Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

H7-pærer - hvilke anbefales


SaJo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Misubishi Colt som bruker H7-pærer til både nærlys og fjernlys.

Da jeg kjører langt på landevei til og fra jobb vil jeg gjerne få tak i noen pærer som lyser best mulig - men selvfølgelig innenfor de lovlige.

 

Noen som kan gi noen tips om hva jeg bør velge - og hvor man får tak i disse pærene?

Det kan gjerne koste litt, men kan jo forsøke å kjøpe de der det er billigst.. ;)

Det virker som det er en hel jungel "der ute" av produsenter og (nett)butikker.

(men - "kinaprodukter" holder jeg meg unna - har forsøkt det og de både lyste dårlig og røyk fort).

 

Et lite søk her gav noen tråder, men de var noen år gamle og mye kan jo ha skjedd på pærefronten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ennå ikke hørt om pærer som er noe vesentlig bedre enn Osram Nightbraker og/eller Philips X-tremeVision.. Nightbraker hadde tidligere litt utfordring med levetid, men min erfaring er at dette ikke er et problem lenger. Forskjellen fra standard-pærer er betydelig. Neste steg er å sette på lysforsterker-sett, altså egne, tykkere kabler fram til lysene. Her kan det være mye å hente.
Dog ikke alle biler som liker dette pga lyspærevarslere...

Lenke til kommentar

Hvilke fordeler har UNLIMITED?

Levetid? Enda bedre lys?

 

EDIT: FANT DET.

 

Product benefits

  • Up to 110 % more light on the road (compared to standard halogen lamps)
  • Up to 40 m longer beam of light (compared to standard halogen lamps)
  • Up to 20 % whiter light (compared to standard halogen lamps)
  • Drivers spot obstacles and dangerous situations much sooner
  • Optimum light for more reaction time
  • Patented blue ring coating for less reflected glare
  • More efficient light production thanks to optimized inert filling gas formula
  • Higher resilience due to robust coil design

http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/automotive-lamps/automotive-cars/halogen-headlight-lamps-for-cars/night-breaker-unlimited/index.jsp?productId=ZMP_1080087

 

Skal prøves hvis jeg kommer over den, og jeg har brukt opp de Biltema-lampene jeg var dum nok til å kjøpe.

Ved nærmere ettertanke kan jeg jo bruke Unlimited-pærene nå som mørketiden er kommet. Kan bruke drittpærene til sommeren.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har for noen dager siden oppgradert vår egen bil med relé/kabler og Night Breaker Unlimited (NBU). Vår bil er en helt ny Berlingo. Vi kom i fra en Vectra C med bi-xenon og Opel's AFL-system, og det var mildt sagt en katastrofe å gå tilbake til vanlige halogen-lykter. Bare å bytte fra de originale Osrampærene til NBU ga en godt synlig effekt, og med nye kabler/relé ble det enda bedre. Så nå er det bare dårlig, og ikke like mye en katastrofe :eek: Det som jeg fremdeles, etter mange slike oppgraderinger på forskjellige kjøretøy, er den store forskjellen i lysbildet mellom vanlige pærer fra merker som Philips og Osram, kontra slike dyrere pærer fra samme produsent. Det er helt klart en bedre/jevnere fordeling av lyset. Dette på H4, på H7 og andre er det neppe så stor forskjell.
Hvorvidt om det er forskjell på lysmengden på
NBU og de mer vanlige NB tør jeg ikke si (har hatt og har flere kjøretøy med vanlige NB) tør jeg ikke si, begge deler funker knall i forhold til standard.
Var overrasket å se at det var hele 0,4V forskjell på batteri og lyspæren på vår helt nye Berlingo. Flere år siden jeg har sett en bil med så stort spenningsfall. Selv min gamle 244L fra 1975 hadde mindre spenningsfall...

Vurderer sterkt å anskaffe noen fete ekstralys, men uansett blir største savnet den store lysmengden og ikke minst det ypperlige lysbildet på nærlys, som Vectraen hadde.

Lenke til kommentar

 

...og jeg har brukt opp de Biltema-lampene jeg var dum nok til å kjøpe.

 

 

 

 

Nå har en H1-pære i nærlyset på bilen røket, og for første gang setter jeg inn en Biltema-pære som erstatning.

Jeg kan ikke uttale meg om levetid og lysspredning, men det ser ut til å virke helt fint så langt. Pakken sier 30% ekstra lysstyrke, og den lyser merkbart sterkere enn den andre.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mulig Biltema har OK H4-pærer, men de H7-pærene jeg har kjøpt har vært elendige. Dårlig produksjonskvalitet, feil lysbilde, en pære eksploderte i lykten noen dager etter montering, og spredet små varme glassbiter i hele lykten. Det eneste som er bra med de er at de bare varer noen dager eller uker, slik at man kan bytte til skikkelige pærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...