Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hor lang forventet levetid på PC komponenter.


Anbefalte innlegg

Opplevde i helga at PCen min låste seg skikkelig uten at noe fungerte.

Restarta maskina på nytt og oppdager til min forskrekkelse vertikale streker i post bildet og bare firkanter i windows login vinduet.

Restarta i VGA mode og da starter den opp windows og får da horisontale streker på skjermen.

Anntar da at det er skjermkortet som er gåent og får lånt meg et gammelt 6600 GT kort og får maskina opp og gå sånn høvelig greit med noen lunde stabilitet for startvansker er det enda og jeg må fortsatt ty til VGA modus av og til for å komme i gang.

Misstenker nå at også hovedkortet begynner å få det så har like greit bestilt ny maskin.

 

Gammel HW er som følger.

Hovedkort:Gigabyte GA-M57SLI-S4.

Skjermokort: FX 8800 GTS

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+

Minne: 2Gb Crusial DDR2 6400

Kjører windows XP med alt av oppdateringer.

Oppsettet er fra oktober 2007.

 

Så hva feilet og hvor lenge kan man forvente at PC komponenter varer?

Til sammenligning går AMD maskina jeg bygde i 2003 enda.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt ann på hva slags kvalitet det er, litt flaks og at man vedlikeholder med reinblåsing o.l. så ikke temperaturen tar knekken på den.

 

Har hatt et par hovedkort fra Asus som svetta ut innholdet i kondensatorene etter rundt 10-12år.

Antagelig hadde de holdt lenger med bedre kvalitet på kondensatorene.

 

Men med tanke på utviklingen og krav til ytelse så pleier de fleste maskiner å ha utspilt sin rolle lenge før de blir så gamle.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Gamle HK (særlig AMD-baserte), og i særdeleshet nForce chipset har en tendens til å være kranglete. Siste året har det daua 2 hk for meg, begge 939. Jeg har en 462-maskin gående enda og denne er også trøblete (nForce chipset). Gamle 478-maskiner er det beste, helst med Intel chipset :) Disse bare funker år etter år.

Lenke til kommentar

Også mengden ripple fra PSUen kan ha noe å si, og hva slags omkringliggende temp de forskjellige komponentene har. Dette kan ofte ha mer med designet av komponenten å gjøre, enn noe annet.

 

Generelt å beregne hvor lenge pc-deler er vanskelig, da det egentlig er mye som kan gå galt. Selv vibrasjoner fra HDDer og vifter i kabinettet vil kunne skade svake kretser og loddinger. Oppstår det ressonans så blir det desto værre, og vil derfor kunne bli påvirket av underlag etc...

 

Siat men ikke minst er det forskjell fea produaent til produsent hvor god jobb de bruker i produksjonsprosessen, og om de overdimensjonerer komponenter.

Lenke til kommentar

18 år, ja da begynner vi å nærme oss industristandar for kraftelektronikk.

Såvidt jeg har skjønt er det kondensatorer som er den store festbremsen i levetida på elektronikk da disse tørker ut og endrer egenskaper.

Til slutt passer de ikke til resten av komponentene og det de var designet for å utrette og så står man der med en dings som ikke fungerer lengere.

Lenke til kommentar

På enkelte hovedkortesker står det hvor mange timer levetid du kan forvente, har sett tall som 50,000 timer (5,7 år kontinuerlig drift). Enkelte skjermkort, spesielt de som er fabrikkoverklokket har ekstra god kvalitet på kretser og kondensatorer for bedre holdbarhet enn ikke-overklokkede utgaver.

 

Andre faktorer er som sagt vedlikehold, støv, temperatur, klima i rommet (både fukt og varme), belastning, støy i strømnett/fra PSU, strømbrudd, gammel kjølepasta/termiske puter og behandling under flytting.

 

Jeg byttet nylig kjølepasta på min bærbare pc samt blåste den ren for støv og den ble like kald som når den var ny. Dette sørget nok for en drastisk forbedring i levetiden på maskinen som jeg har tenkt å beholde en god stund til.

Lenke til kommentar

Jeg har en intel 478 maskin fra ca 02, den har stått på stort sett kontinuerlig siden da, men bruker ventemodus og at HDD slår seg av ved inaktivitet. Har en annen intel 478, som jeg fikk for ei stund siden, den har og stått på ca kontunuerlig siden ny. Jeg så kondensatorene på hovedkortet som glatter spenningen til CPU hadde begynt å bule kraftig, men maskinen fungerte feilfritt alikevel. Jeg skiftet nettopp kondensatorene for sikkerhets skyld. De gamle kondensatorene var det ikke mulig å få målt kapasitet på på noen fornuftig måte pga stor lekkasjestrøm/selvutlading, så de var ikke gode i det hele tatt. Det skal sies at disse kondensatorene står inneklemt mellom heat sink for cpu strømreguleringa på kortet og selve cpu så de har ikke optimal kjøling.

 

Har en HP bærbar fra ca 07, den står og på hele døgnet. Hatt en feil, holder/adapter for pcmcia kortet hadde delvis løsnet fra sporet på hovedkortet, måtte demontere maskinen helt for å finne denne feilen. Det var mye støv som jeg samtidig fjernet. Måtte og skifte skjermen pga striper, var en svakhet med de skjermene, alle måtte bytte. Skjerm og HDD slår seg av ved inaktivitet. Hadde en Fujitsu Siemens bærbar fra ca 02. Der tok HDD kvelden etter kun en to-tre år. Feil ved lagrene i HDD slik at den ikke ville spinne ordentlig eller spant med en forferdelig gruselyd.

 

Hadde enda en stasjonær maskin fra ca 03 som sto på hele døgnet og hadde en funksjon i et bedriftsnett. Der var det kun ei vifte som sto i strømforsyninga, den dro også lufta over prosessorkjøleren som ikke hadde egen vifte. Vifta i strømforsyninga tok kvelden, oppdaget at maskinen var helt død og da jeg skulle sjekke var hele kabinettet nesten glohett. Så at det hadde piplet ut guffe fra kondensatorene på hovedkortet, gjorde ikke noe mer med den så den gikk til gjenvinning.

 

Så konklusjonen min blir at så lenge kjølinga er i orden og maskinen blir rengjort for støv så kan mange maskiner fint gå i mer enn ti år. Kondensatorer på hovedkortet er vel en av de komponentene det er størst sjanse for feil på ved gamle stasjonære maskiner.

Lenke til kommentar

Hva slags PSU er det i den? Og hvordan er bruksmønsteret på den "i det siste"? :-)

Har en Cheaftech GPS 550A som har stått i den de 2 siste årene.

Før det en Bzerk 500W PSU fra den var ny i 2007 til den døde i 2011.

Har dåg ikke sjekket spenningene men maskina har de siste par årene ikke blitt brukt til spilling med unntak av i sommer.

 

Slik det er nå dagen før mesteparten av innholdet i kassa skrotes er spenningene som følger uten last:

12V 12,29

5V 4,89

3,3V 3,36

Er vel det som er verdt å nevne.

Cheaftech PSUen blir med over til det nye oppsettet jeg skal bygge i morgen.

AMD maskin med FX 8320 prosessor.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...