Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ja, man må være åpen for mye, men her er det noen bilmerker jeg unngår :p .

 

Hadde værservice på bremsene på bilen. Skal ha den på EU innen august så greit at ting er i best mulig stand. Rengjorde, smørte opp og satte alt sammen igjen. Virker som ting fungerer hakket bedre så fint slike småjobber på kvelden.

Veldig lurt det du gjør her. 

Pleier å ta en runde i året på slikt, ta av dekk, spyle bremser, skru av og rengjøre, smøre opp og sette sammen igjen. Er ganske mye som ruster i løpet av vinteren også. Burde vel bremse en del mer, kjører ganske passivt så det kan bli lite slitasje på bremser som er verre enn liten slitasje på de. Bra å bråbremse en gang i måneden eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, prøver å gjøre det ved skifte til sommmerdekka. Var en del skit som hadde samla seg så polerte reint med flatfila og gjorde skikkelig. Verre med den bilen jeg har på bukker her som etter 2 vintre i saltlaka i Oslo måtte jeg bruke en hammer for å få løs belegga bak. Nå er jo bremsene der utbedra, men venter på 4 foringer jeg må skifte samtidig før den kan bli henta.

Lenke til kommentar

Spørs hvor rustent alt er, hoder kan bli runde, bolter kan knekke og gjenger kan bli ødelagt. 

Er stort sett bare å prøve seg frem, må ha noe verktøy da. Hammer, skrujern, tang, fastnøkler og koppnøkkelsett er en start.

Får ofte bruk for kraftige torx og unbrako bits også.

Lenke til kommentar

Vanskelig å bytte bremseskiver og klosser på alle hjula?

I prinsippet en av de enkleste jobbene du kan gjøre på en bil, men man må vite hva man gjør. Viktig å pusse anleggsflata til skivene og klossene fritt for rust så alt glir lett. Smør med alupasta e.l. På mange biler må du ha verktøy for å skru inn stempelet på bremsekaliperne bak. Er bilen ny nok må man ha diagnoseutstyr også.

 

Hvordan bil gjelder det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

2006 modellen (facelift) hadde vel 10 år rustgaranti? Årsmodellene før denne var i hvert fall ille

Rustgaranti er ingen garanti for at det ikke ruster :) 

Og hva disse rustgarantiene dekker varierer også, Mercedes sin på 30 år dekker kun total gjennomrust f.eks. 

Lenke til kommentar

Har noen hørt at dekk man kjøper fra dekkonline ikke er laget for "norsk asfalt"? Det var nemlig den påstanden jeg ble servert av dem jeg nylig kjøpte bilen min av. Med andre ord, Michelin Agilis+ som man kjøper fra dekkonline er da annerledes enn hvis jeg skulle kjøpt det samme merket og modellen fra Dekkmann? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har noen hørt at dekk man kjøper fra dekkonline ikke er laget for "norsk asfalt"? Det var nemlig den påstanden jeg ble servert av dem jeg nylig kjøpte bilen min av. Med andre ord, Michelin Agilis+ som man kjøper fra dekkonline er da annerledes enn hvis jeg skulle kjøpt det samme merket og modellen fra Dekkmann? 

Vett nødvendigvis ikke om dette stemmer for Dekkonline , men ja det kan være forskjell.

Det går på hardheten til gummiblandingen som er brukt i dekket, her i kalde Norden er det mer ofte vanlig med en hardere blanding enn hva som er normalt i varmere strøk.

"Mykere" gummi har en tedens til å slites fort her i Norge.

Så det kan være  store forskjell selv om det er samme merke og modell. 

 

Selger noe et par dekk betraktelig billigere enn andre, så er det som regel dekk importert fra Asia. 

Sharif var jo et klasseeksempel på dette, kjøpte selv noen dekk der som var betraktelig billigere enn hos andre.

De varte en sesong, så sånn sett gikk "vinninga opp i spinninga" og vel så det. 

Lenke til kommentar

 

Har noen hørt at dekk man kjøper fra dekkonline ikke er laget for "norsk asfalt"? Det var nemlig den påstanden jeg ble servert av dem jeg nylig kjøpte bilen min av. Med andre ord, Michelin Agilis+ som man kjøper fra dekkonline er da annerledes enn hvis jeg skulle kjøpt det samme merket og modellen fra Dekkmann? 

Vett nødvendigvis ikke om dette stemmer for Dekkonline , men ja det kan være forskjell.

Det går på hardheten til gummiblandingen som er brukt i dekket, her i kalde Norden er det mer ofte vanlig med en hardere blanding enn hva som er normalt i varmere strøk.

"Mykere" gummi har en tedens til å slites fort her i Norge.

Så det kan være  store forskjell selv om det er samme merke og modell. 

 

Jeg er med på at det kan stemme for de billige merkene, feks fra Asia som du sier. Men når det kommer til de store merkene som Nokian, Michelin og Continental? Prisen er ca den samme på dekkonline som her i Norge, den varierer med noen hundrelapper. Jeg velger selvfølgelig å betale noen hundrelapper mer og kjøper fra den lokale dekksjappa, så sånn sett er det jo ikke noe problem. 

 

Så Michelin, Nokian og Continental kan kjøre to forskjellige produksjonslinjer på samme modellen? :hmm:

Lenke til kommentar

Vett nødvendigvis ikke om dette stemmer for Dekkonline , men ja det kan være forskjell.

Det går på hardheten til gummiblandingen som er brukt i dekket, her i kalde Norden er det mer ofte vanlig med en hardere blanding enn hva som er normalt i varmere strøk.

"Mykere" gummi har en tedens til å slites fort her i Norge.

Så det kan være  store forskjell selv om det er samme merke og modell.

Dette forstår jeg rett og slett ikke..

Hvorfor skal vi i kalde nord bruke hardere dekk? Det går jo utover veigrepet og man skulle tro dekk slites raskere dersom de har myk gummi..

 

De hardeste dekkene jeg har kjørt på var forresten i vesentlig varmere klima enn Norge, temperaturer over 30 grader.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Har noen hørt at dekk man kjøper fra dekkonline ikke er laget for "norsk asfalt"? Det var nemlig den påstanden jeg ble servert av dem jeg nylig kjøpte bilen min av. Med andre ord, Michelin Agilis+ som man kjøper fra dekkonline er da annerledes enn hvis jeg skulle kjøpt det samme merket og modellen fra Dekkmann?

Disse populære billige online dekksjappene selger dekk som typ blir montert på nye kjøretøyer. Produsentene sparer penger på dekkene også, så det er vanlig at det er mindre gummi på slike dekk, som kan resultere i halvert kjørelengde kontra samme dekk kjøpt over disk her hjemme. Ofte kan du se forskjellige dekk på to nye kjøretøyer som står ved siden av hverandre. Grunnen er at fabrikken handler de rimeligste dekkene der og da, og folk flest aner ingenting om dét.

Jeg har kjørt mye motorsykkel på bane og på vei. Jeg har også jobbet i motorsykkelbutikk. Jeg fortalte folk at jeg fikk 8000km ut av bakdekket på en racingsykkel med variert gate og banekjøring. Flere med samme dekket stusset over dét og sa at de bare fikk 3500-4000km ut av sitt "like" dekk. Da spurte jeg hvor de hadde handlet dekk, og samtlige hadde handlet dem rimelig på nett. Da jeg fortalte dem sannheten møtte jeg stor motstand, og sannheten var jo faktisk at det rimeligste hadde vært å kjøpe dekkene over disk her hjemme. Hvem hadde trodd dét? :) For å runde av kan vi si at istedenfor å kjøpe to dekk på nett, kunne de kjøpt ett dekk her hjemme til samme pris og kjørelengde. Men så kommer jo omlegget. Der jeg jobbet var omlegget gratis om du handlet dekkene der, men det var vanlige timepris for medbragte dekk.

Greit å vite hva man faktisk kjøper i disse internett tider :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...