Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jensemann må gå!

 

Mer sånn seriøst så ser jeg at veibruksavgiften er basert på CO2 komponenten per energitetthet, og tar ikke i betraktning til NOx og hvordan LPG og evt. biogass kan redusere bruken av diesel og bensin.

 

Det er sånn typisk bakvendt miljøpolitikk der man prøver å kvele behovet istedet for å prøve å drive trenden i en positiv retning. Samme mentalitet sørget for at Norge, ihvertfall hadde, en av de eldste bilparkene i Europa med gamle bensin- og diesel-biler som spyr ut forurensning, fordi man levde under troen på at bilbruken blir redusert om man tar nakketak i personlig transport, og gjør det uoverkommelig dyrt. Mener vi har blitt mye bedre på dette i de siste årene da, med skifte av avgifter over til faktiske utslipp, og reduksjonen av engangsavgifter og effekt-komponenten. For å ikke snakke om avgiftsfritaket på el-bil, noe jeg synes er det beste regjeringen har gjort på lenge.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nuvel, syns det er litt feil at elbilene er fritatt å betale for slitasjen de påfører veiene. Men ellers er det jo et steg i riktig retning, enig! Ellers blir man jo straffet for å kjøpe en bil med plass til flere mennesker (les: varebil vs personbil)..

 

On another note, hva med denne? :phttp://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70171660 lyst på firehjulstrekker..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kuleste SUV-en etter min mening :) Du mister jo komforten andre biler har. Støyer jo litt og det er nok heller ikke feil å montere en kupevarmer, da klimaanlegget ikke alltid er like effektivt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg personlig synes det er latterlig hva folk skal ha for eldre bruktbiler her til lands (10+ år) Altså, ikke missforstå, biler er dyrt, men hvor mye er de egentlig verdt om 10 år når man ser hvilken teknologisk utvikling biler har hatt de siste 8-10 årene? For mitt vedkommende så er minstekravet til en bil i dag at den har BT med betjening på rattet samt skjerm med navigasjon. Så får merke og motorstørrelse komme etterpå :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg personlig synes det er latterlig hva folk skal ha for eldre bruktbiler her til lands (10+ år) Altså, ikke missforstå, biler er dyrt, men hvor mye er de egentlig verdt om 10 år når man ser hvilken teknologisk utvikling biler har hatt de siste 8-10 årene? For mitt vedkommende så er minstekravet til en bil i dag at den har BT med betjening på rattet samt skjerm med navigasjon. Så får merke og motorstørrelse komme etterpå :p

Forventer det samme selv, men navigasjon driter jeg i.

De få gangene jeg har brukt for det, kan jeg benytte meg av telefonen. 

Lenke til kommentar

Den ene leiebilen vår i L.A. er en "premium SUV":

BMW X3, Cadillac SRX, Mercedes-Benz GLK, VW Touareg

 

Jeg vet lite om utstyr etc, men et raskt søk på amerikanske salgssider gir meg et minimumsnivå på motor:

Rangert etter min interesse:

VW Touareg - 4Motion - 3,6 V6 TFSi 280hp

Mercedes-Benz GLK - (kan være GLC nå) - 2L Turbo 4-syl 241hp

BMW X3 Sdrive eller Xdrive28i - 2,0L TwinPOwer turbo 4-syl 16v 240hp

Cadillac SRX 2 eller 4WD -3,6L SIDI DOHC V6 VVT 308hp (faktisk)

 

Av alle bilene noterer jeg meg at Touaregen og Cadillacen har V6 og mest power, men designet på amerikansk VW er traust og Cadillacen er ukjent for meg. Synes den ser forferdelig ut. Merce, kanskje? BMW'en er vel minst?

 

Hva hadde dere valgt dersom disse var alternativene? Leieprisen er den samme, og forbruk gir jeg faen i.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører aktivt så kan slissede skiver hjelpe med å få bort gasser som klossene produserer samt hjelpe med å kjøle skiven. En mer aggressiv kloss produserer mer varme og da trengs fort bedre kjøling. Men bremser du bare hardt inn i en rundkjøring her og der tror jeg ikke det har mye for seg.

Er først om du kjører på bane du vil kunne merke forskjell mellom skiver.

Drillet skive har ikke noe for seg, de har mye mindre overflate pga alle hullene og har stor sjangs for å sprekke mellom hullene, spesielt i DD sammenheng da de er gjennom mange varmesykluser før utskifting

Lenke til kommentar

Nuvel, syns det er litt feil at elbilene er fritatt å betale for slitasjen de påfører veiene. Men ellers er det jo et steg i riktig retning, enig! Ellers blir man jo straffet for å kjøpe en bil med plass til flere mennesker (les: varebil vs personbil)..

 

Tja. Jeg synes det er verdt det mot en årlig dobling av antallet el-biler på norske veier. Samme logikken bruker jeg for at LPG og f.eks E85 skal være lettet for avgifter, fordi de heller bidrar til systemet i form av bedre bymiljø og mindre COutslipp.

 

Nå kan vi jo selvsagt begynne en diskusjon hvorvidt el-biler er lyset i tunnelen. Men en ting er sikkert, og det er at avgiftsfritaket er et prakteksempel til hvordan staten kan drive trender i positive retninger, istedet for å prøve å kvele alt de ikke liker.

Lenke til kommentar

Må ha nye klosser bak på Golfen snart. Har det noe for seg å bare oppgradere klosser eller bør man også investere i nye skiver?

 

Bytter både foran og bak om jeg oppgraderer.

 

 

Veldig bra oppgradering. Skiver er mindre viktig enn klosser. Bare finn noen som passer for bruken. EBC lager noen greie gateklosser. Greenstuff? 

Lenke til kommentar

Den ene leiebilen vår i L.A. er en "premium SUV":

BMW X3, Cadillac SRX, Mercedes-Benz GLK, VW Touareg

 

Jeg vet lite om utstyr etc, men et raskt søk på amerikanske salgssider gir meg et minimumsnivå på motor:

Rangert etter min interesse:

VW Touareg - 4Motion - 3,6 V6 TFSi 280hp

Mercedes-Benz GLK - (kan være GLC nå) - 2L Turbo 4-syl 241hp

BMW X3 Sdrive eller Xdrive28i - 2,0L TwinPOwer turbo 4-syl 16v 240hp

Cadillac SRX 2 eller 4WD -3,6L SIDI DOHC V6 VVT 308hp (faktisk)

 

Av alle bilene noterer jeg meg at Touaregen og Cadillacen har V6 og mest power, men designet på amerikansk VW er traust og Cadillacen er ukjent for meg. Synes den ser forferdelig ut. Merce, kanskje? BMW'en er vel minst?

 

Hva hadde dere valgt dersom disse var alternativene? Leieprisen er den samme, og forbruk gir jeg faen i.

 

Tuaregen er jo størst da, her har du plass til folk baki og i bagasjerommet. Den eneste Tuaregen jeg har sittet på med hadde en V10, så det var egentlig ikke plass vi tenkte på da, men jeg synes den var stor nok. 

 

GLK 220CDI eier min mor, og den er eeeekstremt behagelig å kjøre, men man sitter veldig trangt baki. (Når jeg sitter bak meg selv,193cm). Men når jeg sitter bak dama er den stor nok for meg. Nå sitter jeg 98% tiden i førersetet, så not my problem. Men merk at du sliter med å pakke mye i bagasjerommet i GLKen.

 

X3en husker jeg som litt større enn GLK, har bare sittet på noen langturer opp til en hytte med den. Men den er veldig behagelig, likevel ikke helt med GLKen.

 

Cadilaccen har jeg aldri sittet på med eller prøvd. Som du ser er det motor i alle, så det tror jeg ikke du skal være redd for.. Sitter du alene hadde jeg gått for GLK, uten tvil. +++++ Om det er GLC (nye gen, etter navnerevolusjon), en helt ny Mercedes som er noe større enn GLK.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører aktivt så kan slissede skiver hjelpe med å få bort gasser som klossene produserer samt hjelpe med å kjøle skiven. En mer aggressiv kloss produserer mer varme og da trengs fort bedre kjøling. Men bremser du bare hardt inn i en rundkjøring her og der tror jeg ikke det har mye for seg.

Er først om du kjører på bane du vil kunne merke forskjell mellom skiver.

Drillet skive har ikke noe for seg, de har mye mindre overflate pga alle hullene og har stor sjangs for å sprekke mellom hullene, spesielt i DD sammenheng da de er gjennom mange varmesykluser før utskifting

 

I og med at jeg ikke har behov for å oppgradere diameteren så er det akkurat dette jeg tenker. Og da jeg i all hovedsak sikter til aktiv kjøring etter vei med et og annet tilfelle av banekjøring så tror jeg neppe det har noe for seg å kjøpe så aggressive klosser at at slisser utgjør noen faktor. Da er det vel bedre å ha originale skiver og klosser med litt mer aggressiv fremtoning kombinert med en større overflate. (Om ikk VW allerede har makset ut overflatearealet på klossene fra originalt av da.)

 

Veldig bra oppgradering. Skiver er mindre viktig enn klosser. Bare finn noen som passer for bruken. EBC lager noen greie gateklosser. Greenstuff?

Ser at EBC selv anbefaler meg å velge Redstuff PGA effekten i bilen min.

 

Da kommer det store spørsmålet, noen her som har handlet dette fra det store utlandet før og vet om det er noe å spare på der? Eller er det så lite at det er likegreit å handle fra Norske forhandlere som har slikt i sortimentet sitt?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Jeg fraråder ebc, har ikke gode erfaringer med de.. Kan være de lagde dårlige klosser til Subaru, men kjenner flere subarister som ikke var happy. Slitematerialet løsnet fra bakplate, de støva fælt selv om ebc skryter av mindre støv, støvet brant seg enda bedre fast i felgene, og opplevde at mine pakka seg i slissene i ebc skivene som tidligere eier hadde kjøpt sammen med skivene..

 

Edit: det kan være de har blitt bedre med tiden, men førsteinntrykket mitt gjør at jeg ikke kommer til å kjøpe det igjen :-P

Endret av Puffet Ris
Lenke til kommentar

<Dårlig erfaring med EBC>

 

 

<Dårlig erfaring med EBC>

 

Prøvd noe alternativer til EBC da? Det lille jeg har vært borti dette selv kan jeg ikke påstå noe hverken positivt eller negativt. Tilbakemeldingene virker jo også å være veldig varierte.

 

Spør kanskje litt dumt nå, men er det noe galt med OEM? Jeg har nye Bosch-klosser på min bil, og har ingen kommentarer på hverken bremseeffekt eller støving.

 

Det jo selvsagt ingen klosser for banekjøring, men da tror jeg klossene er det minste som må oppgraderes.

Ikke av andre grunner enn å få bedre bremseeffekt både til vanlig og banekjøring.

Men nå har jeg jo en bil av et helt annet kaliber for mer aktiv kjøring enn hva du har. Hadde bordet vært snudd ville jeg nok bare kjøpt originale klosser jeg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...