller du må kjøre til sykehuset fordi passasjeren din plutselig får slag.

 

Det finnes faktisk situasjoner der det er moralsk og trafikkmessig forsvarlig å bryte fartsgrensen for å redde liv eller unngå ulykker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

ISA koster selvsagt litt, men ikke avskrekkende mye. Mange bruker frivillig mer på lettmetallfelger, musikkanlegg, diverse styling, og så videre, uttaler Elvik.

 

Liker den der. "Folk bruker penger på ting de liker, så her er det åpenbart penger å ta av. De penga kan vi tvinge dem til å bruke på ISA, så får det heller bli stålfelger og kassettspillere".

 

For å ikke prate om 2'er feil på PKK når motoren som skal tråkke mot deg på gasspedalen ikke fungerer lenger.

Lenke til kommentar

Men hvis det er tiltaket som skal til for å få ned antall trafikkdrepte da? Det er jo en klar sammenheng mellom fart og dødsulykker.

Jeg synes det er en interessant diskusjon, men er ikke helt der at jeg syns det er greit man skal ha en fysisk sperre på bilen. Eller i så stor grad bli overvåket av myndighetene.

Det er jo forsåvidt en sperre i dag, dog få steder man klarer å nå den.

 

Alkolås er jo innafor..

Lenke til kommentar

Hahahah, dagen det kommer fartsgrense på biler er dagen jeg slutter å kjøre nye biler.

 

For min del ragger jeg heller rundt i en 142 med doble webere, kvasskam og rakrør før jeg kjører noe som er elektronisk sperret.

 

Så kan de der papirstokkerne nede i oslo bare gjøre hva de vil.

Lenke til kommentar

Altså, jeg føler meg i hvert fall mye bedre i en ny 520 enn en ny Passat. Jeg vet ikke hvorfor, men alt er bare "riktig". Men politiet har regler de skal følge ved innkjøp...

 

Jeg ser forresten mye fine biler hver dag, men det er én bil jeg ser i blandt som jeg bare får skikkelig lyst på hver gang. Nemlig en hvit E92 M3! Den er så evig sexy i virkeligheten. :dribble:

 

 

 

Altså, jeg føler meg i hvert fall mye bedre i en ny 520 enn en ny Passat. Jeg vet ikke hvorfor, men alt er bare "riktig".

Den følelsen kalles "smak", og det er helt lov for deg å handle bil etter hjertet - men ikke for det offentlige.

 

 

 

Vennligst ta med hele teksten :)

Lenke til kommentar

 

Alkolås er greit for yrkessjåfører, men for private bilister så skaper det mange problemstillinger.

Hvorfor det?

 

 

Hvorfor det er greit for yrkessjåfører, eller hvilke problemstillinger det lager?

 

Det er greit for yrkessjåfører fordi de kan føre alkohol-nivå i kjøreloggene istedet for å immobilisere, og yrkessjåfører har ikke samme beskyttelse for autoritære grep som det privatpersoner skal ha.

 

Problemstillingene er i hovedsak hvem som blir ansvarlig om systemet svikter i en nødssituasjon, hvordan man skal håndtere de som unngår systemet, hvordan man skal rulle ut systemet, hvem som skal ta regningen, hvem som er ansvarlig for vedlikehold/reparasjoner av systemet, hvordan man skal behandle de som ikke har fått til eller har mulighet til å ha systemet (e.g. Veteranbiler), hvordan man skal standardisere systemet (skal fabrikant være ansvarlig for å lage en alkolås som passer din bil?) og hvorvidt det vil ha en stor nok effekt til å være verdt dette dyre og påtrengende formynderiet.

 

Spør du meg så er dette med alkolås bokstavelig talt korttenkt, da det ser greit ut på papiret men vil i praksis være et clusterfuck å innføre. Gitt at fabrikantene kunne levert alkolås til enkelte marked, så hadde det kanskje vært en realitet, men da trenger vi mer enn noen formynderikåte venstre-parti fra Norge.

Lenke til kommentar

Har merket noe artig etter at jeg fikk dashcam. I allefall under de første turene med det har rævsniffere plutselig holdt mer avstand når de har sett kameraet på bakluka. Så har vist en preventiv effekt også kanskje. Jaja, funker i det minste og skal sette inn større lagrinskap. på mitt når jeg får brikka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...