Gå til innhold

Solceller direktekoblet til forbruket hjemme, on-grid?


Anbefalte innlegg

Etter det jeg har forstått, kobles en on-grid inverter automatisk fra om spenningen forsvinner fra nettet. Den styres av frekvensen på nettet direkte og kan derfor ikke drives uten nett. Og uansett vil den ikke kunne levere til ubegrenset last slik nettet "er". Derfor ville den knelet innen få millisekund.

 

Det gjør og at en on-grid inverter ikke er noe ups løsning.. Da må den i tilfelle kombineres med of-grid inverter eller lignende.

 

Jo, det stemmer vel i teorien og hvis de virker slik som de bør eller skal.

Danske myndigheter har jobbet ganske mye med å utarbeide en liste over de invertene som annses som "sikre". (Produsert iht europeiske regler.) Mange av de inverterne som er på markedet oppfyller ikke de europeiske sikkerhetskravene.

 

http://energinet.dk/SiteCollectionDocuments/Danske%20dokumenter/El/Positivliste_over_godkendte_vekselrettere_for_brug_til_solcelleanl%C3%A6g_i_Danmark.pdf

 

En annen side med solseller det er at noen steder så seriekobler man slik at man uansett har nokså høye DC spenninger. Ved brudd på DC siden så kan DC spenningen ut i fra solcellene øke opp til en verdi som ligger mangedobbelt over det "normale". Norske NEK 400:2010 inneholder ellers krav til hvordan solcelleinstallejoner skal utføres. Mener at det står at DC siden skal kunne kobles fra. Det er også krav om en spesiell type jordfeilvern. (DC og AC jordfeilvern.)

 

Uansett så er man avhengig av en avtale med strømleverandøren om å kunne levere "retureffekt". I de fleste tilfellene så skal det vist ha blitt "nei" her i Norge. I Danmark og Tyskland så skal visst "on-grid" være "det normale".

 

Ellers så blir det jo ikke nødvendigvis "levering til ubegrenset last". Det kommer jo helt an på hvordan man har koblet opp det hele. Det er jo fullt mulig å bli stående med 230V i det tilfellet at inverteren ikke kobler fra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, dette var en interessant artikkel. I Danmark og i Tyskland så brukes jo dette i stort omfang, og som sagt har inntrykk av at on-grid er "det normale". Hvis strømleverandøren setter seg på bakbeina, da kan man jo stadig vekk sette opp et off-grid anlegg, men de formelle kravene til godkjenning er jo ganske omfattende. ("Godkjente" komponenter, prosjektering og bygging i henhold til normer, og registrert og godkjent elektroinstallatør".) Det er lite rom for å gjøre noe selv hvis man skal følge regelverket.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering..

 

I dag fikk jeg endelig satt opp 10 stk 100w solcellepanel.. Disse ble satt direkte på sydvegg uten noe form for vinkling oppover. De er koblet i serie alle sammen, slik at jeg får vel maks ca 7,5 amp og opp mot 200V.. Derfor enkelt med kabelføring direkte til On-grid/nettverkskoblet inverter. Brukte en 4x1,5mm2 mellom solceller og Inverter på ca 8 meter.. "Krysskoblet" 2 stk til pluss og to til minus, noe som er viktig ved bruk av 4 leder på DC system, pga magnetfeltet. Så da blir det 3mm2 på hver.

 

Fikk akkurat igangsatt det før solen gikk rundt hjørnet. Målte spenningen til 174 V på solcellepanelene før jeg koblet dem sammen med inverteren. Inverteren begynte med 3 min "Klargjørings" tid før den la inn og begynte å produsere AC ut på nettet. Men siden det bare var 20-30 minutt før sola var helt borte fra panelene, så var den maks oppe i 0,5 amp ut på nettet, ca 100w.

 

Inverteren er på 1kw, 100-500V input. 230v AC 50Hz output. Den har seriell utgang med overgang til usb. Og et eget program. Tror den logger en del, men får se når jeg kobler opp dataen en av de nærmeste dagene..

Ser fram til å følge med framover på produsert energi avhengig av solens vinkel og eventuelle værfenomener.. Har og plan om å teste med en del speil på bakken forran panelene for å se hvor mye ekstra energi jeg kan få ut av dem..

 

Jeg kommer og til å holde øye med kursen jeg mater inn på, for å hindre at jeg leverer tilbake på nett.. Har 3 fase IT nett, så kan eventuelt koble om noen faser i på enkelte kurser i skapet for å få mest mulig belastning på aktuelle faser..

 

Har og en plan om en kraftig UPS... Til alle datamaskiner, kjøl og frys ++ som kan komme fra en 3000W ekstern multi unit.. Det er en 3000W pure sinus inverter, 100Amp lader, samt solcelleregulator.. Har nettopp koblet den opp med to 240Ah 12V batterier...

 

(Og for å unngå diskusjon om dette er lovlig å gjøre selv osv.. Så er jeg Elektriker, og har hatt fagbrev i 14 år, og har tatt alle forhåndsregler.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant oppdatering.

 

Gratulerer med nyvinningen !

 

Når det gjelder lovligheten så vet vel den som har vært elektriker i 14 år forskjellen på en installatør og en elektriker, men det kan jo sånn sett være den samme person, og ikke noe man behøver å blande seg opp i.

 

Har lest ett eller annet sted at de norske kraftleverandørene er i ferd med å liberalisere praksis rundt tilbakelevering av energi slik at dette i større grad skal bli mulig.

 

En annen problemstiling som ikke har med elektriktere men brannmenn å gjøre, det er at det har har blitt drept et par brannmenn i forbindelse med slokking av brann på tak med seriekoblede solcellepaneler. (Tyskland). Praksis i dag skal visst nok være at man lar bygninger med slike solcellepaneler brenne ned i stedet for å slukke.

 

Det skal også finnes noen "grid tied inverters" i salg som ikke er CE merket, men det finnes jo ennå flere som er det, så det er jo litt å passe på.

 

Det finnes ellers et eget kapittel, eller rettere sagt "delstandard" i NEK 400 som omhandler solcellepaneler, og noen spesielle krav der, men det har du vel sjekket opp .. (tror ellers de kravene blir revidert til sommeren, men de eventuelt nye kravene gjelder jo bare i "framtiden".) (Eksisterende: NEK 400-7-712, side 406-412 i 2010 utgaven)

 

Det finnes bare en inverter og den leverer bare til to faseledere ? (Ikke trefase ?)

 

Ellers en bra oversikt synes jeg. (Selv om reglene formelt sett ikke gjelder i Norge)

http://www.energinet.dk/DA/El/Solceller-og-andre-VE-anlaeg/Erhverv/Sider/Tekniske-krav.aspx

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg veldig spent på hva framtiden vil bringe. Det er ikke mange dager siden jeg leste at regjeringen vil gå inn for at man (tror det kun gjelder bønder, det var ikke helt klart) skal få installere inntil fem vindmøller på 1 MW (også her var det uklart om det var 1 MW samlet effekt eller pr. vindmølle). Dog er jeg redd for at kommunene får alt for mye å si i slike saker, og det dermed kommer til å bli veldig variert praksis her i landet. Dessuten tror jeg at hvis det blir slik at det kun gjelder bønder, så kommer nok neppe naboene til å godta vindmøller uten videre.

Det må i alle fall bli et regelverk som gjør at det er likt for alle. Jeg observerer at det ikke er alle netteiere som operer med ordninger som "plusskunde". Slik jeg har forstått det vil det ikke være mulig for kraftkunder i området der jeg bor å produsere noe strøm selv og delta i en plusskundeordning før tidligst i 2018-19 når alle målerne kan leses av automatisk. Jeg tolker det dithen at kraftleverandøren rett og slett ikke har velvilje eller orker å bruke resurser på dette.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

On-grid inverteren er CE merket, og er på 1Kw 230v 50Hz 1 fase. Så jeg tilfører det inn på L1 og L3, som er kurs med ventilasjon og varmepumpe for varmtvann. Jeg kunne og brukt 3 faset, men det droppet jeg foreløpig.

En ulempe jeg fant ut av fredag (meget solrik dag) var at montering rett på vegg uten vinkling opp mot sola er lite gunstig.. Fikk maks 300w av 1000 mulige watt.. (MPPT) Derfor ser jeg for meg å løsne dem fra veggen og montere alle på en ramme som kan trekkes ut i bunnen, slik at alle vinkles opp mot sola samtidig. Så vil det nok hjelpe på virkningsgraden..

 

Kommer til å bestille en mini solar tracking, for ca 4 paneler for å teste ut også.. Men det blir sansynligvis til høsten..

 

On-grid inverteren skal ikke levere strøm etter frakobling fra nettet.. Har planer om å teste det i dag hvis jeg rekker det. Så får jeg koble ut kabelen og måle spenningen.. Men det er derfor et on-grid inverter system ikke er særlig egnet som UPS..

Men det kan muligvis delvis løse seg med den andre kombi inverteren i kombinasjon.. Men det trenger litt mer planlegging og risikovurdering.

 

Når det gjelder brannmenn og berøringsfare, så skal jeg sette opp en sikkerhetsbryter rett ved siden av panelene, som kan koble ut det som går inn hverfall, men selve solcellene kan ikke beskyttes 100% uten at de dekkes for sol..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I veiledningen til paragraf 6 så finner jeg ikke noe annet (med relevans) enn at ufaglært kan installere "lavspentanlegg" (mindre enn 50V) på opp til 0,2 KW og det er jo ikke så mye.

 

I paragraf 7 i kvalifikasjonsforskriften så ser jeg at man har hentet tilbake igjen en gammel bestemmesle som fantes "i gamle dager" og som nå tydeligvis gjelder på nytt igjen:

 

"Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg."

 

"Første ledd" dreier seg vel om installatør mens det som kommer etter "eller" vel må dreie seg om "elektriker som installatør i egen bolig".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener, men: Må jeg ha en som er faglig ansvarlig for meg dersom jeg bytter støpselet på skjøteledningen min? (Har forøvrig grunnkurs ok VK-1 elektro, men fagbrev i elektronikk.)

 

Se forøvrig i denne tråden. Slik jeg oppfatter det har jeg lov til å koble på alt som er under 50V og 200VA. Og hvorfor i det hele tatt ha unntaket (veiledning til § 6) om man må ha en faglig ansvarlig?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener, men: Må jeg ha en som er faglig ansvarlig for meg dersom jeg bytter støpselet på skjøteledningen min? (Har forøvrig grunnkurs ok VK-1 elektro, men fagbrev i elektronikk.)

 

Se forøvrig i denne tråden. Slik jeg oppfatter det har jeg lov til å koble på alt som er under 50V og 200VA. Og hvorfor i det hele tatt ha unntaket (veiledning til § 6) om man må ha en faglig ansvarlig?

Støpsler, lampettbrytere o.l. er unntatt kvalifikasjonskrav og krav til faglig ledelse osv. Med andre ord kan hvem som helst bytte støpsel på en skjøteledning.
Lenke til kommentar

 

Er ikke helt sikker på hva du mener, men: Må jeg ha en som er faglig ansvarlig for meg dersom jeg bytter støpselet på skjøteledningen min? (Har forøvrig grunnkurs ok VK-1 elektro, men fagbrev i elektronikk.)

 

Se forøvrig i denne tråden. Slik jeg oppfatter det har jeg lov til å koble på alt som er under 50V og 200VA. Og hvorfor i det hele tatt ha unntaket (veiledning til § 6) om man må ha en faglig ansvarlig?

Støpsler, lampettbrytere o.l. er unntatt kvalifikasjonskrav og krav til faglig ledelse osv. Med andre ord kan hvem som helst bytte støpsel på en skjøteledning.

 

 

Og det står skrevet en plass. Her. Utdrag:

 

 

Veiledning til § 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

 

Første ledd gjelder de som også omtales som fagarbeidere eller de som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av anlegg eller utstyr.

 

Vilkåret om relevans innebærer at utdanningen som fører frem til fagbrevet, inneholder de fag som gjør at vedkommende har slik kunnskap som er nødvendig for de arbeidsoppgaver som skal utføres.

 

Annet ledd åpner for at personer med fagbrev som i seg selv ikke kvalifiserer for å kunne arbeide med bygging og vedlikehold av elektriske anlegg, likevel kan utføre visse oppgaver på anlegget. Forutsetningen er at utdanningen inneholder enkelte fag innen elektrofaget, og at oppgavene som skal utføres ligger innenfor fagene de har fått opplæring i. I tillegg er det et vilkår at de også har fått opplæring i samsvar med kravene som fremgår av forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg.

 

I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes- tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,

- tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,

- tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,

- tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt,

- montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg,

- utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.

 

 

Også lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:- effekten ikke overstiger 200 VA,

- monterings- og bruksanvisning følges nøye,

- hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og

- tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

 

Jeg kan ikke se at det er noe skille mellom å bytte et støpsel eller montere et solcelleanlegg som er under 50 volt og 200VA.

Lenke til kommentar

Interessant oppdatering.

 

Gratulerer med nyvinningen !

 

Når det gjelder lovligheten så vet vel den som har vært elektriker i 14 år forskjellen på en installatør og en elektriker, men det kan jo sånn sett være den samme person, og ikke noe man behøver å blande seg opp i.

 

Har lest ett eller annet sted at de norske kraftleverandørene er i ferd med å liberalisere praksis rundt tilbakelevering av energi slik at dette i større grad skal bli mulig.

 

En annen problemstiling som ikke har med elektriktere men brannmenn å gjøre, det er at det har har blitt drept et par brannmenn i forbindelse med slokking av brann på tak med seriekoblede solcellepaneler. (Tyskland). Praksis i dag skal visst nok være at man lar bygninger med slike solcellepaneler brenne ned i stedet for å slukke.

 

Det skal også finnes noen "grid tied inverters" i salg som ikke er CE merket, men det finnes jo ennå flere som er det, så det er jo litt å passe på.

 

Det finnes ellers et eget kapittel, eller rettere sagt "delstandard" i NEK 400 som omhandler solcellepaneler, og noen spesielle krav der, men det har du vel sjekket opp .. (tror ellers de kravene blir revidert til sommeren, men de eventuelt nye kravene gjelder jo bare i "framtiden".) (Eksisterende: NEK 400-7-712, side 406-412 i 2010 utgaven)

 

Det finnes bare en inverter og den leverer bare til to faseledere ? (Ikke trefase ?)

 

Ellers en bra oversikt synes jeg. (Selv om reglene formelt sett ikke gjelder i Norge)

http://www.energinet.dk/DA/El/Solceller-og-andre-VE-anlaeg/Erhverv/Sider/Tekniske-krav.aspx

Nå husker jeg ikke helt, men mener det var opptil 1000v anlegg som vi kunne bruke vann til å slokke med, da jeg var røykdykker i marinen. Og uansett så er nok 200v for lite til å kunne følge en kontinerlig vannstråle. Ja ellers kunne jo det vanlige strømnettet vært minst like farlig med godt over dette i peak-spenning. Oo Så disse tyske husene hadde kanskje noen voldsomme seriekoblinger?
Lenke til kommentar

Oppdatering..

 

I dag fikk jeg endelig satt opp 10 stk 100w solcellepanel.. Disse ble satt direkte på sydvegg uten noe form for vinkling oppover. De er koblet i serie alle sammen, slik at jeg får vel maks ca 7,5 amp og opp mot 200V.. Derfor enkelt med kabelføring direkte til On-grid/nettverkskoblet inverter. Brukte en 4x1,5mm2 mellom solceller og Inverter på ca 8 meter.. "Krysskoblet" 2 stk til pluss og to til minus, noe som er viktig ved bruk av 4 leder på DC system, pga magnetfeltet. Så da blir det 3mm2 på

Beklager om jeg ikke er den mest erfarne, men ser ikke hvorfor dette skal være nødvendig på DC-anlegg? Så forklar gjerne.

 

Det er ved lange strekk og AC (jo høyere frekvens, jo mer tydelig) som vil få en del høyere impedanse pga det varierende magnetfeltet. Man kan da som sagt ha ledere ved siden av hverandre på en slik måte at de minsker/motvirker hverandre, slik at netto magnetfelt er lavere. Aka. den reaktive effekten blir mindre. Men på DC så er det ingen reaktive krefter, og med de korte avstandene og lave strømmen så ser jeg ingen hensikt i dette.

 

Det vil heller ikke være noe effekt fra skin effect, da det også kun gjelder AC-enheter, som gjør at fordelingen av strømmen trekker ut mot endene i et tversnitt på kabelen. Dette gjør at det blir lavere motstand med flere tynne ledere, enn en stor med totalt samme tversnitt-areal. Men igjen, kun for AC, hvor høyere frekvenser gir større effekt (lavere skinndybde).

 

 

Så jeg vet ikke hva du tenker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...