Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Da har vi forskjellige forståelser av PKK :-P

PKK..

 

Periodisk Kjøretøykontroll-Kontroll?

 

Måtte google det:

attachicon.gifPKK.PNG

 

Finner en annonse for PKK-Kontroll, faktisk = Periodisk Kjøretøykontroll Kontroll Kontroll?

For ikke å snakke om Kurdistans arbeiderparti. Skjønner at du blir forvirra  :wee:

 

Og dersom du skal ha PKK på bilen så kan det vel i verste fall se slik ut? Ikke helt som forventa.

attachicon.gifPKK på bilen.png

 

(må slutte å spise Peyotekake på jobben)

 

PKK er Periodisk Kjøretøy Kontroll, ja eller EU kontroll som alle kaller den for  :p

Og nei, ikke noe forvirring her ;)

 

 

Kudos for konge redigering av bildet.. trodde først det var borat og bin laden som sladda med bilen min

Endret av Puffet Ris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får feil for "åpenbar feil hjulstilling" eller hvis du kan kjenne at bilen har dårlig retningsstabilitet/selvoppretting.

 

Punkt 2.4 og 2.7: http://www.vegvesen.no/_attachment/860132/binary/1029496?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kj%C3%B8ret%C3%B8y.pdf

Hva i faen får du ikke bot for, lovlig sett?

 

:closedeyes:

 

Norge er jo omtrent eneste land i Europa med bestemmelser om hvor mye lys man har lov til å ha.. Og det er jo ingen hjelp i ekstralys hvis man skal følge reglene.. Jeg har prøvd en gang..

Deilig når man kommer rundt en sving, og blir blendet med 50000000 lumen, og må bokstavelig talt stoppe bilen samt gni seg i øynene.

Lenke til kommentar

 

Du får feil for "åpenbar feil hjulstilling" eller hvis du kan kjenne at bilen har dårlig retningsstabilitet/selvoppretting.

 

Punkt 2.4 og 2.7: http://www.vegvesen.no/_attachment/860132/binary/1029496?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kj%C3%B8ret%C3%B8y.pdf

Hva i faen får du ikke bot for, lovlig sett?

 

:closedeyes:

 

Norge er jo omtrent eneste land i Europa med bestemmelser om hvor mye lys man har lov til å ha.. Og det er jo ingen hjelp i ekstralys hvis man skal følge reglene.. Jeg har prøvd en gang..

Deilig når man kommer rundt en sving, og blir blendet med 50000000 lumen, og må bokstavelig talt stoppe bilen samt gni seg i øynene.

 

 

Du hadde blitt blendet av vedkommende om han ikke hadde hatt 50000000000 lumen også, han var ikke oppmerksom nok til å se at du kom imot.

Lenke til kommentar

Det store problemet med å ha 50000000000 lumen er at du blir blind når du blender ned.

Og man ser ikke andre biler sine lys.

Derav blendinga.

 

Also: lol

 

 

 

Damn, visste ikke at Bruce Willis og Rambo hadde et hemmelig kjærlighetsbarn, som attpå bor i Kristiansand..!

http://www.tv2.no/a/7959578

Lurer på hvilken bil det var, siden han hoppet på taket i undertøy, i 17 minus, kjørende i 90 km/h og inn i snøfonner.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Bah... sitter og skal på job og det er -14. Mer gira på å kjøre, men er jo helt på bærtur å få parkert i Drammen sentrum for folk som jobber. Og bussen koster latterlige 50kr for 7km. Det gjør jo at folk vil ta mer buss lissom. Nei, da blir det å få pigga på sykkelen etter jobb og starte å sykle. Da sparer jeg tid og penger. Er raskere å sykle enn å ta bussen latterlig nok :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bah... sitter og skal på job og det er -14. Mer gira på å kjøre, men er jo helt på bærtur å få parkert i Drammen sentrum for folk som jobber. Og bussen koster latterlige 50kr for 7km. Det gjør jo at folk vil ta mer buss lissom. Nei, da blir det å få pigga på sykkelen etter jobb og starte å sykle. Da sparer jeg tid og penger. Er raskere å sykle enn å ta bussen latterlig nok :p

Hvordan er det å sykle i byen om vinteren? Har syklet til trening hele vinteren og har savnet piggdekk en eller to ganger i år. Nå er det vanligvis godt gruset der jeg bor, så det hjelper jo veldig mye. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Stemmer det at det ikke går an å få e-merket LED-lys?

 

Spurte GS Bildeler om de LED i parklysene var e-merket, fikk dette som svar:

 

 

Skal ikke være nødvendig me en e-merket pære vis lykta er det, disse har vi solgt massvis av og aldri noe problem så du kan trygt kjøre me disseJ

 

 

Bare pisspreik?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Damn, visste ikke at Bruce Willis og Rambo hadde et hemmelig kjærlighetsbarn, som attpå bor i Kristiansand..!

http://www.tv2.no/a/7959578

Lurer på hvilken bil det var, siden han hoppet på taket i undertøy, i 17 minus, kjørende i 90 km/h og inn i snøfonner.
Det gjør faktisk saken enda bedre - bilen er en passat stv med anslått verdi på 5.000 kr :D Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Det store problemet med å ha 50000000000 lumen er at du blir blind når du blender ned.

Og man ser ikke andre biler sine lys.

Derav blendinga.

 

Hadde big knick med 100w xenon i hver, og jeg så når det kom biler imot og dimmet ned før de rakk å bli blendet.

Handler bare om å være oppmerksom.. Var ofte at de dimmet ned så seint at de blendet meg i stedet for ?

Lenke til kommentar

 

Bah... sitter og skal på job og det er -14. Mer gira på å kjøre, men er jo helt på bærtur å få parkert i Drammen sentrum for folk som jobber. Og bussen koster latterlige 50kr for 7km. Det gjør jo at folk vil ta mer buss lissom. Nei, da blir det å få pigga på sykkelen etter jobb og starte å sykle. Da sparer jeg tid og penger. Er raskere å sykle enn å ta bussen latterlig nok :p

Hvordan er det å sykle i byen om vinteren? Har syklet til trening hele vinteren og har savnet piggdekk en eller to ganger i år. Nå er det vanligvis godt gruset der jeg bor, så det hjelper jo veldig mye. 

 

 

Fungerer meget bra faktisk. Sist vinter hadde jeg ikke bil som nå og da sykla jeg til alt jeg trengte. Matvarehandling, jobb m.m. Har jo litt flere pigger i dekka enn en bil også ;) . Mener det var 480 pigger i dekka totalt som jeg har til cyclocrossen min. Det eneste negativet er jo saltinga, men det er lett å få bort ved å spyle av sykkelen med varmtvann når man kommer hjem igjen.

 

Fikk prøve en litt ny bil i dag. Helt ny 2016 modell XC90 toppmodell. Satan så uvant og så mye rart på den. Kameraer som overvåker hele bilen og mye å trykke på også. Skjønte først ikke hvordan jeg skulle starte saken en gang :p . Men god å kjøre alt i alt.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Bestilte en diode, riktignok med kontakter montert, til en -98 Golf 4 i dag. 250kr kosta den. Ikke så ille i forhold til å bytte låsekassa for å få dør- og kupelys til å fungere, men ganske mye i forhold til hva selve dioden koster. Åpnet pluggen og joda, der var det en helt vanlig 1N4004 diode, til den nette sum av 71 ØRE inkl. MVA i Elfakatalogen!

 

Greit å ha originalplugg pg alt det der, men jeg synes likevel at det var en ganske stiv pris...

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...