Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Red Rock er en såpass kort kjøretur at det uansett er verdt det etter mitt syn.

Det kostet ikke så mange dollarene å få kjøre inn der heller.

Det er også gode muligheter til å gå tur i terrenget, samt at det er mulig å dra på ridetur via et arrangert opplegg om man ønsker det.

 

Da jeg var i Vegas var det en dag det regnet, da var Red Rock helt sinnsykt heftig etterpå, det blomstret fra alle de tilsynelatende døde plantene vi så dagen før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bruke en "piggyback fuse tap" for å legge opp acc-strøm til en enhet, da sigarettenner er always on - når man skal måle seg frem med multimeter, må man probe i begge hullene til hver sikring, eller går det 12V på begge tenna? Er det evt noen som er garantert tenningsstyrt?

Og siste spm, hender det at det står strøm på ubrukte slots, som feks er ment for ekstrautstyr man ikke har?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Fikk min aller første fartsbot igår, jeg. 94kmt på E18 ved Ikea der det er 80 sone i det jeg kjørte forbi en annen bil som holdt 85, før jeg la meg inn og kjørte litt roligere igjen. Pleier følge veldig nøye med om det er biler som henger seg på, og det var jo kanskje 2-3 biler på E18 siden jeg kjørte fra Kolbotn kl02, så plutselig la jeg merke til at det kom en bil bak meg i stor fart så jeg slapp gassen men da kom blålysa allerede på. Lurer på hvor nøyaktig disse målingene egentlig er eller om man kan se på målingene evt gjøre noe og ikke godta. Godtok bare forelegget og 2600kr fattigere, ikke noen å klage på unntatt meg, men litt av en prioritering å følge med og ta gjsnittsmåling på E18 0230 på natta i storbyen

 

Det er faktisk det stedet på E18 jeg ikke kjører for fort og følger med i speila. For ved Ikea Slependen der er det vært mye UP kontroller. Uansett sure penger å måtte betale.

Lenke til kommentar

Klager ikke, kjørte tross alt for fort. Følger alltid med i speila, og har ikke sett en eneste bil som kjørte bak meg annrt enn de 2-3 jeg kjørte forbi, og når jeg merja en bil bak meg som holdt lik fart var det allerede for sent og nærmet han seg veldig. Lurer egentlig på om målinga var riktig dog, mener å huske å ha holdt 90-95 på speedo siden det var snø som blir cirka 85 i virkeligheten, og så ut som bilen nærmet seg veldig altså holdt større fart enn meg.. jaja får bite i det sure eplet bare...

Lenke til kommentar

 

 

94kmt på E18 ved Ikea der det er 80 sone

Slependen? Eller ved IKEA Furuset (E6)? Trafikken ligger jo i 100 på dagtid begge steder.

Like før Slependen på vei sørover, altså noen km før 90 sona

 

 

Jeg er selvfølgelig enig med de som sier man må tåle en bot om man ligger over grensa, men akkurat der synes jeg det er rart at de gidder å stoppe deg. Spesielt når du er "såpass lite" over og det er midt på natta. Kanskje de mistenkte promille eller noe sånt(?). 

Lenke til kommentar

Ikke bli overraska. Det er UP og jeg har selv blitt stoppa av sivilbil klokka like etter klokka tolv på kvelden. Da hadde dem ikke klart å få tatt måling av bilen og skulle ha meg til å innrømme å ha kjørt for fort. Gjør jo ikke at man får særlig respekt for dem når de prøver å få en tilståelse ut av en. Har enda tilgode å få en eneste fartsbot og hatt lappen i mange år nå. Har vel fått meg en vane med å ikke kjøre for fort der det er risiko for skade andre eller steder hvor UP er.

Lenke til kommentar

Begynner å lure litt om dem i det hele tatt hadde måling siden dem kom såpass fort ja. Tenkte ikke særlig over det trøtt og sliten 3 på natta så bare godtok. Trengte ikke blåse og dem spurte ikke hvor vi hadde vært og skulle osvosv

"Er jeg under arrest? *ringe advokat på mobil*

 

Nei nei nei nei bare kjør du!

Lenke til kommentar

Skal bruke en "piggyback fuse tap" for å legge opp acc-strøm til en enhet, da sigarettenner er always on - når man skal måle seg frem med multimeter, må man probe i begge hullene til hver sikring, eller går det 12V på begge tenna? Er det evt noen som er garantert tenningsstyrt?

Og siste spm, hender det at det står strøm på ubrukte slots, som feks er ment for ekstrautstyr man ikke har?

På forrige Audien min fant jeg bare en ledning på tenningslåsen som mistet spenningen når nøkkelen ble dratt ut. Brukte så bare en strømtjuv til å koble på styrestrømmen til spilleren. Jada, strømtjuv er fyfy, men om det ikke skal gå mye strøm og det er godt beskyttet mot fukt og vibrasjoner, så funker det bra.

 

Sikringene bryter bare plussledningen. Så når du måler må du feste jordkontakten på gods eller en jordkontakt et eller annet sted. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

Skal bruke en "piggyback fuse tap" for å legge opp acc-strøm til en enhet, da sigarettenner er always on - når man skal måle seg frem med multimeter, må man probe i begge hullene til hver sikring, eller går det 12V på begge tenna? Er det evt noen som er garantert tenningsstyrt?

Og siste spm, hender det at det står strøm på ubrukte slots, som feks er ment for ekstrautstyr man ikke har?

På forrige Audien min fant jeg bare en ledning på tenningslåsen som mistet spenningen når nøkkelen ble dratt ut. Brukte så bare en strømtjuv til å koble på styrestrømmen til spilleren. Jada, strømtjuv er fyfy, men om det ikke skal gå mye strøm og det er godt beskyttet mot fukt og vibrasjoner, så funker det bra.

 

Sikringene bryter bare plussledningen. Så når du måler må du feste jordkontakten på gods eller en jordkontakt et eller annet sted. :)

Jeg vet jeg skal ha sort på jord, men lurer på om jeg må teste rød i begge hullene til en sikring, eller om begge gir 12V? Altså om det er en inn og en ut-fot.

 

Tenkte å gjøre koblingen litt mindre ghetto, koster en slikk og blir mer røddig:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

Lenke til kommentar

Så et lite snutt av Volkswagen Trailer Assist og googlet deretter litt mer, men virker jo mer vrient og tidskrevene å måtte stille inn vinkel på hvor henger skalfram og tilbake enn det er å faktisk rygge en henger... gamlingen i gata som sliter med å rygge en henger vil jo slite enda mer med å skjønne systemet

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...