Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult kult, det høres bra ut :) Blir nok en F11 i dette tilfellet.

Du sier du har kjørt en 5er GT, hvordan er den å kjøre? Like stor som den ser ut? Virker for meg mer som en motorveiscruiser enn en man drar ut på små og dårlige veier her i Norge.

 

5 GT er perfekt til langtur. Den har ikke noe problemer med å takle småveier. Kjørte veldig små og svingete veier med den en gang i mørket. På med nattkamera og gode greier. Det virker litt større enn en vanlig femmer, men den virker langt fra så stor som den er.

 

På mange måter virker det som en krysning av 5- og 7-serie. Personlig ville jeg nok valgt en F10/11 uansett om jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe en GT.

 

 

Kjørte en XC60 T6 idag. Så helt forjævlig RÅTT!

 

Med automat? IMO ødelegger den kassa hele opplevelsen med den ellers fine motoren. (Riktignok bare kjørt den i S60..)

Lenke til kommentar

Autopass?

 

---

 

Hvor dyrt er det egentlig å ha en bil som en M5? Hvor mye må man regne med at man skal bruke på service o.l? Er det særlig mye dyrere enn en vanlig personbil?

Tenkte litt i dag på om det er en oppnåelig bil med en gj.snittlig grei lønn (450-550k/året)? Prioriteringer spiller selvfølgelig en stor rolle, men er det en bil som er ymtet på dem som har 1mill++ i året?

 

Må jo selvfølgelig ikke kjøpe ny, E60 M5 og F10 M5 har vel også gått litt ned i pris etter man er ferdig med utdannelse (5-6år). Nye avgiftssystemet hjelper vel også litt på det.

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Noen som har kjørt høyrestyrt bil før? Ser etter førstebil og fant den perfekte bilen til perfekt pris på finn. Skjønner at det er litt upraktisk med feks bomringer og sånn da.

Jeg hadde en høyrestyrt Passat i 2 år. Fungerer helt fint til vanlig bruk. Det største problemet var når du skulle betale på ferjene. Ser lite lurt ut når du må spasere ut og gå rundt bilen for å nå kassedamen :p

Lenke til kommentar

Noen som har kjørt høyrestyrt bil før? Ser etter førstebil og fant den perfekte bilen til perfekt pris på finn. Skjønner at det er litt upraktisk med feks bomringer og sånn da.

 

Veldig upraktisk med tanke på forbikjøringer. Må enten legge deg langt bak for å ha full oversikt, eller prøve å få sett fra veiskulderen.

 

 

Hvor dyrt er det egentlig å ha en bil som en M5? Hvor mye må man regne med at man skal bruke på service o.l? Er det særlig mye dyrere enn en vanlig personbil?

Tenkte litt i dag på om det er en oppnåelig bil med en gj.snittlig grei lønn (450-550k/året)? Prioriteringer spiller selvfølgelig en stor rolle, men er det en bil som er ymtet på dem som har 1mill++ i året?

 

Må jo selvfølgelig ikke kjøpe ny, E60 M5 og F10 M5 har vel også gått litt ned i pris etter man er ferdig med utdannelse (5-6år). Nye avgiftssystemet hjelper vel også litt på det.

 

Har hørt (riktignok ikke sjekket) at M/AMG/S/RS-biler er vesentlig dyrere å holde enn vanlige modeller fra de samme merkene. Det gjelder kanskje først og fremst når det er deler som er spesielle for verstingmodellene.

 

Vet også at Audi blant annet opererer med blodig høy verkstedpris på A8, så da tør jeg ikke engag tenke på hva de skal ha for en RS-modell.

Lenke til kommentar

Hvor dyrt er det egentlig å ha en bil som en M5? Hvor mye må man regne med at man skal bruke på service o.l? Er det særlig mye dyrere enn en vanlig personbil?

Tenkte litt i dag på om det er en oppnåelig bil med en gj.snittlig grei lønn (450-550k/året)? Prioriteringer spiller selvfølgelig en stor rolle, men er det en bil som er ymtet på dem som har 1mill++ i året?

 

Må jo selvfølgelig ikke kjøpe ny, E60 M5 og F10 M5 har vel også gått litt ned i pris etter man er ferdig med utdannelse (5-6år). Nye avgiftssystemet hjelper vel også litt på det.

 

Har hørt (riktignok ikke sjekket) at M/AMG/S/RS-biler er vesentlig dyrere å holde enn vanlige modeller fra de samme merkene. Det gjelder kanskje først og fremst når det er deler som er spesielle for verstingmodellene.

 

Vet også at Audi blant annet opererer med blodig høy verkstedpris på A8, så da tør jeg ikke engag tenke på hva de skal ha for en RS-modell.

 

Ser for meg at slikt som servicer kan gjøres noe billigere i Sverige? Pappa hadde alltid sin gamle V70 på verksted i Sverige, noe som sparte han for mange tusen. Passer også greit når man bor såpass tett på grensen.

Men jo, jeg har også hørt at banale ting som oljeskift er mye dyrere på disse toppmodellene. Montro om steder som Mekonomen er dyre på det, ville nok aldri satt en slik bil der uansett.

Lenke til kommentar

Hvis du setter en nyere M-modell på noe annet sted enn merkeverksted (eventuelt spesialverksted med minst like mye kompetanse), så skal jeg personlig komme og kjøre over deg.

 

Ser for meg at noen kommer inn på Mekonomen:

"Ja, hei du. Jeg trenger overhaling av toppene mine, jeg."

"Ok. Hva slags bil?"

"Nei, en 2009 BMW M5..."

Lenke til kommentar

Hvor dyrt er det egentlig å ha en bil som en M5? Hvor mye må man regne med at man skal bruke på service o.l? Er det særlig mye dyrere enn en vanlig personbil?

Tenkte litt i dag på om det er en oppnåelig bil med en gj.snittlig grei lønn (450-550k/året)? Prioriteringer spiller selvfølgelig en stor rolle, men er det en bil som er ymtet på dem som har 1mill++ i året?

 

Må jo selvfølgelig ikke kjøpe ny, E60 M5 og F10 M5 har vel også gått litt ned i pris etter man er ferdig med utdannelse (5-6år). Nye avgiftssystemet hjelper vel også litt på det.

Tror det kan sammenliknes med 850en jeg har. Full service (Inspection I / II) på den er 11-13 (I) og 15-17k (II) hver 50 000km eller annenhvert år. Oljeskift rundt 5000km. Forsikring er ~8000 med 70% bonus.

 

Med andre ord helt klart oppnåelig, og ikke så aller verst med tanke på hva man kjører.

 

Rygge, passasjer hver gang du skal igjennom en bomring eller gå ut av bilen..

De fleste bomringer i Norge har luker på begge sider ;)

Lenke til kommentar

De fleste bomringer i Norge har luker på begge sider ;)

 

Greit nok, på mange plasser er det flere boder hvor man kan kjøre inn på "manuel", men det er ikke alle som er i bruk til enhver tid om dagen, og når det bare er en i drift er det som oftest den som står i mellom ditt og motgående felt som er i bruk, og da er vi jo like langt igjen.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Hvis du setter en nyere M-modell på noe annet sted enn merkeverksted (eventuelt spesialverksted med minst like mye kompetanse), så skal jeg personlig komme og kjøre over deg.

 

Ser for meg at noen kommer inn på Mekonomen:

"Ja, hei du. Jeg trenger overhaling av toppene mine, jeg."

"Ok. Hva slags bil?"

"Nei, en 2009 BMW M5..."

 

:innocent:

 

Hva hadde folket her valgt av E60 M5 og F10 M5?

Lenke til kommentar

Hva hadde folket her valgt av E60 M5 og F10 M5?

 

Nå liker jeg best å ha kjørt begge bilene jeg skal sammenligne med, og jeg har ikke kjørt F10 M5 (enda).

 

Likevel tror jeg nok, etter å ha hørt rapporter fra de som har prøvd den, at jeg ville valgt den nye. F10 er en MYE bedre bil enn E60 i seg selv, og M5 er visstnok voldsom. Da får det bare være at tieren i E60 har mer sjel. (Fuck that soul. Give me more power!)

Lenke til kommentar

Håper bare at det kommer en F11 M5 etterhvert, tror det hadde vært ganske bøst.

 

-------

 

Andre som så på Brennpunkt i kveld? Hva med å gi ungdommen et alternativ der man kan kjøre fort og få prøve hva bilen er god for (les: flere baner)? Folk finner vel ut hvordan man skal forbigå hastighet- og alkosperrer før de i det hele tatt har kommet. Det stopper ikke dem som vil kjøre fort. Flere automatiske trafikkontroller? Da ender vi opp med en økning av disse fancy tiltbare nummerplatene, som det ble linket til for noen uker siden :p

 

Skjønner ikke helt hvordan disse "ekspertene" tenker, tror de at trangen til å kjøre fort blir borte ved å hindre ungdom i å kjøre fort? Det får vel heller en motsatt virkning.

Tror ikke jeg er alene når jeg sier at man fra tid til annen (ofte?) bare får lyst til å kjøre fort, eller? Kribler i hele kroppen etter adrenalinrushet man får ved å pushe grenser, jeg kan heldigvis holde meg til jeg kommer til den lokale gokartbanen hvor jeg kan gjøre det under lovlige forhold.

 

Skulle bare ønske jeg kunne bruke min egen bil på lovlige baner, områder eller veistrekninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...