Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

.Marcus: Stilig 1-serie!

 

Når det gjelder X1 og X3 er grunnen at X1 er helt ny og skal fylle en del av behovet X3 fylte. Dagens X3 er på vei ut, og en ny en er straks ferdig, og den blir litt større og litt annerledes enn X1 - som er mer fokusert på personbilfølelsen. Når det er sagt, så har både Audi, Mercedes og BMW så mange modeller i portfolioen sin at det fort går i surr, og mange kan fort overlappe hverandre.

 

Hovedforskjellen på A5 og A7 er egentlig relativt tydelig, men likevel utydelig. A5 er bygd på A4, og har størrelse, design og interiør deretter. A7 er bygd på A8-plattform (som den kommende A6 også skal nyte en del av, mener jeg å huske), og blir derfor en del større, en del mer luksuriøs - og naturligvis en del dyrere.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper (og håper) det er konseptet som skal vise DS5 eller DS6.

 

Ikke umulig. I så fall lover det veldig bra. Når det gjelder DS6 håper jeg den får en del sære elementer, Citroën-elementer om du vil, slik at den virkelig skiller seg ut. DS3 har jo blitt en veldig kul bil, men rattet er fortsatt tre-eket og (tilnærmet) rundt og blinklysbryteren er fortsatt en pinne i rattstammen ...

Lenke til kommentar

VW Golf blir elbil

 

Denne artikkelen fikk meg til å rable ned noen ord om elbiler, men jeg velger å poste det her siden DinSide-forumet har langt lavere kvalitet på brukerne.

 

Elbiler har langt, langt, langt igjen før de virkelig vil dominere. Hvis det i det hele tatt vil skje. Det som skjer med denne Golfen er at den kommer til å bli kjipere å kjøre enn en vanlig Golf som egentlig kjører bra. Dette pga. økt vekt fra batteriene. De samme batteriene vil også stjele av den fra før av begrensede innvendige plassen og bagasjerommet. Batteriene klarer maksimalt 150 km, i følge artikkelen. Og dette er nok under helt optimale forhold. Begynner du å ta med deg andre enn deg selv i bilen, noe som jo også er miljøvennlig, og Gud forby, bagasjen deres, vil nok de kilometerne fort kuttes ned på. For ikke å snakke om hvis du kjører som BMW kaller det, ”inspirert”.

 

Og ja, kulde selvfølgelig. Batteriets største fiende. Du kjører til jobben, greit nok så langt er det ikke til jobb. Du kommer frem, men kommer du tilbake etter at bilen har stått 8 timer i sprengkulda? Kanskje er du så heldig at du kan lade bilen mens du er på jobb, men hva hvis du er på hytta? Eller en hvilken som helst annen plass. Håpløst tungvint sjansespill å forholde seg til. Og ikke bare forsvinner batterikapasiteten mens bilen står i ro i kulda, den kuttes ned mens du kjører i kaldt vær og. Og langturer er naturlig nok bare å glemme, uansett hvor ideell temperaturen måtte være. Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta å lade denne el-Golfen, men er det den vanlige natta så er det jo håpløst. En bensin/diesel-Golf er det jo som kjent bare å tanke opp på et par minutter. Vil folk bruke 8 timer på å tanke opp eller to minutter? Du vet svaret. Vil folk tanke opp etter 150 km eller 1477 km (Golf BlueMotion)? To poeng til deg.

 

Det du sitter igjen med er en på alle måter dårligere Golf enn bestselgeren vi kjenner i dag. På et eneste punkt vil den være bedre. Den vil ikke slippe ut noe som skader miljøet. That’s it. Det er det eneste du skal forsake mangt for. Pris tenker du? Nei, den vil sikkert som alle andre elbiler være dyrere enn tilsvarende ”døende” drivstoffmodeller. Men jeg sier bare ”that’s it” til miljøet som er så viktig? Alle undersøkelser har vist at folk ikke bryr seg om miljøet når de kjøper seg bil. Så lenge folk ikke merker at havet stiger i takt med at man trår ned gassen så tror jeg ikke vi vil bry oss nok til å velge disse langt dårligere bilene.

 

Det bilfabrikantene må komme med er en bil, som Golf f. eks. som er like bra som den vanlige, helst bedre. Den må ha alle de samme egenskapene og man må i det hele tatt ikke merke at man kjører en nullutslippsbil. Først da er folk villige til å gå over til biler med andre energikilder. Slik det er i dag (og ei stund framover ser det ut til) ofrer man rett og slett alt for mye for noe man i praksis aldri merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El-bil i Norge er "døfødt" uten range extender. Derfor er jeg veldig positiv til Volt/Ampera-prosjektet til GM, og ser virkelig frem til det blir ordentlig fart på det. Ampera er allerede i (før-)produksjon, og selve produksjonen av de to modellene starter vel i løpet av andre halvår 2011.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Har en følelse av at Volt kommer til å selge veldig bra i USA, og hvis det skjer er jeg også veldig spent på hvordan konkurrentene kommer til å bli.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Konfiguratoren til Rolls Royce må prøves ut: Min lenkehttp://www.rolls-roycemotorcars.com/#/ghost/configurator/

 

Utrolig nydelig bil de har laget, men minner meg egentlig litt om den nye 7-serien.

 

Slik ville jeg hatt den: :love:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English White, 20" Chromes, Silver Satin panser, synlige potter bak sammen med kontrast-interiør (Moccasin/black) og selvfølgelig "Malabar" dekor. Mmm :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...