Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

Skummelt aa handle seg RX-8, men den som intet vaager intet vinner.... :)

Hehe ja, det er ikke en vanlig bil som man kan kjøre på Mekonomen og be dem fikse. Om du ike er medlem der alerede kan du stikke innom www.mazda-ogn.no og lage deg konto. Er et par der som har RX8 som daily-driver, og som sikkert kan gi tips både til vedlikehold, hva man burde oppgradere for holdbarhet, og hva man burde la være å oppgradere.

 

 

Mulig jeg gjoer det ja, har brukt timesvis paa aa lese om bilen paa rx8club.com saa jeg foeler meg rimelig forberedt, men kan aldri faa nok kunnskap. Tror BHR coiler blir det foerste jeg investerer i, fokuset blir aa holde bilen i god teknisk stand :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om alle merkeverksteder opererer med differensierte timepriser kun basert på bilmodell? Altså jo dyrere bil jo høyere timepris?

 

Kom to regninger idag fra Møller - en for en A4 og en for en A8 - A4'n har høy nok timepris (1000+mva), men for arbeid på A8 fakturerer de faktisk 2000+mva..! Det er en ganske hårreisende timepris! Gjør BMW, Honda og Peugot det samme?

Var det mekanisk jobb eller karosseri-jobb? Sistnevnte er spesielt på A8, siden det er en aluminiumsbil. Møller har egne folk, med egne kurs og sertifiseringer for alu-jobber.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet om alle merkeverksteder opererer med differensierte timepriser kun basert på bilmodell? Altså jo dyrere bil jo høyere timepris?

 

Kom to regninger idag fra Møller - en for en A4 og en for en A8 - A4'n har høy nok timepris (1000+mva), men for arbeid på A8 fakturerer de faktisk 2000+mva..! Det er en ganske hårreisende timepris! Gjør BMW, Honda og Peugot det samme?

Var det mekanisk jobb eller karosseri-jobb? Sistnevnte er spesielt på A8, siden det er en aluminiumsbil. Møller har egne folk, med egne kurs og sertifiseringer for alu-jobber.

 

Neida, vi snakker bytte av en styreunit/gateway/hjerne, samt tilsvarende erfaring på service o.l. - sammenligner brød og brød, ikke melk og tomat :)

Å bytte olje på A8 bør ikke være (timeprismessig) dyrere enn å bytte olje på en A3 når det er samme mekaniker, samme hall og samme utstyr.

Lenke til kommentar

Det henger også litt sammen med verktøyet som må brukes. Kanskje ikke så veldig ekstremt på en A8, men mange dyre biler har høye(re) servicepriser for å dekke innkjøp av dyrt spesialverktøy fra fabrikk.

Hadde ikke levert en A8 på Mekonomen eller en annen jallasjappe som ikke har blitt kursa på bilen min. Hadde jeg hatt en 90-modell Corolla så hadde jeg kanskje vurdert det..

Endret av Ham 550
Lenke til kommentar

Det henger også litt sammen med verktøyet som må brukes. Kanskje ikke så veldig ekstremt på en A8, men mange dyre biler har høye(re) servicepriser for å dekke innkjøp av dyrt spesialverktøy fra fabrikk.

Hadde ikke levert en A8 på Mekonomen eller en annen jallasjappe som ikke har blitt kursa på bilen min. Hadde jeg hatt en 90-modell Corolla så hadde jeg kanskje vurdert det..

Jeg har hørt denne begrunnelsen før, men rimer det egentlig? Du kan få den samme motoren og 99% av samme utstyr på en a6 eller 5serie som på hhv A8 eller 7serie - det er bare ikke standard. Verkstedet måtte jo fortsatt reparert det til "A6-timepris".
Lenke til kommentar

Ok, på den bilen jeg holder på å skru på(skal bli bilcross av den) så stjeler den strøm mens tenninga er av. Har ikke prøv annet batteri enda. Tips?

 

Ford btw.

 

Veldig slitsomt når jeg må lade opp batteriet når jeg skal herje.

 

Tenker jording og pluss havner i en sandwich et sted?

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med fartsbøter fra utlandet, og da spesielt Tyskland? Jeg fikk et brev i dag om at jeg kommer til å få en bot, men at jeg skal få muligheten til å uttale meg først. Denne muligheten kommer jeg ikke til å benytte meg av.

 

Så vidt jeg kan lese meg frem til på nettet, så skal 124 km/t i 100-sonen gi en bot på €70, men det jeg ikke forstår er hvordan de skal kreve inn dette. Hvis jeg bare ignorerer alt jeg får, hva skal de gjøre? Det skal ikke mye saksbehandling inn i bildet før kostnaden av dette på lang vei overstiger €70.

 

Kanskje blir jeg huket inn basert på skiltgjenkjenning neste gang jeg kjører egen bil i Tyskland, men det blir nok så lenge til at da er bilen for lenge siden byttet inn med en ny. Det blir i så fall problemet til den nye eieren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet jo ikke om de har skiltgjenkjenninggreier i Tyskland, eller om de bruker det til den slags, men det vil jo uansett ikke være verre enn at den nye eieren viser legitimasjon som viser at han ikke er meg.

 

Hvis det baller på seg med purregebyr på boten så er min strategi å benekte å ha mottatt noe som helst. Det står "SCHWEDEN" under adressen min, så det er vel ikke så usannsynlig at alle brevene har stoppet opp et sted i Sverige...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...